Me Jane
07-10-2008 om 11:52
Mijn zoon is 'lui' op school..
Beste ouders,
Mijn zoon (groep 8)voert op school niet veel uit. Hij zit wel boven de boeken te doen alsof-ie iets doet, maar er komt weinig van terecht. Voorheen (want dit speelt al heeeeeel lang) gaf school hem vaak werk mee naar huis, maar nu hebben ze echt zoiets van dat hij moet laten zien dat hij in een zeker tempo kan werken. Hij zegt zelf dat hij graag naar de havo wil (moet gezien entreetoets/intelligentie wel lukken), maar werken op school, ho maar. Hij heeft altijd een goed excuus waarom het vandaag weer niet is gelukt.
De juffen geven aan dat hij met zo'n motivatie geen havo-advies krijgt.
We hebben alles geprobeerd om hem positief te stimuleren, te begeleiden, eindeloze gesprekken op school, maar helaas zonder resultaat. Het frustrerende is dat we weten dat hij het kan, maar hij doet het gewoon niet! En het is geen onwil, geen desinteresse, hij 'is er gewoon niet zo mee bezig'.
Gisteravond ben ik echt heel pissig geworden, heb hem direct na het eten naar boven gestuurd omdat hij weer niets had gedaan op school. Het wordt inmiddels erg ongezellig.
Ik heb het gevoel dat het nog te jong is om hem hierin los te laten. Hij heeft zo duidelijk voor ogen wat hij later wil worden (oceanoloog, dat wil hij al jaren) maar dat gaat niet op deze manier. Maar wat moet ik dan wel doen?
Me Jane
maggietel
07-10-2008 om 13:45
Beetje herkenning
hier een beetje hetzelfde, hoewel zoonlief op school wel gewoon zijn werk doet maar thuis leren voor een repetitie ofzo is er niet echt bij. Hij haalt altijd zonder er echt iets voor te doen 7ens en 8ten. Vorige week toen hij bij een rekentest door de sbd te horen kreeg dat hij qua taal naar havo/vwo zou kunnen en qua rekenen vmbo kader en overige vakken vmbo-t, viel bij hem het kwartje. Nu heeft hij enigszins door dat hij er zelf wel degelijk iets op te beinvloeden heeft zowel positief als negatief. Hij ging serieus leren voor een aard.repetitie en haalde een 9,5. Nu maar hopen dat hij het licht blijft zien en dat het zo blijft.
Heeft jou zoon een voorkeur voor een bepaald voortgezetonderwijsschool?? Misschien valt hier nog iets in te stimuleren, of hem op internet na te laten zoeken wat hij allemaal moet leren om zijn droom (oceanoloog) werkelijkheid te laten worden.
Maar moeilijk is het wel hoor, je wordt er soms zo moedeloos van dat eeuwige geruzie over hetzelfde.
Me Jane
07-10-2008 om 15:02
Hij weet het wel, maar...
Dag Maggietel,
Het gekke is dus dat hij precies weet naar welke middelbare school hij wil en dat je daar alleen vanaf havo terecht kan. Hij weet precies welke weg je moet afleggen als hij 'oceanoloog' wil worden, en toch. Er gebeurt nauwelijks iets op school. Nav de scores op de entreetoets (zegt niet alles, maar wel iets) zou hij havo-vwo-advies moeten krijgen. Zucht. Hij heeft geen 'drive'...
Me Jane
Me Jane
07-10-2008 om 15:51
Door hard te werken, mama!
Dag Pelle,
Ja, hard werken, zo wil hij het doen, zegt hij met zijn grote trouwe hondenogen. En het is ook geen onwil, daar ben ik echt van overtuigd. Hij is ook bereid om thuis allerhande dingen van school te doen, geen probleem, maar de juf wil nu eens zien dat hij op school laat zien dat hij tempo kan maken. Hij mag een rustig plekje zoeken, wat hij maar wil, maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Me Jane
Maylise
07-10-2008 om 20:10
Onaardiger worden
Misschien dat je wat onaardiger moet worden. Ik begrijp dat het probleem op school ligt en niet bij het huiswerk maken. Je zou bijvoorbeeld hem kunnen vertellen dat elke keer als hij op school iets niet doet of je een negatief bericht van de juf krijgt hij die dag niet mag tv kijken/computeren/iets anders wat hij wil.
Verder zou ik ook elke dag serieus thuis met hem aan het werk gaan, samen huiswerk maken en schoolwerk. Kijk hoe hij de dingen aanpakt en waar de problemen zitten. Als je denkt dat het geen onwil is dan is er blijkbaar een reden waarom het niet lukt. Als de juf er niet achter komt zul je zelf op onderzoek uit moeten gaan. Als je elke dag schoolwerk met hem maakt zul je al spoedig achter zijn zwakke kanten komen en dan kan je daar vervolgens op in spelen en met hem oefenen.
Verder zou ik hem ook een beloning in het vooruitzicht stellen als hij bijvoorbeeld een goede cito maakt. Dat werkt bij sommige kinderen ook motiverend.
Maylise
maggietel
08-10-2008 om 08:39
Me jane
Wat ik me afvraag als ik ook jou tweede bericht lees is of jou zoon "gewoon lui" is of misschien de concentratie niet op kan brengen.
Onze zoon heeft nl. add en dat zit hem soms behoorlijk in de weg om een start te maken met het werk wat voor hem ligt en de concentratie op te kunnen brengen er mee door te gaan.
Gerry
09-10-2008 om 09:29
Is het altijd zo geweest?
Begrijp ik het goed dat hij met deze werkhouding nog steeds toetsen op HAVO-VWO niveau maakt? Dan lijkt me dat hij het ook niet nodig heeft om hard te werken nu, hij kan het toch wel. Grote kans dat hij het saai vindt. Het klinkt als onderpresteren. Het zou kunnen dat hij met verrijken en compacten een stuk beter laat zien wat hij kan.
http://odin.prohosting.com/igavo/page3.htm een link over onderpresteren.