Sinilind
10-11-2008 om 21:24
Ouders niet mee eens met schooladvies: wat zijn de mogelijkheden
De dochter van een goede vriendin zit in groep 8 en heeft net als advies VMBO-P gekregen. Het is een "drama" in de familie, ouders zijn allebei hoog opgeleid en buitenlanders, dus niet helemaal op de hoogte van de mogelijkheden.Los van de vraag of het advies terecht is of niet, wat zijn de mogelijkheden van de ouders om het advies aan te vechten? Ik kan me wel iets voorstellen van hun boosheid, het kind is slim en scoort goed in alles wat met rekenen te maken heeft, maar heeft moeite met taal en is dyslectisch. De school waar het kind zit doet niet aan de Cito toets, wel aan de entree-toets in groep 7.
Alvast bedankt voor mijn vriendin
Sini
Mach
10-11-2008 om 23:06
Sinilind
Wat bedoel je precies met VMBO-P? Is dat het laagste nivo van het VMBO? Deze afkorting komt op onze middelbare school niet voor.
Vaak heb je dakpanklassen. Dan kan je als ouder in elk geval proberen je kind in de zo hoog mogelijk dakpanklas te krijgen. Maar als het advies het laagste VMBO is heb je daar ook weinig aan.
Saartje
11-11-2008 om 09:52
Middelbare school
Hoi Sinilind
Ook de middelbare scholen nemen dit soort testen af. Dit kan je nalezen in dit schoolgids. Deze zijn meestal pas in mei. Maar ik zou haar nu laten testen zodat ze eventueel nog wat extra begeleiding kan krijgen als haar ouders dat kunnen betalen. Daarna kan ze in mei meedoen aan de toelatingstesten. Ik ken geen bureau in kennemerland.
groet
Saar
Amsterdammer
11-11-2008 om 09:54
Amsterdam, ook te doen?
Ik heb ervaring met een bureau in Amsterdam dat de WISC afneemt en kinderen test op dyscalculie en dyslectie.
Misschien geeft de WISC aanleiding om de dyslectie opnieuw te onderzoeken. Bij een kind met deze achtergrond zou het een taalachterstand kunnen zijn i.p.v. dyslectie.
Leerachterstanden kunnen weggewerkt worden, dyslectie niet.
Dit bureau bood het complete pakket aan dienstverlening: ze kunnen op verzoek een handelingsplan opstellen en RT verzorgen op locatie of bij hun praktijk (loopafstand CS).
Misschien dat er in Haarlem ook zoiets zit.
Annet
11-11-2008 om 09:56
Uitslag entreetoets
Vraag eens wat de uitslagen waren van de entreetoets. De totaalscore is om te rekenen naar een verwachte score voor de eindcito.
M Lavell
11-11-2008 om 12:08
Vernieuwingsverwarring
Sini, we hebben met een nieuw en extra verwarrend fenomeen te maken. In het kader van 'hoe maak ik het vmbo populair' verzinnen scholen nieuwe namen voor oude leerlijnen. Ze houden hierbij geen rekenening met de formele namen die de leerlijnen allang hebben.
Vmbo-P kan ook een variatie zijn op dat thema en zodoende nog steeds toegang verlenen tot vmbo-t, of de nieuwste variant (terug van weggeweest) de mavo leerlijn (die direct aansluit op havo, formeel heet dat vmbo-t met extra taal en wiskunde in het eindexamen jaar).
Vmbo-P in de formele zin, dat heet trouwens vmbo-pro, kan het eigenlijk niet zijn. Voor toelating tot dat niveau moet er namelijk indicatieonderzoek verricht worden. Dat is niet toegankelijk op advies van de leerkracht.
Zoek uit in de betreffende regio welke vmbo scholen of scholengemeenschappen er zijn en wat die aanbieden. Zit daar iets bij dat zij vmbo-p noemen? Ik vond er een met de wervende tekst:"Met een diploma VMBO-P kan een leerling doorstromen naar niveau 2, 3 of 4 van het Middelbaar Beroepsonderwijs." Formeel is die richting een verzameling van vmbo-b, k- g- en t, zonder vmbo-Pro. Ik schat een mengelmoes van alles in, met wat meer uren 'met je handen doen' dan voorheen.
De leerkracht heeft dus geadviseerd: ga lekker wat met je handen doen. Vraag die leerkracht of hij/zij havo-P had geadviseerd als dat had bestaan (in plaats van boeken lezen, boeken binden, noem maar wat).
Alle kans dat de leerkracht dat beaamt en dat er dus feitelijk geen verschil van mening is over het niveau van de leerling, dat het advies daar ook niet over gaat, maar dat de leerkracht al die boeken, dat lezen en schrijven, ook in het vrije deel van de uren, 'niet zo leuk' vindt voor de leerling.
Vraag de leerkracht bovendien of hij al een specifieke school in gedachte had. Dat lijkt erop, want niet alle scholen hebben iets dat ze vmbo-P noemen. Ook dat maakt meer duidelijk over de aard van het advies.
Vraag vervolgens om een nieuw advies dat al deze nieuwigheid buiten beschouwing laat en een niveau-advies geeft naar de niveau's zoals ze formeel heten en bijvoorbeeld ook op de Cito-einlijst en op het diploma van de betreffende opleiding genoemd worden.
Vmbo-P staat daar niet bij. Het is dus een onduidelijk advies.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
11-11-2008 om 21:39
Zo zie je maar
Nog even en niemand weet van niemand nog welk niveau de opleiding waarmee je solliciteert werkelijk heeft.
Lastig.
Groet,
Miriam Lavell
Truus
11-11-2008 om 23:05
Vmbo-p wel bekend
Met jouw laatste opmerking ben ik het helemaal eens Miriam.
De term VMBO-p wordt bij ons op school trouwens ook gebruikt de eerste twee jaar en staat dan puur voor "praktijk" en daarnaast hebben we VMBO-t als theoretische leerweg.
Vanaf het 3e jaar wordt het VMBO-p dan opgesplitst in BB (ba
Truus
11-11-2008 om 23:08
Sorry nog niet klaar
Sorry, ik drukte al op verzenden.
Vanaf het 3e jaar wordt het VMBO-p dus opgesplitst in BB (basisberoepsgerichte leerweg) en KB (kaderberoepsgerichte leerweg).
En om nog even terug te komen op de reactie van Miriam: als er tegenwoordig iemand bij ons solliciteert, heb ik vaak ook geen flauw idee meer wat voor een opleiding iemand volgt of heeft gevolgd. Het lijkt we of er steeds meer opleidingen bij komen. Als je er niet in zit, zegt het je helemaal niets meer al die opleidingen en verschillende afkortingen.
Maylise
15-11-2008 om 11:35
Sinilind
Ik weet niet precies waar jullie wonen maar ik heb mijn zoon toenertijd (vanwege het schooladvies waar ik het ook niet mee eens was) naar een school gedaan met een gemengde vmbto-t/havo/vwo brugklas. Hierdoor had zoon de kans om alsnog naar het vwo te gaan ondanks het vmbo-t + (nee die + heb ik ook nooit begrepen) advies. Misschien is er bij jullie ook zo'n school in de buurt. Deze school had zelfs een twee jarige brugklas waardoor pas halverwege klas 2 de uiteindelijke beslissing viel en er dus genoeg ruimte was om een overtuigend resultaat neer te zetten.
Maylise
Brigitte van Kesteren
19-11-2008 om 15:42
Haarlem: ta(a)lentklas
Hallo Sini,
Ben jij of de ouders bekend met de Ta(a)lentklas in Haarlem? Dat is geen antwoord op je vraag, maar misschien wel een oplossing voor het taalprobleem.
Hieronder een klein stukje uit de folder:
"Ale jij een leerling bent die heel graag naar het VWO of HAVO wil, maar de Nederlandse taal nog niet helemaal goed beheerst, is de Ta(a)lentklas iets voor jou. Je bent een talent. Om dat het best tot zijn recht te laten komen, krijg je meer tijd om het Nederlands te leren.
In de Ta(a)lentklas volg je een extra schooljaar na de basisschool. In een kleine klas van 15 leerlingen leer je met hulp van twe vaste leerkrachten de Nederlandse taal optimaal beheersen, waardoor je na een jaar lang actief en afwisselend werken kan instromen in een VWO of HAVO brugklas." (einde citaat)
Kosten: 100 euro vrijwillige bijdrage
Hoewel Nederlands het belangrijkste vak is, krijg je ook les in rekenene, geschiedenis, aardrijkskunde enz.
Als je meer info wilt: ik heb alleen de folder meegenomen. Er staat wel een contactpersoon in genoemd, geen website, maar misschien is er nog wel wat te vinden op het internet.
Succes,
Brigitte
Brigitte van Kesteren
19-11-2008 om 15:45
Ik ga mezelf ook maar inschrijven...
zelfs met overtypen maak ik nog fouten...
groetjes,
Brigitte