Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mr-vraag, wie helpt even mee?

ik zit in de Mr van de school van mijn oudste. We hebben gisteren een rapport gekregen over de luchtkwaliteit in de school. Deze is uitermate belabberd en zorgwekkend.
Plan is nu om het college van bestuur middels een brief onze zorgen te laten weten en een plan van aanpak te vragen. Om de brief een beetje cachet (schrijf je dat zo) zou ik graag er in vermelden dat wij op basis van artikel huppeldepup lid zoveel ons hier tegen aan mogen bemoeien als MR.
Ik kan het echter niet vinden in de wet, WMS (Wet Medezeggenschap Scholen). Heeft iemand hier meer kaas van gegeten? Graag hulp.

Alvast bedankt,

groetjes van Purk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie L

Marie L

18-09-2009 om 16:51

Om te beginnen

staat in artikel 6 Algemene bevoegdheden medezeggenschapsraad en vertegenwoording bevoegd gezag, paragraaf 2 : De medezeggenschapsraad en een geleding zijn bevoegd tot bespreking van alle aangelegenheden, de school betreffende.

In artikel 11 Adviesbevoegdheid medezeggenschapsraad: De medezeggenschapsraad wordt vooraf in de gelegnheid gesteld om advies uit te brengen over elk door het bevoegd gezag te nemen besluit met betrekking tot in ieder geval de volgende aangelegenheden: artikel n. nieuwbouw of belangrijke verbouwing van de school en artikel o. vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot het onderhoud van de school.

Heb je hier iets aan?

purk

purk

18-09-2009 om 18:27 Topicstarter

Marie

deze twee artikelen heb ik inderdaad zelf ook genoteerd. Zit een beetje te dubben, welke het beste het onderwerp raakt. Feit is dat het rapport vernietigend is en dat veel leerkrachten daadwerkelijk klachten hebben. Eéntje is zelfs ziek. Het is dus echt noodzaak dat het college van bestuur het rapport serieus neemt en actie gaat ondernemen naar de eigenaar van het pand (de gemeente).

bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik ga artikel 6 lid 2.

groetjes van Purk

Sancy

Sancy

18-09-2009 om 18:36

Nou

ik ben niet zo thuis in de WMS maar als (ook) de personeelsleden er lasr van hebben, zou ik denken aan de arbowet en het arbobesluit. Denk aa nde RI&E bijvoorbeeld. Daarnaast is er misschien een mogelijkheid via art. 12 lid 1 sub k voor wat de personeelsgeleding betreft?

purk

purk

18-09-2009 om 18:41 Topicstarter

Sancy

het betreft geen wijziging of vaststelling van een regeling. Daarom ging werd ik ook zo zoekende. Alles is gebaseerd op wijzigingen of vasstellingen lijkt het wel in de WSM.
Dit betreft gewoon een vernietigend rapport en wij willen dat ze aan de slag gaan met de conclusies en aanbevelingen.

Aan de ARBO-wet heb ik ook al gedacht. Maar kan de MR daar dan wat mee of moet het personeel dat dan zelf aanpakken?

groetjes van Purk

Boterbloem

Boterbloem

18-09-2009 om 21:18

Artikel miriam lavell

In het artikel van Miriam Lavell van 4 sept hier op OO staat ook iets over subsidiemogelijkheden voor scholen bij het verbeteren van het binnenklimaat. Heb je dat gelezen? Heb je echt een artikelnr nodig om je klacht/vraag gewicht mee te geven? Bezorgdheid van ouders en MR en een rapport dat duidelijk de probleem aangeeft is toch genoeg legitimering (is dat een woord eigenlijk)?

BB

purk

purk

18-09-2009 om 22:17 Topicstarter

Boterbloem

het lijkt me wel zinvol om meteen duidelijk te maken aan het CvB dat er een grond is waarom je je er als MR mee mag bemoeien.

Verder vind ik dat in eerste instantie de eigenaar van het pand dient te zorgen voor een gezond binnenklimaat. De eigenaar is de gemeente. Subsidie zou ik liever gebruiken om het leerklimaat te verbetren (lees: leermiddelen aanschaffen).

groetjes van Purk

Inge M

Inge M

18-09-2009 om 22:49

Maar purk

als er een subsidie is om de luchtkwaliteit te verbeteren, dan kun je die alleen besteden aan de luchtkwaliteit. Lijkt me wel een goede subsidie voor jullie school

purk

purk

19-09-2009 om 14:27 Topicstarter

Andere insteek

ik heb wellicht wat kort door de bocht gereageerd. Nu ik de posting van Inge lees, heb ik zo iets van 'laten we uitzoeken waar die subsidie te halen valt'. De gemeente en de directie/college van bestuur aansporen is één ding. Actief op zoek gaan naar geld een tweede.
Bedankt voor het inzicht!

Rest mij wel de vraag....iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt, subsidie luchtkwaliteit?

groetjes van Purk

liedewij

liedewij

19-09-2009 om 17:08

Frisse scholen

Ja, in onze mr speelt het nu ook. Onze directeur wil er ook graag wat mee. We zijn onderdeel van 18 scholen en het speelt ook in onze gmr. Het is dat je vlot moet zijn. Jullie school/mr/gmr/bestuur kan de gemeente vragen om een oplossing. De gemeente moet 40% cofinancieren en zal dus niet entousiast reageren(w.s.niet begroot) De gemeente kan echter subsidie aanvragen. Dit moet echter voor het eind van dit jaar aangevraagd worden. Dus moet je snel zijn! Het best is natuurlijk om je als scholen te bundelen, de gmr en bestuur aan het werk te krijgen en het misschien nog groter te zien door andere basisscholen in te schakelen. Het geld moet dus deels van de gemeentesubsidie komen.Geen flauw idee of ik het volgende noemen mag; sentumnovum.nl. Dan doorklikken naar "frisse scholen"

Liedewij

liedewij

liedewij

19-09-2009 om 17:09

Enthousiast

moet het natuurlijk zijn

Ontroerend mooi!

Purk:"Nu ik de posting van Inge lees, heb ik zo iets van 'laten we uitzoeken waar die subsidie te halen valt'. "
Daarom hou _ik_ nou zo van dit forum. )
Purk:"Rest mij wel de vraag....iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt, subsidie luchtkwaliteit? "
Alles draait om sleutelwoorden. Informeer je bij de school, het schoolbestuur en de gemeente met de woorden 'frisse school' en 'luchtkwaliteit school'. Zoek uit wie (naam en toenaam) zich daar mee bezig houden in al die geledingen. Let op dossiernummers of namen, kortom: zorg dat je administratie op orde is zodat je steeds weet wie je moet aanspreken en waar je het over moet hebben.
Je hoeft de subsidieaanvraag zelf niet te doen. Dat moet het schoolbestuur bij de gemeente doen en de gemeente moet dat weer bij de overheid doen.
De gemeente moet het meeste geld aan het school met het slechtste klimaat uitgeven. Zorg dus dat je hoog op die ladder komt. Los van cijfers, gaat dat ook over klachten van ouders en leerlingen.
Jij zou (met de mr) een inventarisering van die klachten op je kunnen nemen. Wees open en stuur alle verantwoordelijken je bevindingen.
Dat helpt.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2009 om 14:31

F terug naar begin

Purk:
"Plan is nu om het college van bestuur middels een brief onze zorgen te laten weten en een plan van aanpak te vragen. Om de brief een beetje cachet (schrijf je dat zo) zou ik graag er in vermelden dat wij op basis van artikel huppeldepup lid zoveel ons hier tegen aan mogen bemoeien als MR."
Ik zou daarmee oppassen, omdat het al snel wichtigmacherei wordt, of nog erger, mislukte stadhuistaal. Ik zou dichtbij je eigenlijke belang blijven: Jullie zijn MR, jullie vertegenwoordigen dus (ook) de ouders, jullie werpen je dus op als spreekbuis van die ouders.

purk

purk

23-09-2009 om 09:48 Topicstarter

Lastig

het onderzoek dat gedaan is, is gebeurd in het kader van de actie Frisse Scholen. Blijkbaar is dat hier de actie waar onze school al voor in aanmerking kwam.

Deze week gaat er een brief uit naar de directie met een cc naar de gemeente en het CvB.

We geven aan dat we het noodzakelijk vinden dat de ouders op de hoogte worden gesteld (ze brengen per slot van rekening hun kinderen elke dag naar dit gebouw).

Ons voorstel is dat ze binnen 14 dagen reageren met een plan van aanpak. Het lijkt ons wenselijk om naast de melding van de stand van zaken een plan van aanpak te geven, zodat de school ook laat zien hoe ze het probleem gaan aanpakken.

Groetjes van Purk

p.s. brief was verder volgens mij niet té gewichtig. M.i. spreekt er juist zorg uit naar de kinderen en het team.

Purk: mr reglement

Ha Purk,

Je kunt een voorbeeld MR reglement vinden op de site van ouders en Coo.

Wellicht helpt dat je ook om meer inzicht te krijgen over de ins en outs binnen een MR, wanneer je bv. instemmingsrecht hebt en wanneer adviesrecht.

Dit even los van je vraag.

Groet, Moppeke

Gewoon doen?

"We geven aan dat we het noodzakelijk vinden dat de ouders op de hoogte worden gesteld (ze brengen per slot van rekening hun kinderen elke dag naar dit gebouw)."
Ja. Maar dat kun je als MR gewoon doen toch? Je hoeft niet te wachten tot de school het doet lijkt me.
Groet,
Miriam Lavell

purk

purk

24-09-2009 om 09:48 Topicstarter

Ruimte geven

Het lijkt ons wel verstandig om school even ruimte te geven om een plan van aanpak op te stellen. Dit doen we om twee redenen. Zo stellen we eigenlijk een soort 'deadline' om actie te bevorderen bij de directie. Daarnaast lijkt ons commotie nu niet handig. We kunnen altijd nog de ouders 'oproepen' tot actie.

Ondertussen is de brief bij directie en college van bestuur en naar de desbetreffende wethouder gezonden. Zelf werk ik en een collega MR-lid bij de gemeente. We gaan nu dus uitzoeken welke collega het Frisse Scholenproject onder zijn of haar hoede heeft.

groetjes van Purk

Informatie is geen actie

Purk, het gaat niet om actie. Je kunt de ouders informeren over het project de frisse school en dat er in dat kader onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat jullie school zo'n verfrissing goed kan gebruiken.
Laat dat gepaard gaan met een enquete over wat ouders van het luchtklimaat op school vinden (hebben ze er last van)?
De MR is niet het actieplatform van ouders en leerkrachten. Het is inspraakorgaan in de bestuurslaag. Dat betekent dat je je netjes bestuurlijk moet gedragen (dat is per definitie iets anders dan tot actie oproepen), maar het betekent ook dat je het recht en zelfs de plicht hebt om de achterban te informeren.
De manier waarop dat nu gebeurt, heeft iets van een ultimatum. Alsof je een vakbond bent. Maar zo is het niet. Je hoeft geen ultimatum te stellen. Je kunt de achterban informeren, maar doe dat wel compleet en niet tendentieus.
De werkelijkheid is dat het in de meeste schoolgebouwen ziekelijk stinkt en bedompt is. De 'hulp' die nu van het rijk komt is in dat licht een druppel op de gloeiende plaat. De cijfers zelf zijn geen reden tot actie. Het verhelpen van het probleem is niet afdwingbaar, simpelweg omdat bijna alle scholen gelijksoortige problemen hebben. Het is niet op te lossen op korte termijn en dat terwijl er wel degelijk wetgeving is die werknemers er tegen moet beschermen (inderdaad, arbowet).
Door de omvang is een een politiek probleem waar je vooral diplomatiek mee om moet gaan. Het informeren van je achterban over de complexheid van het probleem, het lichtpuntje aan de duisternis en de informatie die je daarbij van de achterban goed kunt gebruiken, voorkomt dat ouders individueel op hoge poten naar de directie gaan én ondersteunt de subsidieaanvraag.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.