mar-ank
05-11-2009 om 09:15
Nog maar eens: de overblijf
Bij ons op school zijn problemen met de overblijf. Tot nu toe werd het geregeld met ouders die daar een minimale vergoeding voor kregen, en onder begeleiding van een kinderopvang organisatie. Het kost 1,10 per kind per keer om gebruik te maken van de overblijf.
Om verschillende redenen houden de ouders/kinderopvang organisatie er mee op.
De school moest dus op zoek naar een andere oplossing. Die dachten ze gevonden te hebben; een andere kinderopvang organisatie wil het doen, met professionele opvangers, voor 3,35 per kind per keer.
Hier kwam veel protest tegen van de ouders, omdat dat natuurlijk nogal een rigoureuze prijsverhoging is.
Nu komt de school met een ander alternatief. We gaan over op een continurooster waarbij alle kinderen overblijven op school. Omdat de leerkrachten recht hebben op een half uur pauze, moet dat half uur door de ouders worden opgevangen. Hiervoor wordt een rooster gemaakt waarin alle ouders per kind wat ze op school hebben een aantal keren per jaar een half uur moeten komen opvangen. In ons geval wordt dat met twee kinderen 16 keer per jaar. De opvang wordt hiermee verder gratis. Dit plan is alleen haalbaar volgens school als minimaal 75% van de ouders er aan mee werkt.
Ik heb zeer mijn twijfels bij dit laatste plan. Tot nu toe maak ik niet of nauwelijks gebruik van de overblijf (hooguit 8 keer per jaar), omdat ik thuis werk en mijn kinderen dus thuis kunnen komen eten. Mijn voorkeur zou dus op dit moment ook uitgaan naar de eerste optie, want voor mij zou dat niet of nauwelijks een verschil maken. Maar ik begrijp best dat dit voor andere ouders financieel wel een groot verschil maakt (wij wonen niet in een achterstandswijk, maar er zitten toch veel mensen dicht bij het minimum, en dan is 3,35 per kind per keer een hoop geld). Daarom wil ik best mijn steentje bijdragen en een aantal keer (met gezonde tegenzin, dat wel) overblijfmoeder zijn. Maar 16x (mijn man werkt, die kan daar echt niet voor terugkomen, tenzij hij de middag vrij neemt) vind ik wel wat veel van het goede eigenlijk. Bovendien ben ik mij op dit moment aan het oriënteren op een nieuwe baan (buitenshuis), en mocht dat allemaal gaan lukken, dan kan ik al helemaal niet garanderen dat ik dan de mogelijkheid heb om tussen de middag naar huis te komen om bij de overblijf te zijn. Maar in dat geval maak ik er zelf waarschijnlijk ook weer meer gebruik van, dus wordt het financieel voor ons dan ook weer een ander verhaal.
Ik vind het een moeilijke afweging. Hoe wordt dit op andere scholen geregeld? Zijn er scholen waarbij de ouders toezicht moeten houden bij de overblijf? Hoe vaak dan, en werkt dat? Ik heb het idee dat het voor heel veel ouders een probleem is om voor een half uurtje toezicht, vrij te krijgen van hun werk. En om daar nou (minimaal) 8 vrije dagen voor op te offeren!
mariposa
05-11-2009 om 10:10
Stichting soos
Wij hebben sinds een paar jaar soos.
Kijk maar eens op de site (ik heb geen belangen hierbij).
Moeders die passen op, kunnen zich daarvoor aanmelden.
Kosten 1.65€ per keer.
Is een professionele stichting, misschien iets voor jullie school?
Succes met zoeken naar een juiste oplossing.
PS Die prijsstijging is echt belachelijk.
Hillary
05-11-2009 om 10:36
16 x?
Dat vind ik wel heel erg veel hoor. Ik zou er persoonlijk niet om staan te springen. Mijn kinderen blijven niet over. Enerzijds omdat ik niet buitenshuis werk, anderzijds als ik toch eens niet thuis ben tussen de middag zijn ze oud genoeg om alleen te eten (groep 7 en 8) of gaan ze naar opa en oma die ook in de buurt wonen.
Ik zou me dus bot gezegd opgezadeld voelen met andermans problemen. Vind continu-rooster prima maar dan zoals het in het buitenland gebeurt zonder verplichte hulp van ouders en voldoende ruimte voor de kinderen (zoals een kantine). Bij ons hebben ze de overblijf ook tot een dergelijk bedrag verhoogd en toen lostte zich het probleem van te weinig overblijfouders vanzelf op, doordat het aantal overblijfkinderen drastisch afnam. De meeste ouders zochten namelijk een andere oplossing: met vriendje over en weer regelen, zelfstandig thuis eten etc.
amk
05-11-2009 om 10:41
Om en om
waarom kunnen de docenten zich niet in 2 groepen splitsen en dan om en om dat half uur pauze nemen. Terwijl de ene helft eet zijn de anderen bij de de kinderen en andersom.
Bij de meeste bedrijven mag ook niet de hele afdeling alleen gelaten worden. En bij kdv verblijven eten de leidsters ook om en om.
Temet
05-11-2009 om 11:50
Hier
De school waar mijn kleuter sinds anderhalve week op zit is volgens mij ook om die reden overgegaan op een continurooster. De overblijf was in handen van de lokale welzijnsorganisatie (een pluspuntje, wat mij betreft, bij de keuze van de school), maar de kosten waren inderdaad voor veel ouders een probleem, vertelde de adjunct mij al toen ik mijn zoon kwam inschrijven.
Nu dus continurooster: elke dag (inc woensdag) school van 8.45 tot 14.00. En dat vangen ze keurig intern op, daar zijn geen ouders bij betrokken.
Het kan dus wel.
Groeten,
Temet
mar-ank
05-11-2009 om 12:42
Goed...
...ik ben dus niet de enige die het een vreemd plan vind! Blij dat te horen, want ik voelde me bijna schuldig dat ik hier eigenlijk 'nee' tegen wil gaan zeggen. Mijn man wilde nog wel een compromis-voorstel doen (8x ipv 16x), maar zelfs daar voel ik eigenlijk niet voor.
De prijsstijging is natuurlijk enorm, maar wel te verklaren. Nu zitten er drie moeders die daarmee een habbekrats verdienen (geloof 8 euro per uur, in die orde van grootte in ieder geval) en die moeten dan wel anderhalf uur toezicht houden op zo'n 60 kinderen vanaf kleuter tot groep 8. Lijkt mij ook niet te doen. Maar meer ouders krijgen ze er gewoon niet bij. Dus dan moet je professionals inhuren (die er wel fatsoenlijk voor betaald worden) en wordt het duurder. Eerst hadden ze het al over 4,50 euro, dus wat dat betreft viel die 3,35 nog mee!
Maar ik heb inderdaad ook weinig zin om voor andermans probleem op te draaien. Zelf had ik ook al verzonnen dat als ik straks aan het werk ben dat mijn kinderen (groep 5 en 7) van mij dan best zelf thuis mogen gaan eten. Daar zijn ze zelfstandig en betrouwbaar genoeg voor.
Olijvje
05-11-2009 om 12:51
Raar
Ook mijn kinderen gaan naar een basisschool met continurooster. Alle leerlingen eten gewoon in hun eigen groepje, samen met de leerkracht. Zodra kind klaar is met eten en drinken, mag hij/zij buitenspelen. Dit werkt prima, de kinderen weten ook niet beter.
Dus het eten en drinken is gewoon in een rustige zweer, de juf let ook goed op of iedereen alles op heeft.
Daar zijn helemaal geen ouders voor nodig!
Omdat ik thuis nog een kleintje heb, en het toch zo`n kwartier fietsen is naar school, ben ik met deze regeling erg blij. Ik zou er niet aan moeten denken om tussen de middag ook nog snel heen en weer te moeten fietsen. Bijkomend voordeel is dat de kinderen `s middags weer wat eerder vrij zijn.
Succes ermee, ik zou er niet zomaar mee akkoord gaan en ook aan school aangeven dat er zat scholen zijn die dit zonder hulp van ouders doen!
Olijvje
mar-ank
05-11-2009 om 13:30
Olijvje
Zo willen ze het bij ons ook gaan doen. Eerst kwartiertje eten met de juf, en dan naar buiten. Maar voor dat naar buiten is dus wel toezicht nodig, en dat kunnen (willen?!?) de leerkrachten dus niet doen. Hoe is dat dan bij jullie geregeld? Ik zou me er verder prima in kunnen vinden (hoewel mijn kinderen er heel anders over denken, die willen helemaal niet iedere dag op school overblijven) als de leerkrachten (of andere professionals) het toezicht zouden houden. Maar dat willen ze dus niet.
mar-ank
05-11-2009 om 13:35
Lorwyn
Ik ben het helemaal met je eens. Bij ons is de overblijf jaren door de ouders zelf gedaan, en dan had ik ook wel eens mijn twijfels. Zelf zou ik het om die reden ook niet willen doen; ik ben daar niet geschikt voor. Als ik dat wel was zou ik wel in het onderwijs gegaan zijn! De overblijfmoeders die het nu nog doen hebben wel een opleiding gehad. En de bedoeling is dat in het nieuwe systeem een deel van de ouders (2 per klas) ook geschoold worden.
Maar eigenlijk zou dit op hoger nivo geregeld moeten worden. Zoals onze directeur ook zei; maak de overblijf, net als de BSO, aftrekbaar van de belastingen en dan kunnen wij gewoon een professioneel bedrijf inhuren. Maar helaas... Je hebt helemaal gelijk dat Nederland het wat dat betreft slecht doet, en dat het in de praktijk dan vooral de vrouwen zijn die daar voor opdraaien, terwijl aan de andere kant dan wordt gezegd hoe belangrijk het is dat je een baan hebt. Het is allemaal zo dubbel en vreet energie!
Olijvje
05-11-2009 om 13:40
Pleinwacht
Hoi Mar-ank,
Ook dat wordt gewoon gedaan door de leerkrachten zelf. Bij ons heet dat pleinwacht, en dat betekend dat er altijd een leerkracht op het plein aanwezig is. Onderling wisselen ze elkaar dan af, prima te doen zou je zeggen. Voor de leerkracht zelf, ook fijn om even een frisse neus te halen. En het gaat toch tenslotte ook maar om een uurtje of zo.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is, voor de kinderen en leerkrachten.
Ik begrijp niet dat leerkrachten daar niet aan mee willen werken en dan toch maar gauw weer een beroep gaan doen op de ouders.
Tja, wat betreft het overblijven zelf, mijn kinderen weten niet beter. Dus dat scheelt, dan wanneer ze wel tussen de middag naar huis gaan, en dan zo ineens niet meer. Maar volgens mij is dat snel klaar hoor. Het is toch ook gezellig om samen met je hele klas te eten en te drinken. En dan daarna nog lekker buitenspelen ook.
Veel succes, en zoals ik al zei, maak duidelijk aan de school dat er meer scholen zijn die met dit systeem werken. Dus onmogelijk is het echt niet.
Olijvje
T&T
05-11-2009 om 13:48
Hoera voor het continu rooster!
Hier ook twee kids met een continu rooster, en ik ben er heelblij mee! zowiezo is school te ver weg om tussen de middag naar huis te gaan, maar ik zie er ook werkelijk de zin niet van in. Dan liever 's middags wat eerder klaar.
Overigens eten die spoken van mij bij juf of meester aan tafel veel beter dan bij mij ...
daar gaat het trommeltje meestal WEL leeg.
groetjes, Tess
Wilma
05-11-2009 om 16:17
Even gevraagd hoe 't hier gaat
bij vriendinnetje die op school zit waar continuerooster is.
Daar eet de juf of meester in de klas gewoon mee, een kwartiertje. En dat kwartiertje buiten hebben de leerkrachten om beurten pleinwacht. De een 's morgens dan die dag en de andere de andere dag 's middags en zo komt iedereen evenvaak aan de beurt.
Volgens mij is dat ook 't principe van continuerooster, dat je geen overblijfkrachten meer nodig hebt.
Groetjes,
Wilma
mar-ank
05-11-2009 om 17:13
Wilma
Begrijp ik hieruit dat er dan maar een half uur pauze is tusssen de middag? Dat is wel kort zeg. Bij ons is het nu anderhalf uur. Maar dat wordt sowieso minder (ofwel een uur, bij betaalde overblijf, ofwel drie kwartier bij continurooster).
Toen ze bij ons vorig jaar over een continurooster begonnen ging ik er ook van uit dat dan de opvang door de school (=leerkrachten) zelf geregeld zou worden. Daar was ik helemaal voor. Maar daar bleken ze zelf dus heel anders over te denken...
Wilma
05-11-2009 om 17:46
Een half uur tussen de middag en een kwartier 's morgens. Ze beginnen om kwart voor negen en zijn om half drie dan uit.
Groetjes,
Wilma
Nasha 1st
06-11-2009 om 23:01
Oh...
was het maar zo hier....nu een paar maanden onderweg met het huidige nieuwe rooster en ik vind het een geren...Sinds dit jaar schooltijden van 8:30 tot 12:00 en dan van 13:15 tot 15:15. Eer ik thuisben is het 12:15. Nu eten mijn kinderen niet zo vlot, dus met wat geluk zijn ze om 12:45 klaar, dan kunnen ze nog heel even wat doen, spelen, tv kijken wat dan ook en 12:55 weer terug naar school. Tussen de middag iemand mee doe ik al niet eens meer....
Dat ik een groot voorstander van continue rooster ben mag geen geheim meer wezen ![]()
Lietje
07-11-2009 om 08:06
Prima
Hier heeft onze school al 25 jaar (sinds oprichting) een continue rooster. De overblijf is gratis, maar je wordt als ouder ongeveer 5 tot 6 per jaar ingeroosterd om te helpen. Je mag 1 dag opgeven dat je echt niet kan en verder kun je ruilen zoveel je wil. Kan of wil je echt niet (of je vergeet het een keertje) dan kun je het overblijven afkopen.
De taak is begeleiden bij het eten samen met juf/meester (de eerste 15 min.). En als de kinderen (na max. 30 min) buiten zijn het lokaal stofzuigen, meestal zet ik ook de ramen open om te luchten. En dan mag je naar huis.
Ik vind het prima. Je krijgt een goed idee van de sfeer in de klas, en je kunt meestal wel even met de juf praten.
Lietje
tsjor
07-11-2009 om 13:35
Overtrokken
Wat zou ik dat een afschuwelijke misgroei vinden: 'Maar eigenlijk zou dit op hoger nivo geregeld moeten worden. Zoals onze directeur ook zei; maak de overblijf, net als de BSO, aftrekbaar van de belastingen en dan kunnen wij gewoon een professioneel bedrijf inhuren. Maar helaas...' Op veel fronten: allereerst de misgroei van het verstaan van overblijf, dat daarvoor nodig is, wat voor 'professionaliteit dat dan is (die eisen zullen alleen maar toenemen, van een eenvoudige cursus naar minstens MBO en eigenlijk HBO)
Dan zou de direkteur zelf op zich moeten nemen om de papieren winkel rondom de tusenschoolse opvang op zicht e nemen: dus het aanvragen van de vergoeding regelen met de belastingen, soms met de gemeente etc. Hij verschuift de werklast dan van enkele leerkrachten naar alle ouders, die allemaal heel veel papierwerk moeten gaan doen voor een heel klein probleempje.
En de derde misgroei is, dat 'de belastingen' eigenlijk iedereen dan is. Iedereen betaalt als 'belastingen' voor het onderwijs en dat is een behoorlijke hap uit de pot. Daar mag ook wel iets tegenover staan in een veranderde tijd. Zeker, het half uur recht op pauze heb je. Maar er zijn zo ontzettend veelinstellingen die dat op een andere manier kunnen oplossen! Familieleden hoeven niet naar het ziekenhuis te komen voor een half uur pauze van het personeel. op bijzondere scholen hoeft het niet. In de kinderopvang hoeft het niet. Op de middelbare school hoeft het niet. Verpleeghuizen, fabrieken,treinen, vliegtuigen (ik wacht op de piloot die het zo regelt dat de passagiers het over moeten nemen voor de pauze). Alleen de basisschool krijgt het niet voor elkaar en dat onvermogen zou niet met meer belastinggeld gehonoreerd mogen worden, maar dan met een reductie van belastinggeld: er is recht op een half uur pauze, de meeste scholen nemen anderhalf uur, dus dat is een uur per dag dat het personeel onterecht betaalt krijgt, inclusief de direkteur: 2,5 % korting op de begroting dus als zij niet in staat zijn om het probleem van de tussenschoolse opvang op te lossen zonder ouders daarmee financieel of anderszins te belasten.
Tsjor
Nasha 1st
07-11-2009 om 15:41
Tsjor
je maakt je niet populair in onderwijsland vrees ik hahahaha, als ik hier op school continue zeg ploffen de juffen en ouders al bijna hahahaha, en dan wil jij ze zelfs nog gaan korten....oeioeioei
reina
08-11-2009 om 10:06
Tsjor
Ik neem aan dat je met 'bijzondere scholen' speciaal onderwijs bedoelt? Daar zorgen idd de leerkrachten meestal voor 'de overblijf'. Vaak puur uit praktische overwegingen, door ouders laten doen is vaak onhandig, omdat veel van hen niet in de buurt wonen en omdat het om leerlingen gaat die een heel specifieke, vaak individuele aanpak vereisen. Het is wel erg vermoeiend, een hele dag doorwerken zonder pauzes, dat merk je als er mensen van buitenaf komen werken ( bijv. zij-instromers uit het bedrijfsleven of leerkrachten die daarvoor op grote scholengemeenschappen werkten), zij klagen regelmatig steen-en-been. Maar het kan, dat ben ik met je eens.
tsjor
08-11-2009 om 20:17
Zonder pauzes hoeft niet
Het continurooster op de basisschool van mijn dochter ging niet zonder pauzes: de leerkrachten hadden om beurten pleinwacht en de andere leerkrachten hadden dan.....pauze.
Bovendien ging de school een half uur eerder uit, dus je hebt aan het einde van de dag iets langer tijd om even bij te praten, bij te tanken en bij te werken.
Maar een volle dag werken is vermoeiend, ook voor ouders.
Tsjor
reina
08-11-2009 om 22:27
Tsjor ![]()
"Maar een volle dag werken is vermoeiend, ook voor ouders." Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar als je bedoelt dat ouders ook altijd in de weer zijn, dan hoop ik niet dat dat betekent dat je nooit eens pauzeert
Ik ben jaren ouder geweest (nog steeds, maar nu hoef ik niet meer voor ze te zorgen) en ik heb jaren voor de klas gestaan (w.o. hele dagen zonder pauzes), maar het 1e was gelukkig een stuk minder vermoeiend dan het 2e ![]()
tsjor
08-11-2009 om 23:33
Chips
woordje 'werkende' vergeten. Er zijn overigens genoeg ouders die liever werken dan thuis zitten. Daar ben ik er een van. Vindt huishouden dodelijk vermoeiend, heb je net alles schoon, komen ze binnen. Heb je net de wasmand leeg haalt zoonlief zijn kamer leeg. Nooit klaar, nooit dank je wel, nog geen rooie cent, nee ik werk liever, ook al maak ik dan heel wat uren en vaak zonder pauzes (ook onderwijs, maar dan aan volwassenen).
Tsjor![]()
reina
09-11-2009 om 09:51
Tsjor ![]()
Ja, als ik mag kiezen: huishouden of werken..., dan weet ik het wel! Huishouden zal ik nooit leuk gaan vinden. Maar geloof me, er is een groot verschil tussen lesgeven aan volwassenen en aan bijv. groep 8 of pubers. Ik heb dat verschil heel erg ervaren toen ik een aantal jaar op het ROC werkte (en gehoord van collega's daar die verplicht van volwassenonderwijs naar niv 1 of 2 moesten), ik kies echter toch voor de vermoeiende en meer hectische variatie
.
tsjor
09-11-2009 om 19:55
Gelukkig
lees ik dit berichtje vananvond pas, na de werkdag. Als ik dit vooraf had gelezen had ik me vanmorgen echt groen en geel lopen ergeren tussen 25 volwassenen die allemaal individuele trajecten volgen, allemaal individueel vragen stellen en aandacht vragen, complete portfolio´s die bekeken moeten worden (geen tijd), stages die geregeld moeten worden, lokalen die besproken moeten worden, computers die niet werken (zelf oplossen), vrijwillige ondersteuners die maar beperkt inzetbaar zijn (oud/basisschool is toch wat anders dan met volwassenen werken, zeker als je uit de sfeer komt van één klas die allemaal tegelijk ongeveer hetzelfde doen), papieren die ondertkend moeten worden.
En dat met outputfinanciering: dus die ene cursist die simpelweg niet naar de examens is gegaan levert echt een probleem op.
Maar goed, vanmiddag had ik het even rustig, toen heb ik de groep aan het werk gezet en zelf pauze genomen. Het was toen 14.00 uur. Daarna doorgerend tot 16.15 uur. Morgen een studiedag, gelukkig, dus nauwelijks voorbereiding.En de verslagen stel ik maar weer eens uit tot het echt niet meer kan.
Vanavond maakt het me niet zoveel meer uit, wat je schrijft. Ik denk maar aan die ene cursist die vandaag tegen mij zei: "Jij bent druk." Gelukkig, een goed zin.
Oké
tsjor
09-11-2009 om 19:58
Kan dat ook?
Verplichte partnerondersteuning in het volwassenenonderwijs? mmmm. Even over nadenken. Tsjor
reina
09-11-2009 om 21:13
Tsjor ![]()
Sorry, ik wist niet dat je boos werd
Ik geef alleen maar door wat ik hoor van mensen die verplicht werden het volwassenenonderwijs te verlaten. Ik geloof best dat je hard werkt, hoor! Ik denk wel dat het grote verschil is dat de ene groep absoluut gemotiveerder is dan de andere groep (en vergeleken met vmbo/mbo al uitgepuberd is
)
tsjor
10-11-2009 om 18:10
Niet altijd
Verplichte inburgeraars zijn niet altijd gemotiveerd. Het gaat wel goed bij mij, maar dat vraagt wel veel voorbereidend werk en veel inzet en creativiteit.
Voor elke vorm van onderwijs geldt volgens mij, dat het afwisselend zeer hectisch is en dan weer rustig, tot zelfs vrije dagen aan toe. Geen probleem, hoort erbij vind ik. En dat vind ik ook voor het basisonderwijs.
Net zoals de dominee niet moet klagen dat hij op zondag wekt, de gynaecoloog niet moet klagen dat de kindjes buiten kantooruren komen, de piloot niet kan klagen dat de vluchten zonder pauze uren duren etc. Elk vak heeft zijn eigen voors en tegens.
Tsjor