Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kiki

Kiki

18-08-2010 om 22:35

Ouderparticipatie op de peuterspeelzaal/basisschool

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Recent voorbeeld: 80 hulpouders gezocht voor feest

School bestaat x jaar. Ze zoeken nu 80 hulpouders die een dag van te voren 's avonds van 20 tot 22 uur zich willen laten instrueren om bij een feest (dat ook nog eens gedeeltelijk in werktijd valt, eind middag/begin avond) te helpen.

Het organiserend comite bestaat uit onderwijzend personeel en ouders.

De school telt 360 kinderen, dus iets van 500 ouders (veel mensen met meer dan 1 kind op school).

Zeg dat de helft komt. Dan staan dus 80 ouders 200 ouders te bedienen, plus de kinderen....

?????????

Ik ben helaas verhinderd en mijn man heeft geen zin om te gaan. Oh ja, je moet kaarten kopen van te voren.

marijke

marijke

23-08-2010 om 15:19

Wat dacht je van het overblijven?

Ouderparticipatie: ik word er af en toe goed ziek van!
Mijn kinderen blijven over op maandag, dinsdag en donderdag: de dagen waarop wij beiden werken. De overblijf is noodzaak. Nu wil de overblijf dat wij per kind (we hebben er 3) 3 keer meedraaien. Waarom denk je dat wij overblijf willen voor onze kinderen? Het betekent 9 keer vrij nemen en we werken niet bepaald naast de school! Daarnaast betalen we 2,70 euro per kind per dag voor diezelfde overblijf. En waarom moeten we meehelpen: omdat het anders niet meer betaalbaar zou zijn. Nou???? We hadden eens gerekend: gemiddeld blijven er zo'n 125 kinderen per dag over, 3 dagen per week. Per dag is dat voor de overblijforganisatie ruim 335 euro. Per 20 kinderen is een overblijfkracht (meestal een ouder), er zijn dus ongeveer 11 ouders nodig, die elk 9 euro krijgen voor het uurtje overblijven. Kosten: bijna 100 euro. Brood/drinken moeten onze kinderen zelf meenemen. Van de overblijf krijgen ze niets. De overblijf zegt dat ze speelgoed en zo koopt van het geld, ja, ja, 1 goaltje, 2 springtouwen, 3 ballen, dat soort spullen en men laat de kopieermachine van school draaien voor kleurplaten: potloden graag zelf meebregen. De opbrengsten zijn 335 euro, kosten, grof gerekend 125 euro. Opbrengsten: ruim 200 euro per dag. Ok, de organisatie van de ouderparticipatie kost ook tijd, nou ja, tijd? Aan het begin van het schooljaar moet je langskomen met je agenda om jouw dagen te plannen, kun je gelijk de factuur meenemen, want dat scheelt weer portokosten. Volgens mij kan ik beter een overblijf gaan beginnen!

Hanne.

Hanne.

23-08-2010 om 16:47

Moeten ze wel naar school gaan

Dan moeten ze op vrijdag middag wel naar school gaan. Bij ons is dat t/m groep 4 niet zo.

En bij de overblijf helpen terwijl mijn kinderen bij de oppas zitten vind ik ook zo krom.

Hanne.

Hanne.

23-08-2010 om 21:03

Pelle

Ehm, ja 2 van de 3 gaan wel.

Dus dat zou betekenen dat ik 2 kinderen moet laten overblijven (en daarvoor moet betalen) en 1 kind naar de oppas moet brengen (en daar ook voor moet betalen). Met een baby/dreumes in je handen 20 kinderen in de gaten houden gaan nu eenmaal niet zo lekker.

Behalve dat ik het grote onzin vind gaat het op die manier dus nog geld kosten ook. Je begrijpt dat ik me nogsteeds met hand en tand verzet tegen dergelijk plannen die ook bij ons op school met enige regelmaat opduiken.

Daarnaast vind ik jouw laatste argument ook een heel goed argument. Ik heb niets met zulke groepen kinderen. Kan er niets mee. Wil er niets mee. Als ik dat leuk zou vinden was ik het onderwijs wel in gegaan. Dus het wordt dan m'n tijd uitzitten..

Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 21:19

Hanne

Winstgevende onderneming die overblijf. Heb je het wel eens zo aangekaart? Gaat dit wit? Is het een stichting ofzo?
Volgens mij moet het ergens wel helder worden waar dat geld blijft lijkt me, ik ben wel benieuwd of dit zomaar mag en kan. Als jullie allemaal zo moeten meedraaien en het ook nog eens 2.70 en ze als het klopt dat ze uiteindelijkj 200 euro per dag overhouden, dan kan die overblijf wel een stuk goedkoper, of ze huren vaste opgeleide krachten in, is voor de kinderen wel zo rustig om een vast gezicht te zien iedere middag. Hier op onze school is het een vast team, en niet zomaar hulpouders maar ouders die dit echt al jaren doen, met plezier en opleidingen hebben gedaan hiervoor. En ik zou zeker als ouder dus aangeven dat ik niet zal meedraaien.

Maxime

Kiki

Kiki

23-08-2010 om 21:28

Ik snap ook gewoon niet waarom dit alles nodig is

Waarom kan een school niet geacht worden dit soort dingen gewoon goed te regelen zonder hulp van de ouders.

80 hulpouders gezocht voor een feest is een zottigheid, verplicht meedraaien met de overblijf al helemaal. Echt niet dat ik zoiets ooit ga doen. Ik heb speciaal een school met continu-rooster opgezocht die die gekkigheid niet heeft. (Dat dan weer wel)

Schoonmaken op school vind ik echt belachelijk. Die doos duplo in de vaatwasser stoppen kan de juf ook wel en anders laat je je schoonmaakbedrijf maar een paar uurtjes extra komen voor de vakanties.

Kiki

Kiki

23-08-2010 om 21:31

En ik vraag niet van de peuterspeelzaal

om opvang te geven, dat is het issue ook helemaal niet en dat wil ik ook helemaal niet. Ik heb opvang voor mijn jongens.

Ik vraag de peuterspeelzaal alleen om 2 keer per week 3 uurtjes hun ding te doen, zonder allemaal ouderparticipatie.

Brrr verplicht overblijven

Dat verplicht overblijven vind ik om je rot voor te schamen. Zou daar zelf ook heel opstandig van worden als ouder! Het zou kunnen op mijn vrije dagen hoor (met de jongste erbij dan maar), maar het gaat tegen mijn principe in dat het verplicht zou zijn. Dat vind ik gewoon niks. Bij Reimer op school is het geregeld door de kinderopvangorganisatie, nooit problemen, nooit gedoe. Op mijn eigen school is het geregeld door ouders (waarvan een aantal een opleiding heeft gedaan voor TSO) en is ook nooit gedoe. Op de dag dat er ook maar één iemand met het idee komt verplicht overblijven te realiseren, ga ik solliciteren haha.
Tsjor bedankt voor je uiteenzetting over meerdere mogelijkheden. Er zijn er altijd meer dan je in eerste instantie denkt. Maar als ik een beroep doe voor ouders voor hulp, dan begrijp ik het altijd als het niet kan (ik weet zelf hoe dat is als je niet kan, als ouder) of dat je er geen zin in hebt (zou zelf ook niet moeten denken aan overblijven!). Dat zeg ik ook tegen de ouders.
Ik krijg van Reimers school wel een lijstje met waar hulp voor nodig is, je kunt dat invullen, maar het hoeft niet. Ik teken nooit in en zeg tegen de juf dat als er een keer hulp nodig is op mijn vrije dag waar ik de jongste mee kan nemen, dat ze me mag aanschieten. Vindt de juf prima (zou ik als juf ook prima vinden).

abc

abc

26-08-2010 om 10:43

Inderdaad

Inderdaad Geerke, zo zie ik het ook.
Wie wil helpt mee, wie geen zin heeft ook prima.
Dat psz een lijstje meegeeft aan het begin van het schooljaar kan zelfs heel handig zijn.Kiki voelt het als verplichting en dat reageert daar erg negatief op.
Dat vind ik niet nodig. Geef gewoon aan dat je niet meedoet en klaar.

Verplicht

Op een van de scholen waar mijn kinderen zaten was de afspraak: als je je kind laat overblijven draai je twee keer per jaar een week mee. Er waren verder geen kosten aan verbonden. Ouders kregen een jaarrooster, waarop per keer drie ouders stonden. Onderling kon je ruilen. Alhoewel ik het elke keer een heel gedoe vond om van mijn werk een uurtje naar de overblijf te gaan had ik het liever dan dat ik ervoor moest gaan betalen of dat het allemaal zeer professioneel zou worden. Ik geloof dat er elke keer ongeveer zestig kinderen overbleven. Vaste structuur, kinderen van de ouders die er waren mochten meehelpen uitdelen. Na het eten naar buiten, toezicht op twee pleinen, maar afgezien van kleine incidentjes (in de orde van: hij gooit met zand, niet waar...) was dat meestal even wat kletsen en klaar.
Voor mij staat het continurooster op 1, maar daarna vond ik dit wel een goede vorm. Alleen nu zou ik het niet kunnen omdat ik ver moet reizen naar mijn werk. Gelukkig is de jongste vorig jaar van de lagere school af gegaan. Een hele opluchting op het punt van verwachtte ouderparticipatie.

Tsjor

Balletmama76

Balletmama76

27-08-2010 om 09:13

Tsjor

2 weken van het jaar vind ik nogal veel gevraagd van school. Je moet maar net een werkgever hebben die hieraan meedoet kwa tijden of heel wat vakantiedagen om bij zo'n rooster mee te kunnen draaien.

Waren er ouders die hierbij niet meededen? En hoe werd met hun omgegaan? En hoeveel ouderhulp werd er naast het meedraaien bij de overblijf verwacht?

Het zal mijn school niet zijn, want ik heb toch echt een reuze-afkeur tegen verplicht vrijwilligerswerk. Bij ons op school moet je nu zo'n 2x per jaar meedraaien, en dat vind ik al niet kunnen, laat staan 2 weken per schooljaar.

Puck

Puck

27-08-2010 om 10:04

Balletmama

Bij ons een beetje een soortgelijke situatie als bij Tsjor, maar minder verplicht. Ik ben ook nog steeds voorstander van een niet geprofessionaliseerde overblijf met lage kosten en met ouderhulp. (Ik betaal per kind 55 euro per jaar voor 3 dagen/week aan overblijfkosten). Op onze school kun je kiezen tussen meehelpen met de overblijf. Niet een hele week achter elkaar maar af en toe een dag volgens een rooster en dat komt bij 3 d/w neer op 6x per jaar. Dan proberen ze het ook nog zo te doen dat je ingeroosterd wordt op dagen dat je kind NIET van de overblijf gebruik maakt. Dat lukt uiteraard niet altijd, maar de intentie is er wel. Als er ouders zijn die niet willen of kunnen meedraaien dan betalen ze een hoger tarief (100 euro per dag per jaar). Daarvan worden dan de kosten voor vervangers betaald. Dit systeem draait nu een paar jaar op school en dat gaat erg goed. Er is een groep vaste overblijfouders en die wordt iedere dag aangevuld met 1 of 2 ouders die aangegeven hebben om mee te willen draaien.
Ik ben trouwens ook iemand die faliekant tegen "verplicht" vrijwillig is. Ik doe eigenlijk best veel op school maar zodra ik ergens toe verplicht zou worden dan wordt ik uitermate recalcitrant.
Maar ik vind ook dat je niet als excuus mag aanvoeren dat je werkgever het niet goed vind. Jouw kinderen en de bijbehorende "lasten" zijn jouw pakkie aan en niet die van je baas.

Balletmama76

Balletmama76

27-08-2010 om 10:22

Werkgever

"Maar ik vind ook dat je niet als excuus mag aanvoeren dat je werkgever het niet goed vind. Jouw kinderen en de bijbehorende "lasten" zijn jouw pakkie aan en niet die van je baas.'"

Een werkgever heeft zijn eigene interessen, namelijk dat het werk gedaan wordt. Of er op school genoeg overblijfkrachten zijn kan de gemiddelte werkgever toch echt niks schelen, dat is gewoon zo.

En het risico om mijn werk te verliezen om overblijfmoeder te spelen voor 2 weken per jaar zal ik toch echt niet nemen. Dan maar niet overblijfmoederen.

Natuurlijk kan je ook geluk hebben met je werkgever, dat ie het helemaal prima vindt als je onder werktijd op school gaat helpen. Mijn werkgever zal er waarschijnlijk niet eens een groot probleem mee hebben. Maar niet iederen heeft zoveel geluk.

En "Je moet vakantiedagen opnemen om op school te helpen" vindt ik gewoon geen reele eis aan ouders. Dat moet iedere ouder zelfst weten of ie dat wel of niet wil, het is niet aan school om dat soort eisen te stellen.

amk

amk

27-08-2010 om 12:08

Zo blij

met de bso hier die van mening is dat kinderopvang van 7 tot 7 geregeld moet zijn voor kinderen van 0 tot 12.
Ze worden opgehaald van school om tussen de middag warm te eten. (Gister heerlijke nasi, vers, geen opwarm zooi) Zit bij de prijs van de bso in.

Balletmama76

Het was nog voor de tijd dat de school verplicht was iets te regelen. Dus dit was al een vooruitgang tegenover de school daarvoor, waar het helemaal niet bestond. Bovendien was je niet verplicht mee te werken, alleen als je gebruik maakte van de opvang was dat de consequentie.

Meestal kon een van de twee ouders wel, of een oma en opa, alhoewel het voor werkende ouders altijd wat merkwaardig was als je zag hoeveel zij moesten regelen om te zorgen dat de juffen en meesters hun pauze hadden. Als je niet kon kon je iemand anders vragen en er zullen ook wel uitzonderingen zijn gemaakt, maar daar werd niet over gepraat (of ik zat niet in het roddelcircuit).

Daar stond tegenover dat er géén kosten aan verbonden waren. Ik zag het dus als een mini-mini klein nevenbaantje dat een heel klein beetje terugverdiende. Alhoewel, het bedrag per uur was eigenlijk wel hoog: 8 uur per jaar en daarmee verdiende ik dan 40x4x2.75 als ik het bedrag neem dat iemand hier noemt, dat is 440 euro per jaar per kind, ik had twee kinderen (maakte niet uit voor de weken), dus 880 euro per jaar, dat is 110 euro per uur. Mmmmm. Ik geloof eigenlijk dat dit het enige baantje is waarbij ik ooit zoveel verdiend heb. Alleen geen reiskostenvergoeding, dat is dan weer jammer.

Het omgaan met grote groepen kinderen, och, de kinderen varmaken zichzelf, het is vergelijkbaar met klein crisisbeheer: nee, jij mag niet op dat klimtoestel, kom uit de struiken, we gaan even een pleister halen, en bepaalde bekende plekken in de gaten houden om te zien wat daar gebeurt. Ik begrijp die heisa over professionalisering nooit.

Maar bij alle discussies vind ik eigenlijk dat er maar één optie is die echt logisch, professioneel en van deze tijd is en dat is het continurooster. De rest is hollands gekneuter.

Tsjor

2.70

Mijn excuses, Marijke noemde het bedrag van 2,70 per kind voor de overblijf. Ik werkte (en werk) vijf dagen per week, dus dat zou dan vier dagen opvang zijn voor 40 schoolweken. En dat voor twee kinderen. Is toch 864 euro per jaar. Voor 8 uur werken per jaar, dan is dat 108 euro per uur. Marijke, ik zou het eens overwegen. Zelfs als je een uur reistijd heen en terug erbij telt kom je nog op 36 euro per uur, onbelast. Als je maar een kind hebt en je telt de reistijd erbij is het nog 18 euro per uur, dat is ruim twee maal het minimumloon en dan ook nog onbelast. Dat zijn geen verkeerde bedragen.

Tsjor

Balletmama76

Balletmama76

27-08-2010 om 14:32

Pelle...

"Vanwaar dan al jouw weerstand hiertegen want het is voor het eerst dat ik lees dat 'onze' werkgever er geen probleem mee heeft. Als je nog steeds hetzelfde werk doet zie ik echt geen problemen. Je kunt je werk erna ook voortzetten."

Mijn verzet komt omdat ik er niet van uitga, dat iederen zo'n flexible werkgever heeft. Ik zou als het echt niet anders uitkomt, ook na de overblijf kunnen beginnen met werken. MAAR hierdoor krijg ik nog steeds niet over nacht het talent om met grote groepen kinderen om te gaan en hierdoor krijg ik nog steeds niet dat gevoel, dat dit soort dingen verplicht mag worden.

Uit de redenen, die jij noemt en omdat ik al van veel ouders gehoord heb hier, dat ze nergens anders meer meehelpen als ze dit nu verplicht moeten doen. Het probleem van teweinig hulpouders wordt dus alleen maar geshift naar andere bereiken (uitjes etc).

Totdat dit misschien dan ook verplicht wordt.

Balletmama76

Balletmama76

27-08-2010 om 15:11

En gezien alle veranderingen

bij onzere bedrijf die eraan komen, zijn flexible werktijden ook wel iets, wat er straks misschien niet meer is.

Ik werk bewusst onder schooltijd om thuis te kunnen zijn als dochterlief van school komt. Ik heb absoluut niks tegen BSO etc, maar anders zullen wij geen gezinstijd meer overhouden gezien manlief s'nachts werkt en in het weekeind. Dat houdt in dat ik overdag geen ouderhulp kan doen en s'avond heb ik geen oppas.

Puck

Puck

27-08-2010 om 15:48

Klopt pelle

Je kunt nog steeds goed rekenen . Ik betaal nu voor een jaar lang 3 dagen/week overblijven 55 euro omdat ik meehelp. Zou ik niet meedraaien dan zou ik idd 300 euro voor een jaar betalen als kindlief 3 dagen/week overblijft.

Balletmama76

Balletmama76

27-08-2010 om 16:05

Pelle

Je overdrijft nu wel een beetje, hoeveel keer moest jij nu per jaar op komen draven? Nou die keren loopt balletmamadochter dus even het laatste uurtje met je mee. Klaar. Hoe doe je dat in de vakanties anders? Waarom begin je nu over BSO's enzo? Voor die paar keer per jaar dat je moet meehelpen?

1. vraag: 2-3 keer
2. vraag: dat mag bij ons niet, dat kinderen meelopen bij het bezorgen. Heb mijn baas hiervoor gevraagd, omdat dochter weleens mee wilde lopen, maar het staat niet professioneel en bovendien verzekeringstechnisch problematisch als er iets gebeurt.
3. vraag: In de vakanties zijn mijn ouders er soms en passen op of ik neem vrij (hierdoor kan ik dus NIET dagen opnemen voor ouderhulp)
4. vraag: Over BSO begin ik in verband met mijn werktijden, deze vallen binnen schooltijd, dus geen BSO nodig. Maar dat ik binnen schooltijd werk, houdt gewoon in dat ik geen ouderhulp kan doen. Je kan niet alles hebben in het leven, zo is het gewoon.

Trouwens: Ik MOET niet meehelpen - schoolplicht is voor kinderen, niet voor hun ouders. Als ik mijn hakken in de zand zet en weiger, kunnen ze mij niet dwingen. Misschien draai ik wel mee, maar dan hooguit op 2 Maandagen per jaar, ik neem er zeker geen vrij voor. Tot nu toe is helaas de enigste verkrijgbare info de schoolgids en discussies van ouders. School zelfst heeft zich verder nog niet geuit over details.

Balletmama76

Balletmama76

27-08-2010 om 16:57

En om het extra verwarrend te maken...

...school heeft de verantwoording voor tso nu uitbesteed aan dezelfde kinderopvang-stichting, die ook de BSO runt, maar nu zijn ouders verplicht om mee te helpen bij toerbeurten?

Het idee van uitbesteding aan een prof-organisatie is toch juist om minder afhangelijk te zijn van hulpouders?

Puck

Puck

27-08-2010 om 19:29

Pelle

Klopt helemaal, bij mijn baas krijg ik echt geen 245 euro voor 6 uur werken. Hoe ze het uitgerekend hebben weet ik niet maar ze hebben iets gedaan met de vergoeding voor een profi-tso en dan uitrekenen wat die voor een jaar voor dat kind zou kosten. En natuurlijk is het ook gedaan om de drempel hoog te leggen, maar je KUNT er tenminste onderuit als het moet. Maar ach, voor die paar keer per jaar met een hele makkelijke werkgever vind ik het geen probleem. Deze week was ik dus vrij en omdat er nog geen nieuw rooster was heb ik al 3 keer meegedraaid, dan ben ik er mooi voor een half jaar ook gelijk van af. En het is ook eigenlijk best gezellig, ik doe het niet met tegenzin.

Pelle

Bij mij was het echt zo dat wij niets hoefden te betalen, omdat de ouders zelf op deze wijze de kinderopvang verzorgden.

Tsjor

Oh ja

En er zat ook geen professionele organisatie tussen. Dat scheelt geld! In het begin van het jaar maakte iemand (ik weet niet wie) een lijst, die kreeg je mee en klaar. De rest kon je zelf regelen.

Tsjor

Balletmama76

Balletmama76

28-08-2010 om 09:57

Pelle

"Volgens mij moet marijke toch echt de volle mep betalen EN meehelpen"

Kijk, en zo is het bij ons ook nu - overblijf kost nu 2 Euro per keer inplaats van 1,70 laatste jaar EN er is de verplichting bij gekomen om GRATIS mee te draaien.

Wat ik al niet snap gezien er nu een prof-organisatie bij zit. Dit is toch juist bedoelt om minder afhangelijk te zijn van meedraaiende ouders?

Het is net even teveel om me erbij neer te leggen, dat het gewoon zo is en ouders zich maar moeten schikken in deze eis. Meer betalen voor minder prestatie. Dan vraag ik me toch echt af, hoever scholen mogen gaan in hun eisen en hoever ouders hierin braaf moeten meegaan.

Trouwens Pelle, ik vindt dochter met 10 nog net effe te jong om 4 uur alleen thuis te blijven, ik heb een vrij grote wijk.

Iig ga ik echt geen vrije dagen opnemen om op school mijn "plicht" te doen. Ik draai dus hooguit op 2 Maandagen per jaar mee en als dat niet kan dan helemaal niet.

Balletmama76

Balletmama76

28-08-2010 om 21:48

Pelle

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde als ik haar tijdens het werk alleen thuis zal laten, bijvoorbeeld in de vakantie.

Stoppen

Daarmee kun je dus stoppen: of het is verplicht meewerken, maar dan zonder betalen, of je betaalt en dan hoef je ook niet mee te werken. ik denk dat het al veelt scheelt als je de professionele organisatie er tussen uit haalt. Eén iemand (van de ouderraad bijvoorbeeld) maakt aan het begin van het jaar een schema (iets reélere indeling dan 1 ouder op 11 kinderen). Ouders die er in de loop van het jaar bijkomen komen op de reservelijst en kunnen worden ingeschakeld als dat nodig is (na overleg). Je kunt het dan vooraf inplannen in je eigen agenda. Als school hieraan niet mee wil werken: continurooster.
Maar verplicht vrijwillig werken voor een professionele organisatie, daar krijg ik spontaan uitslag van.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.