Balletmama76
01-10-2010 om 08:19
Ouderhulp-oproepen op heel korte termijn
Dinsdagavond een heel dringende oproep door meester voor ouderhulp op Woensdagochtend. Ze hadden 4 ouders nodig voor fietsbegeleiding en meester had op Woensdag zijn vrije dag en vertikte het natuurlijk niet om deze te offeren, dus hij kon/wilde niet mee.Ze gingen uiteindelijk met 2 ouders.
Nu de volgende oproep gisteren. Ook weer erg dwingend.
Dit gaat een laaaaaang schooljaar worden!
Geerke
01-10-2010 om 09:17
Laat het dan langs je heen gaan
Natuurlijk komt die meester niet vrijwillig terug op zijn vrije dag. Zou ik ook niet doen. Dan kan ik mijn kinderen weer ergens onderbrengen. Het is geen vrijwilligerswerk hoor, dat onderwijs. Op een schoolreisdag of sinterklaas wil ik nog wel eens even terugkomen, maar daar mag het bij blijven. Ik heb ook al mijn verplichte vergaderingen en nascholing buiten mijn dagen om.
Maar maak je er niet druk over. Als ze het niet slim aanpakken is dat echt hun probleem, dan zitten zij in de stress, jullie niet. En je ziet dat ze het toch door laten gaan, dan met wat minder ouders.
Balletmama76
01-10-2010 om 09:22
Het probleem
Week-krantje komt maar erg onregelmatig, hooguit een keer per maand - oproepen tot ouderhulp in een bepaalde groep komen per email of briefje.
Meester vraagt bij elke kleinigheid om ouderhulp en vindt het eigentlijk een plicht van de ouders en gaat ook erg doordrammen als ie niet de ouderrespons krijgt waar hij op hoopt(gezien op voorlichtingsavond).
Balletmama76
01-10-2010 om 09:33
Geerke
Ik zal hier ook geen probleem mee hebben, als deze meester niet zo vanzelfsprekend hiervan zou uitgaan, dat ouders op hun vrije dagen zelfst ouderhulp doen of er zelfst vrij voor nemen.
Ik krijg dan zoiets van: "Goed voorbeeld doet volgen."
En als hij dan - wetend dat er te weinig begeleiding is - nog steeds niet meegaat, vindt ik dat dan toch wat raar!
ijsvogeltje
01-10-2010 om 09:48
Balletmama
Trek het je niet persoonlijk aan. Laat jouw humeur niet beïnvloeden door een leerkracht met andere opvattingen dan jij! Je kunt hem niet veranderen - wat je wel kunt veranderen is de manier waarop jij hiermee omgaat. Het is zijn probleem en niet dat van jou.
Dus: laat het van je afglijden! En als hij jou persoonlijk aanspreekt voor hulp, dan zeg je met een grote glimlach: "Ach, morgen al? Nee, ik kan je niet helpen!". En je gaat weer over tot de orde van de dag.
Sterre42
01-10-2010 om 13:09
Meester laat het probleem zelf ontstaan
En als hij niet de gewenste oplossing/respons krijgt binnen zijn korte termijn, dan is het toch echt zijn probleem.
Jij luistert naar zijn oproep, kijkt of je kan, zo ja dan heeft de meester mazzel, zo nee dan heeft de meester pech en zelf het meeste last van zijn eigen gedrag.
Gut, zo iemand moet de kids dan ook nog iets van 'plannen' bijbrengen
Zijn er in de klas van deze meester geen standaard 'klasse-ouders'? Hier is zo'n systeem en in eerste instantie zetten zij eea uit voor de leerkracht.
fladder
01-10-2010 om 13:29
Dwingen
"Meester vraagt bij elke kleinigheid om ouderhulp en vindt het eigentlijk een plicht van de ouders en gaat ook erg doordrammen als ie niet de ouderrespons krijgt waar hij op hoopt(gezien op voorlichtingsavond)."
Waar staat dat in de schoolregels? ![]()
Ik zou me aanbieden... Maar wel tegen een vast uurloon. Tenzij hij mijn rekeningen betaalt!
En waarom zouden ouders wel een vrije dag moeten opofferen en hij niet?
En anders moeten ze de dingen maar beter plannen. Zo simpel is het. Hoe ze het doen weet ik niet, maar op de school van jongste is nog nooit een ouderoproep geweest voor dit soort dingen. Daar weten ze het altijd prima te regelen (dit soort dingen dan, andere dingen rammelen nog wel eens
maar da's een ander verhaal en zo is er overal wel wat!
).
Balletmama76
02-10-2010 om 15:46
Pelle
"Ik zie ook even niet in waarom een meester zijn vrije ochtend moet opgeven. Als ik vier dagen in de week werk kom ik ook niet op de vijfde zomaar langs.
Wie geeft er dan les op woensdag?"
Pelle, ik werk officiel ook 4 dagen per week en toch gebeurt het bijna elke week dat ik een extra-dag werk, een extra wijk over neem van een zieke collega etc. Hoort er gewoon bij vindt ik. Dat noem je teamgeest onder collegas.
Dochters groep heeft 2 leerkrachten. Ik vindt dan niet dat de meester het gratis moet doen, hij mag best betaalt worden ervoor.
Als ik weet dat mijn collegas zich extra moeten inspannen door een teveel aan zieke teamleden (of in meesters geval:tekort aan hulpouders) ga ik ook niet rustig thuis van mijn vrije dag genieten, maar bied aan om te komen werken.
Balletmama76
02-10-2010 om 15:55
Dus...
vindt ik de instelling van de meester ("Waarom moet ik mijn vrije dag opofferen, daar hebben we ouders voor") gewoon niet kunnen.
Klasseouders hebben we trouwens, maar deze moest ook werken op Woensdag.
Balletmama76
03-10-2010 om 11:41
Pelle
Natuurlijk kan ik het hem niet verwijten, dat hij zijn vrije dag hier niet voor wil opofferen.
Wel kan ik hem verwijten, dat hij zo'n offer wel van de ouders verwacht en het zelfst niet wil brengen.
Dat heeft zoiets van: "Mijn vrije dagen zijn meer waard dan vrije dagen van ouders."
Als hij verwacht, dat ouders op hun vrije dagen op school komen opdraven om te helpen, kan hij deze eis toch ook aan zichzelfst stellen? En niet meer van anderen verwachten dan van zichzelfst?
Balletmama76
03-10-2010 om 12:30
Pelle
"Was het nu echt pas 1 dag vantevoren bekend of was 1 dag vantevoren bekend dat er te weinig meefietsers waren?"
Ja, dat dit uitje plaatsvond was pas Dinsdagavond bekend bij de ouders, het was een "last-minute-actie" van stagiares.
"Het zijn namelijk niet ZIJN kinderen! Als ik drie dagen per week werk kom ik niet zomaar op een andere dag als er een klein klusje is waar ze opeens niet genoeg mensen voor krijgen."
Het zijn idd niet zijn kinderen. Wel ZIJN groep, dus ook zijn verantwoording. Hoe zit het met betrokkenheid bij leerkrachten? Je hoort altijd maar over "ontaarde" ouders die niet genoeg betrokken zijn bij de school van hun kinderen.
Ik ben dan geen leerkracht, maar dat ik het was zal ik bij zo'n uitje wel erbij willen zijn. Ook al was het mijn vrije dag. En zeker als ik zou weten dat er te weinig mensen zijn die meefietsen.
Tirza G.
03-10-2010 om 15:20
Probleem
Het is een probleem van school. En dus lost school het op. Met hun eigen personeel, zonder ouders. Heel simpel. Dan bellen ze de docent op zijn vrije dag en als die niet wil tegen overwerktarief, bellen ze iemand uit de vervangerspool. Klaar.
Als ze bij AH te weinig mensen hebben, worden ook gewoon degenen die vrij zijn gebeld. En als dat niet lukt, worden de vakken niet gevuld. Simpel he.
Tirza
Tirza G.
03-10-2010 om 17:45
Precies
Je hoort dit als ouders niet eens te weten. De eerste route is: zelf regelen. En geen ouders belasten. En als dat niet lukt, gaat het niet door.
Tirza
Vic
03-10-2010 om 18:51
Helemaal niet erg
Veel ouders vinden het helemaal niet erg om een keer wat te doen voor school, als dat in hun agenda past. Als dan zo'n uitstapje kort van tevoren bekend wordt gemaakt en er te weinig ouders en leerkrachten zijn, jammer dan gaat het uitstapje niet door. Het is van een school dan niet netjes om te wijzen naar ouders die niet willen helpen. En van ouders een beetje vreemd om te verwachten dat parttime leerkrachten een vrije dag opofferen voor zo'n uitstapje.
Balletmama76
03-10-2010 om 19:50
Stagiares
Ik vindt dan ook dat ervarene leerkrachten stagiares een beetje mogen aanleiden om terughoudend te zijn met dat soort spontane acties waar ouderhulp voor nodig is.
Het is gewoon zo dat ouders tegenwordig vaak allebei werken en dat zal in toekomst (als even deze stagiares zelfstandig voor de klas staan) nog meer worden. Dus steeds minder ouders zijn zo spontaan beschikbaar.
Het zal deze stagiares (en toekomstige ouders) later veel ellende besparen als hun met reele verwachtingen aan ouders hun loopbaan beginnen.
Deze stagiares weten het niet beter, de juffen en meesters zullen het wel beter moeten weten en dit dus doorgeven aan deze stagiares.
Geerke
03-10-2010 om 22:16
Ho ho ho balletmamma
Balletmama, jij zegt: "ik werk officiel ook 4 dagen per week en toch gebeurt het bijna elke week dat ik een extra-dag werk, een extra wijk over neem van een zieke collega etc. Hoort er gewoon bij vindt ik. Dat noem je teamgeest onder collegas. Dochters groep heeft 2 leerkrachten. Ik vindt dan niet dat de meester het gratis moet doen, hij mag best betaalt worden ervoor.
Als ik weet dat mijn collegas zich extra moeten inspannen door een teveel aan zieke teamleden (of in meesters geval:tekort aan hulpouders) ga ik ook niet rustig thuis van mijn vrije dag genieten, maar bied aan om te komen werken."
Ja dat is inderdaad erg collegiaal! Ik neem aan dat je niet vrijwillig een dag extra gaat werken voor je collega, daar zul je voor betaald krijgen. Maar op een school werkt het totaal anders! De school kan niet zomaar twee leerkrachten op dezelfde dag voor 1 groep betalen!! Dat kan écht niet. Dus dan moet zo'n leerkracht het vrijwillig doen. Ja, die is gek. En misschien heeft hij ook kinderen thuis waar hij dan nog opvang voor moet zoeken ook!
Ik als juf ga (naast af en toe verplichte vergaderingen of verplichte nascholing) in uitzonderlijke situaties naar mijn school op een vrije dag. Soms met een sinterklaasviering, maar dan kom ik iets later en ga eerder weg zodat ik mijn kind kan brengen en halen naar zijn eigen school. En alleen dan als ik iemand vindt die op mijn kleintje kan passen (geen extra kdv waarvoor ik betaal). Maar vorig jaar had ik er gewoon geen zin in, wilde gewoon lekker die dag thuis zijn. Dan is het jammer voor mijn groep, maar ze hebben dan ook best een leuke dag zonder mij hoor.
En ik heb het wel eens bij een schoolreisje gedaan die niet op mijn werkdag viel, maar dat is voordat ik kinderen had (dus geen opvangprobleem).
En kamp afgelopen jaar. Het was gewoon mijn groep 8 en ik wilde per se mee, ook al zaten er twee vrije dagen van mij in. Toen zaten mijn schoonouders in ons huis, want als mijn man moet vrijnemen voor zoiets dan doe ik het niet. Die heeft al zo weinig vakantiedagen.
Dus het is niet zo dat je dan lekker extra betaald wordt!
Geerke
03-10-2010 om 22:23
Een spelfout erin zie ik, grrr
Sorry voor de spelfout, daar hou ik niet van
maar ik was echt zo verbaasd eigenlijk dat iemand denkt dat je dan gewoon betaald kan worden als je extra terugkomt op je vrije dag.
Om meteen alle aparte ideeën daaromtrent maar uit de wereld te helpen: overuren worden ook niet betaald (ha, dat zou leuk zijn), verplichte vergaderingen op vrije dagen ook niet, als jouw groep savonds kerstviering in de kerk heeft dan kom je gewoon, maar dat soort dingen zijn ook niet betaald, de avondjes in school voor 10minutengesprekken, infoavond, enz.
Ik heb wel eens gehad dat de kerstviering van mijn groep tegelijk viel met die van mijn kind op zijn eigen school. Ben toen uit verantwoordijkheidsgevoel naar mijn groep gegaan, het kan toch niet zo zijn dat de eigen juf er dan niet is. Maar met een héél dubbel gevoel. En sindsdien strijd ik er elk jaar voor op mijn school om het niet tegelijk te laten vallen (al 2 jaar gelukt).
Balletmama76
03-10-2010 om 22:31
Geerke
"Om meteen alle aparte ideeën daaromtrent maar uit de wereld te helpen: overuren worden ook niet betaald (ha, dat zou leuk zijn), verplichte vergaderingen op vrije dagen ook niet, als jouw groep savonds kerstviering in de kerk heeft dan kom je gewoon, maar dat soort dingen zijn ook niet betaald, de avondjes in school voor 10minutengesprekken, infoavond, enz."
Ok, ik ging er echt van uit dat overuren gewoon betaalt worden bij juffen/meesters. Dan is het idd een heel ander verhaal als dit niet betaalt wordt!
Shonagh
03-10-2010 om 23:48
Geerke
Ik heb van een vriendin gehoord die ook in het onderwijs zit, dat je in het onderwijs niet over overuren praat. Tijdens schoolweken werk je wat extra, wat dan gecompenseerd wordt door de royale vakanties ( t.o.v de meeste werknemers) en dat lijkt mij wel en goed benadering.
Geerke
04-10-2010 om 00:49
"overuren"
Nee we praten ook niet over overuren, het is ook moeilijk te zien wat overuren zouden zijn. Ik tel mijn uren niet (hebben we een tijdje moeten doen van de minister, maar gelukkig niet meer). Je werkt op school, je doet al dan niet veel thuis, doet je nascholing en je extra avondjes en vergaderingen, en ja de vakanties compenseren wel. Maar de meeste leerkrachten maken waarschijnlijk veel meer uren dan waar ze voor betaald worden, en dat noem ik dan even overuren. Heb geen onderzoek om dat te staven hoor, zeg ik erbij, het is mijn indruk en ervaring.
En nu duik ik in bed. Ik heb net zo'n 2 uur zitten googelen naar en kopiëren van ideeën voor dierendag morgen, ik wil iets origineels te knutselen hebben van elk soort dier dat de kinderen thuis hebben. En absoluut meerdere opdrachten om uit te kiezen, en op verschillende niveaus. Ja, daar ben je even mee bezig, geeft niet, is morgen een goed voorbereide en leuke dag, want dat wil ik.
Leerkrachten maken vaak zoveel uren omdat ze het zelf gewoon allemaal willen doen, uitzoeken, voorbereiden, maar ja dat komt meestal voort uit een hart voor het (mooie) vak
Fianna
04-10-2010 om 08:49
Overuren / overwerken
Dat overuren niet betaald worden is niet apart. Ik denk dat de meesten niet extra krijgen als ze overwerken en ik denk dat de meesten wel eens overwerken. Ik heb ook wel eens tot half negen 's avonds op mijn werk gezeten, kreeg er geen cent extra voor.
Ik weet dat collega's van mij dat regelmatig doen, overwerken. Wat dat betreft is het in het onderwijs niet per se slechter gesteld dan ergens anders.
En Geerke, wat ik me afvraag over die kerstviering die je dan gemist hebt van je kind: Op de school van mijn kinderen zijn ouders niet eens aanwezig met de kerstviering. De ouders halen en brengen hen alleen. Is dat bij jullie zo veel anders dan, dat alle ouders bij de viering aanwezig zijn?
ijsvogeltje
04-10-2010 om 17:19
Balletmama
Maar toch Balletmama... maak je je hier volgens mij véél te druk om. Je lijkt het zo groot te maken, je haalt er van alles bij, en dat doet er gewoon niet toe.
Wat is er nu feitelijk aan de hand? Meester vraagt ouders om te helpen bij een uitje. En dit doet blijkbaar op een dwingende manier. Het enige dat jij hoeft te doen is NEE te zeggen. Nee, ik kom niet helpen. En daarmee ligt de bal weer waar hij hoort, namelijk bij school.
By the way: of een leerkracht moet overwerken of niet is een zaak van de school (directeur), en niet van ouders. Het zou wat zijn zeg, als de ouders menen te kunnen bepalen hoe de agenda van de leerkracht eruit moet zien. Daar gaat een leidinggevende over, en niet de ouder. (laat jij je op je werk door klanten/patiënten/cliënten vertellen op welke vrije dagen jij toch echt moet komen?).
Leerkracht probeert de bal bij ouders te leggen - leg die bal dus terug, niet meer en niet minder.
Ooievaar
05-10-2010 om 13:49
Alleen zeggen "ik kan niet"
vind ik onvoldoende. Balletmama vindt dat het niet aan haar mag worden gevraagd en ook niet aan andere ouders. Dus dan wordt het niet: "Ik kan niet", want dat impliceert dat ze een andere keer misschien wel "kan". Het antwoord moet zijn: "Ik wil niet dat u voor dit soort dingen een beroep op mij doet, ik neem geen vrije uren op voor deze dingen." Wordt meester dan boos, dan kan vriendelijk worden uitgelegd dat hij geen gratis arbeid kan vergen van ouders, ook niet als hij denkt dat hij klem zit.
Fraz
05-10-2010 om 16:31
Idd overdreven
Overal worden vrijwilligers gevraagd. Bij de voetbalclub, bij een verzorgingshuis, bij een psz en ja ook bij een school. Als je overal dure tijdelijke krachten voor niet te ingewikkeld werk moet inhuren wordt alles te duur. Maar je kunt vind ik nooit mensen verplichten te helpen maar vragen kan altijd. Het handigste is dit te doen aan de mensen die erbij betrokken zijn dus de ouders of kinderen.
Nogmaals vragen staat vrij, nee zeggen ook.
Guinevere
05-10-2010 om 18:44
Alleen dingen die ik leuk vind
Per definitie zeg ik "nee" tegen vragen van de school waar een activiteit aan hangt die ik niet leuk vind. Kom op, het is mijn vrije tijd, die besteed ik graag op een aangename manier. Ik heb nu eindelijk een ouderactiviteit gevonden die ik wél leuk vind, naast het versieren van de school voor de kerst en het verkopen van glühwein op het kerstfeest. Maar daar hoef ik geen minuut vrij voor te nemen van mijn werk. Het fijne is dat het een klus is waar 90% van de ouders vermoedelijk gillend voor wegrent, dus ook nog voor de goede zaak. ![]()
Chippie
05-10-2010 om 21:04
Guinevere
Ik ben benieuwd wat die klus dan is.
Ik zal wel supertruttig worden gevonden. Ik vind het geen enkel probleem om te helpen. Nee, ik neem er geen vrij voor maar ik luizepluis, ik ben voorleesmoeder, ik sop 1 x per jaar, ik rij wel eens mee naar een excursie en help met speciale activiteiten op school. Gisteravond heb ik voor de kinderboekenweek tig spelletjes gelamineerd. Geen boeiend werk maar ik heb niet zoiets van 'laat de juf het lekker zelf doen'. Ik zie dat de juffen iedere dag van 8 tot half zes op school zijn, twee keer een kwartiertje pauze hebben en de tijd aan veel nuttiger dingen besteden.
Verplichten zorgt er meestal voor dat de hakken in het zand gaan. Geen goed idee dus. Maar ik zie ook wel dat veel activiteiten niet door kunnen gaan als er geen ouders zijn die meehelpen. Geen excursies, geen computerles-voor-kleuters, geen avondvierdaagse, geen uitgebreide creamiddagen. Geen dingen die het schoolleven extra leuk maken. En ik zie de juf toch liever een rekenlesje geven dan 30 kinderen pluizen.
Guinevere
05-10-2010 om 21:53
Chippie
Chippie, het gaat om een grote ICT-klus, met alles wat daarmee samenhangt. Ik breng het wellicht wat dramatisch, maar tegen een aantal kleinere klussen zou ik ook geen bezwaar hebben. Gewoon een tijdje leesouder zijn bijvoorbeeld, no problem, maar dat krijg ik niet gerealiseerd met een rondrennende peuter. Dan komen al dergelijke klussen al gauw neer op vrij nemen (want dan ben ik peuterloos).
Als ze me echter gaan vragen om te knutselen, brrr. Ik hoop trouwens wel dat jij plezier haalt uit al die klusjes die je doet.
Balletmama76
06-10-2010 om 07:49
Ooievaar
Het is niet eens, dat ze vragen, maar de manier waarop gevraagt wordt. Ik hou niet van emotionele chantage, en hier maakt school geregelt gebruik van.
Dat ze vriendelijk zullen vragen, zal het anders zijn. Ik heb vroeger ook best wat gedaan, maar nu heb ik een schooltijd-baan. Ik kan me dus niet zomaar vrijmaken en heb mijn vrije dagen gewoon voor vakanties etc nodig.
Hierbij komt nog, dat je van ouders die veel doen nogal niet veel waardering krijgt als je maar af en toe iets doet.
Poezie
06-10-2010 om 13:31
Vraag me toch wat af
Draait de klas op die vrije dag van de meester alleen op stagaires? Als er toch een gediplomeerde kracht zit is dit toch sowieso niet het probleem van die leraar. Verder zou ik (als ik die leraar was en de klas draait op stagiares) het terugkoppelen naar hen.
Verder begrijp ik de boosheid en irritatie van balletmama ook niet: dit zijn nou eenmaal dingen die je op IEDERE basisschool tegen zult komen.
Gr. Poezie.
Balletmama76
07-10-2010 om 09:09
Pelle...
Nee, dat vond ik toen ik er nog van uitging, dat ie voor deze overuren gewoon betaalt zal worden. Inmiddels weet ik echter, dat het niet zo is. En zoals je weet, ben ik tegen verplicht vrijwilligerswerk, dus ook tegen verplicht vrijwilligerswerk voor meesters/juffen.