Melleke75
28-01-2010 om 09:29
Middelbare school is helemaal niet eng!
Het leek me heel spannend wanneer mijn dochter naar de middebare school zou moeten. Mijn meisje in de grote boze wereld, haha, maar ik heb ontdekt dat dat helemaal niet zo is. Gisteren liepen we door de school van haar en onze keuze en ik zie dat het bij haar past. Hoe ontspannen ze er zelf ook rondloopt en er naar uit kijkt. Zo gewoon en knus is de school ook, ik heb er ineens alle vertrouwen in en kijk er zelf ook al naar uit. Ik vind het zo leuk voor haar dat ze straks deze stap gaat maken, ze is er ineens aan toe!
Herkennen jullie dit een beetje? Misschien is het een normaal proces waar je door gaat, maar ik zag er wel tegen op eigenlijk, nu dus niet meer
.
Nikus
28-01-2010 om 10:32
Melleke
Ze zijn er dan gewoon aan toe.
Hier ook zo'n puber haha. Hij kan niet wachten op de basis school vaarwel te zwaaien
Melleke75
28-01-2010 om 10:55
Nikus
Dat moet het wel zijn dan, ze is ook al 12 (december)en helemaal klaar met de basisschool. Wel fijn dat ik er zelf nu ook aan toe ben
.
maan.
28-01-2010 om 13:35
Nog niet overtuigd
Volgende week gaan we naar de open dag van de school waar ze érg graag naartoe wil maar 'het gevoel' heb ik echt nog niet.
Al wel op andere scholen gekeken (grooooooooot) dus ik ben benieuwd hoe die kleinere school zal tonen, helaas wel vrij ver weg, dat vind ik dan eigenlijk nog enger dan de school zelf..
Melleke75
28-01-2010 om 15:29
Kleine school.
Kleine school is wel fijn inderdaad, mijn dochter gaat wel naar een grote school, maar de afdelingen zijn van elkaar gescheiden en de school bestaat uit 3 gebouwen, zij komt de 1e 2 jaar in het kleinste gebouw en heeft alleen pauze met haar eigen niveau, dus het is vrij rustig en overzichtelijk. Hoe ver is die kleine school reizen?
Melleke75
28-01-2010 om 19:30
Nikus
Gelukkig heb je nog een half jaar om aan het idee te wennen, `ze` zeggen dat de kinderen er tegen die tijd allemaal wel aan toe zijn, misschien geldt dat ook voor de ouders? 
Astrid
28-01-2010 om 21:03
Went snel hoor!
Ik vond het vorig jaar ook reuze spannend, zag allemaal beren op de weg. Maar nu is het al dood normaal en zoon hoort er helemaal thuis. Past echt niet meer op de basisschool.
Zoon is pas voor de zomer vakantie 11 geworden en zit nu dus in de brugklas. School met 1000 leerlingen in 1 gebouw.
Puck
28-01-2010 om 21:55
Hier ook nog niet overtuigd maan
Ik vind het ook nog steeds eng. Mijn kleine mannetje, jonge leerling en niet zo vreslijk stevig in zijn schoenen staand moet ik volgende zomer toch een stuk meer loslaten. De scholen zijn allemaal op minimaal 10 km afstand en groot. Ik vind het dus nog steeds erg eng en zou hem het liefst nog een tijdje naar school brengen en over zijn schouder kijken hou het gaat. Maar dat zal me wel niet in dank afgenomen worden vermoed ik ![]()
Marjoleine64
28-01-2010 om 22:51
Zoon heeft er zin in!
Ook al is de keus nog niet helemaal gemaakt (maar wel beperkt tot 2 scholen), zoon heeft er hoe dan ook vreselijk veel zin in om na de zomer naar het technasium te gaan. Ook al moet hij er een uur voor fietsen (enkele reis). En hij is er ook echt helemaal aan toe, hij heeft nooit echt in zijn huidige dorpsklas gepast, is al lang 12 (oktober), best wel nerd (maar niet de enige) en behoorlijk groot en al overduidelijk aan het puberen (incl baard in de keel en de eerste haartjes). Leuk he, deze fase, ze worden zo plotseling zo snel 'groot'.
Marjoleine
Wiske
29-01-2010 om 00:05
Ook zin
Mijn kind is net 10 en zit pas in groep 7. Maar die gaat liever vandaag dan morgen naar de middelbare
En, zie andere draadjes, we weten nog niet eens welke! Maar ze is de basisschool en vooral sommige klasgenoten regelmatig flink zat. Gelukkig is er op het moment weer wat rust in de klas. Maar zeker na de open dagen ziet ze de middelbare school als een leuke uitdaging. Iets nieuws. En ze verheugt zich vooral op een klas kinderen die allemaal ongeveer hetzelfde niveau hebben als zij. En omdat zij er zoveel zin in heeft vind ik het ook heel leuk. En nee, niet eng dus. Maar als mijn kind ertegenop zou zien zou het voor mij ook heel anders zijn.
Ingmyr
29-01-2010 om 08:54
Puck
Zullen we dan samen bij de poort gaan staan? Ook al is de ene school op nog geen kilometer van ons huis(de ander 2km) het liefst ga ik ook met mijn meisje mee.
En weetje van mij mag je tegen hem zeggen dat hij hier altijd welkom is als er wat is geen probleem hoor.
gr Ingmyr
Hillary
29-01-2010 om 08:56
Leuk
Ik vind het erg leuk voor zoon deze nieuwe stap. Ik zie hem sinds dit schooljaar steeds zelfstandiger worden en er opeens naartoe groeien. Gister naar een informatie-avond geweest, volgende week nog een paar en nog twee zaterdagen open dagen. Vind het vooral lastig uit te zoeken welke school en welke brugklas. Is me redelijk onduidelijk bijvoorbeeld wat het verschil is tussen een havo/vwo en een vwo, behalve misschien dat je dan met kinderen zit die het allemaal wat makkelijker af gaat. Nou ja hij heeft havo/vwo advies dus waarschijnlijk hebben we niet eens een keuze. Overigens gaan beide kinderen mee naar de open dagen, zoon groep 8 en dochter groep 7. Maar van dochter kan ik me nog helemaal niet voorstellen dat die volgend jaar ook moet. Die is nog zo jong en naief en nog klein van stuk ook (is volgens mij een flink eind fietsen op een 24 inch fiets). Maar als ik me goed herinner kon ik me dat van zoon een jaar geleden ook nog niet voorstellen. Blijkbaar groeien ze er in groep 8 echt naartoe.
Puck
29-01-2010 om 14:01
Lief ingmyr
Ben blij dat ik toch niet de enige ben die het wel eng vindt. Weet je wat we gaan gewoon iedere schooldag winkelen en dan komen we toevallig langs school
En wat een lief aanbod, zal het zeker in gedachten houden. Maar weet je wat ik denk: dat we in oktober heel hard lachen om onszelf dat we ons zo druk hebben gemaakt om niets.
Claudia B
29-01-2010 om 15:08
Zoon
Hier was het ook spannend in het begin, wat moet je kiezen, welke school is leuk/goed.
Maar zoon was vanaf het begin overtuigd dat die ene school het voor hem zou zijn (ook al was/is hij de enigste die daar heen gaat).
En na de afgelopen maanden van workshops op die school, een soort doe en kijk avond waar ik met hem heen ben gegaan en dan nog de informatie avond voor ouders gisteren weet ik het ook zeker. Deze school is DE school voor onze zoon! Het past als een jas om hem heen. Hij voelt zich er thuis, en wij voelen en zien dat het hem gewoon super goed past.
Gisteravond besefte ik dat het zo fijn is dat hij zo'n passende jas zeg maar gevonden heeft en laat hem met een gerust hart daar heen gaan (nou ja, natuurlijk is het wel spannend als hij volgend jaar gaat beginnen !!)
Vanavond gaan we nog even naar het open huis, maar dat is meer om nog even rond te kijken en omdat zoon zo graag weer even naar zijn school wil zeg maar ![]()
ijsvogeltje
30-01-2010 om 10:33
Hillary
"Is me redelijk onduidelijk bijvoorbeeld wat het verschil is tussen een havo/vwo en een vwo"
Op de scholengemeenschappen hier in de stad bieden de VWO-brugklassen een VWO+ programma. Dat kan gymnasium zijn, maar ook technasium/betaplus of tweetalig onderwijs. Voor deze klassen heb je een dubbel VWO-advies nodig. Heb je dat niet (of heb je geen zin in een verzwaard programma), dan kies je voor een havo/vwo-brugklas. Zou dat bij jullie ook zo kunnen zijn?
Claudia B
30-01-2010 om 22:20
Verschil, hillary
Gisteravond bij het open huis ook nagevraagd over havo/vwo dakpan klas.
Ze krijgen, op de school waar zoon heen gaat dan, op het hoogste niveau les, vwo dus, maar er wordt wat meer aandacht aan de lesstof en uitleg besteed dan bij de gewone VWO klas. Kinderen in de havo/vwo klas kiezen er voor om toch te kijken of ze vwo kunnen halen. Ze gaan er dus met elkaar voor om dat te kunnen bereiken. Verschil zit hier dus in het aanbieden en begeleiden van de stof/leerlingen.
Maar er zijn ook scholen hier waar in de dakplan klas havo/vwo op het laagste niveau lesgegeven wordt, op havo niveau dus. Als bij kinderen in die klas later blijkt dat ze kunnen doorstromen naar vwo hebben ze toch wel wat problemen met aansluiten bij de vwo klas die al op vwo niveau werkt vanaf het begin. Er blijft dan toch een gat wat ze toch nog moeten overbruggen. Wat ze dus niet hebben als er op het hoogste niveau les wordt gegeven.
dus daar zou ik wel even goed naar vragen.
Groetjes, Claudia
Hillary
31-01-2010 om 11:35
Bedankt
De invulling van zo'n brugklas is per school heel verschillend dus begrijp ik, goed opletten nog even en doorvragen dus de komende informatie-avonden.