Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nieuw schoolsysteem: basisschool tot 15 jaar?

Beste forumleden,
Een tijdje terug was er een discussie over een basisschool die zou moeten duren tot 15 jaar omdat ze vonden dat het niet goed is dat leerlingen al op hun twaalfde een schooladvies krijgen. Daarna kunnen de leerlingen kiezen uit een praktische route of een theoretische route. Dat komt er niet, in ieder geval niet binnenkort hoorde ik. In de toekomst misschien wel. Ik vraag me als ouder af, wat zijn jullie meningen over deze lange basisschool?

Groetjes,
Karin


WickedCurlew89

WickedCurlew89

09-10-2021 om 18:07

Het lost het probleem niet op dat je het vak waar je het slechts in bent (ervan uitgaande dat dat een van de verplichte vakken is) in feite bepaalt welke niveau je mag doen. 

Zonde: zo gaan bepaalde talenten verloren.

Als docent en ouder ben ik geen voorstander van een verlengde basisschool. Je blijft dan te lang met een brede heterogene groep zitten. Dat is vooral voor de kinderen aan de uiteinden van die groep demotiverend. 
Ik vind wel dat leerlingen te snel worden geplaatst binnen een bepaald schoolniveau. Vanaf 14 jaar is dit veel beter te bepalen dan op 11/12 jarige leeftijd. Een periode van twee of drie jaar waarin gewerkt wordt vanuit een breder basisniveau zou goed kunnen werken. Na die twee jaar kan gekeken worden op welk niveau en met welk profiel een leerling richting het eindexamen gaat. Je zou dan kunnen denken aan drie basisniveaus; vmbo-breed, kader/mavo—havo(meer praktijkgericht) en mavo/havo-vwo(meer theoretisch gericht) 

Nee

Nee

09-10-2021 om 18:10

En hoe gaat dat werken dan? Wordt dat dan hetzelfde als de middelbare school maar dan onder een andere naam? Of laten ze het niveau erg laag zodat iedereen maar mee kan komen? En hoe werkt dat dan als ze daadwerkelijk hard moeten gaan werken bij een vervolgopleiding? 

Nee

Nee

09-10-2021 om 18:11

Ik vind dat kinderen en ouders lekker hun eigen niveau mogen uitkiezen en dat het advies van de juf is wat het zou moeten zijn, slechts een advies. 

Nee schreef op 09-10-2021 om 18:11:

Ik vind dat kinderen en ouders lekker hun eigen niveau mogen uitkiezen en dat het advies van de juf is wat het zou moeten zijn, slechts een advies.

Dan zou het grootste deel van de kinderen uit mijn klas naar de mavo of havo worden gestuurd, waar ze vervolgens niet mee kunnen met de lesstof. Ze doen geen succeservaringen op, raken gedemotiveerd en haken af. Laten uitstromen op een lager niveau wordt dan bijna onmogelijk, omdat ze geen positieve associaties met school hebben. Dan heb ik het nog niet eens over de druk die vanuit ouders wordt opgelegd en wat dit teweeg brengt in de thuissituatie (die vaak alle verre van ideaal is bij deze kinderen).


het lijkt mij voor kinderen als de mijne echt vreselijk. Mijn oudste zit nu in groep 8 en die is echt zo aan een hoog niveau toe. Nog langer in een groep met alle niveaus door elkaar zou voor hem echt een marteling zijn, dat is het nu al regelmatig. 

Plane schreef op 09-10-2021 om 18:56:

het lijkt mij voor kinderen als de mijne echt vreselijk. Mijn oudste zit nu in groep 8 en die is echt zo aan een hoog niveau toe. Nog langer in een groep met alle niveaus door elkaar zou voor hem echt een marteling zijn, dat is het nu al regelmatig.

Ben there, done that. Ik had er 2 die in groep 7 helemaal klaar waren met het aanbod.  Die waren aan nieuwe uitdagingen toe. 

Ze waren vooral toe aan meer gelijkgestemden. Kinderen die ook de lesstof begrepen na 1 keer uitleggen en dan de opdrachten konden maken. 

Toe aan andere kinderen om zich heen die begrepen wat ze vertelden zonder heel veel extra uitleg.  Onze jongste heeft een keer een spreekbeurt gehouden die alleen de meester begreep.  De meester kwam nog even bij mij om te vragen wie die spreekbeurt in elkaar had gezet. 

Ze zijn beiden naar een gymnasium brugklas gegaan en uiteindelijk zijn ze vwo gaan doen zonder de klassieke talen. 

Een verlengde basisschool, waardoor de uitschieters aan zowel de boven als de onderkant nog langer bij elkaar zitten lijkt mij helemaal niks. Vooral frustrerend voor beide kanten,  die voelen zich toch al niet begrepen en als de puberteit er in knalt wordt dat alleen maar erger. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

09-10-2021 om 19:38

vmbo leerlingen doen op hun 15de of 16de al eindexamen.  Het lijkt mij dus een vrij onmogelijk plan. 

Ook vind ik dat het onderwijs in Nederland sowieso achter loopt.  Waarom kun je geen VWO examen wiskunde doen en biologie op HAVO niveau bijvoorbeeld? 

Nee

Nee

09-10-2021 om 19:39

Draceana schreef op 09-10-2021 om 18:17:

[..]

Dan zou het grootste deel van de kinderen uit mijn klas naar de mavo of havo worden gestuurd, waar ze vervolgens niet mee kunnen met de lesstof. Ze doen geen succeservaringen op, raken gedemotiveerd en haken af. Laten uitstromen op een lager niveau wordt dan bijna onmogelijk, omdat ze geen positieve associaties met school hebben. Dan heb ik het nog niet eens over de druk die vanuit ouders wordt opgelegd en wat dit teweeg brengt in de thuissituatie (die vaak alle verre van ideaal is bij deze kinderen).


Mensen komen al op niet passende niveaus terecht, maar nu wordt het bepaald door de juf. Het “advies” is geen advies maar een selectieronde. Waarin bepaalde bevolkingsgroepen het op de één of andere veel beter doen dan andere bevolkingsgroepen. Onbedoeld is dat hele advies-systeem gewoon oneerlijk en discriminerend. Er gaat veel meer achter schuil dan de concrete resultaten van Pietje. Ook etniciteit, sociaal-economische status, en assertiviteit van de ouders speelt op de één of andere manier een hele grote rol. 

Jij ziet als nadeel dat mensen een te hoog niveau gaan doen, daarom geen succeservaringen opdoen, en er sneller mee zullen kappen. Maar nu heb je juist kinderen die een te laag niveau gaan doen, verzeild raken in het vmbo schoolklimaat (wat gewoon een ding is, laten we dat niet wegwuiven), wat ook erg demotiverend is en ten nadele van de ontwikkeling. Op dit moment heb je vooral blanke, rijke kinderen die het voordeel van de twijfel kregen en eigenlijk op een hoger niveau zijn geplaatst dan wat de basisschoolresultaten aangaven. Is dit een probleem? Meestal niet. Ze komen in een stimulerende omgeving terecht en veel kunnen zich wel optrekken aan medeleerlingen. Objectief gezien vallen de verschillen tussen veel leerlingen echt reuze mee, het is maar in wat voor omgeving je geplaatst wordt, en welke ontwikkelingsmogelijkheden je krijgt. Ik ben voor vrije keus om (onbewuste) discriminatie tegen te gaan, en zodat iedereen écht dezelfde kansen heeft.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

09-10-2021 om 19:39

Hetvrijewoord schreef op 09-10-2021 om 18:07:

Het lost het probleem niet op dat je het vak waar je het slechts in bent (ervan uitgaande dat dat een van de verplichte vakken is) in feite bepaalt welke niveau je mag doen.

Zonde: zo gaan bepaalde talenten verloren.

Ik ben het hier grondig mee eens!

Bakblik schreef op 09-10-2021 om 19:32:

[..]

Ben there, done that. Ik had er 2 die in groep 7 helemaal klaar waren met het aanbod. Die waren aan nieuwe uitdagingen toe.

Ze waren vooral toe aan meer gelijkgestemden. Kinderen die ook de lesstof begrepen na 1 keer uitleggen en dan de opdrachten konden maken.

Zo'n leerling was ik ook. Groep 8 was gewoon 'uitzitten' totdat ik naar een school mocht waar ik weer iets zou leren. Om vervolgens helemaal van stuur te raken toen dat dus niet altijd vanzelf bleek te gaan.

Maar goed, nog 3 jaar 'uitzitten' zou mij echt geen goed hebben gedaan. Vraag me ook af of je daardoor dan een beter beeld zou krijgen van wat een kind kan. Als dat in die 8 jaar niet gelukt is dan denk ik dat de basisschool kennelijk niet de plek is waar je dat beeld krijgt. 

Nee schreef op 09-10-2021 om 19:39:

[..]

Mensen komen al op niet passende niveaus terecht, maar nu wordt het bepaald door de juf. Het “advies” is geen advies maar een selectieronde. Waarin bepaalde bevolkingsgroepen het op de één of andere veel beter doen dan andere bevolkingsgroepen. Onbedoeld is dat hele advies-systeem gewoon oneerlijk en discriminerend. Er gaat veel meer achter schuil dan de concrete resultaten van Pietje. Ook etniciteit, sociaal-economische status, en assertiviteit van de ouders speelt op de één of andere manier een hele grote rol.

Jij ziet als nadeel dat mensen een te hoog niveau gaan doen, daarom geen succeservaringen opdoen, en er sneller mee zullen kappen. Maar nu heb je juist kinderen die een te laag niveau gaan doen, verzeild raken in het vmbo schoolklimaat (wat gewoon een ding is, laten we dat niet wegwuiven), wat ook erg demotiverend is en ten nadele van de ontwikkeling. Op dit moment heb je vooral blanke, rijke kinderen die het voordeel van de twijfel kregen en eigenlijk op een hoger niveau zijn geplaatst dan wat de basisschoolresultaten aangaven. Is dit een probleem? Meestal niet. Ze komen in een stimulerende omgeving terecht en veel kunnen zich wel optrekken aan medeleerlingen. Objectief gezien vallen de verschillen tussen veel leerlingen echt reuze mee, het is maar in wat voor omgeving je geplaatst wordt, en welke ontwikkelingsmogelijkheden je krijgt. Ik ben voor vrije keus om (onbewuste) discriminatie tegen te gaan, en zodat iedereen écht dezelfde kansen heeft.

Ik ben het zeker met je eens dat er niet altijd een objectief advies wordt gegeven. Om dan maar te roepen dat ouders zelf mogen kiezen is gewoon naïef. Daar bereik je zeker geen objectief oordeel mee.
Het advies moet objectiever en een bredere onderbouw aanbieden, waarbij leerlingen niet meteen het label van een bepaald niveau krijgen kan daar ook een oplossing in zijn. 

Overigens vraag ik mij af op welke bronnen jij baseert dat verschillen tussen leerlingen objectief gezien wel meevallen.

Tot nu toe is gebleken dat ik een heel wat betere kijk heb op de capaciteiten van mijn kinderen dan de leerkrachten. Ik vind dus sowieso dat de keuze van ouders en kind doorslaggevend zou moeten zijn. Dat had ons veel ellende en stress bespaard.

MMcGonagall schreef op 09-10-2021 om 20:25:

Tot nu toe is gebleken dat ik een heel wat betere kijk heb op de capaciteiten van mijn kinderen dan de leerkrachten. Ik vind dus sowieso dat de keuze van ouders en kind doorslaggevend zou moeten zijn. Dat had ons veel ellende en stress bespaard.

Dat dus. 

De meeste leerkrachten op de basisschool zijn zo druk met het binnenboord houden van de kinderen die niet goed meekomen dat ze niet in staat zijn om de kinderen die wat extra stimulans nodig hebben om de middenmoot te ontstijgen op de juiste manier te helpen. 

Kinderen waar de ouders van denken dat ze HAVO kunnen worden naar de MAVO geadviseerd en als ze zich met bloed,  zweet en tranen door de MAVO hebben geworsteld blijkt er pas op de HAVO uit te komen wat er altijd al in zat.  Dat bloed,  zweet en tranen is dan vooral op het sociaal emotionele vlak.  Ze zitten niet op hun plek. 

Nee

Nee

09-10-2021 om 20:54

Draceana schreef op 09-10-2021 om 20:00:

[..]

Ik ben het zeker met je eens dat er niet altijd een objectief advies wordt gegeven. Om dan maar te roepen dat ouders zelf mogen kiezen is gewoon naïef. Daar bereik je zeker geen objectief oordeel mee.
Het advies moet objectiever en een bredere onderbouw aanbieden, waarbij leerlingen niet meteen het label van een bepaald niveau krijgen kan daar ook een oplossing in zijn.

Overigens vraag ik mij af op welke bronnen jij baseert dat verschillen tussen leerlingen objectief gezien wel meevallen.

Ik vind dat het objectief moet gebeuren als een ander (de juf) het voor je gaat bepalen. Als je het als kind gewoon zelf mag kiezen dan maakt objectiviteit wat mij betreft niets uit, in het beste geval gaat dat kind gewoon knallen op een hoog niveau, en in het slechte geval dan was het een vervelend lesje zelfinzicht en stromen ze af. Dat af- en opstromen gebeurt nu al veel, daarin zal niet veel veranderen. Ik denk ook dat met een verplicht “advies” je een bepaalde defensieve houding in ouders kan aanwakkeren. Deze houding zou best wel eens kunnen veranderen als de verantwoordelijkheid bij hunzelf komt te liggen. Ze hoeven iig niet in de verdediging te schieten en wellicht bestaat er meer ruimte om echt te praten en luisteren naar elkaar. 

En om op jouw laatste punt in te gaan: er zijn zeker grote intelligentieverschillen, zie iq test. Maar in de praktijk komt het er op neer dat je in alle verschillende niveaus van de middelbare school hele uiteenlopende leerlingen hebt. Het is niet per se dat als je gymnasium doet je bijzonder intelligent bent, en het is ook niet zo dat vmbo’ers per se onintelligent zijn. Met werkhouding en concentratie kom je ook een heel eind (of juist niet). Omdat ik zoveel verschillende leerlingen zie op eenzelfde niveau, denk ik dus dat het in de praktijk helemaal niet zo desastreus gaat zijn om kinderen zich vrijwillig te laten mixen. Misschien neem je dan ook een bepaalde druk weg, het gaat er niet meer om hoe goed je bent, immers iedereen mag naar het gymnasium, beetje waardevermindering lijkt me niet verkeerd. Het schept ruimte om naar de inhoud te kijken: wil je hele dagen op school diep in de boeken zitten of wil je praktisch bezig zijn, of een combi. Niet meer goed en niet goed, maar verschillend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.