Melleke75
26-01-2010 om 18:13
Oei, oei, ik knijp hem wel hoor, eindtoets perikelen.
Dochter heeft de eindtoets gemaakt, heeft geen idee hoe, ze denkt slecht, school zegt ze kan naar KB/TL, neigen iets meer naar TL, maar het hangt af van de eindtoets. Nu zeggen de scholen hier, we kijken alleen naar het advies van de school, dusss, als ze een KB uitslag krijgt, dan zal school zeker KB adviseren, terwijl ze hele goede rapporten heeft (B`s en laagste cijfer een 7,5, de rest 8en, 9ens en 10en). Ze kreeg dit advies omdatz e erg langzaam werkt, maar ondanks haar trage werktempo doet ze het heel goed. Ik zal blij zijn als ze ingeschreven staat, ik vind dit hele gedoe maar niets. Er zijn kinderen met lagere rapporten die wel duidelijk TL advies gehad hebben, ik ben erg bang dat ze straks op een te laag niveau geplaatst zal worden. Moet ik nu straks gaan strijden om het juiste plekje voor haar?
Puck
26-01-2010 om 18:34
Ik snap 't niet
Melleke: "school zegt ze kan naar KB/TL, neigen iets meer naar TL, maar het hangt af van de eindtoets. "
en
" dusss, als ze een KB uitslag krijgt, dan zal school zeker KB adviseren"
Als school naar TL neigt waarom denk je dan dat ze op basis van alleen de eindtoets zullen switchen naar KB? School zal toch ook kijken neem ik aan naar de andere resultaten die in het leerlingvolgsysteem zijn opgenomen?
overigens: wat voor soort toets heeft je dochter gehad, de cito-eindtoets is pas volgende week.
Nikus
26-01-2010 om 18:50
Ja cito is pas volgende week
Heeft je dochter de NIO gemaakt??
Een advies is natuurlijk niet bindend. Anders was het geen advies.
Puck
26-01-2010 om 19:17
Nikus
Een advies is weliswaar niet bindend, maar je zult alles uit de kast moeten trekken om een advies van de basisschool naar het VO te veranderen. En er zijn ook nog zat scholen die de cito-score als bindend zien en compleet voorbijgaan aan het advies van school.
gieter
26-01-2010 om 19:51
Snap het wel
Hier dochter met tl advies met net zoals bij jou mooie rapporten en hoge cijfers. Cito's steeds B's en af en toe een C.
Maar entreetoets verpest vandaar ws ook tl. Wij denken dus ook dat Havo er wel in moet zitten. We hebben veel met haar geoefend om haar te leren om gaan met de manier van vragen door cito. We hebben een hard hoofd in volgende week. Want stel dat ze nu ook de eindtoets verpest? Veel VO scholen willen een minimale score van 532. Wij zagen het somber in. Maar gelukkig zeggen de meeste scholen: als ze het advies tl heeft dan komt ze wel binnen. Ook als ze onder de 532 komt. Juf zegt ook: we praten haar naar binnen. Dus ik ben enigszins gerustgesteld, maar knijp hem toch nog wel hoor. Zal blij zijn als het maart is en we weten waar we aan toe zijn. Scoort ze hoger dan 532 dan gaan we het vieren of zo. Ze komt er wel die dochter van ons, maar het is zo'n stresskip zodra er cito op een blaadje staat. Gewone toetsen maakt ze prima en leren kan ze ook.
Sterkte!!!!!
Melleke75
26-01-2010 om 22:12
Givo
Ze hebben de GIVO gehad, deze school kiest voor de GIVO en niet voor de CITO, vandaar dat ze de eindtoets al gehad heeft. School past hun advies gewoon naar beneden bij als de eindtoets laag uitvalt, zo zonde van wat ze kan.
vlinder72
27-01-2010 om 08:54
Huh?
Hoe is het nou mogelijk dat iemand op school jaar in jaar uit hoge cijfers haalt, op alle andere cito toetsen een B scoort en dan toch een lage eindscore haalt? Dat kan helemaal niet. Behalve als de tussentoetsen heel veel geoefend zijn of kinderen ermee worden geholpen. Ook vind ik het heel erg om te zien hoe druk iedereen zich maakt over de cito toetsen. Hier in de regio maakt het allemaal niet zoveel uit. Je hebt de cito entree toets in groep 7. Dan weet je alvast waarop je je kan oriënteren en in groep 8 kies je een school. En of je kind naar Kader of TL heeft er zijn hier genoeg scholen die alle richtingen aanbieden. Je hoeft hier echt niet al op 11 jarige leeftijd al definitief te kiezen voor je volledige toekomst. Nou ja, als je een VMBO Kader advies hebt dan kan je niet naar het gymnasium. En als je je zo druk maakt dan laat je je kind toch geen cito toets maken. Wat gaat de school dan adviseren? Of je gaat heel veel oefenenen. Hoewel ik dat helemaal triest vind. Een cito is in mijn ogen alleen voor de school bedoelt ter controle wat ze de afgelopen 8 jaar gedaan hebben en niet het centraal examen voor een kind. Gelukkig zien ze bij ons op school de cito ook zo.
poster
27-01-2010 om 13:47
Snap het ook niet
als je kind altijd een goed rapport heeft en op de cito`s allemaal b`s scoort,zou ik eerder denken aan een havo advies toch?
een trage werkhouding alleen is toch geen reden om maar een kader/tl advies te krijgen.
misschien zijn er hier andere ouders met kinderen op de havo die kunnen vertellen wat hun kinderen altijd op de gewone cito`s scoorden?
hoe lang duurt het voor je de uitslag krijgt?
succes.
Puck
27-01-2010 om 14:22
Traag werktempo
Poster, een laag werktempo en/of geen werkhouding/inzet is wel degelijk een reden om een lager advies te krijgen, maar dat geldt vooral als een kind op een het randje tussen 2 nivo's inzit. Een kind dat op het randje havo/tl zit met een slechte werkhouding zal dan eerder een tl advies krijgen dan een kind dat zich te pletter werkt.
Maar een kind dat altijd goed scoort in alle toetsen over een aantal jaren en dan ineens uitvalt op de eindtoets, dat is vreemd als dan het advies ineens erg afwijkt van het vooraf ingeschatte.
Melleke75
27-01-2010 om 21:35
Uitslag kan elk moment binnenkomen.
Maar in elk geval hebben we voor de voorjaarsvakantie de uitslag wel binnen. het is zo dat andere ouders mij ook altijd vragen waarom ze niet naar de Havo gaat met deze resultaten, maar de juf gaf aan dat ze niet hoog gaat adviseren omdat ze van de oude groep 8ers die op de Havo zitten had gehoord dat ze enorm veel huiswerk kregen, maar goed, Havo heb ik niet in mijn hoofd omdat mijn dochter langzaam werkt en ik niet wil dat ze uren aan dr huiswerk zit, dan moet ze op haar tenen lopen en dat wil ik niet. TL vind ik een heel goed alternatief.
In groep 6 kwam mijn dochter op deze school in een drukke chaotische klas met een juf die de klas niet aankon, juf heeft inmiddels videohometraining en begeleiding op school. Ondanks dat heeft ze nog nooit 1 onvoldoende voor haar proefwerken gehaald, zelfs nooit lager dan een 8 en zelfs die waren op 1 hand te tellen ze haalde het meest 10en en een paar negens. Altijd heeft ze alles keurig op tijd geleerd, ook in groep 7 toen de hoeveelheid huiswerk opgevoerd werd en nu in groep 8 hebben ze heel veel huiswerk, vaak meerdere toetsen in 1 week en altijd een hele ruime voldoende, 1 keer een 7 en de rest 8en en hoger. Werkstukken werden op tijd ingeleverd, de laatste heeft volledig zonder hulp gemaakt en toen kreeg ze een 7,5. Ook werkstukken over kerkgeschiedenis, een saai vak en over het Jodendom en 1 over vulkanen heeft ze goed gemaakt en op tijd af. Dus ondanks dat ze langzaam werkt, snel afgeleid is en een verhuizing gehad heeft van Zuid- Holland naar Flevoland en dus verandering van school, blijven haar rapporten goed. Ze heeft zelfs topotoetsen ingehaald omdat haar oude school nog niet zo ver was en met rekenen waren ze daar ook nog niet zo ver. Haar werkhouding is alle schooljaren goed geweest, ze is netjes, beleefd, nooit brutaal en altijd hard aan het werk.
Mij lijkt TL niet teveel gevraagd.......
Jakiro
27-01-2010 om 23:48
Schooladvies afhankelijk van eindtoets?
Hier wordt het schooladvies volledig onafhankelijk van een eindtoets gegeven.
Stel nou dat je met 40 graden koorts de eindtoets hebt gemaakt en op VMBO niveau uitkomt, terwijl je altijd goede cijfers hebt en een goed werkouding ?
Het schooladvies wordt hier zelfs gegeven voordat de uitslagen van de eindtoets binnen zijn, zodat de leerkracht niet beinvloed kan worden.
Jakiro
Melleke75
28-01-2010 om 09:14
Foutje van de school!
Ik heb pas geleden de directeur er op aangesproken en hem gevraagd waarom wij de schooladviezen niet gekregen hebben. Hij gaf toen aan dat het een fout van de school was en dat hij het in het team ging bespreken. Toen wist ik nog niets en heb vorige week zelf maar eens gebeld met de directeur om te horen wat het schooladvies was. Hij ging er achter aan waarop ik later weer belde voor de uitslag. Die bleek KB/TL met een lichte neiging naar TL, maar zei hij, het is even wachten op de uitslag van de eindtoets. Hier ben ik het dus niet mee eens, want nu gaan ze aan de hand van de eindtoets dus bepalen of het het een of het ander wordt. Ik ben dus gisteren maar weer naar school geweest om naar hun motivatie te vragen, maar de dir. moest deze week voor de klas. Dan kom ik maandag weer zei ik hem en ik kom dan nogmaals voor het schooladvies vertelde ik. Ik wil dan toch wel graag weten wat hun motivatie voor dit schooladvies is en welke consequenties de eindtoets nu voor haar heeft. Wij gaan haar namelijk hoe dan ook aanmelden voor TL, ook al heeft school andere ideeen.
Gisteren gaf de nieuwe school aan dat zij afgaan op het advies van de school, maar als ze 2 verschillende meningen zien staan op het inschrijfformulier, gaan ze in gesprek met de ouders en school. Ik wil dat wel graag voorkomen dus ik wil eerst in een gesprek met de directeur duidelijk maken dat wij toch voor TL kiezen en ook waarom, ik hoop dat school er in mee gaat, dat scheelt een hoop gedoe. En tsja, als de uitslag van de Givo TL is, dan is er geen discussie meer, dan zijn we klaar, maar wanneer komt die uitslag nou......het kan me niet snel genoeg gaan nu.
Puck
28-01-2010 om 10:43
Eindtoets kan volgend jaar niet meer leidend zijn
volgend jaar verhuist de eindtoets toch ook naar juni? Dan kan hij al helemaal niet meer gebruikt worden voor een advies. Maar nu wordt het ook door sommige VO scholen nog echt als leidend gezien, is mij letterlijk verteld tijdens een info-avond van een VO-school.
Melleke75
28-01-2010 om 10:58
Puck
Hier hebben alle middelbare scholen het beleid dat ze naar het advies van de basisschool kijken, maar als die dan hun advies weer baseren op de eindtoets, is die toets dus ineens erg belangrijk geworden, terwijl ze wel roepen, maak je maar niet druk om die toets want we weten allang waar je naar toe kan:s.
Jakiro
28-01-2010 om 11:30
Hier
Hier is het schooladvies leidend en het advies van een toets nader bepalend.
Dochter had van school Havo/VWO advies en als Nio een VWO advies. Ze is toen in een VWO brugklas geplaatst.
Maar (blonde vraag waarschijnlijk) wat is KB en TL advies ? Ik ken die termen niet.
Jakiro
Pollewop
28-01-2010 om 12:25
Melleke
Onze dochter had ongeveer dezelfde cijfers en scores als jouw dochter. Bij de entreetoets kwam KB/G eruit. Op de eindtoets scoorde ze iets hoger waardoor ze een advies voor een kader/ gemengde(KG) klas mee kreeg. Halverwege klas 1 werd ze in een GT klas geplaatst en in klas 2 werd ze in een TL klas geplaatst. Zo kan het ook gaan, dus waarom niet rustig afwachten?
Pollewop
28-01-2010 om 12:27
Jakiro
KB= kader basis, tweede niveau op VMBO.
TL= theoretische leerweg, hoogste niveau op VMBO
Jakiro
28-01-2010 om 12:33
Pollewop
Dank je wel !
Ik wist niet dat VMBO ook nog in stukjes gehakt werd.
Heb ik zomaar weer wat geleerd op een donderdag 
Jakiro
Melleke75
28-01-2010 om 12:55
Waarom?
Omdat ik een stresskip ben (woorden van mijn dochter
)
Slechte eigenschap van mij, ik maak me vaak van te voren al druk over dingen terwijl ik dat niet zou moeten doen...zucht.
maan.
28-01-2010 om 13:38
Eindtoets en inschrijving (puck)
De regio's waar ze nu als proef de eindtoets later afnemen daar zijn ook de inschrijvingen op de middelbare scholen later.
Dus de eindtoets zal dan gewoon blijven meetellen in het schooladvies.
Puck
28-01-2010 om 14:22
O, maan?
Inschrijvingen VO dan ook later? Dan snap ik al helemaal niet dat vorig jaar met veel bombarie werd aangekondigd door Dijksma dat de toets later werd afgenomen omdat dan beter het niveau bepaald werd en dat er ook expliciet gezegd werd dat het VO dan geen gebruik kon maken van de toetsresultaten. Maar tja, aan de andere kant, wat heeft dan zo'n eindtoets voor zin.
tsjor
28-01-2010 om 15:06
Melleke75
Waar maak je je zo druk over? VMBO KB maakt dat het kind op MBO niveau 3 kan instromen. VMBO TL geeft de mogelijkheid voor MBO 4. Maar als een kind MBO 3 af heeft kan het vaak vrij gemakkelijk doorstromen naar MBO 4. Soms kost dat maar een half jaar of een jaar. Er zijn volgens mij geen principiële verschillen in beroepsperpectieven. Het kan zijn dat het kind een jaar langer op het MBO doorgaat, met een diploma niveau 3 op zak, dat wel.
Ik zou mezelf niet teveel opladen voor het gesprek met de direkteur. Probeer het wat te relativeren en te bekijken in het perspectief van een nog veel langere school- en beroepscarriére van je kind.
Tsjor
Melleke75
28-01-2010 om 15:34
Tsjor
De school waar ze heen gaat gaf aan dat je na KB naar niveau 3 OF niveau 4 kan gaan van het MBO, afhankelijk van cijfers en vakkenpakket, dus in wezen is er dan helemaal geen probleem meer. Nou gaat er een groepje van haar klas ook naar TL op deze school en ze wil wel erg graag mee. Ze loopt al ruim 2 jaar met een meisje naar school en straks zouden ze dan samen opfietsen. Ik weet wel dat ze weer nieuwe vriendinnen maakt en dat meisje woont dichtbij enzo, maar toch, het zou wel heel fijn zijn als ze gewoon samen konden gaan
. Maar wat niveau betreft zijn er niet zoveel bezwaren meer. Stiekum vindt ze zelf die praktijkvakken wel heel leuk, maar toch wil ze graag TL doen, we wachten het wel af
.
Fatima
28-01-2010 om 15:42
Voor jakiro
Hoe is het mogelijk dat je dat niet weet? LBO en Mavo zijn samen gegaan in VMBO en bij LBO en MAVO had je al verschillende nivo's.
tsjor
28-01-2010 om 16:27
Dochter
Is vorig jaar naar een heel andere school gegaan dan haar vriendinnen. Verschrikkelijk vond ze dat (vooraf). De school was maar voor een jaar, dus nu gaan we wer kijken naar een ander school. Haar criterium nu: ze wil niet in de eigen woonplaats, maar ergens anders, omdat ze dan nieuwe vriendinnen kan maken. Ze vindt het nu zo leuk om andere kinderen te leren kennen. Het argument van de vriendschap is een argument voor één jaar, hooguit. En als het echte vriendinnen zijn blijft het kontakt wel.
Mijn probleem met KB is wel, dat de sfeer onder de leerkrachten over KB anders is dan over GT en zelfs over BB. BB vindt iedereen een uitdaging om toch nog iets voor elkaar te krijgen bij deze kinderen. GT is het niveau waarop men zich inspant om zoveel mogelijk goede resultaten te halen. KB, tsja, het is van allebei niks en er hangt een beetje een mentaliteit van 'als we ze maar van de straat af houden'. Dat is mijn probleem. Overigens gaat dochter waarschijnlijk wel KB doen. En ook in de eigen woonplaats.
Tsjor
Jakiro
28-01-2010 om 16:45
Fatima
Ik heb als tiener Havo en VWO gedaan, daar had je geen gradaties is. Ik wist dat de Mavo ze had (C en D niveau ?), maar heb me daar dus nooit in verdiept.
Nu mijn oudste naar het VO is, is ook alleen Havo en/of VWO aan de orde gekomen.
Ik heb er dus nooit mee te maken gehad.
Ik wist dat er VMBO Kader en VMBO theorie was, en daar bleef het bij.
Overigens, de school waar mijn dochter nu zit, heeft het over Mavo...
Zo raar is het toch niet dat ik dat niet weet, ik heb er nooit mee te maken gehad ?
Jakiro
Geerke
29-01-2010 om 10:51
Verschil
Bij ons is het toch wel een heel verschil of je KB/TL hebt of TL. Veel scholen hier in de omgeving beginnen gewoon bij TL, waardoor je erg beperkt bent in je schoolkeuze als je Kader hebt. In die zin kan ik het me wel voorstellen (maar dat probleem speelt bij jullie niet, toch Melleke?).
Melleke75
29-01-2010 om 13:41
Geerke
Nee, wij hebben hier 4 scholen, waarvan 1 alleen TL heeft, 2 daarvan beginnen bij BB, dan KB, dan TL en Havo en Vwo, en we hebben nog een VMBO groen die van BB tot TL aanbiedt, dochter gaat naar een school waar dus van BB tot VWO aanwezig is. Ze weet dus wel al welke school ze gaat doen en de richting wordt mogelijk TL, maar wordt het KB dan kan het ook gewoon op de school van haar keuze gelukkig
.