Elisabeth B.
04-03-2010 om 21:48
Ouders eisen plaats op bij scholen a'dam
Morgen dient een kort geding, aangespannen door een groep van 400 ouders in Amsterdam. Inzet: Amsterdamse basisscholieren moeten bij de toelating tot een middelbare school in Amsterdam voorrang krijgen boven leerlingen uit omliggende gemeenten.
In eerste instantie dacht ik, daar ben ik het niet mee eens. Amsterdam heeft en regiofunctie en vooraang voor Amsterdamse kinderen betekent dat kinderen uit omliggende gemeenten het nakijken hebben. Aalsmeer, Purmerend en Weesp hebben bijvoorbeeld niet compleet aanbod van onderwijsniveaus, zoals bijvoorbeeld een categoraal Gynasium en met voorrang voor Amsterdammers zou rechtsongelijkheid ontstaan.
Maar het volgende is het geval. Als Amsterdammer mag je je maar voor één middelbare school in Amsterdam inschrijven. De gemeente wil daarmee bereiken dat ouders NIET voor de populaire (lees: goede) scholen kiezen. M.a.w.: voorkomen dat ouders met de voeten stemmen. Want, een aantal scholen in Amsterdam zijn zo populair dat nadat voldaan is aan eisen als schooladvies en Cito-score er geloot wordt om de beschikbare plaatsen. Uitgeloot betekent dat je kind geen plaats heeft en dat je enkel nog terceht kunt op de ‘mindere’ scholen. Niet-Amsterdammers daarentegen mogen zich bij meerdere middelbare scholen in Amsterdam inschrijven en hebben zo meerder kansen ingeloot te worden. Daarbovenop krijgen kinderen uit omliggende gemeenten voorrang op de ‘eigen’ scholen en hebben kinderen uit Amsterdam in omliggende gemeenten ook het nakijken. Kortom: er is wel degelijk sprake van rechtsongelijkheid voor Amsterdamse kinderen.
Her gaat hier niet alleen om de categorale Gymnasia maar ook om ‘MAVO’s’ (VMBO’s Theoretische leerweg die MAVO genoemd worden) die bijvoorbeeld verbonden zijn aan een scholengemeenschap met HAVO en VWO. Veel ouders zijn tegenwoordig goed op de hoogte welke scholen goed scoren en stemmen dus met de voeten. Is dat erg? Dit probleem wordt door de gemeente absoluut niet serieus genomen, zij vinden het een ‘elite-probleem’. De VSA, de Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam, heeft nu een Kort Geding aangespannen tegen deze rechtsongelijkheid.
Mijns inziens is de oplossing niet dat Amsterdammers voorrang krijgen boven kinderen uit omliggende gemeentes maar dat omliggende gemeentes voorrang opheffen voor de ‘eigen’ kinderen EN dat ook kinderen uit omliggende gemeentes dezelfde behandeling krijgen als Amsterdammers. Dus: of beiden maar op één school in mogen schrijven, of dat beiden op meerdere scholen mogen inschrijven.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt en hoe jullie hierover denken!
Elisabeth.
M Lavell
05-03-2010 om 09:02
Ik ben benieuwd
"Niet-Amsterdammers daarentegen mogen zich bij meerdere middelbare scholen in Amsterdam inschrijven en hebben zo meerder kansen ingeloot te worden."
Dat is niet helemaal waar volgens mij.
De aanmelding voor Amsterdamse scholen gaat via ELKK. Een digitaal loket. De basisscholen in mijn randgemeente (en de buren) doen daar ook aan mee. Dat betekent dat zij precies zo in de molen gaan als Amsterdammers.
Het is mogelijk dat daar bij individuele vo scholen omheen te fietsen is, maar voor die klacht moet je niet bij de overkoepelende schoolbesturen zijn.
Ik snap de verongelijktheid wel. Die heb ik ook ten aanzien van woningverdeling. 80% van onze woningen belandt bij Amsterdammers, terwijl de gemeenteraad meermalen hoogdravend stampvoetend heeft beweerd dat onze gemeentekinderen voorrang dienen te krijgen.
Maar ook hier is de aanmelding gemengd en centraal en is het resultaat het effect van de macht van het getal.
Ik had een andere vraag gesteld bij de rechter. Namelijk de vraag of het beleid mag zijn van scholen om 'vol' te roepen, ook tegen leerlingen die zijn aangewezen op dat type onderwijs.
Het punt is dat het werkelijk waar is dat er te weinig onderijsplaatsen zijn voor de vraag en dat er daardoor werkelijk elk jaar weer kinderen op een lager niveau belanden dan advies en keuze.
Maar het is mogelijk dat deze zaak in eerste aanleg een deelantwoord geeft waarop doorgeborduurd kan worden. Kern van het probleem is dat vrije schoolkeus en zelfs het recht op onderwijs helemaal niet gewaarborgd zijn in Nederlandse wetgeving.
Ouders en leerlingen moeten het doen met wat hen gegund wordt. En dát gaat zo zoetjes aan steeds harder knellen.
Groet,
Miriam Lavell
Ise
05-03-2010 om 09:46
Ardennen
Ik sluit me aan bij Anna en Pelle.
"Aan de andere kant: waarom zou een Amsterdams kind verder moeten reizen om plaats te maken voor een kind wiens ouders zo leuk in het pittoreske Monnickendam willen gaan wonen? Wil je de lusten, dan ook maar de lasten. "
Waarom zou een kind uit Zuid plaats moeten maken voor een kind uit West, wiens ouders hun kind niet naar de 'zwarte' school in hun eigen wijk laten gaan? Ardennen: wil jede lusten, dan ook maar de lasten?
ijsvogeltje
05-03-2010 om 10:11
Hmm
"waarom zou een Amsterdams kind verder moeten reizen om plaats te maken voor een kind wiens ouders zo leuk in het pittoreske Monnickendam willen gaan wonen? Wil je de lusten, dan ook maar de lasten."
Wat wil je hier nu precies mee zeggen? Dat als je toevallig in Monnickendam woont (al dan niet pittoresk), je maar gewoon wat minder wensen/eisen moet hebben als het om onderwijs gaat? Draai het eens om: jij woont in Amsterdam. Waarschijnlijk vanwege de lusten. Neem jij genoegen met de lasten? Nee, dat doe je ook niet, tenminste dat maak ik op uit dit draadje. En gelijk heb je, je wilt het beste onderwijs voor je kind. En erg graag in Amsterdam (je gaat niet verhuizen naar Groningen of Amersfoort of waar dan ook maar, waar geen wachtlijsten voor de gymnasia zijn).
Tinus_p
05-03-2010 om 10:12
De echte oplossing
Geen spreidingsbeleid meer. Gewoon vrije schoolkeuze. En de zwakke scholen kopje onder laten gaan.
Het huidige systeem houdt zwakke/impopulaire scholen in stand. Dat lijkt me verkeerd.
IngridT
05-03-2010 om 11:32
Groningen
Eeehm. Even voor de goede orde. Loten is niet perse iets amsterdams of zo. In Groningen is er dit jaar in ieder geval bij 1 categoraal gymnasium geloot. 'T is maar even dat jullie het weten. Voor jullie allemaal massaal naar het noorden trekken en het toch weer tegenvalt....
Ingrid
ijsvogeltje
05-03-2010 om 11:56
Ha ha
Nou Ingrid, dat was dan precies het verkeerde voorbeeld. Maar in Amersfoort kunnen kinderen gewoon nog steeds terecht op het gymnasium, zonder loting. Met slechts een toelatingseis van 543 punten. En ze staan ook nog eens zéér hoog in alle lijstjes van Elsevier, inspectie etc. Wat wil je nog meer. Eigenlijk verbazingwekkend dat er geen Amsterdamse kinderen op zitten, 't is vlakbij...
Temet
05-03-2010 om 14:31
Ardennen
Waar woon je precies, als ik vragen mag?
En wat is het HLW? O ja, nu valt het kwartje, Hervormd Lyceum West. Da's geen categoraal gymnasium toch?
Het zou trouwens geen gek idee zijn als er een apart gym in Nieuw West kwam, vziw heb je buiten het centrum/zuid alleen het Cygnus in Oost en het 4e gym in het Westelijk Havengebied.
Die kindertjes uit De Aker zouden ook naar de gymnasiumafdeling van het Caland Lyceum kunnen gaan (ze fietsen erlangs op weg naar Zuid), maar dat gebeurt inderdaad niet. Er stond een tijd terug al een heel stuk over dit fenomeen in Het Parool waarin iemand de zorg uitsprak dat er straks buiten de ring alleen nog maar VMBO-scholen zijn.
Ben reuze benieuwd hoe de situatie zal zijn tegen de tijd dat mijn zoon aan zijn schoolkeuze toe is. Waarbij ik er dan gemakshalve vanuit ga dat hij VWO kan doen, wat natuurlijk maar helemaal de vraag is.
Groeten,
Temet
koffiekwast
05-03-2010 om 18:29
Groningen 2
Ingrid - het WLG in Groningen laat al jaren beperkt toe. Nu misschien loting, maar voorheen gewoon met wachtlijst.
Maar er is natuurlijk altijd nog een openbaar gymnasium waar iedereen die voldoet aan de minimum cito score en vwo advies en die zich voor 1 april opgeeft wel gewoon wordt toegelaten. Prima en gezellige school (en een beetje groot inmiddels - dit jaar 8 brugklassen)
Astrid
05-03-2010 om 18:57
Keuze vrijheid (had ik ook niet)
ik had mijn zoon ook wel naar een zelfstandig gymnasium willen doen. Helaas in mijn woonplaats alleen 3 scholengemeenschappen. Het is jammer, maar ik vind dat gewoon pech hebben, dan maar een scholengemeenschap. Het zelfde vind ik voor rand gemeentes om Amsterdam. Helaas geen zelfst. gymnasium in je randgemeente, nou dan doe je je kind toch naar een scholengemeenschap. Had je destijds maar ergens anders moeten gaan wonen.
Zoon zit op 2 talig gymnasium en de helft van zijn klas is ook buitenlands. Maar ik vind dat er wel verschil is tussen deze buitenlandse kinderen dan die op de basisschool van mijn andere 2 kinderen. Die gymnasium ouders zijn allemaal hoog opgeleid. Ondanks dat het dus vrij zwart is in zijn klas, heb ik daar niks op tegen. Prima school.
De basisschool waar hij op zat en waar z'n zussen nog op zitten is nu 60% zwart en de meeste ouders praten nauwelijks nederlands. Heb ik wat meer moeite mee, maar de school op zich is prima. Het is zelfs in mijn ogen een zeer goede school. De school heeft erg te kampen met een slecht beeld naar buiten, alleen door de buitenlandse kinderen. Ouders kijken alleen maar naar het plaatje en niet naar de inhoud van zo'n school.
Caroline
05-03-2010 om 20:15
Info klopt niet
Beste allemaal,
Ik heb een kind uit zo'n randgemeente (Abcoude), maar de info klopt niet helemaal. Ook kinderen van randgemeenten mogen zich maar op 1 school inschrijven in Amsterdam. Wij konden kiezen of een inschrijfformulier voor Ronde Venen (vinkeveen/mijdrecht) of een formulier voor Amsterdam. Het is dus ook niet zo dat je je op kan geven voor een school in Amsterdam en voor een school in bijv Mijdrecht; je krijgt maar 1 aanmeldformulier. Wel is het zo dat ons kind in de eerste ronde in Weesp voorrang zou hebben; dat is dan 45 min fietsen langs een dijk en moeilijk openbaar vervoer. Ga je voor de eerste ronde in Adam, wordt je uitgeloot, heb je geen voorrang meer in Weesp.
Wel is het zou dat kinderen uit Amstelveen in hun eigen gemeente goede scholen hebben, waar ze uit zouden kunnen kiezen. Dat hebben we in Abcoude niet en blijft A'dam de dichtstbijzijnde en makkelijkst te bereiken plek.
Caroline
Temet
07-03-2010 om 21:42
Ardennen
O, ik had het niet over jouw kinderen persoonlijk hoor. Maar woon jij in de Aker? Je noemde her HLW als goede school waar je je kinderen toch niet op wil hebben, ik ging ervan uit dat je dan wel meer daar in de buurt zou wonen. Maar ook dat is geen categoraal gym. Volgens mij is er dus - zoals ik al zei - geen apart gym in de wetelijke tuinsteden. Alleen scholengemeenschappen.
En ja, dat Caland Lyceum, ik heb er niets voor of tegen, maar als ik die kinderen 's ochtends vanuit de Aker langs de Calandlaan naar het centrum zie fietsen dan denk ik wel eens 'zouden ze nou niet eerder af willen stappen?'
Groeten,
Temet
jutter
09-03-2010 om 16:32
Temet en ardennen (ot)
Het Caland schijnt een heel leuke school te zijn. Volgens onze oppas (17 jaar) merk je helemaal niet dat het zo'n grote school is, zij vindt de school heel prettig, gezellig en voelt zich veilig. Verder is er extra aandacht voor sport en expressie, dus wij houden deze school als mogelijkheid voorlopig in de gaten. Dochter moet weliswaar nog een aantal jaar, maar toch handig om zulke info te hebben.
Jutter