succesmom
04-10-2009 om 03:50
Nieuwe klas wennen hoelang
hoi, ik heb een 5 jarige die is begonnen in groep 0 vorig jaar groep 1 en nu groep 2 maar al zijn vriendjes zitten in groep 3 of zijn naar andere combi klas gezet behalven dat ene jochie dat altijd ruzie met hem zoekt, ik merk dat mijn zoontje zich nog steeds niet lekker voelt op school, hij eet zelfs nooit zijn lunch op, juf zegt dat er niets aan de hand is maar wanneer grijp ik in en zit de wen periode erop wat zijn jullie ervaringen, groetjes
Minet
05-10-2009 om 08:04
Ingrijpen?
Op welke manier denk jij in te kunnen grijpen?
En de lunch niet geheel opeten, dat is iets wat heel vaak voorkomt bij kleuters.
En wennen duurt natuurlijk geen jaren, daar kun je het echt niet meer onder hangen.
Zorg dat jouw eigen kind weerbaar wordt, en de hulp van de juf gaat inroepen zodra een ander kind ruzie met hem zoekt, daar heeft hij meer aan dan aan ingrijpen van jouw kant.
Marmiek
05-10-2009 om 12:43
Herkenbaar
Ik herken dit heel erg, ook mijn zoontje was in groep 2 al zijn vriendjes kwijt (allemaal naar groep 3). Hij zat niet lekker in zijn vel, huilde veel, wilde vaak niet naar school. Ik kon er op dat moment niet echt de vinger op leggen.
Dit jaar (groep 3) is hij om diverse redenen naar een andere school gegaan en oh wonder, ik heb een ander kind! Hij is vrolijk en enthousiast, komt blij uit school, heeft vriendjes, ik weet niet wat ik meemaak. Ik ben zó blij dat we deze beslissing hebben genomen!
Ik ben er zelf wel van geschrokken hoeveel invloed het dus kan hebben op je kind, als hij het niet goed heeft op school. Ik zou je dus wel aanraden om heel goed te kijken of er iets aan te doen is, misschien een andere groep of zo? De juf kan wel zeggen dat er niets aan de hand is, maar jouw kind heeft er duidelijk last van!
Succes!
jow
05-10-2009 om 12:56
Nooit gewend
Mijn zoon ging de 1e 3 maanden met plezier naar school, toen werd groep 1 gesplitst en vanaf toen ging het mis. Hij is jarenlang met veel ellende naar school gegaan. Was ie eindelijk wat gewend aan zijn klas, werd de groep voor het volgende schooljaar weer gehusseld en kwam ie weer bij anderen in de klas. In groep 4 is ie naar een andere school gegaan ivm verhuizing, hij zit nu op een hele kleine school, hij gaat met de hele groep door naar het volgende leerjaar, dus altijd dezelfde kinderen, dat doet hem goed. Ik heb nu na jaren mijn zoon weer terug, hij eet weer normaal, lacht weer maakt grapjes, heeft vriendjes, hij blij, ik blij.
Tango
05-10-2009 om 16:23
Ik begrijp dat dus niet
Dat ze klassen steeds maar weer door elkaar husselen. Lijkt me voor kinderen helemaal niet prettig. Hier doen ze dat dus niet. Ze husselen soms wel als kinderen van groep 2 naar groep 3 gaan, maar houden dan nog rekening met vriendjes bij elkaar houden. In groep 1 en 2 blijven de kinderen gewoon in dezelfde klas bij dezelfde juffen.
Wat je zoontje betreft, ik zou het goed in de gaten houden. Als hij het echt niet naar zijn zin heeft moet je er nogmaals bij de juf op terugkomen. Waaruit maakt ze op dat er op school niets aan de hand is? Jij ziet immers iets heel anders thuis. Als je er met de juf alleen niet uit komt, evt. een gesprek met de IB-er erbij vragen.
Verder kun je ook proberen te stimuleren dat hij met andere kinderen gaat spelen, bijvoorbeeld door ze eens thuis bij jullie te vragen. Misschien kun je met hem kijken met wie hij graag zou willen spelen. Zelf durft hij het misschien niet zo goed te vragen omdat die kinderen op school al met anderen spelen.
Je moet je kind hier zeker serieus in nemen, het is niet leuk als hij met zo weinig plezier naar school gaat.
Tango
05-10-2009 om 16:25
Enne
Dat brood eten hoeft er inderdaad niet mee te maken te hebben. Kleuters eten wel vaker hun brood niet op. Maar helemaal niet eten is wel weer wat anders. Daar spreek ik de juf ook weleens op aan en meestal letten ze dan weer een tijdje extra op of Tangozoon (ook 5) zijn broodje wel op eet.