Lean1
18-09-2009 om 10:59
Niet geplaatst op voorkeursschool
Ik woon in Nijmegen en daar is dit jaar voor het eerst dat je je kind moet inschrijven via een centraal inschrijfpunt.
Je moet minimaal 3 voorkeuren opgeven en maximaal 6. Mijn kind is geplaatst op schoolkeuze nummer 2.
Nu is dat ook een goede school, daar gaat het mij niet om. Mijn dochter is enigst kind en de kans dat er nog een 2e bij komt is helaas miniem. (heel ander verhaal)
Voor vriendjes is ze dus des te meer aangewezen op kinderen uit de buurt, die zover ik het nu heb nagevraagd allemaal wel naar onze eerste keuze gaan.
Ik ben nog aan het uitzoeken waarom onze dochter niet daar heen kan, maar het moge duidelijk zijn dat ik hier enorm van baal!!
Tips wat ik kan doen om mijn kind toch op de voorkeurschool geplaatst te krijgen??
Sowieso vind ik het belachelijk dat de gemeente wel even zal bepalenwaar mijn kind geplaatst wordt!!
Lean
Doortje T
18-09-2009 om 13:19
Neem even contact op met....
Beste Lean,
neem even contact op met stichting.Onderwijsklachten.nl
zie www.onderwijsklachten.nl daar wordt je verder geholpen
Groet Doortje T.
Sassie
18-09-2009 om 13:59
Herken ik...
Ik heb inderdaad ook zoiets gehoord ja, maar bij onze gemeente hebben ze het gelukkig niet doorgezet en mogen de ouders zelf bepalen naar welke basisschool hun kinderen gaan. Het verbaasd mij dan ook zeer om te lezen dat het bij jullie dus wel zo gaat.
Ik vind het echt zo ontzettend betuttelend dat de gemeente wel even zal bepalen waar jouw kind naartoe gaat. Ik zou echt des duivels zijn! Het is toch jullie kind, dus jullie bepalen ook waar hij/zij heengaat. Ik zou als ik jou was zo snel mogelijk een klacht indienen!
Zo zijn er bij ons in de gemeente enkele scholen waar ik dus mijn kind ABSOLUUT NIET heen zou willen sturen. Als ze zo'n systeem in zouden voeren, dan had ik mijn kind op een particuliere school gezet.
mamavogel
18-09-2009 om 14:16
Raar
Wat raar dat je niet je eigen school mag uit kiezen. Ik ben blij dat dat hier niet zo is. Je moet toch zelf uit kunnen maken welke school het beste bij je past. Is dit gedaan om witte en zwart scholen tegen te gaan???
Maar hoe zit dat dan als je voor een bepaald soort onderwijs zoals montessori of jenaplan of zo wil gaan. Kan je dat ook niet zelf uit kiezen?
Doortje T
18-09-2009 om 16:16
Ingewikkeld
Het probleem wat Lean aangeeft is veel ingewikkelder als men denkt en menig onderwijs jurist en zelf onderwijsrecht professor heeft zich over deze materie gebogen; Mag het wat de gemeente Nijmegen doet of niet? En welke rechten heeft de ouder om hier tegenin te gaan?
Nou staan er zo vlot een paar onderwijs juristen klaar om ouders uit Nijmegen te helpen omdat dit eigenlijk een zaak voor de rechter is. Die onderwijsjuristen komen graag in contact met ouders zoals Lean.
Stichting.Onderwijsklachten.nl brengt ouders als lean daar graag mee in contact.
Doortje T.
Ps. De redactie van Ouders Online vindt het prima dat ik naar Stichting Onderwijsklachten.nl doorverwijs, omdat het een Themapagina van OO is.
M Lavell
18-09-2009 om 16:46
meer
Je mag nog iets uitgebreider zijn. Kent de Nijmeegse procedure mogelijkheden voor bezwaar en beroep? Zo ja, bij wie moet je zijn? Bij de gemente, of bij de school?
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
21-09-2009 om 09:20
De procedure geldt nog niet
Lean, waar heb je je kind precies aangemeld?
Van de site haal ik deze tekst:"kan ik bezwaar maken tegen het plaatsingsadvies?
Ja. De gezamenlijke schoolbesturen roepen daarvoor een commissie Heroverweging in het leven. Over hoe u bezwaar maakt, volgt nog informatie op deze website. U kunt bezwaar maken vanaf dat de voorrangsregels worden toegepast, dus bij aanmeldingen voor het schooljaar 2010 - 2011. Schoolwijzer Nijmegen brengt de eerste plaatsingsadviezen uit tussen 1 maart en 1 april 2010."
Dat betekent dat de procedure nog niet geldt. Je kunt gewoon naar je 1e voorkeursschool en zeggen dat je wil dat je kind daar wordt aangenomen.
Probeer het eerst via de telefoon. Vraag om een voor bezwaar en beroep vatbaar besluit van de weigering.
Groet,
Miriam Lavell
Lean1
23-09-2009 om 13:35
Dankjulliewel
voor de reacties.
Als eerste zou de school die wij graag willen aan het plafond zitten en mogen zij geen kinderen op de reservelijst zetten. Dat is wat wij tot nog toe weten.
Waarschijnlijk is er dus niets aan te doen.....
Maar we geven de moed niet op en kijken of er toch nog mogelijkheden zijn met behulp van jullie tips!
Lean
M Lavell
24-09-2009 om 09:29
Zoek het schoolplan
"Als eerste zou de school die wij graag willen aan het plafond zitten en mogen zij geen kinderen op de reservelijst zetten. Dat is wat wij tot nog toe weten."
Van wie mogen ze dat niet?
Je moet van die school de regels voor toelating achterhalen. Die vind je in het schoolplan. Het bestuur (maar ook het schoolhoofd) van die school zou ze moeten kunnen verstrekken.
De nieuwe regels gelden nog niet, dus gelden de oude. Ik krijg de indruk dat de scholen oud en nieuw door elkaar gooien. Maar dat zou betekenen dat je op dit moment geen mogelijkheid zou hebben tot bezwaar. Dat kan dus niet.
Groet,
Miriam Lavell
rutiel
24-09-2009 om 14:31
Vreemd
Ik weet niet beter dan dat de nieuwe procedure van centraal aanmelden al op 1 april dit jaar is ingegaan. De regels gelden dus al.
Op welke site heb je die informatie dat het over schooljaar 2010-2011 zou gaan gevonden Miriam?
n@nny
M Lavell
24-09-2009 om 15:35
Kennelijk niet
Nanny, lees dit:
http://schoolwijzernijmegen.nl/hoe/plaatsen/
Je kunt wel al centraal aanmelden (ook via die site), maar de regels gelden nog niet.
Groet,
Miriam Lavell
Lean1
24-09-2009 om 17:03
Ik ga er achteraan
Goede tip, het klinkt inderdaad alsof de regels nog niet gelden, hoewel wij mondeling iets anders hebben gehoord.
Volgens de school komt het door het nieuwe systeem waardoor zij nu geen kinderen op de reservelijst mogen zetten.
Sowieso is de procedure niet gevolgd omdat wij behalve dat ik dus zelf gebel heb naar heb(stom!!) nog niets officieels van hen hebben gehoord. Ik hoorde van de directeur van de school waarop dochter geplaatst wordt dat ze daar heen moest. Ik werd door hen gebel. Van Schoolwijzer is er nog niets officieels onze kant op gekomen.
Lean
M Lavell
24-09-2009 om 17:41
Wanneer
Lean, hoe oud is jouw kind, wanneer wordt ze 4?
Groet,
Miriam Lavell
rutiel
24-09-2009 om 18:44
Convenant
Miriam bedankt. Ik wist niet dat de procedure nog niet in gang is gezet. Dit schept natuurlijk een onduidelijk soort overgangssituatie, waarin nog alles mogelijk is. Wel hebben de besturen van alle basisscholen een convenant ondertekend (ik meen zo eind vorig jaar) waarin ze akkoord gaan met alle ins en outs van de centrale aanmelding. Het zou kunnen dat de scholen zich daarop gaan beroepen. Maar ik zou het altijd proberen.
n@nny
M Lavell
24-09-2009 om 21:46
Uitleg convenant
Dat convenant is een afspraak tussen scholen onderling. Voor ouders die in willen schrijven betekent het niks. Pas als de scholen helemaal klaar zijn met het beschrijven van de procedure inclusief een procedure voor bezwaar en beroep, geldt het ook voor de 'nieuwe' ouders. Tot die tijd geldt de toelatingsprocedure per school zoals de scholen die voor zichzelf hebben vastgelegd.
Laat je niet in de war sturen door de schijnbare onduidelijkheid.
Groet,
Miriam Lavell