Klepel
13-03-2010 om 14:50
Moeilijke klas
Ik weet niet precies wat ik met dit draadje wil. Misschien zoek ik herkenning, of wil ik het alleen van me af schrijven?
De klas, groep 7, van mijn dochter is een moeilijke groep kinderen. Er staat nu een heel goede leraar voor de klas. En sinds tijden gaat het heel erg goed. De leraar zelf geeft aan dat hij er nog lang niet is. Maar het verschil met vorig jaar is enorm. Mijn dochter gaat weer met plezier naar school, dus wij zijn al heel tevreden. Helaas werkt deze leraar maar vier dagen per week. Een dag per week werd opgevangen door een andere leraar. Deze was iets minder geschikt voor deze groep, maar het ging. Maar deze leraar heeft een andere baan gevonden, een paar weken lang kwam er voor die dag steeds een andere invaller of werd de groep verdeeld. Waardeloos dus. Maar sinds een paar weken is er een nieuwe vaste leraar. Ik was erg blij, dacht dat de vastigheid goed zou zijn voor de klas. Maar niets is minder waar. Deze leraar bakt er niets van. Het is weer als vanouds een puinhoop in de klas. Inmiddels wil mijn dochter op die dag eigenlijk liever niet naar school. En ik ben bijna geneigd om haar op die dag maar thuis te houden. Ik denk dat ze thuis met huiswerk veel meer kan leren dan in de klas.
De school doet zijn best, het is heel moeilijk om een (goede) leraar te krijgen voor een dag per week. Maar dit is ook niets!
Klepel.
wil40
13-03-2010 om 16:47
Herkenning
In de klas van mijn zoon is het ook wel voorgekomen dat de leraar/lerares die invalt of een dag opvult niet dezelfde orde kon handhaven als hun eigen leraar. Of snel driftig was, of afspraken niet nakwam enz.
Toch denk ik dan; je dochter zit in groep 7 en gaat volgend jaar naar het vo.
Ze krijgt dan ieder uur te maken met een andere leerkracht, in allerlei soorten en maten. Ze kan dan ook niet wegblijven in uren waarvan de leerkracht "niet bevalt". Als er echt extreem problemen zijn die ene dag in de week zou ik daar met de leerkracht eens een praatje over maken. Haar thuishouden lijkt me al helemaal geen optie. Dat lost al helemaal niets op.
Ik herken je probleem wel, dat zullen meer ouders doen, maar er is niet altijd een oplossing. Je dochter zal het met deze leraar moeten doen en haar weg erin zien te vinden. Je helpt haar niet door mee te gaan in haar gevoel, wel in het helpen bedenken van oplossingen.
Moek
13-03-2010 om 23:24
Ook herkenning
...in de groep 6 van mijn dochter. Het is gewoon heel moeilijk om in 1 dag een band met een klas op te bouwen, en al helemaal als je de zoveelste invaller bent. Bij een van de invallers liep het echt uit de hand. Nu worden de boefjes er stevig onder gehouden en dochter vindt het heerlijk rustig.
Ik denk dat praten met de meester niet veel zin heeft, die doet waarschijnlijk al zijn uiterste best. Als er echt ernstige incidenten zijn moet de schoolleiding het natuurlijk weten, anders...tja, toch maar het schooljaar uitzitten, denk ik.
Brianna F
14-03-2010 om 10:02
Hier
De groep van mijn dochter was zo onrustig op die ene dag met invaller, dat hun vaste leerkracht z'n adv dag heeft opgeofferd om de rest van het schooljaar 5 dagen per week voor de klas te staan. Toen ging het prima, maar ik vrees dat dat niet overal een oplosing is.
tonny
14-03-2010 om 12:12
Een dag per week voor een groep
dat is voor beide partijen onplezierig, tenzij de leerkracht een heel populair persoon is die op een of andere manier zijn/haar sporen al heeft verdiend, bijvoorbeeld als zij/hij deze groep eerder al eens had, maar dan meerdere dagen.
Als je maar één dag werkt, is het lastig een band op te bouwen met de groep. Je vertelt dat het niet zo'n makkelijke klas is en dat het nu door de huidige leerkracht stukken beter gaat. Het zou prachtig zijn als deze persoon de rest van het schooljaar vijf dagen zou kunnen werken. Nu werd die ene dag voor wissende personen ingevuld en dat is funest.
Thuis houden zou ik niet doen. Zoals anderen al zeiden: op het VO krijgt je kind ook met heel uiteenlopende docenten te maken, waaronder wellicht ook een paar die wat minder goed zijn in de regie.
sterkte ermee. Leuk is anders,
Tonny (ben zelf soms zo'n invaller op een losse dag)
Klepel
14-03-2010 om 15:26
Reactie
@Brianna: Dat zou inderdaad geweldig zijn. Ik heb geen idee of dat tot de opties behoort.
@iedereen: Een band opbouwen met de groep is heel moeilijk, en dat hoeft van mij ook niet. En eigenlijk maakt het me ook niet eens uit als mijn dochter niets leert op die dag. Ik zou al heel blij zijn als deze persoon orde kan houden. De boefjes eronder houden inderdaad. De sfeer in de klas daalt onmiddellijk als er geen strakke hand is. Er wordt gepest en de slachtoffers krijgen op hun donder in plaats van de daders. Propjes met spuug worden tegen klasgenoten en de juf geschoten. Dat soort acties. En ja, op de middelbare zal dat misschien ook weleens een uurtje gebeuren. Maar niet een hele dag.
kaatje43
14-03-2010 om 15:41
Tja
Die van mij klaagt ook dat de stagiare die ze op maandag hebben zo "minder" is. Ook bij de duo banen vond hij het de ene dag leuker dan de andere dag.
Ik zou wel even met de andere leerkracht gaan praten en ook met de directeur. Als er geen andere opties zijn is helaas maar uitzitten.
Tineke
14-03-2010 om 19:21
Het kan veranderen
Herkenning, precies dit speelde vroeger ook eens in de klas van een van mijn kinderen. Ik was klassenouder van die klas, en het leek me wel aardig om die taak eens serieus te nemen. Op een dag van de 'oncapabele' leerkracht, heb ik die juf weggestuurd om een kopje thee te gaan drinken, en heb ik de klas zeer streng toegesproken. Echt streng. Gewoon geconfronteerd met hun gedrag tegenover elkaar en tegenover de juf. Toen ze daarvan onder de indruk waren, heb ik samen met de klas naar oplossingen gezocht. De vraag luidde vooral: hoe gedraag ik me? En: hoe wordt voor iedereen de vrijdag een leuke dag? Het was opvallend hoe iedereen z'n best deed om goede dingen te verzinnen. Ze wilden allemaal heel graag dat het leuk werd. In een klein uurtje hadden we het voor elkaar. De juf werd opgehaald door een van de kinderen, en vanaf toen is het áltijd goed gegaan. Natuurlijk, regelmatig kleine incidentjes, maar uit de hand liep het nooit meer.
Klepel
14-03-2010 om 20:58
Voor de kaatjes
Kaatje43: Ach, dat mijn dochter de nieuwe juf minder vindt, of dat een juf niet zo goed lesgeeft, dat is niet echt het probleem. Maar dat de sfeer meteen zo verandert, dat er kinderen gepest worden, ze over de juf heenlopen, daar zit het probleem. De ettertjes komen overal mee weg.
Heksenvet: Klinkt heel goed! Maar ik ben bang dat er niemand op deze aardbol rondloopt die zoveel gezag uitstraalt dat hij/zij deze klas kan temmen. Ja, zolang de gezaghebbende in de klas is. Maar niet meer zodra hij/zij weg is. Er is al zoveel geprobeerd met de probleemkinderen, maar het zijn er te veel en ze versterken elkaar. Er is een leraar nodig die streng is, duidelijk, consequent. En daar zijn er helaas niet zo veel van.
Klepel.
Pennetje
14-03-2010 om 22:07
Oja, gatver
Mijn dochter zat ook in zo'n klas. In groep 6 kwam er een meester die er een puinhoop van maakte. Kinderen hakten letterlijk op elkaar in met van alles en nog wat, spullen gingen stuk, er werd enorm gepest, chaos alom.
Hier kwam het niet goed, ik heb dochter van school gehaald. Ik spreek nog wel eens mensen van die school en het is nog steeds een puinhoop.
Je zegt: school doet zijn best, maar waaruit blijkt dat? Hebben ze niet een andere leraar uit een gemakkelijkere groep die kan invallen? En hoe gaan ze dat volgend jaar dan doen? Op dochters oude school valt de cito uitslag enorm tegen, ze hebben in groep 6 die meester gehad en in groep 8 weer, dat is anderhalf jaar beroerd onderwijs (met één jaar beter ertussen) tot de cito.
Ik zou er toch maar een serieus gesprek aan wagen met de directeur.
Moppeke
15-03-2010 om 08:47
Actie ondernemen
Inderdaad, gesprek gaan voeren met de directeur. Dat je kind liever niet naar school gaat op die ene dag is een belangrijk signaal.
Je kind moet het fijn hebben op school, en als die ene dag het plezier behoorlijk verstierd wordt dat van kwaad tot erger. Het kan een behoorlijk stempel drukken.
Je schrijft dat school er genoeg aan doet, maar blijkbaar toch niet. Jouw dochter is niet happy....
Het is toch van de zotte dat die ene dag per week een klas niet te handhaven is door wisseling van een leerkracht of dat er geen goede leerkracht te vinden is.
Misschien kunnen ze een wissel toepassen dat die ene dag wordt opgevangen door een andere leerkracht binnen de school die er beter de wind onder heeft en de invaller een 'makkelijkere' klas te laten doen?
Moek
15-03-2010 om 10:13
Overigens...
Die strenge meester die bij dochter nu zo goed de wind eronder heeft, daar zijn mijn jongere kinderen, die hem ook hebben op andere dagen, panisch voor!
Maar ik zou idd met de directeur praten, ben alleen bang dat je dat allang gedaan hebt en dat het niets uithaalde...
Klepel
19-03-2010 om 23:32
Zucht.
Weer een puinhoop vandaag in de klas. Op mijn mail aan de directeur is vooralsnog geen reactie gekomen. Kind vanmiddag ziekgemeld, ze wilde echt niet naar school. Nou, voor een keertje, prima. Ze heeft verplicht moeten lezen en we spelen professor Layton op de Nintendo. Dus haar hersentjes hebben moeten werken vanmiddag. Ze heeft waarschijnlijk meer geleerd dan ze op school gedaan zou hebben. Aankomende week moet er iets gebeuren, dit kan echt niet langer!
Klepel.
Emmawee
23-03-2010 om 21:02
En de vaste leerkracht dan?
Ik heb in mijn opleiding (SPH) veel geleerd over samenwerken in een team en ik heb toch vaak de indruk dat deze vaardigheid in het onderwijs totaal is onderbelicht. Leerkrachten werken op eilandjes en vinden liever zelf het wiel uit dan hulp te vragen bij een collega.
Maar goed, in dit geval denk ik dat m.n. de vaste leerkracht iets moet gaan betekenen. Nee, die hoeft niet een dag extra te gaan werken. Maar die gaat wel de klas sturen in hun gedrag. Zo'n beetje à la Heksenvet (heldin!), duidelijke afspraken en dan terugkoppelen. Jammer dat de invaller op vrijdag lesgeeft, dan zit er een weekend tussen. Maar goed, het kan best. En ook de directeur die af en toe even fronsend komt kijken of er wel gewerkt wordt kan effect hebben.
Verder moeten de leerkrachten goed helder hebben wat hun GEZAMENLIJKE aanpak is. Want ja, ook als je niet gelijkertijd werkt, kun je als team opereren. (Ik zeg niet dat dat niet gebeurt hoor, maar vanuit mijn achtergrond ben ik soms echt verbaasd over de solistische wijze waarop in het onderwijs wordt gewerkt).
Als mijn kind er zo'n last van had, zou ik toch het gesprek willen aangaan. Eerst door mijn kind zelf en als dat geen effect heeft, dan met mijn steun. Bij de vaste leraar, want die heeft al invloed op de groep.
Heel veel succes!
Maw.