Vic
11-01-2011 om 21:47
Oefencito
Een beetje suffe vraag misschien, maar de 'oefencito' die ze in groep 8 maken, is dat een officiële toets van een voorgaand jaar, of gewoon een verzameling opgaven?
martine
11-01-2011 om 22:17
Bij ons
Bij ons zijn het oude toetsen. Ik weet zeker dat ze 2006 gehad hebben, maar misschien nog wel één of twee andere jaren ook.
Martine
Vic
11-01-2011 om 22:31
Tja
Als ik erover nadenk was het inderdaad een suffe vraag, of hebben jullie een glazen bol? Dochter heeft vandaag een proeftoets gemaakt met 30 taalvragen. Uit hoeveel vragen bestaat de 'echte' toets?
Elisa Gemani
12-01-2011 om 08:23
Cito oefenen
Bij mijn zoon op school (en ook op RT) wordt geoefend met CITO-onderdelen uit voorgaande jaren zoals 2003 en 2004. De ene keer bijv. onderdeel taal/subonderdeel begrijpend lezen (30 opgaven) en de andere keer rekenen/subonderdeel getallen en bewerkingen (25 opgaven) etc.
De inhoud en samenstelling van de CITO alsmede de CITO van vorig jaar kun je hier vinden: http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/cito_volgsysteem_po/eindtoets_basisonderwijs/747b121dd9444486b43117c5bac96bb0.aspx
Vic
12-01-2011 om 11:53
Hoe gaan jullie kinderen ermee om?
Mijn dochter vind de cito weinig boeiend, en is niet van plan thuis te 'oefenen' op de links die ik heb gevonden. Ze heeft de insteek dat ze gewoon haar best gaat doen, en wel ziet hoe het uitpakt. Ik moet zelf uitkijken dat ik niet teveel doordraaf met goede adviezen ('je moet goed lezen!'), en oefenwerkjes. Dochter heeft dat waarschijnlijk ook helemaal niet nodig, en een aantal keren oefenen op school is ruim voldoende.
wil40
12-01-2011 om 13:02
Zoon oefent ook niet extra
Zoon heeft ook geen interesse om extra te oefenen. Net zoals bij Vic`s dochter vindt hij oefenen op school ruim voldoende. Hij heeft over het algemeen redelijk tot goede cijfers en inderdaad, we zien wel wat eruit komt.
Ik heb al helemaal geen zin in een bloednerveus kind, omdat moeder loopt te stressen. Straks begint het onderwerp weer op t.v., met klasgenoten wordt er straks steeds meer over gepraat enz. Dat geeft al genoeg spanningen.
Thuis hebben we het er maar sporadisch over.Ik heb zoon mijn hulp aangeboden, hem gewezen op de internetsite`s om extra te oefenen, maar hij toont ook geen interesse. Fijn, zo`n zelfverzekerde zoon denk ik dan maar.
Elisa Gemani
12-01-2011 om 13:51
Cito
Enkele opgaven van de CITO 2010 staan op de pagina voor ouders http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/cito_volgsysteem_po/eindtoets_basisonderwijs/eindtoets_ouders.aspx
Hier is zoon erg blij met het oefenen want hij maakte relatief veel slordigheids- en aandachtfouten (hij heeft ADHD) terwijl hij die CITO cognitief met twee vingers in zijn neus zou kunnen doen (hij is ook hb). Hij werd er erg onzeker door maar hij maakt de oefenCITO's nu goed omdat hij beter weet waar hij op moet letten en hoe hij het het beste aan kan pakken. Hij is een stuk zekerder en heeft er nu alle vertrouwen in dat hij die CITO straks goed gaat maken.
Vic
12-01-2011 om 14:11
Precies elisa
Dochter kan gelukkig erg goed begrijpend lezen, maar je moet ook continu alert blijven. Vooral in de rekenopgaven staan zulke flauwe dingetjes, terwijl de sommen 'uitgekleed' helemaal niet moeilijk zijn. Mijn dochter is graag als eerste klaar, dus ik hoop dat ze tot het eind haar aandacht erbij kan houden.
Elisa Gemani
12-01-2011 om 14:22
Vic
Hihi ja, zoon raffelt de dingen graag (te) snel af en dat gaat ten koste van de nauwkeurigheid. Bij het oefenen moet hij dus in eerste instantie niet op de tijd letten maar vooral op nauwkeurig en met aandacht lezen en de vragen beantwoorden (hij sloeg per ongeluk weleens wat opgaven over). Alsook als hij een antwoord wil wijzigen/verbeteren de boel netjes uitgummen en er geen kladzooi van maken want ook die vragen worden dan fout gerekend door de computer die de boel nakijkt...
Verder handige tips als het nummer van de opgave die je even niet weet opschrijven op je kladblaadje en een regel overlaten op het antwoordenblad zodat je die opgave niet alsnog vergeet te beantwoorden.
Gewoon een kwestie van de juiste strategie en benadering doorkrijgen; dat is al het halve werk. En je niet nerveus laten maken. Eerst was hij best heel erg zenuwachtig voor die CITO, nu kan hij er kalm en zelfverzekerd aan gaan beginnen. Van hem mocht die CITO liever vandaag dan morgen plaatsvinden![]()
louise
12-01-2011 om 16:16
Toch wel
Wij oefenen wel met zoon thuis. Waarom? Er zit een behoorlijk gat tussen de methodetoetsen (ruim voldoende/goed) en de citotoetsen. Zoon is bijvoorbeeld helemaal onderuit gegaan met de entreetoetsen (een score van rond de 35 en een D voor begrijpend lezen bij het LVS). Hij is wat onzeker over zijn antwoorden en heeft het vermogen steeds net het verkeerde antwoord te kiezen. Ik moet zeggen dat ik de antwoorden ook niet altijd zo heel duidelijk vind, bijvoorbeeld bij begrijpend lezen.
Door het oefenen merken wij dat zoon wat meer begint te denken zoals cito (hij begint de vraagstelling door te krijgen) en dat hij steeds vaker het goede antwoord kiest ipv het net niet goede.
Misschien niet de bedoeling maar de vraagstelling van cito is niet voor alle kinderen geschikt maar ze worden er wel op afgerekend.
Jade
12-01-2011 om 21:46
Van mijn dochter...
...mag ik het er niet over hebben, want dat wordt ze nog zenuwachtiger. Ik hou haar voor dat ze net moet doen alsof het een gewone toets is.
De directeur kwam vandaag de les binnen en begon enthousiast de kinderen moed in te spreken. Dat heeft haar danig geirriteerd: "Ik word daar gewoon zenuwachtig van, ik was het net weer wat vergeten"
Ze hebben proeftoetsen gedaan en ik geloof dat dat wel aardig geslaagd is. Omdat ze al zo zenuwachtig is geloof ik maar niet dat ik haar extra toetsen voor ga zetten![]()
Vic
12-01-2011 om 22:01
Ik word niet zoveel wijzer
Dochter had vandaag een oefentoets rekenen. Volgens haar waren het verschillende soorten sommen door elkaar, dus dat zal wel geen 'echte' cito zijn. Ze had 2 fout van de 20, beide procentsommen. Zou ze dat dan nog moeten oefenen? Of misschien kan ik het beter loslaten en vertrouwen op dochter en de leerkracht.
Vic
14-01-2011 om 10:27
Pelle
Voor die ene school zit ze vast aan een minimale citoscore. Tenminste, volgens de berichten in hun brochure en op de website. Mocht de cito tegenvallen, dan kan ze ook nog een NIO (?) toets doen.
Maar volgens mij is de cito een totaalscore, dus als ze foutloos haar taalonderdelen doet, compenseert dat misschien het rekenen.