Elisa Gemani
19-10-2010 om 20:00
Montessori: geen huiswerk?
Ok, ik had al een beetje begrepen dat huiswerk geven op een Montessori-school niet gebruikelijk is maar ten behoeve van het plan van aanpak voor zoon (9, versneld van groep 6 naar groep 8) had ik heel duidelijk kenbaar gemaakt dat het heel nuttig zou zijn als hij wel regelmatig huiswerk mee zou krijgen en niet zo'n flutbeetje, maar iets waardoor hij echt lekker uitgedaagd zou kunnen worden en waar hij moeite voor zou moeten doen (leren plannen, er met aandacht en concentratie aan werken etc). Juf vond dat een heel goed idee, net als de IB'er. Ter stimulering van het leren plannen, taakgericht werken, concentratie en iets moeten doen met wat inspanning.
Nu komt zoon thuis. Hij had zijn eerste tweewekelijks gesprekje gehad met de juf en juf zei dat ze zich moeten houden aan de regels van het Montessori-onderwijs en dat structureel huiswerk meegeven alleen mag als iemand een achterstand heeft en het werk niet op school binnen het lesprogramma af kan krijgen.
Mja, ik ben het er niet mee eens natuurlijk. Zoon krijgt straks niet voor niets (op nadrukkelijk advies van school notabene!) RT verkorte rekenstrategieen/ werkhouding/ voorbereiding CITO-toets (leren omgaan met de toets- en vraagmethode; nogal lastig voor veel ADHD-kids) en daarna kinderfysiotherapie wat betreft het verbeteren van het schrijven.
Hij heeft ADHD en is dus ook hb. Hij krijgt al extra aandacht en begeleiding en aanpassing van de lesstof. En juist gericht op de middelbare school straks zou dat nu al wennen aan huiswerk maken heel erg handig zijn. Dat heeft de zorgmanager van de middelbare school ook aangegeven in een gesprek.
Punt is dat alles hem tot nog toe is komen aanwaaien en dat hij moet leren zich in te spannen, leren te plannen, leren zich te focussen en leren dat hij ook dingen moet doen die hij niet leuk vindt. Vrij essentiele punten waarbij structureel huiswerk maken voor een groot deel in kan voorzien waar nu verder weinig in wordt voorzien wat school betreft.
Maar ik moet nu wel die RT en die kinderfysio in onze toch al overvolle agenda proppen en buiten schooltijd. Dus waarom dan geen huiswerk? Waarom is dat trouwens "tegen de Montessori-regels"? Kan het niet vinden op de site van de school en in het schoolplan.
Kijk, ik zet hem rustig zelf aan het werk hoor; zat te vinden op het Internet. Met die RT en met de kinderfysio zal hij ook thuis opdrachten krijgen dus vervelen hoeft hij zich niet. Maar kan iemand me vertellen waarom dat huiswerk geven zo tegen de regels is? Of heeft men er domweg gewoon geen zin in om dat extra werk na te kijken ofzo? Dat zal dan fijn worden straks als hij stapels huiswerk op de middelbare school krijgt...
gonniegans
19-10-2010 om 21:28
Klopt
Onze zoon is nog maar net begonnen op Montessori onderwijs, maar bij het intake gesprek is zeer nadrukkelijk aangegeven dat huiswerk niet wordt gegeven op een Montessori school. Als wij dat wel wilden/verwachtten kregen we het vriendelijke verzoek om elders te gaan kijken.
Vic
19-10-2010 om 21:34
Vroeg genoeg
Volgens mij hadden wij vroeger geen huiswerk op de lagere school, ook niet in de zesde klas (voor de jonkies: dat is groep 8). Mijn dochter heeft al huiswerk sinds groep 6 en nu in groep 8 vind ik het niet weinig. Twee keer per week maakwerk, en om de week een toets die ze moet leren (topo, geschiedenis, biologie, etc.). Ze doet het hoogstnoodzakelijke en ik verwacht niet dat dat in de brugklas anders zal zijn. Wat dat betreft zou ik de brugklas dus vroeg genoeg vinden om met huiswerk te beginnen.
anna van noniemen
19-10-2010 om 21:37
Elisa
mijn zoon is dit jaar op het voortgezet gestart na 4 jaar speciaal onderwijs. En ook daar staan ze niet echt bekend om het geven van veel huiswerk. Zoon was het dus ook niet gewend. Hij moet dat nu gaan leren, ook het plannen e.d. School helpt hem de 1e tijd daar wel mee, maar nu zal hij het langzaamaan zelf moeten gaan doen. Het hoeft dus geen probleem te zijn, alleen zul je er wel wat extra tijd in moeten steken.
Vic
19-10-2010 om 21:44
Trouwens
Je hebt grote kans dat straks op het v.o. ook alles hem gewoon komt aanwaaien. Het vwo is namelijk helemaal niet zo moeilijk voor kinderen die slimmer zijn dan gemiddeld.
Elisa Gemani
19-10-2010 om 21:58
Huiswerk
Het gaat erom dat het leren plannen voor hem heel erg moeilijk is; moeilijker dan voor de rest. Dat huiswerk zou onderdeel zijn van het plan van aanpak; net zoals het nu al leren gebruiken van een agenda, een taakplanning maken etc. Mede omdat ook de middelbare school heeft aangegeven dat het voor hem zeer zinnig zou zijn om wel nu alvast met huiswerk en het gebruik van een agenda te gaan beginnen; zeker omdat zijn problematiek echt voornamelijk ligt bij organisatie, planning, vooruitdenken/werken etc.
Uiteraard is de middelbare school voor ieder kind nieuw en onwennig en worden ze begeleid en "ingewerkt" maar de middelbare school heeft heel duidelijk aangegeven dat ze kinderen met ADHD wat dit soort zaken betreft niet extra kunnen begeleiden/ondersteunen; zeker niet als er geen "rugzakje" is. Daar is simpelweg geen tijd en geen personeel voor. Als daar het probleem ligt raden ze aan daar nu alvast iets mee te gaan doen. Dat heeft de zorgmanager zowel tegen mij gezegd als tegen de huidige leerkracht. Juf vond het een bijzonder goed idee dus waarom komen ze daar nu op terug?
Zeker omdat in een van de eerste gesprekken op school men zei dat als een kind zelf aangeeft graag huiswerk te willen hebben dit verzoek gewoon gehonoreerd kan worden. Nou, zoon heeft dat dus aangegeven; hij wil het zelf ook heel graag.
Ik zie het probleem niet; wat is er zo slecht aan huiswerk meegeven? Er zijn best veel andere kinderen die wel huiswerk meekrijgen. En waarom wel dan erop staan dat hij RT en kinderfysio krijgt? Ik vind het een beetje tegenstrijdig.
gonniegans
19-10-2010 om 22:27
Probleem
Jij ziet het probleem niet, maar je hebt wel -bewust neem ik aan- voor dit type onderwijs gekozen. School zie RT al als extra/huiswerk. Als het echt een probleem voor je is, kan je altijd nog zelf met hem de stof van RT gaan oefenen.
Op het VO kan jij hem toch ook zelf helpen plannen? Dat hoeft een leerkracht toch niet per sé te doen. Is niet heel ingewikkeld en kinderen leren snel. In mijn tijd was er nooit huiswerk op de basisschool en dat heb ik nooit als een probleem ervaren.
Elisa Gemani
19-10-2010 om 22:57
Plannen
Nou, ik heb niet echt bewust voor deze school gekozen; het was de enige overgebleven optie toen ik zoon van een andere school moest halen
Ik heb nooit echt iets met Montessori gehad... Maar dat is een ander verhaal.
Ik vind in ieder geval dat juf en IB'er dan niet zo enthousiast mee hadden moeten kraaien met het voorstel om huiswerk te geven. Terwijl ze neem ik aan zelf heel goed wisten en weten dat dat in dit geval dus kennelijk niet kan/mag.
Tuurlijk help ik zoon al met plannen, werkhouding, structuur aanbrengen etc. Ik zit er al jaren bovenop en achteraan maar het blijft iets waar zijn ADHD hem ontzettend in belemmert. Hij is er zelf heel erg gefrustreerd door. En hij vindt het niet leuk dat hij nu toch geen huiswerk meekrijgt ook al hadden ze dit eerder toegezegd.
Maar idd, straks met de RT kan hij er flink zijn tanden inzetten en ik kreeg net via een andere ouder die hetzelfde probleem had met haar dochter een paar goede links en tips. Zij heeft zelfs stiekem boeken en werk van school meegenomen toen haar dochter in groep 8 zat en heeft haar zelf flink aan het werk gezet.
Achteraf is ze daar heel blij om want de brugklas viel haar dochter (ook hb en ADHD) heel zwaar; cognitief absoluut niet maar het huiswerk en de planning wel. Had haar dochter niet al een soort basisvaardigheden daarin opgebouwd was het finaal misgegaan denkt ze.
Ik ga in ieder geval maar wel een gesprek aan met juf en IB'er om te vragen waarom ze nu ineens terugkomen op het plan. Ik vind het geen stijl. Hoe je het ook wendt of keert.
MvrKoekepeer
19-10-2010 om 23:15
Klopt..
Geen huiswerk, alleen leren voor topo. De rest gebeurt geheel op school, ook werkstukken en spreekbeurten. Plannen leren ze hier trouwens op school in de klas.
Overigens heb ik ook op een Montessori-middelbareschool gezeten en... ook daar geen huiswerk!
Bijna al het Montessorischoolwerk gebeurt met materialen, ook in groep 8. Het is dus ook om die reden ondoenlijk om huiswerk te geven (afgezien van de gedachte achter het onderwijs).
Tango
19-10-2010 om 23:40
Ehm
Hier een dochter in groep 6 van een Montessorischool met wel huiswerk. Topografie en eenmaal per 4 weken i.p.v. topografie Engelse woordjes. In groep 7 komt er volgens mij nog meer huiswerk bij. Ook spreekbeurten worden thuis voorbereid. Werkstukken varieert per leerkracht, de een doet het binnen schooltijd, de ander laat het ook thuis doen.
Zeker geen hele echte Montessorischool?!?
wil40
19-10-2010 om 23:40
Plannen leer je niet op de basisschool
Elisa, ik zou het hele idee van leren plannen op de basisschool loslaten. Ook huiswerk helpt daar niet bij. Hier krijgt zoon net zoals de rest van de klas wel huiswerk. Aardrijkskunde, topo, geschiedenis, spelling, werkstuk.
De zwakke leerling is hier misschien wel een uurtje zoet mee. De gemiddelde leerling misschien een half uurtje. En mijn zoon is met een kwartier per week wel klaar. Ook hij gaat op het VO net zoals de meeste kinderen pas leren wat leren en plannen is. Daarvoor dient ook een "brugjaar".
Dus ik leer hem plannen op een andere manier. Plannen hoe laat je de deur uit moet om op tijd op school te zijn. Plannen hoe laat hij de tafel moet dekken om op tijd aan tafel te zitten. Plannen hoe laat je je sporttas in moet pakken om op tijd te vertrekken naar een wedstrijd. Groep 7/8 is echt een schoolperiode om een stuk zelfstandiger te worden. Ik ben blij als hij straks op tijd zijn boekentas heeft ingepakt om te vertrekken naar VO. Dat hij weet wat hij mee moet nemen en zijn spullen niet vergeet.
Dat plannen van dat huiswerk komt vanzelf in het brugjaar. Nou ja, vanzelf....
Sawo
20-10-2010 om 00:07
Plannen leer je wel op basisschool
Hoi Elisa
Plannen leer je wel op de basisschool en zeker op een montessorischool. Je moet namelijk al je werk al zelf plannen wanneer je wat doet in de week want de school biedt die structuur in principe niet. Dus waarom een kind wat al goed kan leren nog meer laten leren in zijn vrije tijd? Huiswerk maken is vervelend en kan nog best even uitgesteld worden is mijn mening.
groet
Saar
Maylise
20-10-2010 om 11:52
Eens met pelle
Mijn kinderen hebben altijd op basisscholen gezeten met huiswerk maar daar hebben ze niet serieus van leren plannen. Zeker gezien het niveau van jouw zoon redelijk hoog is dan zou hij de gemiddelde wekelijke huiswerk hoeveelheid in groep 8 waarschijnlijk binnen een kwartier af hebben. Op de basisschool stelt huiswerk niet zo gek veel voor en zelfs al is het wel een half uur per dag zoals mijn zoon nu heeft dan leren ze daar alsnog niet serieus plannen van vanwege de redenen die Pelle al schrijft.
Plannen leren ze wel op de middelbare school en inderdaad dat zul je als ouder voor het grootste deel zelf moeten doen want de gemiddelde school geeft weinig begeleiding.
Ik denk dat het niet realistisch is dat je zoon binnen een jaar het plannen ook volledig leert. ADHD of niet er zijn genoeg 30 jarigen die ook veel moeite hebben met plannen. Plannen is gewoon moeilijk.
Jouw zoon heeft het voordeel dat hij cognitief weinig problemen zal hebben dus zal hij in de brugklas en tweede klas alle tijd en gelegenheid hebben om te leren plannen. En het zal vast 100 keer mis gaan maar dat hoort erbij. Hij zal wat niveau betreft vast geen moeilijkheden hebben dus zal de energie kunnen gaan in het leren plannen. Uiteraard zal jij het grootste deel daar van hem zelf moeten leren maar dat zal vast geen probleem zijn.
Ik denk echt dat wat huiswerk in groep 8 echt weinig toevoegt. Overigens is het moeten kunnen plannen ook niet altijd vitaal op de middelbare school. Mijn oudste dochter is ook geen goede planner en was zeker op de middelbare school met andere dingen bezig. Ze had huiswerk vaak niet af op de verkeerde dag of ze had er gewoon geen zin. Toch had ze altijd goede cijfers. Met een minimum van moeite kwam ze er wel. Proefwerken leerde ze nauwelijks want wat ze in de klas had gehoord was wel genoeg en vergeten huiswerk maakte ze met een glimlach en praatje bij de leraar weer goed. Zij heeft pas echt leren plannen toen ze ging studeren. En alsnog is ze er even goed in als haar moeder dus dat schiet ook niet op
Maylise
Elisa Gemani
20-10-2010 om 13:18
Reactie
Bedankt voor jullie reacties. Dan maar geen huiswerk maar ik blijf erbij dat het raar is dat ze zoiets eerst wel toezeggen (met veel enthousiasme!) en het dan terugdraaien. Niet netjes.
Wat plannen betreft; tja, ik hoop dat het straks op de middelbare school dan beter zal gaan. Hopelijk werpt de nieuwe therapie ook daarin zijn vruchten af. Ik kan er niet eeuwig bovenop en achteraan blijven zitten zoals nu. Zoon wordt ook echt te groot om continu begeleid te worden in dat soort dingen. We werken al jaren met picto's, planners, lijstjes, alarmen etc. en het helpt allemaal nauwelijks. En op het vo krijgt hij al die hulpmiddelen en begeleiding niet.
Hij kwam net uit school en hij was vergeten iets mee te nemen naar school wat hij voor een project nodig had; had het ook niet in zijn agenda gezet en was bovendien ook zijn agenda vergeten (net als een jas en een belangrijke brief) *zucht*.
wil40
20-10-2010 om 21:52
Elisa
Je ondersteunt hem al jaren met picto`s, planners, lijstjes enz. Het helpt nauwelijks. Ook krijgt hij op het vo deze hulp niet. Ook vind je hem te groot worden om hem continue te begeleiden. Je zit er nu eeuwig bovenop en achteraan. Het zijn allemaal je eigen woorden.
Hij zit nu in groep 8. Ik begrijp dat hij volgend jaar naar een regulier vo gaat zonder hulp en begeleiding? Geeft je basischool dit ook als schooladvies? Word het een kleine school in je eigen woonplaats of een grote scholengemeenschap een stukje verder weg?
Je zoon verlaat geloof ik ook jonger dan gemiddeld de basisschool. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Maar levert zijn leeftijd voor hem ook geen extra problemen op?
Elisa Gemani
21-10-2010 om 11:36
Wil
Ja, zowel beide juffen, IB'er, mentor Plusklas, directrice school als zijn behandelaars hebben dit advies gegeven en staan er volkomen achter. De middelbare school neemt hem graag op; ongeacht CITO-uitslag.
Het is een niet al te grote middelbare school in de buurt met een speciale klas voor hbkinderen. Veel van zijn vriendjes gaan er ook naartoe/zitten er al op, waarvan een aantal ook met AD(H)D. Zijn leeftijd is absoluut geen probleem; hij zal niet eens de jongste zijn. Wat dus wel een probleem zou kunnen zijn/worden is de enorme moeite met plannen, overzicht, structuur etc. Allemaal des ADHD's en het kan verbeteren natuurlijk maar het kan er ook op stuklopen; geweldige cognitie of niet.
Van de drie middelbare scholen in de buurt is dit degene die het beste zou aansluiten.
Ik heb al een gesprek gehad met de zorgmanager van deze school en die wees ook op het belang van nu al huiswerk maken en een agenda gebruiken als kinderen problemen hebben met plannen, vergeetachtigheid en aanverwante (ADHD)problemen zodat ze er toch al enigszins aan gewend zijn.
Zij stelde ook voor om nu al te proberen een rugzakje (lgf) aan te vragen. In overleg met de huidige school gaan we dat ook doen; ik heb alle papieren gekregen maar het is ontzettend veel werk waar ik nog niet aan toe ben gekomen.
Zoals gezegd, het kan allemaal nog verbeteren; zij heeft wel vaker kinderen meegemaakt die op de basisschool heel veel moeite met bepaalde zaken hadden en op de middelbare school "tot bloei" kwamen en waarbij opeens die knop om ging. Maar ook de andere kant. Ook geen ramp; liever dat hij een jaartje middelbare school zou overdoen dan nog een jaar doorsukkelen op de basisschool die hij echt wel heeft gezien in alle opzichten maar je kan maar beter zo goed mogelijk zijn voorbereid; een goede basis hebben zoals zij zei. Het is toch een hele grote stap en zeker voor kinderen met ADHD etc.
Maar goed, ik zet hem lekker thuis aan het werk (deed ik toch al
en hopelijk helpt ook de verhoogde medicatie voor een deel straks. Alsook de RT en later de sensorisiche integratie/fysiotherapie. En ach, hij heeft nog bijna een jaar om te groeien. Ik laat het verder maar zo; wij doen ons best en meer kan je niet doen. En ik heb al zoveel tijd en energie in school gestoken; het is wat mij betreft niet meer de moeite om hier een issue verder van te maken.
wil40
21-10-2010 om 16:07
Omstandigheden gunstig
De omstandigheden klinken voor volgend jaar wel goed. Een wat kleinere school, redelijk dicht in de buurt. School is bekend met ADHD en HB. Dan weten ze ook dat plannen nu eenmaal een probleem kan zijn.
Dat is bij de meeste brugpiepers het geval. Vooral bij jongens heb ik wel eens het idee.
Mijn zoon gaat volgend jaar ook naar het VO. Het is idd een hele stap, maar ook wel weer erg leuk. Nieuwe fase, nieuwe uitdagingen.
Elisa Gemani
21-10-2010 om 16:49
Wil
Ach ja, ik denk dat ik me teveel op de kast laat jagen. Met name door de huidige school. Heb net een gesprek gehad met een Remedial Teacher en die ziet niet echt in waar school nou een probleem van maakt en waarom zoonlief RT nodig zou hebben. Ze snapt ook niet goed waarom zoon geen huiswerk mee zou mogen krijgen terwijl hij dan wel kennelijk RT nodig zou hebben. Ik laat het maar lekker gaan allemaal en gebeuren.
Waarschijnlijk sluiten de lesmethodes op de middelbare school veel beter aan dan die draken van methodes op de basisschool dus wellicht loopt het allemaal wel los. En zo niet, zien we dan wel weer.
Hier kijkt zoon ook erg uit naar de middelbare school; erg spannend maar ook heel leuk!