Mama
05-09-2010 om 09:36
Mijn kind mag niet schrijven in het werkboek (vo)
Mijn kind zit in de derde klas van de middelbare school. Sinds vorig jaar worden de boeken door school betaald. Dat jaar mocht er gewoon geschreven worden in de werkboeken.
Dit jaar mogen de leerlingen niet in de werkboeken schrijven. Ook moeten ze gekaft worden, want ze moeten weer worden ingeleverd. Ik snap wel waarom, het levert natuurlijk geld op. Maar handig is het niet. Ze moeten hee veel overschrijven, invultabellen en plaatjes die je moet inkleuren (bv bij AK of WI) zijn nauwelijks fatsoenlijk te gebruiken. En daarbij komt ook nog dat er met een code van het werkboek moet worden ingelogd op de computer. En die code is maar eenmalig bruikbaar. Dus de leerlingen van volgend jaar hebben daar niets meer aan.
Ik begrijp van mij kind dat alle leraren er ook over mopperen. Die werkboeken zijn ook zo gemaakt dat je ze op de normale manier gebruikt. Ik neem aan dat daar uit didactisch oogpunt ook over is nagedacht. Dat hele uitgangspunt wordt nu losgelaten.
Is dit op meer scholen het geval? Werkt het uiteindelijk wel?
Zelf heb ik al bedacht om ze gewoon zelf maar te kopen en aan het eind van het jaar de ongebruikte werkboeken weer in te leveren. Maar eigenlijk is dat natuurlijk te zot voor woorden.
albana
05-09-2010 om 10:33
Behoorlijk raar..is er wel over nagedacht?
Bij jongste op school (waar oudste ook gezeten heeft) hebben ze bij 1 vak een werkboek waar je niet in mag schrijven. Voor scheikunde. Maar die methode heeft veel leerwerk/leeswerk en invulwerk in 1 boek gecombineerd. De invulbladen krijgen ze hoofdzakelijk in de les gecopieerd (deelt leerkracht uit) en deze kan je in een klapper stoppen en kan je dus wel invullen. Dan blijven er maar een paar bladzijden over waar v.n.antwoorden op vragen gegeven moeten worden en die moeten ze schrijven op een gewoon klapperblaadje en dit alles moet bij elkaar in de klapper.
Deze manier werkt ook niet vlekkeloos....want ik herinner me dat oudste het ook niet begreep en toen p.o. toch in het werkboek had gescreven...
Ooit hebben wij er naar gevraagd in een oudergesprek, en de leerkracht zei iets als dat ie het graag anders had gezien,maar dat deze methode welliswaar duur was maar volgend hem het beste werkte. Dus vandaar die tussenvorm.
Dit was trouwens al vóór de invoering van die verplichte boekelevering voor v.o. scholen.
Voor 'bijzondere gevallen' (dyslectie en misschien ook nog anderen) zijn er weer uitzonderingen...die krijgen een werkboek waar ze in mogen schrijven...vaak de enigzins gehavende (zoals die van oudste).
Voor online leren hebben ze een andere site en de schoolsite, waar ze werk kunnen oefenen of leren.
Dus op zich is het niet invullen van het werkboek goed opgelost...behalve de verwarring die beginners nu eenmaal hebben.
Het lijkt me dat er bij jullie op school amper is nagedacht op de praktische problemen als je een werkboek niet mag invullen...
Probeer eens bij de m.r?
groeten albana
kaatje43
05-09-2010 om 12:02
Kijk even op afleverbon
Bij onze zoon vorig jaar zeiden ze ook dat hij ze weer in moest leveren. Het hele jaar moeilijk gedaan. En wat bleek toen hij de lijst van in te leveren boeken kreeg stonden de werkboeken er helemaal niet op. Als het goed is staat op je afleverbon vermeld welke boeken je aan het einde van het jaar weer in moet leveren. Daar staan bij ons de werkboeken niet bij.
reina
05-09-2010 om 15:15
Mama
OIk zou een brief met deze klacht neerleggen bij de directie. Want werken met werkboeken waarin niet geschreven mag worden is hartstikke onhandig. De leraren zullen daar zeker over klagen, als ook ouders dat doen is er een kans dat het terug gedraaid wordt (of dat ze er volgend jaar anders mee om gaan)
Sawo
05-09-2010 om 16:39
Hier ook
Hoi Mama
Hier ook. Ook vorig jaar al niet. Kinderen klaagden heel hard voor school, daarna heb ik ze er niet meer over gehoord. Dus het viel blijkbaar toch wel mee. Persoonlijk vind ik het veel erger dat er ook in een aantal gevallen gekozen is voor goedkopere methodes. Maar de keus ligt bij de scholen.
groet
Saar
Tirza G.
05-09-2010 om 16:42
die werkboeken, hóe netjes je er ook mee omgaat, liggen geheid eind van het jaar uit elkaar. Rotkwaliteit, gewoon gemaakt voor 1 jaar. Dit is geldklopperij.
Tirza
mirreke
06-09-2010 om 09:10
Hier ook (1e en 3e klas)
Ik vind het schandalig. Het kost veel te veel tijd, al dat overschrijven, en gaat ten koste van de kwaliteit. En idd, wat Tirza zegt, die werkboeken liggen toch wel uit elkaar aan het einde van het jaar.
Ik zit er ook over te denken om ze zelf maar aan te schaffen, en ga ook een brief schrijven naar de directie.
Maylise
06-09-2010 om 13:24
Hier ook
Hier was dat vorig jaar ook zo. Mijn dochter zag er nogal tegenop maar in de praktijk bleek het reuze mee te vallen wat betreft onhandigheid. Wel wat meer schrijfwerk maar dat lijkt me geen probleem. Voor de leraren was het wel soms onhandig als ze de schriften innamen om na te kijken. Elke leerling heeft natuurlijk net een iets andere manier van noteren en bovendien moet je ook nog eens hun handschrift ontcijferen. Vanuit docent perspectief kan ik me dus wel voorstellen van liever niet maar de voor de leerlingen maakt het in mijn ervaring weinig uit.
Maylise
mirreke
06-09-2010 om 17:21
Update
Zoon heeft net de boeken gehaald en we hebben even gekeken. Het is toch net even anders. Het werkboek wiskunde hebben ze gewoon niet gehad, één werkboek mag niet worden beschreven. Bij de andere drie werkboeken staat 'verkocht' op het lijstje. Ik neem aan dat we die nu dus in eigendom hebben en dat daar wel in mag worden geschreven (de rest is nl. allemaal verhuurd). Een bonte mix dus. Ik wacht even af hoe het zit met het werkboek waar niet in mag worden geschreven, als dat veel tijd gaat kosten ga ik dat aanschaffen. Nu gaat het er maar om één. Ik ben trouwens benieuwd hoe het zit met het werkboek wat gewoon niet erbij zit (wiskunde), hoe ze dat oplossen. Uit de bijlage met info, die ook over het werkboek gaat, kan ik opmaken dat je die opgaven niet zo 1 2 3 zelf even overschrijft.
Ik vind het overigens wel ergerlijk, het niet mogen schrijven in die boeken, en ik vind het wel uitmaken. Uitleg, ik zit met een kind met een zeer slecht handschrift en langzaam schrijven. Dan gaat er toch heel wat tijd verloren wat niet had gehoeven en waar je ook niet extra van leert.
Dochter's boeken bekijken we zo direct.
mirreke
07-09-2010 om 11:34
Heb ook zo'n printer
Maar het probleem is dat je vantevoren meestal niet weet welke bladen moeten worden gekopieerd, omdat er ook vrij veel op school zelf wordt gewerkt, en de docent dan du moment de opgave opgeeft. Of je mag de laatste tien minuten al beginnen aan het huiswerk, wat dan ook nieuw wordt opgegeven.
Ik denk er dus over om toch maar zo'n werkboek aan te schaffen. Bijkomend probleem bij (goede) prints: je moet dan vaak het boek helemaal openvouwen, anders zie je bij de rug de print steeds vager worden. Nou, en dat is nou net bij werkboeken erg lastig, dan gaan vaak de bladen al los. Vandaar...
Poezie
07-09-2010 om 22:45
Hier ook:
Maar we gaan ingewikkelde tabelletjes e.d. gewoon kopieëren.
Ellendig is inderdaad dat hij geen gebruik kan maken van de verlopen code op de achterkant van het boek.
Gr. Poezie.
Mieske
08-09-2010 om 12:41
Hier ineens ook: standaardbrief?
Dochter kwam ook thuis na de eerste lesdag met de mededeling dat er niet meer in de werkboeken geschreven mag worden (mocht voorgaande jaren wel). Dat is verder nergens gecommuniceerd, dus een grote verrassing voor de kinderen en de ouders. Vlgs dochter had een docent gezegd dat het anders te duur was voor de school. Het rare is dat daar helemaal niet over gesproken werd, toen ouders zelf nog de boeken moesten betalen. Nu ineens wel.
Ik wil er toch wel een protestbrief aan wijden maar voordat ik begin: weet iemand of hier een standaardbrief voor bestaat? Welke argumenten zouden jullie aandragen?
Hanna
09-09-2010 om 10:35
Mja
Als het om geld van de school gaat, is het opeens een ander verhaal. Als ouders het moeten betalen zijn werkboeken onmisbaar. Vorig jaar was het bij ons op school ook al zo dat er niet ingeschreven mocht worden. Mijn kinderen zijn dyslectisch en kregen hiervoor dispensatie.
Dit jaar heeft een van de scholen bedacht dat ze in het werkboek mogen schrijven als ze ervoor betalen (5 of 6 euro per boek). Ik heb daar een aantal fundamentele bezwaren tegen. Gratis betekent niet dat ik voor deze boeken zou moeten betalen. Door de dyslexie en het bijbehorende (niet leesbare) handschrift ontstaat er in een schrift vaak een onleesbare hoeveelheid informatie. In een werkboek is het aanzienlijk gestructureerder en kan uit de context nog aanvullende informatie gehaald worden, daarmee hebben de werkboeken aanvullende waarde.
De andere kant is dat het bedrag voor ons niet onoverkomelijk is. En dat de energie die ik moet steken in tegen deze regel ingaan, meer kost dan die paar euro extra. Ik denk dat ik ga kiezen om deze boeken onder protest te betalen, hoewel dat voor mij ook niet helemaal goed voelt. Ik denk dat deze weer gaat vallen onder het kopje 'pick your battles'
tsjor
09-09-2010 om 12:49
Mij viel op
Dat dochter zoveel werkboeken had en dat ze zo mooi uitgegeven waren. Geen werkboeken op kringlooppapier met zwart-wit-druk meer, maar echte stevige boeken, soms uiteen gehaald in zes aflevingen.
Dat is dan toch de businness voor de uitgevers: scholen zullen de boeken (die waren er weinig) wel eenmalig aanschaffen en beschikbaar stellen in leslokalen en bibliotheken. Dus daar valt de grote verdienste weg. Dan maar de werkboeken.
Overigens vind ik het nog niet zo heel erg als dochter zelf zou moeten schrijven. Schrijven is een hele goede geheugentraining, een zin overschrijven is heel wat anders en intensiever dan een woordje invullen. Dus van mij mag het. Zelf een goede pagina-indeling maken, met een pen lay-out toevoegen zodat je je aantekeningen nog kunt herkennen etc. mmm, niet echt verkeerd. Dochter heeft geen specifieke leerproblemen, dus dat scheelt.
Tsjor
Mieske
16-09-2010 om 21:05
Hoe staat het ermee?
Mogen bij jullie de kinderen alsnog in de werkboeken schrijven? Hier niet, slechts in sommige. Ik heb dochter advies gegeven om kopietjes te maken van kaartjes, tabellen, diagrammen, dwarsdoosnedes etc. Om dat allemaal over te trekken, te tekenen etc, zonde van haar tijd.
Ik heb op de site van de rijkesoverheid het volgende gevonden:
"Hergebruik van werkboeken
Een aantal scholen kiest er voor om te besparen op het gebruik van werkboeken door deze langer dan een schooljaar te gebruiken. Een school mag leerlingen vragen om niet te schrijven in de werkboeken. Doet uw kind dit toch, dan mag de school u vragen om het werkboek te vergoeden."
(http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-ga-ik-om-met-de-gratis-schoolboeken-in-het-voortgezet-onderwijs-vo.html#anker-hergebruik-van-werkboeken)
Helaas dus. Kunnen ze ook afgeschaft worden, lijkt mij. Zet de opdrachten maar weer in de boeken, net als in mijn tijd.
Hoe staat het er bij jullie mee, nu?
kooiker
20-09-2010 om 16:05
Werken in het werkboek
Hoi, wij zijn de dochters van kooiker, wij zitten ook op een school waar we niet in ons werkboek mogen schrijven. Je moet gewoon een schrift hebben waar je de opdrachten in maakt, sommige opdrachten kun je niet maken zoals tabellen. (wij denken niet dat uw zoon dat erg vind)