Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Josje

Josje

25-04-2010 om 18:00

Niet toegelaten en nu?

Mijn dochter doet dit jaar eindexamen VMBO-T en wil dolgraag door naar de HAVO. Haar huidige school heeft besloten dat zij haar niet willen laten doorstromen vanwege gebrek aan motivatie. Zij adviseren om een andere vervolgopleiding te kiezen omdat ze leerplichtig is.

Een hele teleurstelling want ze weet nog helemaal niet welke richting ze uit wil en wil gewoon graag eerst de HAVO doen.

Nu heeft ze alle scholen in de omgeving aangeschreven of ze daar alsjeblieft nog 2 jaar de HAVO mag doen. Veel scholen nemen al geen leerlingen meer aan of zitten vol.

Het is absoluut geen moeilijk of lastig kind. Het "uiterlijke" desinteresse herken ik wel, tja...het is een puber van 15 jaar.

Het kan toch niet zo zijn dat ze zomaar een willekeurige opleiding moet kiezen omdat er geen enkele school is waar ze terecht kan.

Ik ben er eigenlijk een beetje boos en verdrietig om.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Groetjes,

Josje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zou ik niet pikken

Josje:"Haar huidige school heeft besloten dat zij haar niet willen laten doorstromen vanwege gebrek aan motivatie."
Hoe is dat precies gegaan? Heeft ze zich aan moeten melden voor een of andere doorstroomcommissie? Staan er criteria op papier voor doorstroom naar havo? Wanneer (welke datum) is dat besluit door de school genomen? Om welke regio gaat het? Is het een openbare school?
Wanneer wordt ze zestien (datum!)?
Kortom: ik zou het besluit aanvechten. Als jouw dochter de cijfers en de vakken heeft om naar havo door te kunnen stromen, dan is dat de meest logische weg voor haar, zeker nu binnenkort de leerplicht afloopt en overgaat in kwalificatieplicht.
Groet,
Miriam Lavell

Josje

Josje

25-04-2010 om 18:39

Hoe het is gegaan

Bedankt voor je snelle reactie Mirjam.

Ze heeft zich inderdaad moeten aanmelden voor de HAVO. Haar aanmelding is doorgestuurd naar de leraren die er allemaal iets over mochten zeggen. Daarna heeft een gesprek met ons ouders plaatsgevonden. Dit was een positief gesprek. De leraren hadden over het algemeen ook positief advies gegeven, met aantekening over de motivatie.

De verbazing was dus groot toen we deze week de definitieve, onherroepelijke uitslag van de doorstroomcommissie in de bus kregen, geen doorstroom naar de Havo maar het advies een vervolgopleiding uit te zoeken. Dat besluit is deze week genomen door school. Het is een openbare school in regio Den Haag.

Het enige wat op papier staat over doorstroom is het volgende:
Leerlingen die willen doorstromen van 4 VMBO naar HAVO
kunnen alleen worden toegelaten indien de toelatingscommissie HAVO positief heeft geadviseerd.

Kortom de commissie heeft alle macht in handen. Er staat niets op papier over cijfers of motivatie!

Ze wordt volgende maand 16, nog voor het eindexamen VMBO-T.

En misschien een domme vraag, maar hoe vecht ik dit besluit aan? Er staat met vette letters in de brief dat het besluit ONHERROEPELIJK is.

Josje

Kan niet

Een school kan over dit soort zaken geen onherroepelijke besluiten nemen. Het is een besluit waartegen bezwaar en beroep mogelijk moet zijn.
Ik ga even verder zoeken en ondertussen een braadworstje peuzelen. Later meer.
Groet,
Miriam Lavell

Inrichtingsbesluit w.v.o

Hier http://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/geldigheidsdatum_25-04-2010 vind je het inrichtingsbesluit wvo.
Scroll naar beneden en je vindt artikel 10. toelating tot hogere leerjaren.
Als je dochter haar diploma heeft, dan voldoet ze aan de minimale eisen voor toelating tot havo 4.
De school kan aanvullende eisen formuleren, maar dat heeft de school niet gedaan. Er wordt wel iets gezegd over een toelatingscommissie, maar niet wat die afweegt. Je mag daarvan aannemen dat die afweging zich beperkt tot de wettelijke toelatingseisen.
Het betekent dat de toelatingscommissie je dochter kan toelaten op voorwaarde dat ze haar diploma haalt.
Nog verder naar beneden vindje artikel 15. Beslistermijn bij bezwaar.
"2.Binnen zes weken na de bekendmaking kunnen belanghebbenden bezwaar maken bij het bevoegd gezag."
Het bevoegd gezag van de school is het College van Bestuur (heeft een aantal scholen onder zich). Aan dat college moet je je bezwaar richten (niet aan de klachtencommissie).
Je hoeft het niet eng te vinden want je hebt niks te verliezen. Bovendien is je eerste winst al binnen.
* Het is een fout besluit omdat het niet voldoet aan het Inrichtingsbesluit W.V.O. art. 15
* 'Motivatie' als toelatingscriterium wordt noch in het Inrichtingsbesluit, noch in de schoolgids als toelatingscriterium genoemd en kan daarom niet geldig zijn.
* 'Motivatie' is eens te meer ongeldig omdat kind nog onder de leerplicht valt, meer specifiek de kwalificatieplicht. Ze moet een vervolgopleiding volgen. Ze is uit de keuze die er theoretisch is het meest gemotiveerd voor een opleiding Havo.
*Havo is bovendien de opleiding die uitzicht geeft op een startkwalificatie voor het einde van de kwalificatieplicht.
Je begrijpt natuurlijk dat een beslissing van het bevoegd gezag over toelating een voorwaardelijke zal moeten zijn, totdat dochter feitelijk dat diploma behaald heeft en daarmee voldoet aan de minimumeisen zoals gesteld in het inrichtingsbesluit w.v.o.
Je gaat niet accoord met de door de toelatingscommissie genomen beslissing en verwacht, zoals de wet voorschrijft, binnen 4 weken een nieuw besluit.
Groet,
Miriam Lavell

Yta Chalne

Yta Chalne

25-04-2010 om 21:06

Gut

Wel weer fantastisch bedacht van de school, om een onherroepelijk besluit uit te vaardigen. Ben je daar ook weer klaar mee als school... Maar volgens mij mag een school zelf aanvullende regels bedenken (en doen ze dat vlijtig om hun cijfers lekker hoog te houden). Normaliter gaat het dan om dingen als gemiddeld zeven staan en wiskunde in je pakket hebben, maar schijnbaar mag dit ook.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-04-2010 om 21:08

Ha!

Schijnbaar mag dit dus niet. Mooi zo. Raar gedoe! Succes met de brief, Josje

Elisabeth B.

Elisabeth B.

25-04-2010 om 21:12

Wat erg dat dit kan!

Ik ben echt verbijsterd, er klopt niets aan dit besluit. Natuurlijk kan je bezwaar indienen. Reken er maar wel op dat je ook beroep zult moeten aantekenen, op bezwaar wordt beslist door hetzelfde orgaan dat het bestreden besluit nam. Beroep is bij een onafhankelijke rechter.
Maar wat ik echt verbijsterend vind, is dat 'stapelen' actief tegengegaan wordt. Hoeveel mensen zijn in het verleden niet opgeklommen van mavo, naar havo en dan zelfs antheneum? En nu is het eens vmbo, altijd vmbo? Ja, tenzij een clubje mensen je naar eigen goeddunken wil toelaten. Werkelijk ongelofelijk, vecht het aan Josje en ga tot het gaatje!
Elisabeth.

Josje

Josje

25-04-2010 om 21:20

Leerlingenrecht

Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties en Mirjam bedankt voor je zoekwerk, geweldig, dit kan ik goed gebruiken in mijn bezwaar.

Inmiddels ben ik ook gaan spitten en wat schetst mijn verbazing? In het leerlingenstatuut van de school staat het volgende:
- Aan de toelating kunnen alleen eisen worden gesteld die verband houden met de vooropleiding of de prestaties in de te volgen vakken. (dus niet met motivatie)
- De leerling en ouders kunnen bij het bevoegd gezag vragen om herziening van de beslissing.

De brief staat haaks op dit reglement, ongelofelijk. Hoevelen zullen het erbij laten zitten?

Ik niet! Er gaat hier morgen een mooi bezwaar de deur uit! Ik houd jullie op de hoogte.

Josje

Mooi zo

Josje, blijf feitelijk, rustig en beleefd en hou je ver van commentaar op de procedure. Behalve dan de feitelijke dat het besluit niet voldoet aan art. 15 I.B. WVO.
De harde waarheid is dat veel schoolbesturen dit soort dingen gewoon proberen en dat het voor de meesten genoeg is om zich af te laten bluffen.
Bezwaar maken is meestal genoeg om alsnog toegelaten te worden.
Groet,
Miriam Lavell

Anti plurken wet

Elisabeth:"Wat erg dat dit kan!"
Tja... soms zou ik hem ook wel willen, de anti plurken wet. Maar die is er niet. Er is ook geen Verbod op Hondsbrutaal Gedrag. En bovendien geen plicht om aardig, beleefd en respectvol te zijn.
Jammer, maar helaas.
Overigens zou je zo'n toevoeging in kapitalen ONHERROPPELIJK BESLUIT wellicht wel onder intimidatie kunnen scharen. Dat mag dan weer niet van de bestuurswet
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.

Elisabeth B.

26-04-2010 om 21:32

Abbb

Eigenlijk moet ieder bestuur zich houden aan een soort 'anti plurken wet' namelijk de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, beginselen ontleed uit de jurisprudentie die het gedrag van de overheid ten opzihte van de burger regelt en vastgelegd in de Algemene bestuurswet.
Elisabeth.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.