jvk
31-10-2008 om 23:22
Nov.2002 kind in december terugplaatsen naar groep 1
Heb net zo ongeveer de hele discussie gelezen over kleuterverlengen hierboven. Nu heb ik iets wat er op lijkt maar dan een stapje "erger".
Het zoontje van mijn vriendin wordt in november 6 jaar. Hij zit momenteel in groep 2. Dat was nogal wat gedoe, om hem van groep 1 naar groep 2 te krijgen. Ze kreeg voor de zomervakantie te horen dat hij zich wel zou moeten bewijzen, hij zou niet graag moeilijke werkjes doen, kon de getallen t/m 12 nog niet lezen, cito was niet goed, een hoop bla bla. Ik zei haar toen al dat ze dat niet kunnen maken, verteld over die 1-oktobergrens en dan nog een jaar langer? Nou, vandeweek kon ze bij de juf komen en werd haar medegedeeld dat het er waarschijnlijk toch van gaat komen dat hij na de kerstvakantie teruggezet wordt naar groep 1 (let wel, groep 1 en 2 zit gewoon bij elkaar in de klas). En ze kon praten als brugman maar hun zaten al jaren in het onderwijs, weten waar ze het over hebben, sociaal emotioneel kwam er ook nog om de hoek kijken. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk, weet iemand hoe dit door haar goed te beargumenteren is, misschien kan ze wat zinnetjes met feiten op papier zetten ofzo? Het overviel haar en ik denk dat ze gelijk monddood gemaakt werd... Ik wil zo graag dat ze het volgende gesprek voorbereid in gaat. Vind het ook gewoon zielig voor het kind. Hij is zo trots dat hij oudste kleuter is, is hierdoor ook heel erg gegroeid. Ik zie hem geregeld want mijn jongste zit ook in een kleuterklas op die school. Ik dwaal een beetje af. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Groetjes jvk
wil40
01-11-2008 om 10:35
eerst de huidige school vragen dit kind te testen op zijn cognitieve vaardigheden. Misschien is hij op het reguliere onderwijs niet op zijn plaats.
Of wel, maar dan een school die wat kan met zijn problematiek. Er is iets aan de hand, dit gebeurt niet zomaar. Er is geen vooruitgang en dat moet ergens door komen. Krijgt dit kind al speciale hulp of is er tot nu toe nergens naar gekeken? Alleen terugplaatsen heeft natuurlijk geen zin.
Gerry
01-11-2008 om 11:54
Herkenning?
Herkennen je vriendin en jij die dingen die school zegt ook? Kan hij inderdaad die getallen nog niet goed? Wat is er sociaal-emotioneel? Met wat voor kinderen speelt hij thuis? Eigen leeftijd, of juist jongere of juist oudere? Wil hij thuis ook niks moeilijks? Dat zijn de dingen die van belang zijn. Want als hij thuis van alles wel laat zien en kan dan heb je een heel ander type probleem dan als hij school en thuis een consistent beeld geeft. In beide gevallen lijkt me teruggezet worden niet bepaald de juiste oplossing, maar de werkelijke problemen verbloemen. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat blijven zitten namelijk alleen op korte termijn effect heeft. Er zal dus uitgezocht moeten worden waarom hij doet zoals hij doet. Doet hij geen moeilijkere werkjes omdat hij ze niet kan of omdat hij bang is ze niet te kunnen, of om nog een andere reden bijvoorbeeld. Succes en sterkte en hou voor ogen dat teruggezet worden niet in het belang van het kind is, wat school ook beweert.
Tip: twijfel er niet aan dat de juf ziet wat ze ziet. Observatie is alleen de eerste stap van het probleem in kaart brengen. Juf gaat meteen van zien van probleem naar oplossing. Ze kijkt niet naar de inventarisatie van het probleem. En laat zij zich opstellen als iemand die gezamenlijk een oplossing wil. Sterkte.
Nasha the first
01-11-2008 om 13:42
Dan 3 en half jaar kleuteren?
Of begrijp ik het nu verkeerd....hoe dan ook, snel wegwezen daar......
Knutselkei
01-11-2008 om 15:47
Zag het hier ook....
ineens. Voor het eerst kregen we klasselijsten van heel de (kleine) school.
Zag ik 2 kinderen in groep 3 van nov. 2000. Moest echt even kijken dat die toch echt maar 1,5 jaar jonger zijn dan de mijne in..groep 6.
Verbaasde me zeer.
Ik zou je vriendin na laten gaan of ze zelf dingen ervan herkent.Zijn de cito's van hem slecht? Kan hij thuis ook niet tellen? Ik zou hem niet zonder testen terug laten plaatsen. Wordt hij daar wijzer van om nóg een jaar in groep 1 te zitten? Wat bieden ze hem daar dan. En het jaar erop? Kunnen ze hem geen ondersteuning bieden om te kijken of dat helpt?
Succes!
wil40
01-11-2008 om 18:59
Pelle
"Waar wacht je nog op juf leer het dat kind."
Ik denk niet dat dat aan de orde is Pelle. Een kind van bijna 6 die nog geen cijfers herkent is meer mee aan de hand. Dat leer je niet alleen van de juf toch? Mijn neefje van 6 herkent ook geen cijfers en gaat dat wrs ook nooit doen.
Zijn iq is dusdanig laag dat 1+1=2 al knap is....
Geen idee wat er met dit jongetje aan de hand is maar het lijkt niet alleen een probleem wat aan de juf ligt.
wil40
01-11-2008 om 20:03
Pelle
O, dan zie ik het misschien een beetje verkeerd. Maar jvk kan vast meer over het jongetje vertellen. De cito`s scores waren niet goed, herkent geen getallen en wil de "moeilijkere werkjes"niet doen.
Ik dacht dat dat gewoon niet het gemiddelde was voor een jongetje die deze maand 6 wordt.( Had al in groep 3 moeten zitten en gaat nu terug naar 1???) Je bent idd erg snel geneigd te vergelijken met je eigen kind. Mijn zoon herkende niet alleen de cijfers maar rekende ook t/m 20 maar kon b.v. geen veters strikken....
Hetty,*
01-11-2008 om 21:26
Jvk
De ouders hebben neem ik aan toch al meerdere gesprekken gevoerd hierover? Want het is niet de 1e keer dat hij blijft zitten, hij had al in groep 3 moeten zitten nu. Dus vorig jaar is hij al niet doorgestroomd naar groep 2, wat werd daarover gezegd?
Mij lijkt terugzetten naar 1 dus een hele grote stap, dan is hij al 2x "blijven zitten" en dus moet er meer aan de hand zijn of school is erg eigenwijs.
Groetjes Hetty,*
jvk
02-11-2008 om 10:51
Cijferherkenning
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Even over de cijferherkenning. Hij telt tot 50 ofzo, het ging inderdaad om het herkennen van de cijfers (lezen) Dat ging maar tot de 9 (herkende hij niet) 10 weer wel en 11 en 12 niet. Dat is op zich niet vreemd, ik zag bij mijn jongste dochter (twee maanden jonger) exact hetzelfde. Heb haar toen aangeraden het hem zelf te leren, ze had geen idee dat hij dat moest kennen, wat ook niet hoeft, dat moeten ze kunnen eind groep 2. Enfin, hij herkent die cijfers nu wel (mijn dochter dus ook, zelf thuis even voor gaan zitten). Hij praat ook gewoon goed voor zijn leeftijd en schrijft zelf zijn naam. Juf zei dat hij kiest voor de poppenhoek en de bouwhoek als ze zelf een werkje mogen kiezen en niet voor de moeilijke taken. Tja, ik vind dat niet zo vreemd, mijn dochter zou dat ook kiezen maar die krijgt gewoon een werkje toebedeeld. Dan moppert ze wel thuis dat ze alweer die stomme kralenplank moet doen, maar ze doet hem dan wel. Het enige wat gezegd moet worden is dat hij zich niet zo lang kan concentreren.
Cito-scores, hoorde ze nu pas dat die niet zo goed waren maar wat die dan waren destijds dat is haar toen niet medegedeeld.
Het eerste gesprek wat de ouders hierover hebben gehad was een week of 3 voor de zomervakantie. Dat ging toen over die cijferherkenning en dat hij heel rustig was in de klas. Na de zomervakantie kreeg hij een nieuwe juf (zijn oude ging een groep 3 doen). Het kind bloeide helemaal op, ging ineens wel graag naar school. Volgens nieuwe juf ging het goed. Een paar weken later had nieuwe juf een gesprek gehad met oude juf (zei ze zelf, oude juf is onderbouwcoordinator)en toen waren er dus weer twijfels en kwam dat terugplaatsen aan de orde want... hij koos voor de makkelijke werkjes.
Hetty; bij ons op school wordt die 1 oktober-grens heel erg in acht genomen. Zelfs zo erg, vorig jaar sprak ik een ouder van een kind uit mijn jongste's klas. Dat kind verjaart 6 oktober en die bleef dus zitten omdat... hij de cito van groep 2 niet had gehaald. Die hadden ze hem ook niet aangeboden dus zeiden ze dat hij dan ook niet kon doorstromen naar groep 3. Ja werkelijk, m'n broek zakte er bijna van af om het zo maar te zeggen. Ik denk dus eigenlijk dat school erg eigenwijs is en z'n macht wil laten gelden, daarom zoek ik ook naar feiten die op tafel gegooid kunnen worden waarom dat kind niet doorstroomt naar groep 3 (en dus niet terug naar groep 1). Ik bedoel, stel dat er wel meer aan de hand is, dan zou dat onderzocht moeten worden, zou hem rt aangeboden moeten worden en mocht er iets loos zijn dan wellicht naar speciaal onderwijs maar zo gooi je gewoon (weer) een jaar weg.
Tussen de regels door zien jullie wel dat ik ook niet helemaal in m'n hum ben met deze school, heb het idee dat alles wat ze leren je dat thuis moet doen (oudste zit in groep 4 en die moet ik zelf thuis onderwijzen omdat alles 1x uitgelegd wordt en ze het dan vaak niet snapt, ik loop geregeld de school in om te checken waar ze mee bezig zijn, vorig jaar ook moeten praten als brugman om haar door te laten gaan naar groep 4, is van dec.2000). Als ik het nogmaals voor het kiezen had waren ze dus echt niet naar deze school gegaan maar ja, ze zitten er al en om ze nu uit hun vertrouwde omgeving te halen... ze vinden het wel leuk op school.
Nou tot zover m'n relaas.
Groetjes en een fijne zondag nog!
Tot zover dit relaas.
Tinus_p
02-11-2008 om 12:37
Handelingsplan
Als hij achterloopt, moet er een handelingsplan komen, waarin staat wat de school aan de achterstand gaat doen. Zo simpel is het.
Botweg laten zitten hefet natuurlijk geen zin, achterstand verdwijnt niet vanzelf.
Jaymza
02-11-2008 om 13:10
Actie
Ik zou hem laten testen door een onafhankelijk deskundige en hem daarna op een andere school doen.
Jaymza
Guinevere
02-11-2008 om 14:29
Onrecht
Ik ben echt verontwaardigd als ik dit lees, JVK! Wat wordt dit kind een onrecht aangedaan!
Zijn motivatie zal er ook niet beter van worden nu hij teruggezet wordt naar groep 1. Wat moet zo'n groot kind tussen die kleintjes, dit is de doodsteek voor zijn eigenwaarde. Zou een wonder zijn als hij zich daar "gewoon" bij blijft gedragen lijkt mij.
Snel naar een andere school met deze jongen, en zo snel mogelijk naar groep 3.
wil40
02-11-2008 om 16:43
Onderzoek/rt/speciaal ond.
Je hebt het met dit rijtje prima gezegd jvk. Dat had al lang moeten gebeuren. Nu gebeurt er niets en idd weer een jaar verloren. Terug naar groep 1? Dan gaat hij eigenlijk overnieuw beginnen met de 4 jarigen! Wanneer kan hij dan naar groep 3? Op zijn 8e????