Vic
14-07-2010 om 22:00
Onvoldoendes op de basisschool?
Een jongetje op de bso vertelde me vanmiddag dat hij op zijn rapport een 4 en twee 5-en had. Ik was daar echt verbaasd over. Zijn er meer basisscholen waar kinderen (zoveel) onvoldoendes kunnen krijgen. De zwakke leerlingen op onze school krijgen aangepaste lesstof, en ik was er eigenlijk van uit gegaan dat ze dan ook toetsen en cijfers krijgen op dat niveau. Je kunt een 8-jarige toch niet afschepen met zo'n slecht rapport? Ik vind dat echt sneu voor een kind.
ishtar
14-07-2010 om 23:11
Ja hoor
ok, zoon is niet gemiddeld (understatement), maar zijn rapport barst van de z's. voor zwak dus. Sinds een paar dagen hebben we een rugzakje en ik had vorig jaar al aangegeven dat ik een andere manier van rapporteren wilde, want ik vind dit idd niet 'kunnen'.
Maar als ze zelfs voor hem (waarvan voor iedereen duidelijk is wat zijn niveau is) al geen uitzondering kunnen maken (zonder rugzakje dan) dan is dat al helemaal niet te verwachten voor wel (of iig meer) gemiddelde kinderen
Vera*
15-07-2010 om 09:58
Hier wel
Hier werden op de vorige basisschool 'matigs' en 'onvoldoendes' gegeven en op de huidige basisschool ook. Ze zijn ook eerlijk voor wat betreft de beoordelingen. Dochter heeft in het jaar dat ze bleef zitten ook meerdere onvoldoendes op haar rapport gehad. Dit jaar in groep 6 (doublure in groep 4) heeft ze een geweldig rapport met maar drie voldoendes voor spreken, drama en muziek en dat zijn juist de punten waar ze moeite mee heeft. Verder rv en 32 g. Sorry, hier komt even de trotse moeder om de hoek kijken
.
MvrKoekepeer
15-07-2010 om 17:56
Hier niet
Hier bestaat het rapport uit +- (minder dan verwacht), + (zoals verwacht) en ++ (beter dan verwacht). Het kind wordt dus beoordeeld op zijn of haar eigen niveau. Wel kan je altijd zien of het 'op niveau' is. Het rapport is overigens niet bedoeld voor de leerlingen zelf, maar echt voor de ouders.
De LVS-Cito's geven wel een absolute waarde, net als de entreetoets. Maar deze worden niet opgenomen in het verslag en niet met de ouders besproken tot groep 7 (voorlopig advies).
Jaymza
15-07-2010 om 19:33
Cijfers op niveau
Ja, dat werd mij ook uitgelegd toen zoon 2 die altijd mooie rapporten had een lager advies kreeg als zoon 1 die jaar in jaar uit als probleemgeval werd beoordeeld. Aangezien niemand dat ooit had gezegd stond ik echt met mijn oren te klapperen. Uiteindelijk hebben ze allebei een HBO diploma gehaald.
Jaymza
Geerke
16-07-2010 om 00:47
Wij doen het ook
Wij geven niet lager dan een 4 op het rapport. Ik denk vanaf groep 5. Aparte lesstof is idd een apart cijfer op niveau, maar er staat dan wel bij dat er met een aangepast programma wordt gewerkt of zoiets. Anders krijg je inderdaad de problemen die Pelle beschrijft.