Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moet je als ouder steeds meer op de basisschool?

En dan heb ik het nu eens niet over de ramen lappen, speelgoed soppen, of knutselmoeder zijn, maar over het 'echte' schoolwerk...

Gisteren 'infoavond' van mijn jongste (gr 5), en in verhouding tot 'vroeger' (oudste is 13) vond ik toch wel dat de lijst met 'dingen die je eigenlijk thuis moet doen' steeds langer lijkt te worden.

* lezen...zo veel mogelijk
* begrijpend lezen...ze doen aan 'nieuwsbegrip'..hartstikke leuk. Kranteartikelen snappen en zo. Prachtige methode. Maar de mooie website vol extra oefeningen, toetsen en andere (on)gein, daar komen ze op school niet echt aan toe. Dus de kinderen krijgen inloggegevens mee naar huis, en mogen er daar mee aan de slag, met de subtiele mededeling dat juf op school precies kan volgen hoevaak ze daar komen, en wat ze dan doen.
* oefendictees gaan mee naar huis zodat je als ouders zlef kunt checken wat je kind moeilijk vindt, en er extra mee aan de slag kunt (mag, moet?).
* rekenen. Tafels oefenen. Gaat ook mee naar huis (bij oudere kroost nooit eerder gezien) En o ja, klokkijken ook graag veel thuis doen. Analoog EN digitaal graag.
* en dan natuurlijk nog de 'gewone' dingetjes zoals spreekbeurten, boekbesprekingen etcetera.

Op zich vind ik het niet meer dan logisch dat je thuis ook eens een tafeltje doet, helpt met een spreekbeurt, en zorgt dat je kind een beetje leest en zo. Dat hoort er gewoon bij. En dat je eens wat extra's doet als dingen niet helemaal soepeltjes gaan...natuurlijk! Maar tijdens de infoavond van gisteren kreeg ik zo ongeveer het gevoel dat er zonder structurele thuis-ouderbegeleiding weinig hoop is op het succesvol coveren van de geplande leerstof van dit jaar. Nou heb ik redelijk gemakkelijk lerende kinderen, en ben ik mans genoeg om zelf te bedenken wat me wel en niet noodzakelijk lijkt (of leuk)..maar is dit een trend die jullie herkennen? En waar komt dat dan vandaan?

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Of is het andersom?

De meeste ouders denken dat hun kind minimaal naar het VWO kan en als dat niet zo blijkt te zijn dàn heeft school ernstig tekort geschoten.
Dus, hup, een berg leermateriaal voor thuis, we doen het met zijn allen. Dan kan je later als ouders tenminste geen verwijt maken naar school als je kind laag scoort voor b.v. spelling. Had je maar meer moeten oefenen thuis!
Hier ook een redelijk makkelijk lerend kind die af en toe wat extra hulp van mij wil, maar er verder zonder veel geoefen thuis wel door heen rolt.

vlinder72

vlinder72

10-09-2010 om 09:01

Je vergeet nog

schrijven (hup naar fysiotherapie als het niet netjes is) en spellen.

Het viel mij ook al op.

Zo hebben wij zoon 1 zelf moeten leren lezen in groep 3 want het kwartje viel echt niet. Uiteindelijk een week lang 10 minuten met hem geoefend en hij snapte wat de bedoeling was. En daarna was hij een van de betere lezers. Spellen hetzelfde liedje.

Nu is onze oudste zeker geen briljante leerling. VWO zit er niet in (verwachten wij tenminste) maar het is ook geen slechte, probleem leerling. Ik heb nu het idee dat juist het soort kinderen als mijn zoon alles mee naar huis krijgen en de kinderen die ver voor lopen of ernstig achter lopen op school bijgespijkerd worden of extra werk krijgen. Gelukkig heeft mijn zoon dit jaar een hele aardige juf. Ik ga het dit jaar eens aan haar vragen waarom wij als ouders ons kind steeds zelf de basis moeten aanleren.

Vlinder...ehhh...

"en de kinderen die ver voor lopen of ernstig achter lopen op school bijgespijkerd worden of extra werk krijgen. "

Hier iig niet. Bij de versnelling hebben we alles zelf moeten regelen (test en advies) en daarna heb ik een jaar lang de deur plat gelopen om ook maar een jota veranderd te krijgen in het aanbod.

Wel kreeg hij een schriftje mee naar huis om te leren schrijven, daar had hij immers een jaar van gemist.

Bij onze school werd gewoon een standaard havo/vwo programma aangeboden (lagere school met hoogopgeleide ouders) en tot een paar jaar geleden kwamen ze ermee weg. Er werd niet gedifferentieerd en er zijn heel schrijnende gevallen van kinderen waar men er te laat achter kwam hoe erg hun achterstand was opgelopen. Echt klassikaal onderwijs in de letterlijke betekenis van het woord.

Pas de laatste jaren is er een nieuwe directeur die aandringt op meer differentiëren.

Dus nee, er zijn ook scholen waar alle kinderen gewoon hetzelfde programma krijgen en het hoogste wat er is is dat je zelf aan de bel trekt en iets mee naar huis krijgt.

Zoals gezegd is het nu wel aan het veranderen trouwens (voordat Asa weer erover begint dat we moeten wisselen). Daardoor wordt bijvoorbeeld in groep 3 na een of twee maanden al een groepje gevormd van langzame lezers, die worden heel intensief geholpen.

Ik lees mee

Ingrid, je stelt precies de vraag die ik ook in mijn hoofd heb. De trend herken ik zeker, hier inmiddels in groep 6. Waar het vandaan komt? Geen idee, maar ik vind het ook veel worden. Mijn zoon leert ook makkelijk en toch zijn we thuis zoveel bezig met: lezen, spelling, begrijpend lezen, topografie, muurkranten voor topondernemers (een gebruikte methode). En aangezien zijn handschrift niet zo best is kreeg ik van zijn meester de vraag of ik dat met hem wilde oefenen. Puf!

vlinder72

vlinder72

10-09-2010 om 10:56

Rode beuk

Hier op school wel. Hoewel dat wel nieuw is hoor. sinds vorig jaar hebben ze op de school van mijn kinderen zowel voor kinderen die voor lopen als voor kinderen die achter lopen een heel begeleidingstraject. Echt hartstikke goed. Alleen krijg ik nu wel het gevoel dat reguliere, "normale" kinderen daardoor een beetje tussen de wal en schip komen te vallen. Mijn tweede zoon kan veel beter leren. Voor hem is het allemaal hartstikke leuk. Zo is groep 3 nu al veel zwaarder dan toen mijn oudste in groep 3 zat (en dat is nog maar twee jaar geleden). Gisteren hadden wij in groep 3 een bijeenkomst en kregen wij te zien waar ze mee bezig waren. Heel leuk voor onze zoon maar een groot deel van de kinderen kon het nu al niet bijbenen. Heel schools, veel werk, heel veel schrijven en spellen. Nu snap ik tenminste ook waarom mijn zoon zich nog niet verveelt en waarom zoveel kinderen extra werk mee naar huis krijgen.

Wat mij dan wel weer verbaasde was dat volgens de juf er nog geen kind toe was aan zonnetjes materiaal. Onze zoon leest thuis Avi 2/3 niveau en hij is zeker niet de slechtste lezer in de klas. Met rekenen mag hij vooruit werken en daardoor heeft hij al bijna zijn boek uit (en foutloos). Dus hoe ze dat nou toetst? Ach, hij heeft het naar zijn zin en zolang hij zich niet gaat vervelen vind ik eigenlijk allemaal wel best.

IngridT

IngridT

10-09-2010 om 13:32 Topicstarter

Hmmz.

Misschien wordt idd de lat wel hoger gelegd, en heeft het iets te maken met de 'we-willen-het-onderste-uit-de-kan' mentaliteit die ook sommige ouders idd niet vreemd is. maar ik vraag me stiekem ook wel eens af of scho(o)len het soms in vergelijking met 'vroeger' niet steeds drukker hebben met allerlei leukigheid, projectjes, en weet-ik-wat waardoor de basis-leerstof misschien wel in het gedrang begint te komen.

Mijn oudste kreeg een paar jaar geleden ook wel dingen mee naar huis, maar dat was meer 'huiswerk'. Topo leren, of (onder het mom van goede voorbereiding op het VO) iets leren voor een geschiedenis of aardrijkskunde toets.

Gisteravond bekroop me eigenlijk het gevoel dat wij als ouders echt aangesproken werden om als 'team' samen met de leerkracht de kinderen door het jaar heen te loodsen. Was het een aantal jaren terug fijn om uit pure interesse even te horen wat je kind dat jaar zo ongeveer op zijn bord zou krijgen, nu kreeg in toch echt het gevoel dat er vooraf al zo vanuit wordt gegaan dat we thuis op alle fronten 'meewerken', en dat eventuele opgelopen achterstanden gedurende het jaar idd heel vanzelfsprekend ook kunnen worden afgeschoven richting ouders (tja, geen tafels geoefend. We hadden het nog zo gezegd)

Moet er overigens wel bijzeggen dat mijn eigen schattebout vorig jaar 2 ultiem matige leerkrachten heeft gehad, en dat heeft voor haar er toe geleid dat haar rekenen per kwartaal een leveltje zakte (wat ik overigens he-le-maal zelf weer heb bijgespijkerd, nota bene zonder dat iemand me daarover had getipt). Dus misschien heeft dat wel meer kinderen parten gespeeld, en bepaalde dat mede de toonzetting gisteren. Hoewel ik niet de indruk kreeg dat de thuis-support alleen gevraagd werd om achterstanden weg te werken, het werd puur algemeen gesteld, als een soort vanzefsprekendheid. En ook de juf van de parallelklas (het was een samengevoegde avond van beide groepen 5) wier leerlingen van een zeer kundige groep 4 leerkracht kwamen sprak in dezelfde bewoordingen....

Ingrid

mijk

mijk

10-09-2010 om 14:43

Net infoavond gehad

voor groep 5 maar ik hoef echt nog helemaal niets. Hij heeft een boekbespreking gedaan en daar had ik bij helpen voorbereiden omdat ik graag wil dat hij leert dat het soms handig is iets voor te bereiden maar juf vond het niet echt nodig (ik wel)
Er was een verzoekf we af en toe eens jeugdjournaal wilde kijken in plaats van huis Anubis. maar toen we juf attent maakte op de nieuwe ochtenduitzendig was dat ook opgelost

marieke

Sancy

Sancy

10-09-2010 om 19:13

Dezelfde ervaring als ingridt

Ik heb dezelfde ervaring als jij Ingridt, tot en met het suggestieve dreigement dat de leerkrachten kunnen controleren of de ouders wel braaf de groep-vijfers voldoende op de pc laten thuis om Nieuwsbegrip te doen
"Gisteravond bekroop me eigenlijk het gevoel dat wij als ouders echt aangesproken werden om als \'team\' samen met de leerkracht de kinderen door het jaar heen te loodsen" schreef je. Nou, dat is bij mijn informatieavond letterlijk zo gezegd: we gaan dit jaar sámen doen.
Ik weet het niet. Zou het te maken hebben met de groep, 5? Er komen nu meer zaakvakken bij?

Iets mis?

Ingrid: Misschien wordt idd de lat wel hoger gelegd, en heeft het iets te maken met de 'we-willen-het-onderste-uit-de-kan' mentaliteit die ook sommige ouders idd niet vreemd is. maar ik vraag me stiekem ook wel eens af of scho(o)len het soms in vergelijking met 'vroeger' niet steeds drukker hebben met allerlei leukigheid, projectjes, en weet-ik-wat waardoor de basis-leerstof misschien wel in het gedrang begint te komen.
Mijn zoon heeft het in ieder geval druk met 'leukigheid'. Er gaat geen week voorbij of er is een 'leukigheid'. Sportdag, oefenen voor de maandsluiting, speelgoedmiddag, een romeinse stad knutselen, naar de bibliotheek met zijn allen. Het schooljaar is net een paar weken bezig en dit is een deel van de lijst van die weken. Nuttig, maar ik vraag me af of het niet ten koste gaat van. Een andere reden dat er thuis gewerkt moet worden is dat er te weinig laptops op school aanwezig zijn.
Ingrid: Hoewel ik niet de indruk kreeg dat de thuis-support alleen gevraagd werd om achterstanden weg te werken, het werd puur algemeen gesteld, als een soort vanzelfsprekendheid.
Hier hetzelfde. Het gaat m.i. niet om 'het-onderste-uit-de-kan-willen'. Het lijkt erop alsof 'het leren' een verantwoordelijkheid van de ouders wordt in plaats van van de school. Tenminste, zo ervaar ik dat. Op school leert hij samenwerken,verantwoordelijkheid,zelfstandigheid, plannen. Thuis mogen/moeten de ouders dan verder met de stof. Ik overdrijf en toch bekruipt mij het gevoel dat er iets goed mis is.

Asa Torell

Asa Torell

10-09-2010 om 20:50

Rodebeuk (ot)

zo vaak heb ik die bemoeiaanvallen niet hoor... als het je gestoord heeft moet je het maar zeggen!

Nee joh asa (o.t.)

Ik ben alleen wat kritischer op mezelf geworden daardoor. Als ik nu op school zit te vitten dan denk ik hmmm... heeft ze dan toch gelijk?

het is natuurlijk ook erg makkelijk om hier te mopperen... zeker als je zo verbaal begaafd bent als ik

Het BW kan je trouwens gewoon vinden op wetten.nl. En het moderne erfrecht is ook nog behoorlijk uitputtend geregeld, dus misschien kan je het wel gewoon vinden. Of mij mailen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.