Annet
27-10-2008 om 21:05
Nio als extra toets?
Vandaag kregen we informatie van school dat de mogelijkheid geboden wordt om naast de eindcito ook de NIO af te nemen. Aanleiding voor deze informatie is dat ouders vorig schooljaar hadden aangegeven interesse te hebben in deze toets.
ALs je wilt kunt je meer informatie krijgen over deze toets. Als je daarna besluit de Nio-toets af te willen laten nemen, dan kun je dat aangeven bij school. De kosten zijn voor eigen rekening (48 euro).
School geeft in de brief aan geen voorkeur te hebben voor de Nio toets maar wil ouders wel de mogelijkheid geven mee te doen.
De toets wordt waarschijnlijk afgenomen op een andere school in hetzelfde dorp.
Ik weet dat de Nio toets eerder intelligentie meet dan de eindcito (die vaardigheden/kennis meet). Het lijkt mij wel interessant om de uitslag te horen. (de prijs is voor ons niet zo belangrijk).
Noodzaak is er niet. Dochter scoort goed op entreetoets. Ze wil graag naar het gymnasium en haar citoscores tot nu toe laten zien dat dat mogelijk is.
Wat vinden jullie?
Tirza G.
27-10-2008 om 23:38
Gedaan
Althans, dat denk ik. Het heette hier de AOB-toets. Ik vond het leuk om een beeld te laten schetsen van mijn kinderen wat het cognitieve overstijgt (dat zit wel goed) en dan door een onafhankelijk instituut, die zonder bepaalde "bril" naar je kind kijken. Vooral bij de jongste waren de uitkomsten best schokkend. Ik wist wel dat het erg was (hoe hij zich voelde op school) maar niet dat het zó erg was.
Tirza
Kaaskopje
28-10-2008 om 00:36
Enige toets
Op de school van mijn dochters (ex school..) deden ze alleen deze test en in de tijd van mijn oudste dochter een soorgelijke waar ik de naam nu even van kwijt ben. Ze waren niet voor de citotoets omdat die toets vooral gericht is op 'wat weet en snapt een kind' en niet zozeer op 'hoe is het kind'. Dat laatste vonden ze toch belangrijker.
Danielle71
28-10-2008 om 08:03
Ook enige
Bij onze kids op school is de NIO toets ook de enige toets die ze doen. Ze zijn inderdaad van mening dat het belangrijker is om te zien hoe een kind is en niet welke kennis hij/zij op het moment van de CITO toets heef.
Deze deze toets zal voor 1/3e meetellen in de beslissing voor het voortgezet onderwijs. 1/3e komt dan van de ouders en 1/3e van de school (die het kind de afgelopen jaren in zijn/haar ontwikkeling gevolgd heef en ook vooral kijkt naar de inzet van het kind).
Onze dochter moet de test op 5 november a.s. doen. Zelf ben ik er niet zo blij mee, ik had liever de CITO toets gezien over een paar maanden. Als extra toets zou ik deze toets echter zeker toejuichen.
Nu heb ik sowieso het gevoel dat deze school niet het uiterste uit de kan haalt en liever lager inschat dan hoger; zij zijn van mening, dat ze de kids liever een stapje vooruit laten doen, dan achteruit. Zelf heb ik liever, dat onze dochter gestimuleerd wordt door het hogere (HAVO) niveau dan dat ze omlaag getrokken wordt door het lagere niveau (VMBO-tl), maar goed dat is problematiek die gaat spelen na het schooladvies...
groetjes, Daniëlle
Lietje
28-10-2008 om 09:21
Geen cito
Hier ook geen cito eindtoets. Het advies wordt gegeven adh van entreetoets in groep 7, schooladvies en inderdaad de NIO. Mijn ervaringen met de NIO zijn niet geweldig, maar dat kan ook vooral aan het Eduniek liggen, die de toets afneemt. Ik vind de toets erg beperkt en ook niet zo geschikt om daaraan een advies te hangen. Mijn kinderen zouden op grond van de NIO uitslag naar het VMBO gegaan zijn. Laten ze nou toch VWO kunnen. Als je echt IQ wil meten doe het dan goed, anders kun je beter de cito eindtoets hebben (hoewel die ook niet in alle gevallen goed is), die meet tenminste wat ze weten en zwaait niet met een (arbitrair) capaciteiten cijfertje.
groet Lietje
Jose
28-10-2008 om 13:04
Mijn zoon ook...
Net gehoord dat mijn zoon van 12 de citotoets niet maken, terwijl zijn vriendje de toets wel mag maken. Nu heeft mijn zoontje meer moeite met leren, maar ik vind dat hij wel de kans moet krijgen om in ieder geval wel de toets te maken. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen...
Ik heb laatst ergens gehoord dat er een programma komt met Prem Radhishoen (ofzoiets, weet niet hoe je het schrijft) die deze groep kinderen wel de toets wil laten maken en ze gaat begeleiden in een soort weekendschooltje. Wie weet daar meer van? Ik kan er niets (meer) over vinden...
Groetjes,
Jose
MoederVan3
28-10-2008 om 14:19
Jose
Vorige week stond een oproep van een TV-producente op dit forum die op zoek was naar kinderen die niet mee mogen doen met CITO. Misschien weet zij meer.
Link:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=14&template=1&actueel=1&usrkey=68417822747562040735&archief=0&thread=137432&forumsel=23&forum=23&post=2192457
Of anders even zoeken (als je periode op 14 dagen zet vind je het draadje)
Temet
28-10-2008 om 14:45
Jose
Er heeft denk ik ongeveer een week terug een draad gelopen over het onderwerp 'uitsluiten van de eindtoets'. Die kan je even lezen. De conclusie van Miriam Lavell, en ik denk dat ze gelijk heeft: als je wilt dat je kind meedoet en je vraagt daar dringend om bij de school (leg de nodige verontwaardiging in je stem 'waarom wordt mijn kind uitgesloten, is-ie soms niet goed genoeg') dan is de kans groot dat je kind alsnog mee kan doen.
In diezelfde draad schreef ik dat een voormalig buurjongetje van mij ook niet mee mocht doen, maar dat de school daarvan terugkwam toen zus op school ging protesteren.
Groeten,
Temet
Merla
28-10-2008 om 16:31
Indicatie
De NIO geeft maar een indicatie van het IQ. Ik vond het heel erg een momentopname.
Bij ons op de bs maken ze hem ook altijd. Het is onderdeel van de eindtoets die daar gemaakt wordt (GPC). Mijn drie oudsten hebben hem alledrie gemaakt en bij geen kwam er een juiste uitslag uit.
Bij oudste gaf hij een te lage score. Zij is adhv die uitslag het eerste jaar TL gaan doen maar kon zonder moeite doorstromen naar Havo/VWO-2. Na het 2e jaar had ze zelfs zoveel punten gescoord dat ze ook VWO mocht gaan doen.
Tweede scoorde op de NIO extreem hoog maar doet nu (met moeite) Havo, en onze derde scoorde iets boven gemiddeld maar is ivm andere onderzoeken twee maanden later opnieuw getest maar nu dmv de Wisk waar ze vele malen hoger op scoorde.
Het is leuk zo'n uitslag. Maar hij zegt niet zo heel erg veel.
MoederVan3
28-10-2008 om 16:36
Ook verschil met wisc
Mijn jongste had ook een verschil van 10 punten met de Wisc (Wisc hoger). Ik heb zelfs bij andere nog grotere verschillen horen noemen. Het is inderdaad maar een momentopname, net zoals trouwens de eind-CITO.
Annet
28-10-2008 om 20:30
Duidelijk (denk ik)
Als ik jullie reacties zo lees komt de combinatie van cito en nio weinig voor. Ik moet nog navragen aan de juf hoe met de uitslag wordt omgegaan. Juist omdat de toets vrijwillig is, kan ik me voorstellen dat je de toets ook buiten de procedure richting VO kunt houden, als dat beter uitkomt. Maar dat moet ik dus eerst zeker weten.
Noodzaak is er niet hier. Dochter presteert heel constant bij de entreetoetsen (groep 6 en 7)dus dat zal bij de eindcito ook wel zo zijn.
Nieuwsgierig ben ik wel. Hoe slim is ze nu eigenlijk?
Tirza G.
28-10-2008 om 23:28
Als je dát wilt weten
zul je een IQ test af moeten laten nemen, de WISC-III bijvoorbeeld. Ik heb kinderen met een hoog IQ en hoewel er bij de AOB en de cito een te verwachten score uit kwam, is het een te smalle basis om van een IQ-test te kunnen spreken. Het is een indicatie.
Enne........slim zijn is leuk. Maar biedt geen garanties op het VO
Het biedt wél een hoop herrie in je hoofd over van alles en nog wat
Tirza
marie
29-10-2008 om 23:07
Drempeltest groep 8
hallo
Nu we het toch over toetsen/testen hebben, heb ik ook nog een vraag. Heeft hier ook iemand ervaring met de drempeltest van het Cedin? Die wordt eind november in groep 8 afgenomen.
We krijgen over twee weken hierover nog een voorlichting op school, maar ik was benieuwd of ik hier alvast wat meer info kan krijgen.
groetjes