Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annie

Annie

24-11-2009 om 12:53

Moet je meedoen aan de cito eindtoets op school ...?

Ha,

Even heel kort de achtergrond van mijn vraag:

Dochter in groep 8 zit al een tijd niet goed in haar vel, heeft veel last van extreme verlatingsangst wat haar ook op school in de weg zit, is erg onzeker en heeft negatief zelfbeeld. Is voor dit alles sinds 2 maanden in gesprek met hele prettige therapeut.

Ze heeft haar CITO-entreetoets eind groep 7 dramatisch slecht gemaakt (percentiel 30) en ook haar gewone schoolprestaties laten op dit moment te wensen over. In kader van therapie hebben ze haar ook de WISC-III afgenomen, waaruit blijkt dat ze qua intelligentie op Havo/VWO zit (IQ 120). Dit komt er op school momenteel echter dus helemaal niet uit en het advies van de school neigt op dit moment dan ook naar VMBO-t. Aan de hand van het afgenomen intelligentieonderzoek willen ze dit misschien veranderen in HAVO, maar dat is nog niet zeker. Ze wil zelf overigens heel graag naar de HAVO en wij denken dat ze daar het best op haar plek zal zijn, eventueel te starten in een Vmbo-t/HAVO brugklas.

Nu verwacht ik echter dat ze gezien haar onzekerheid en angst de eind-CITO ook niet goed zal scoren en daardoor problemen zal krijgen met toelating tot de scholengemeenschappen hier, omdat die allemaal werken met minimum-eisen tav de CITO-score.

En nu vroeg ik mij dus ineens af, mag ik haar ook niet aan de CITO mee laten doen ? Dat voorkomt een te lage score en dan kan ik haar alleen op basis van het schooladvies (wat dus hopelijk Havo wordt) op een middelbare school aanmelden ?

dank voor het meedenken,
groet,
Annie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schot voor de boeg

en strategisch ziekmelden, zou dat geen mogelijkheid zijn? Of komt er dan een herkansing?

Groeten,

Temet

Puck2

Puck2

24-11-2009 om 13:50

Nee

Volgens mij is het niet verplicht om een kind mee te laten doen aan de eindtoets. Maar een VO-school zal dan wel willen weten waarom je kind dat op een school zit waar de cito wel gemaakt wordt niet meegedaan heeft. En ik vraag me af of ze dan niet geneigd zijn om vooral niet te hoog te laten beginnen. OP het VO krijgen ze natuurlijk ook veel toetsen e.d. en als ze die allemaal slecht gaat maken vanwege stress etc. dan krijgt ze daar ook problemen. Ik zou met school eens overleggen of er niets gedaan kan worden op dit moment.

Caillic

Caillic

24-11-2009 om 15:19

Nio?

Sommige scholen nemen bij zorgenkinderen de NIO af, dat is een capaciteitenonderzoek ipv een wat-weet-je-onderzoek als de Cito is.
Overigens is het VO sowieso erg pittig voor kinderen die niet goed in hun vel zitten. Ongeacht het niveau. VO is presteren, alle weken van het jaar. Is groep 8 overdoen op een andere school geen betere optie? Even een jaartje uitstel en iets steviger naar de brugklas.

Wilma

Wilma

24-11-2009 om 17:03

Toelatingstoets middelbaar onderwijs

Als je kind met schooladvies en intelligentietest op HAVO uitkomt, maar met cito niet, dan kun je ook vragen een toelatingstoets te laten doen bij de HAVO, die doen ze dan om te zien of jij (en de school) gelijk hebt (even kort door de bocht). Maar of ze daar dan wél goed bij presteert, is natuurlijk nog de vraag.

Als je kind zo'n laag zelfbeeld heeft, is ze misschien beter af op een lager stapje Middelbaar onderwijs?

Groetjes,
Wilma

An

An

25-11-2009 om 20:56

9e groep?

Hoi,

Hier is een scholengemeenschap met een soort tussenjaar waar vooral gewerkt wordt aan de hiaten van het kind. Ze kan dan zonder al teveel druk laten zien welk niveau ze aankan en kan daar dan het jaar erop starten....
Idee?
Het niet meedoen aan de cito geeft alleen maar opgetrokken wenkbrauwen en de 'verplichting' van een andere toets.

Groet, An

kiki

kiki

26-11-2009 om 11:57

Vraagt de volgende school

Mijn dochter had een cito van 539 in groep 8, entreetoets in groep 7 was 542, maar wilde naar een school waar 545 minimaal nodig was. A.d.h.v. de wisc en het schooladvies is zij geplaatst waar zij graag wilde. (t-vwo) De cito werd dus niet meer bekeken. Wel hebben we een intake-gesprek op de nieuwe school gehad, maar nadat de school de wisc zag, was ze gelijk aangenomen.
Misschien kun je bij de school waar je dochter heen wil, vragen hoe zij omgaan met een te lage cito-score. Mogelijk haalt dat de druk van de ketel. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.