Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
soepstengel

soepstengel

02-09-2010 om 19:51

Moeite met begrijpend lezen

Zoon van 11(groep 8) heeft behoorlijk wat moeite met begrijpend lezen. Vooral de husselteksten en de cloze taken vindt hij zo lastig. Hij wil steeds te moeilijk doen en zoekt teveel naar woorden ipv de simpele woorden in te vullen die er moeten staan( nu moet ik zeggen dat ik de cito teksten ook erg vreemd vind hoor, dat je ook wel verschillende dingen in kan vullen waar er maar 1 antwoord "goed" is)
Bij de husselteksten heeft hij wel een verhaal maar niet het meest logische.
Hoe kan ik hem helpen? Is er ook iets van bv RT voor?

Lilian

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

02-09-2010 om 22:39

Wel eens gelezen

Misschien niet de meest logische aanpak, maar ik heb wel eens het volgende gelezen. Zeg je zoon dat de vraag niet is "wat denk jij dat het goede antwoord is", maar "wat zou de juf het juiste antwoord vinden". Dit had bij dat kind het juiste effect. Ook hij dacht veel te ingewikkeld. De juf denkt 'simpeler' en 'rechtlijniger'.
Groeten, Maw.

Ja!

Maw, die is van mij. Of beter gezegd van een zoon van een vriendin van mij. Of je hebt hem ergens anders vandaan.

Het is alweer tien jaar geleden dat die jongen dat tegen zijn moeder zei, echt als eyeopener. Hahahaha ik moet er nog steeds om lachen. Meesterlijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-09-2010 om 23:52

De tip van Rodebeuk en MAW zou ik zeker uitproberen.
Bij onze oudste zoon werkte het trouwens niet, hij bleek een ander probleem te hebben: het gebrek aan leesstrategieën.
Je kunt een tekst op verschillende manieren 'begrijpen'. In de lagere klassen ligt de nadruk op het halen van feiten uit de tekst, later wordt het leggen van verbanden en het zelf kunnen samenvatten deel belangrijker. Eind groep 7 werd ons (door de entreetoets) duidelijk dat zoon zwaar uitviel op begrijpend lezen. Feiten uit teksten halen kon hij als geen ander en daardoor had hij altijd goed gescoord. Maar daar kwam hij nu niet meer mee weg. En hij had werkelijk geen idee hoe hij het anders kon doen. We hebben het trouwens over een heel slimme jongen. Had percentielscores van bijv. 99 op rekenen. Op begrijpend lezen was dit geloof ik 30, hij had meer dan de helft van de opgaven fout.
School had geen RT-uren voor hem beschikaar, dus we zijn zelf op zoek gegaan naar een RT'er. Hij heeft een maand of vier/vijf iedere week een uur RT gehad, echt gericht op het aanleren van leesstrategieën. Het herkennen van signaalwoorden, opsommingen, hoofd- en bijzaken scheiden etc. Hij heeft hier heel veel aan gehad!

soepstengel

soepstengel

03-09-2010 om 08:27

Reactie

Dank je voor de reacties.
vragen wat zou de juf willen zien had ik al gedaan maar het lijkt wel of het kwartje niet valt, hij blijft moeilijkere woorden doen dan nodig.
Hij kan precies vertellen waar het over gaat, vragen beantwoorden enz doet hij wel heel goed. maar denkt zo moeilijk bij het invullen van de woordjes.
Hij is net als bij ijsvogeltje erg slim, scoort heel hoog bij entreetoets(97 percentiel bij taal), alleen begrijpend lezen en studieteksten waren zwakker dan de rest van de onderdelen.
De tekst op volgorde zetten heeft hij nooit gekunnen, in de lagere groepen met die simpele tekstjes had hij er al moeite mee m het verhaal kloppend te krijgen. Het kon wel, zijn verhaal maar het was niet de meest logische volgorde.
Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar RT om te voorkomen dat het hem straks opbreekt in het VO?

Dank je!

Emmawee

Emmawee

06-09-2010 om 20:34

Aha rodebeuk

Het zal op 't hiq zijn geweest. Ik vond 'm geweldig toen.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.