Charlotte
15-02-2011 om 13:05
Middelbare schoolkeuze en zeggenschap ouders
Dochter zit in groep 8 en moet voor 1 april zich aanmelden bij "de" middelbare school. Zij heeft de afgelopen jaren onder kunnen gepresteerd. Daar hebben wij het ieder rapportgesprek weer over gehad. Sommige docenten bevestigden het, anderen lieten ons praten. Er is niet veel aan gedaan. Ook presteerde dochter op de citotoetsen (aanzienlijk) minder dan bij de methodetoetsen. Daar kwam ook nog eens bij dat dochter de diagnose adhd heeft en sinds zo'n driekwart jaar op de juiste medicatie zit en sindsdien met sprongen vooruit is gegaan.
Wij zijn een gesprek aangegaan met de nieuwe middelbare school en daar wordt dus ook naar de vorige LVS-scores gekeken met als gevolg dat dochter naar alle waarschijnlijkheid niet naar de havo mag en wij weten dat ze dat aan kan op basis van de progressie die ze sinds het laatste 3/4 jaar laat zien, het laatste LVS en de iq-test. Veel zal afhangen van de cito-uitslag (ze vond het gemakkelijk maar ik weet niet of ik dat wel zo positief moet vinden)en het oordeel van de basisschool (leerkracht doet het voor het eerst en is tot nu toe erg voorzichtig).
En nu bekruipt mij meer en meer het gevoel dat de nivaukeuze van het middelbaar onderwijs voor mijn kind ons uit handen is genomen. Dat man en ik geen zeggenschap meer hebben over de niveaukeuze voor ons kind maar alleen nog maar over welke school. En dat is helemaal geen fijn gevoel, integendeel. Is dat gevoel terecht? Hoe gaan jullie hier mee om? Mij levert het in ieder geval veel frustratie op. En volgens mij is het ook steeds lastiger om van vmbo-tl naar havo naar vwo (of mts-hts-tu) te gaan. Afstromen is nog altijd gemakkelijker dan opstromen.
Mijn broer heeft destijds ook het advies mavo gehad maar uiteindelijk heeft hij een universitaire opleiding cum laude afgerond. Mijn ouders waren nl. zo eigenwijs het schooladvies in de wind te slaan en ze hebben mijn broer naar het vwo gestuurd. Maar man en ik kunnen dat niet eens, als we dat zouden willen.
Sorry voor het wat warrige verhaal maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik moet even mijn frustratie kwijt.
Tanja
24-02-2011 om 15:57
Polly
Maar vindt de middelbare school dat straks ook.
Die D's en E's staan er toch, ook al heeft hij nu A's en B's.
Ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. Die beoordelingen bij de middelbare.
Mijn zoon heeft nu (midden groep 7) een A gescoord voor begrijpend lezen en had hiervoor altijd een C. Voor rekenen had hij altijd een A en vanaf eind groep 6 heeft hij een C (een hoge welliswaar, maar ja, dat staat niet op het rapport). Terwijl hij in de klas bij toetsen een 7,5 gemiddeld staat.
De middelbare scholen hier zijn toch vrij streng en selectief, omdat er hier maar keuze is uit 2 HAVO/VWO scholen.
Er zitten veel leerlingen op. Vandaar de selectie.
Polly Shearman
25-02-2011 om 11:44
Tanja
Hier is duidelijk te zien wat zijn scores VOOR de medicatie waren en NA. Het advies van de basisschool is bindend. Zijn leerkracht heeft ons gezegt dat zijn nieuwe school hem zeker aan gaat nemen op basis van hun advies.
Hij gaat naar een van de grootste scholen in nederland, daar is altijd plek.
Charlotte
25-02-2011 om 15:25
Was het hier maar zo gemakkelijk ...
"Hier is duidelijk te zien wat zijn scores VOOR de medicatie waren en NA."
Dat is bij dochter ook het geval, helaas worden de D's en C's die ervoor gehaald zijn wel erbij gehaald door de nieuwe school (we staan al in contact met de as school). Jammer, want het gaat er toch om hoe dochter er nu voorstaat? Niet hoe zij 2 jaar geleden bezig was?
De huidige leerkracht van dochter is er nog niet uit wat het advies gaat worden. Dan zal toch wel weer veel afhangen van de cito-uitslag.
Polly Shearman
25-02-2011 om 17:55
Charlotte
Hier hebben de leerkrachten het advies al gegeven, op basis van alles wat ze van hem hebben gezien de afgelopen 8 jaar. Zijn cito's waren altijd slecht maar hij maakte een buitengewoon slimme indruk. Wat hij nu bij zijn eind cito scoort is eigenlijk niet relevant. Zijn entree toets en drempel onderzoek zeggen genoeg volgens zijn juf.
Ze kennen hem al 8 jaar, ze vinden het een echte havoleerling. nieuwe school vaart blind op het vertrouwen van oude school. hebben blijkbaar een goede verstandhouding.
groet, polly
Tanja
26-02-2011 om 08:46
Pelle
Ik geef alleen een reactie.
Ik hoef geen draadje te starten, want ik weet waardoor
mijn zoon niet altijd een A haalt bij de cito's.
Mijn zoon heeft ASS (HFA)en ik ben supertrots op hem dat hij zo goed in het reguliere onderwijs meedraait.
HAVO zou ik prima vinden voor hem. Als hij hoger scoort is dat ook goed natuurlijk.
Ik zeg alleen dat er meer meespeelt dan een hoge intelligentie.
Het valt me wel op dat bij onze middelbare scholen strenger gekeken wordt naar alles.
Gewoonweg omdat ze deze luxe hebben, er zijn maar 2 middelbare scholen(HAVO,VWO, GYM).
Tanja
26-02-2011 om 09:31
zoals Charlotte al aangeeft.
Het gaat niet overal zoals het bij jullie gaat.