69er
05-03-2011 om 12:01
Nio, wisc of nog iets anders
De eindcito is binnen met een score van 538. Met deze score zou ze toegelaten worden tot havo bij een positief advies van de basisschool. Deze hebben nog enige terughoudendheid en willen dat met ons bespreken.
Wat ik tot nog toe weet is dat het begrijpend lezen niet op niveau is. De LVS toets halverwege groep 7 laat een flinke duikeling zien, entreetoets op niveau, LVS groep 8 niet goed ( score weet ik nog niet). De entreetoets laat gaten zien bij woordenschat en studievaardigheden. Rekenen gaat heel goed.
School zal nu onze wens willen horen......en wij willen dat ze op de passende plek terecht komt. Het zou makkelijk zijn om aan te sturen op havo en kijken wat er gebeurd, maar ik heb in mijn oriëntatieperiodeperiode naar het VO zoveel opgepikt dat ik hier geen vertrouwen in heb. ( en ik heb een stil vermoeden dat dit ook de terughoudendheid van de school verklaard).( Ja, met dit alles ook de stapelingsproblemen in mijn achterhoofd) Wat we (met medeweten van de basisschool) gaan doen is een tweede onderzoek. Geopperd werd de NIO, maar ik heb gelezen dat dit net als de cito een bandbreedte laat zien, niet echt als iq onderzoek gezien mag worden....Wat ik graag wil weten is waar de niveaudaling / schommeling bij het begrijpend lezen vandaan komt, hoe snel informatie opgepikt/verwerkt wordt. Waar ze op dit moment het beste in kan stromen.
Kan dit er bij de NIO uitgehaald worden, of moeten we aan iets anders denken?
69
Chippie
05-03-2011 om 12:51
Ik...
Ik zou gewoon een goede orthopedagoog zoeken. Daar leg je jullie ´probleem´ voor en hij-zij komt met een advies met welke onderzoeken hij-zij aan de slag gaat. Bij onze orthopedaago start iedereen met een intelligentieonderzoek. Da is een referentiekader maar ook een prima manier om het kind goed te kunnen observeren. Het getalletje van een intelligentieonderzoek zegt eigenlijk lang misschien wel minder dan de observatie .
Vera*
05-03-2011 om 21:08
Hier
Nadat je je kind had aangemeld voor een type brugklas kregen wij in april bericht in welke brugklas kind geplaatst was. Als je het er niet mee eens was kon je herziening aanvragen (wel motiveren). Kind wordt dan besproken en soort brugklas kan worden herzien.
Als dat bij jouw toekomstige vo-school ook zo gaat heb je nog iets van tijd om een test te regelen.
Vera
Ilja
07-03-2011 om 23:35
Ach
ach, dat valt altijd met de VO school van voorkeur te bespreken denk ik. Klasgenoot van dochter gaat verhuizen en weet nog niet naar welke plaats (nog afhankelijk van plek waar vader heengaat voor zijn werk) en die hebben bij verschillende scholen geinformeerd wat de uiterste aanmelddatum is en in nood kan dat ook nog wel over een paar weken (tenzij je voor iets heel specifieks kiest dat snel volzit natuurlijk).
Hier hebben we vanwege vakantie vorige week en studiedag vandaag de uitslag van de Cito nog niet eens binnen..
Ilja.
maritr
08-03-2011 om 09:25
Nio toets
Mijn dochter heeft een havo/vwo advies en een tegenvallende cito score: 535
Ze moet nu om toegelaten te worden in een havo/vwo brugklas een NIO test doen.
Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat en waar ik voorbeelden van die test kan vinden?
Heeft iemand een zoon of dochter die die test wel eens gedaan heeft?
Maritr
poster
08-03-2011 om 14:10
Nio oefenen
op leestrainer.nl kan je onder het kopje nio,allerlei oefen vragen vinden.als ze alleen de nio moet doen,is ze in een ochtend klaar.het zijn 6 onderdelen,3 op taalgebied en 3 op rekengebied.per onderdeel heb je 10,soms 15 minuten de tijd.
uit de score komt een iq.dochter hier,groep 8 heeft de nio in november gemaakt.
ze hadden op school de nio van 2009 geoefend en daar uit kwam een score van 122,maar uit de echte toets van november 2010 kwam 103.dat scheelde dus nogal.
dus ook hier kan er net als bij de cito,een erg wisselend resultaat uitkomen.
maritr
08-03-2011 om 20:50
Nio?
Dankjewel voor de tip!
Is de Nio ieder jaar dan anders of is het gewoon dezelfde test ieder jaar?
poster
08-03-2011 om 21:12
Nio
de nio is ieder jaar anders.
de categorieen zijn wel hetzelfde,maar de vragen wisselen.als je op de site van leestrainer kijkt en je wil meer oefenen,kan je op die site ergens ook een complete test kopen via de mail.
die kost wel iets van 15 euro,maar dan kan je wel zelf de uitslag uitrekenen.
dan heb je misschien van te voren een beter idee.