louise
06-12-2010 om 13:35
Niet eens voorlopig schooladvies
Wat kun je doen als je het niet eens bent met het voorlopig schooladvies dat door school is afgegeven? Kun je dat in de wind slaan?
louise
06-12-2010 om 13:37
Middelbare school
Vergeten te vermelden dat het natuurlijk gaat om het voorlopig schooladvies voor de middelbare school. Kind zit in groep 9 en gaat volgend schooljaar naar de brugklas.
M Lavell
06-12-2010 om 14:09
Nederland?
Groep 9 ken ik niet als Nederlands verschijnsel. Wel als werktitel van een verlengde basisschool voor kinderen met herstelbare leerachterstanden.
Gaat het over Nederland?
En dan zo ja, doet de school ook een citotoets? Zo ja, dan zal dat toch ook een belangrijke component zijn.
Groet,
Miriam Lavell
Vic
06-12-2010 om 14:36
Voorlopig
Ik had begrepen dat het voorlopig advies ook echt voorlopig is. Het definitieve advies wordt gebaseerd op de resultaten van de afgelopen jaren en de eind-citoscore.
louise
06-12-2010 om 14:40
Groep 9? groep 8!
Oeps, typefoutje: groep 8, daar gaat het om. Dus gewoon in NL.
Ja, school doet gewoon citotoets maar kind scoort juist minder op cito-toetsen.
Vic: Ik houd me daar ook maar aan vast, dat het gaat om een voorlopig advies maar ik ben er niet helemaal gerust op. Leerkracht is wat voorzichtig met de adviezen, geloof ik.
M Lavell
06-12-2010 om 14:43
Omheen
Louise, je kan er omheen. Althans, je bent afhankelijk van de vo school. Als die het kind wil hebben is er niks aan de hand. Kom je met een lager advies bij een superpopulaire school met loting, dan heb je een probleem. Kom je bij een school die het lln aantal ziet krimpen, dan heb je geen probleem.
Groet,
Miriam Lavell
louise
06-12-2010 om 14:56
Hoe doe ik dat?
De school waar kind naar toe wil (en wij vinden het een prima school, 1 van onze kinderen zit er al, het is een kindvriendelijke school) hoeft niet met loten te werken, is geen krimpschool maar ook geen groeischool.
Hoe pak je zoiets aan? Afsraak maken met school, nu al, terwijl het definitieve schooladvies nog niet binnen is? Huidige leerkracht bewerken (man en ik hebben al heel wat argumenten aangevoerd waarop de reactie komt: ik zal eraan denken)? Oefenen voor meerkeuze (doen we al)? We willen er voor kind ook niet teveel druk opleggen, kind is wat onzeker.
M Lavell
06-12-2010 om 15:32
Aanmeldprocedure
Niet ingewikkeld doen. De school heeft een aanmeldprocedure. Meestal kun je daarover iets op de site van de school vinden.
Wat ook kan is dat er een regionale aanmeldprocedure is. Daar vind je vaak wat over op de site van de vo school, op de site van de gemeente waar die school staat en op de site van je eigen gemeente.
Tegen de tijd dat het aanmelden start, meld je je kind aan voor die school en gaat het de molen in.
Overigens kan dat loten of krimpen per jaar heel verschillend zijn. Het blijft altijd een beetje een gok, dat aanmelden.
Groet,
Miriam Lavell
wil40
06-12-2010 om 15:44
"in de wind slaan"
Ik vraag me dan altijd af waarom je het advies in de wind zou slaan? Heb je zo weinig vertrouwen in het advies van leerkrachten? Bij ons geven leerkrachten van de afgelopen schooljaren van zoon ( groep 6, 7 en 8) gezamelijk een advies.
Het is een advies, je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar compleet "in de wind slaan"? Kennen ze je kind zo slecht op school dat het advies er zo finaal naast zit?
Als de cito eindscore en het schooladvies tegenwerken zul je idd zelf flink moeten gaan shoppen.
Of de leerkrachten kunnen overtuigen dat er een ander advies moet komen, maar dan moet je goede argumenten hebben, neem ik aan. En waarom zou je er voor je kind meer druk op leggen? Is het advies zoveel lager/hoger dan bij hem past volgens school?
ijsvogeltje
06-12-2010 om 16:20
"Het definitieve advies wordt gebaseerd op de resultaten van de afgelopen jaren en de eind-citoscore"
Als het goed is niet. Het advies hoort juist los te staan van de cito en gebaseerd te zijn op de indruk die de school de afgelopen jaren heeft gekregen van het kind. Als de eind-cito meetelt in het advies dat de school geeft, telt de cito twee keer en dat is niet de bedoeling.
Louise, je hoeft het niet eens te zijn met het advies van de school. Het is HUN advies. Je kunt er voor kiezen om nu al de school op andere gedachten te brengen, maar waarschijnlijk is de kans minimaal dat school dit voorlopig advies gaat aanpassen. Daarmee zouden ze namelijk erkennen dat hun advies niet goed was...
Ik denk dat je energie beter kan bewaren voor de middelbare school. En natuurlijk even afwachten wat de eind-cito gaat opleveren.
Moppeke
06-12-2010 om 16:26
Gewoon aanmelden
Hier geldt het advies van de leerkracht zwaarder dan de uitslag van de CITO. Dus bij een school van loting bv, wordt er niet naar de score gekeken maar weegt het advies het zwaarst. Dat was voorgaande jaren anders maar dat werkte slecht, vandaar nu vanaf dit jaar deze procedure.
Het ligt er dus maar aan waar je woont, en wat dan het zwaarst weegt.
Lastig is dat de uitslag van de CITO pas in maart komt, en dan moet je je kind allang hebben opgegeven. Dus het hangt wel af van wat in jouw omgeving het zwaarst weegt.
Ik denk dat het verstandig is om eerst nog even met de leerkracht te gaan praten, maar misschien heb je dat al gedaan.
Jij als ouder kunt best een hele goede inschatting maken van wat goed is voor je kind. Er schuilt vast een heel verhaal waarom je een andere mening bent toegedaan en dat je dat ook kunt onderbouwen.
Wanneer een VO twijfelt aan de aanmelding, dan kan je kind eventueel daar een aanvullende test doen. En jij als ouder kan eea onderbouwen. Je zal vast niet de eerste zijn in dit schuitje.
Succes!
louise
06-12-2010 om 17:41
Gerustgestelder
Door jullie reacties ben ik wat gerustgestelder. Ik wil niet al te veel details geven ivm herkenbaarheid maar mee spelen onderpresteren, fouten die door school gemaakt zijn in het verleden mbt kind, een inhaalslag die kind bezig is te maken, verschil resultaten rapport (veel beter) en cito (waar leerkracht erg aan vast houdt).
Ik ben blij te lezen dat je dus kind aan kan melden voor een iets hoger niveau. Hopelijk staat de nieuwe school open voor argumenten. Het is in ieder geval gemakkelijker voor een school om een kind te laten afstromen dan op te laten stromen (hoewel daarvan een paar draadjes hierboven het geval is, super!! Mijn kind lijkt op dit geval).
Ik zou trouwens niet raar opkijken dat als kind de komende tijd het een en ander laat zien dat leerkracht mogelijk definitief advies bijstelt.
Vic
06-12-2010 om 22:11
Ijsvogeltje
Toch is het zo. Als het goed is, is de eindcito een bevestiging van het advies van de leerkracht (op basis van de schoolresultaten). Hier in de regio gaan de middelbare scholen primair af op het advies, maar 8 km verderop (andere provincie) eisen de scholen een minimale citoscore per schooltype (544 voor vwo).
ijsvogeltje
06-12-2010 om 23:20
Vic
"Toch is het zo. Als het goed is, is de eindcito een bevestiging van het advies van de leerkracht"
Natuurlijk. Maar het moet niet zo zijn dat de school wacht met het advies omdat ze de cito eerst willen afwachten. En dat gebeurt op veel scholen toch echt. Waardoor de cito dus feitelijk 2 x telt. Terwijl het bedoelt is als objectieve test NAAST het advies dat de leerkracht geeft.
Fiorucci
07-12-2010 om 16:31
Maar....
We hebben hier geen cito meer maar NIO. Voorheen werd wel gewacht met het definitieve advies tot de cito binnen was. En het advies van school ten spijt: vervolgonderwijs keek puur alleen naar de cito-score.
Nu hebben we NIO, en dat vormt slechts een onderdeel van het advies. Het is ook niet mee alleen de leerkracht die het advies geeft, maar de leerkracht, en locatiedirectie samen. Zij bespreken daarnaast elke leerling met de directeur, die hen uitdaagt en extra laat nadenken over elk advies.