Moeder
10-12-2010 om 17:41
Nio en entree in groep 8
Na een Nio en een entree is nu dubbel duidelijk dat zoon een disharmonisch profiel heeft. Heel hoog op rekenen en de symbolische intelligentiefactor en dan heel veel lager met taal en de verbale intelligentiefactor. Studievaardigheden lagen ietsje hoger dan taal bij de entree.
Qua symbolische intelligentiefactor wordt het gewoon VWO maar de verbale kant duidt op Mavo.
Wie herkent dit en waar is je kind naar toe gegaan en hoe heb je met de leerkracht besloten wat het ging worden? Hoeveel moeite krijgt mijn kind met zaakvakken en hoofd- en bijzaken onderscheiden?
Annet
10-12-2010 om 20:41
Lastig
Ik heb wel ervaring met een disharmonisch profiel maar dan niet op basis van NIO en Entreetoets.
Mijn ervaring is de iq-test (WISC III) waar het verbale en perfomale niveau wordt gemeten.
Mijn kinderen scoren hoog op verbaal en lager op perfomaal. Echter, rekenen hoort bij deze test bij verbaal. Rekenen is namelijk logisch redeneren.
Oudste heeft entreetoets en eindcito gedaan. Zij scoorde bijna gelijk voor rekenen, taal en studievaardigheden. Ook zij heeft een disharmonisch profiel hoewel niet zo zwaar.
Jongste is pas 8. Hij scoort ongeveer gelijk op cito's van taal en rekenen (alleen spelling wat lager) en scoort goed op alle toetsen op school. Hij heeft juist een heel erg disharmonisch profiel (V>P).
Ik vraag me af of de NIO en de Entreetoets wel zo'n goed middel zijn om een disharmonisch profiel te toetsen.
Ik realiseer me nu dat je ook qua vaardigheden disharmonisch kunt zijn. Dus een entreetoets kan best laten zien dat je beter bent in rekenen dan in taal. Maar de NIO zou je IQ moeten weergeven en dan begrijp ik het niet meer.
Annet
10-12-2010 om 22:44
Toch een vraag
Ik ken de Nio niet. Is symbolisch hetzelfde als perfomaal? Kun je het gemiddelde inderdaad op deze manier uitrekenen? Bij de WISC kan dat niet op deze manier.
Bij de WISC hoort rekenen echt bij verbaal.
Bij de WISC is de verbale score de beste voorspeller voor succes op school.
Wat had je zoon dan voor de entreetoets?
Annet
11-12-2010 om 11:10
Interessant
Bedankt voor de links. Ik zie dat NIO inderdaad anders indeelt dan de WISC.
Helaas kan ik je niet helpen.
Nikus
12-12-2010 om 11:25
Moeder
Ik zou als ik jou was je kind laten instromen op havo/vwo niveau. Havo is haalbaar voor je kind volgens de NIO. Dan zal het in de praktijk uitwijzen of het VWO wellicht haalbaar is. De school niet te groot kiezen. Bij onze zoon zitten kinderen die RM krijgen. Dat is keurig getest in de tijd voor de herfstvakantie. Ook zijn alle kinderen getest op eventuele dyslectie.
Nikus
12-12-2010 om 11:30
Nio uitslagen
Ik zal hem opzoeken vanavond. Ik heb het zo niet paraat en dan wil ik je er wel over mailen. Het gaat mij te ver om ze online te zetten ![]()
Mail mij je mailadres maar op [email protected]
Nikus
12-12-2010 om 18:34
110
is volgens mij nog net vwo. In laten stromen op het VWO, lukt het niet kan het dan toch worden herzien? Dit kan je toch van te voren helder afspreken met je puber?
Silone
12-12-2010 om 19:40
Nagekeken
want volgens mij had zoon 2 ook zoiets: op de NIO 108 verbaal, 121 symbolisch.
Wij rolden zowat van onze kruk. Natuurlijk merken we in dagelijkse omgang wel dat zoon best snugger is, maar in schoolwerk komt dat er nooit zo uit. Hij is ingestroomd in HAVO-VWO, en gaat (door hard werken) hopelijk HAVO halen. Maar dat is mijn voorspelling nu, na een paar maand brugklas.
Silone
12-12-2010 om 22:18
Moeder
Ze werken hier op basisschool niet met cijfers, maar onvoldoende, voldoende, goed. Hij haalde wweinig onvoldoendes, maar we hadden toch vmbo-tl ingeschat. Gewoon zo'n middelmaat kind. de laatste twee jaar op school waren de citoscores wel ineens een stuk beter. Dat wel. Maar als je eenmaal zo'n MAVO in je hoofd hebt, laat je dat niet snel los blijkbaar. We zullen trouwens zien. Topo vindt hij vreselijk, evenals de talen...
Geerke
12-12-2010 om 23:35
Moeder
Rapporten gaan niet altijd gelijk op met testen als NIO. Je hebt veel meer aan de LVS uitslagen, want daar kijkt een middelbare school ook naar. En niet echt naar rapportcijfers (is mijn ervaring).
Waarom gaan rapporten niet altijd gelijk op, omdat de methodetoetsen heel anders zijn dan de LVS toetsen en testen als de NIO. Niet alle methoden sluiten goed aan, sommige methoden hebben vrij makkelijke toetsen waardoor kinderen altijd wel hoog scoren. Dat is verraderlijk. Met LVS komt er een A B C D of E uit en is al een stuk betrouwbaarder vind ik, ook omdat het 2x per jaar is en dus gaat over kennis van een langere periode dan een methodentoets (die bijv om de 4 weken is en dus die kennis toetst).
Die serieuze houding is in zijn voordeel!
Succes ermee!
Silone
13-12-2010 om 14:04
Moeder
Staar je daar niet blind op, de puberteit moet nog komen.
Overigens is er volgens mij alleen al op basis van citoscores (A's en B's) reden genoeg om voor VWO te gaan. Of zie ik dat verkeerd?
ijsvogeltje
13-12-2010 om 15:38
A's en b's
"Overigens is er volgens mij alleen al op basis van citoscores (A's en B's) reden genoeg om voor VWO te gaan. Of zie ik dat verkeerd?"
Dat vraag ik mij af. Volgens mij scoort 25% van de kinderen een A, en de volgende 25% een B. Dan heb je dus de helft van de kinderen al. Terwijl maar zo'n 10-15% van alle kinderen naar het VWO gaat.
Nikus
13-12-2010 om 17:29
Moeder
Ja! En ik hou de uitkomst van de Nio toets in mijn achterhoofd. met 110 is het een hoog gemiddeld op havo en laag gemiddeld op VWO. Ik zou voor de zekere kant kiezen als het mijn kind zou zijn geweest.
Rosase
13-12-2010 om 19:48
A's en b's
is volgens mij geen VWO. VWO is A's en A's en B's is meer richting HAVO. Zo zie ik dat in ieder geval hier gebeuren bij een aantal kinderen. Speelt natuurlijk ook wel mee of het hoge of lage A's en B's zijn en hoe ze het voor de rest doen.
Waar haal je het trouwens vandaan dat een beta performaal beter moet zijn dan verbaal? Volgens mij is het best ook mogelijk om goed te zijn in beide en toch een beta te zijn en zelfs om verbaal beter te zijn dan performaal. Als je performaal maar goed genoeg bent, dat is bepalend voor het al dan niet beta zijn.
Polly Shearman
13-12-2010 om 20:03
Tja
Ten eerste weet ik weinig van de NIO toets,
dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Maar iedereen moet nu ophouden met performaal/verbaal te vergelijken met verbaal/symbolisch ( of wat was het nou) want dat is NIET hetzelfde.
Performaal IQ is je praktische IQ en verbaal IQ is alles wat met woorden ( zeggen spreken luisteren schrijven lezen) te maken heeft.
Dus een beta kind, hoeft geen P/V kloof te hebben.
Verder denk ik dat een school die je kind al jaren kent heel goed kan inschatten wat het aankan.
maar ik denk ook dat je niet gelijk voor de makkelijkste weg moet kiezen.
Ik ken veel pubers en het maakt niet uit op welk nivo ze zitten, ze doen vaak allemaal NET genoeg om het te halen ( want waarom zou je meer doen dan noodzakelijk) Ik zeg niet dat het voor alle pubers zo werkt maar ik zie het veel.
Groet, Polly
Vic
13-12-2010 om 20:19
A en b
Mijn dochter haalt ook A's en B's en heeft vwo-advies zonder voorbehoud gekregen. Voor de taalonderdelen doet ze alles nagenoeg foutloos, rekenen is altijd net geen A (dus een
. NIO doen ze hier niet aan, maar haar iq is hoog.
Annet
13-12-2010 om 21:48
Toch klopt dat hier niet moeder
Dochter is volgens het VO een echte beta. Haar taalscores (Cito en entreetoets) waren op de basisschool minstens zo hoog als haar rekenen. IQ toets laat hetzelfde zien.
Zoon is ook in beiden goed. Hij is 8 dus nog geen cito of NIO. Maar zijn rapporten zijn op beide gebieden gelijk (en hoog).
Ik heb een beta-richting vwo gedaan en ben Nederlands gaan studeren. Interesse is voor beide vakken aanwezig.
Zus, schoonzus en man hebben alledrie een beta WO/HBO opleiding gedaan en werken allemaal niet in een betavak. Alledrie waren ze op het VO zowel in beta als alpha goed, ongeveer gelijkwaardig.
Ik denk dat jouw veronderstelling niet klopt dat betas een verschil hebben tussen verbaal en symbolisch.
Ze zullen vast wel bestaan maar je kunt er niet vanuit gaan.
Volgens mij is het andersom wel zo. Bij de alpha's zitten relatief veel mensen die niet goed zijn in de beta vakken.
Rosase
13-12-2010 om 23:07
Okee
Het moet inderdaad verbaal en symbolisch zijn. Maar dan nog geldt volgens mij dat je als beta best net zo goed of beter kunt zijn op het verbale dan op het symbolische vlak.
Dat hangt namelijk maar net af hoe goed je nu precies bent en waar je hart naar uitgaat.
Ik ben dus een beta die erg goed was in talen. En ik heb het toch t/m de Technische Universiteit kunnen volbrengen. Ondanks dat ik eigenlijk volgens de cito meer aanleg had voor de talige kant. Ik weet niet meer precies hoe dat in 1984 ofzo gemeten werd maar ik weet wel nog dat ik voor de exacte kant ergens in de 70% zat en voor de talige kant op in de 90%. Voldoende goed in ieder geval om een exact pakket te mogen kiezen.
Grappig is trouwens dat ik uiteindelijk in mijn werk toch niet voor de techniek gekozen heb, maar dat ik het altijd het leukste vind om bezig te zijn met hoe je die techniek nu mooi kunt toepassen in de maatschappij. Dat zal dan vast wel weer op een bepaalde manier te herleiden zijn naar die Cito uitslag van 19toen.
Rosase
15-12-2010 om 11:59
Moeder
En bèta moet niet persé ook goed zijn in het alfadeel. Het is alleen zo dat het niet persé zo hoeft te zijn dat je als bèta niets met talen kunt.
Dat vrouwens taliger aangelegd zijn klopt doorgaans wel, maar NIET altijd. Ik ken hele communicatieve mannen en hele niet-communicatieve vrouwen.