Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wiske

Wiske

26-12-2009 om 23:34

Middelbare school: een nieuw begin? of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Misschien wel veel, maar ik wil niet weer de fout maken de verkeerde school te kiezen. De twee scholen in de buurt zijn bij dochter niet favoriet, en als ze dan toch moet reizen, dan in ieder geval maar naar een school waar ze zich helemaal thuisvoelt. Buiten onze woonplaats hebben we dus drie mogelijke scholen uitgekozen en we gaan toch ook nog naar die twee in de buurt. Het is inderdaad wel intensief, ik kom elke keer ook doodmoe thuis. Maar als dochter straks op haar plek zit, is het vast de moeite waard geweest.

Maxime.M

Maxime.M

31-01-2010 om 13:46

Ook open dagen

hoi,

Onze dochter zit al een paar jaar op de middelbare school, en was aanwezig op de open dagen om koffie in te schenken. Toen ze thuis kwam vertelde ze me dat ze de leraren en leraressen nog nooit zo vriendelijk had gezien als op de open dag, goh wat vond ze het ineens een slijmballen zeg, met hun overdreven vriendelijke en blije gezichten. Ahum...zou dat op iedere open dag zo gaan?
Verder zijn we met zoon naar verschillende scholen geweest, maar we werden er op een gegeven moment tuureluurs van. Meer dan een soort 'plaatjes' kijken van de klassen was het eigenlijk niet. Of je moet echt de leraren, decanen enzo zien te spreken en te vragen hoe ze omgaan met bepaalde zaken (slecht meekomen, verzuim, lesuitval, etc) waar meestal weinig ruimte voor is op zo'n dag. Het is dus niet meer geworden dan wat sfeer proeven hier en daar.

Maxime

anna van noniemen

anna van noniemen

31-01-2010 om 14:14

Maar 1 school bezocht

en dat gaat hem wat ons betreft ook worden....de andere middelbare school hier heb ik zelf nog bezocht....vond ik helemaal niks....

Mima

Mima

31-01-2010 om 15:35

Opgepoetst

Dat opgepoetset gedrag waar Maxime het over heeft, herken ik wel. Je moet goed opletten op zo'n voorlichtingsavond en open dag om overal door heen te prikken. Zo zijn leuke scheikundelessen waar handcreme, haargel etc gemaakt wordt, leuk natuurlijk maar hoe gaat het er nou werkelijk aan toe? Ik probeer daarom goed te kijken hoe leraren omgaan met de kinderen en als een leraar echt leuk is, dan vraag ik aan helpende leerlingen of hij altijd zo is, of alleen op de Open Dag. Ook het verhaal dat school vertelt: is het te mooi om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. Wordt een verhaal sober verteld, dan doen ze vaak ook wat ze zeggen dat ze doen (ik heb zelf ook jarenlang op Open Dagen gestaan en ook op verschillende scholen).
Onze oudste vond 1 van de 2 scholen veel te groot en massaal, ze kreeg geen goed gevoel bij die school. Daarom heeft ze voor de andere gekozen. Er waren natuurlijk voor mij nog meer redenen om te kiezen voor die school maar voor haar was dat gevoel het belangrijkst en ze heeft er nog steeds geen spijt van.

Wiske

Wiske

31-01-2010 om 22:12

Inderdaad

De door ons vorige week bezochte school had in ieder lokaal iets leuks. Haargel, bingo, dat soort dingen. En bij ieder lokaal kregen de kinderen een stempel op een kaart. En als je die kaart inlevert EN je inschrijft voor de in februari georganiseerde open lessen, maak je kans op een prijs. Deze school was in theorie mijn nummer 1. Maar deze open avond vond ik een behoorlijke afknapper. Mijn dochter vond het wel geweldig leuk . Maar we hebben veel minder informatie gekregen dan bij de andere scholen. Ik ben zelf maar kinderen gaan ondervragen. De rondleidingen waren ook niet goed georganiseerd en erg rommelig en je kon ook op eigen houtje rondlopen. En als het heel druk is is dat niet handig.
Het is vervelend, maar een open dag kan je school maken of breken. Daar moet je doorheen kijken. Maar dat doet niet iedereen.

Wiske.

kaatje43

kaatje43

01-02-2010 om 09:52

Gehuurde planten en snoep

Hier een school die speciaal voor de open dag planten huurt om de aula er gezelliger uit te laten zien. De kaartjes zitten er nog aan notabene, dus daar prik je zo door heen. In de klassen staan schaaltje met snoep. Vorig jaar al aan kind duidelijk gemaakt dat deze er in het echt niet staan.

Tirza G.

Tirza G.

01-02-2010 om 12:58

Herkenbaar

Op de VOschool van dochter worden één keer per jaar de ramen uit de buitenkant gezeemd. Juist. Net voor de open dagen-serie

Tirza

Haha jessica

Bij mijn zus op de school waar ze werkt ook. Mijn zus vond het ZO stom! Ze moest alles wat ze zorgvuldig had opgehangen van de muren halen en toen hebben ze pas de dag voor de open dag geverfd, zodat ze op de dag zelf al om zeven uur 's morgens naar school is gegaan om alles weer op te hangen (de dag ervoor waren de muren nog nat). Ze had zwaar de pest in.

Dat wel

Ja, zus is wel blij, maar het zou natuurlijk niet alleen met een open dag moeten gebeuren.
Ik vraag me trouwens al jaren af waarom wc's op middelbare scholen zo stinken. Als je in de pot piest en doortrekt, is het toch weg? Of ben ik reuze naief?

Tirza G.

Tirza G.

02-02-2010 om 15:52

Vloer

De stank komt niet uit de pot, maar van de vloer. 500 keer een druppeltje is toch een hele plas........Veel vloeren zijn nog ouderwets, tegeltjes met voegen. Lekkerrrrrrrr.

Tirza

Aha

En bedankt, nou heb ik hele visioenen van pies-doorlatende voegen

Wiske

Wiske

06-02-2010 om 21:15

So far, so good

We hebben nu vijf scholen bezocht. En de populaire school in de buurt staat nu slechts op nummer 3 in het favorieten lijstje van mijn dochter. Op 1 staat een categoraal gymnasium. Ik moet zeggen dat deze mij ook zeer aansprak, en dat had ik niet gedacht. Maar ik denk niet dat gymnasium verstandig is. We zullen zien wat het advies is dat uit de entreetoets komt en wat de leraar vindt. Op 2 staat een Havo/VWO school en dat lijkt mij een prima keus. Deze is iets verder weg maar niet heel erg ver. Hoe dan ook, het lijkt erop dat dochter uit eigen keus niet meer naar de populaire school wil. Mooi

Wiske.

Wij moeten er nog eentje

Hier vier van de vijf scholen bezocht. Dochter heeft ook een categoraal gymnasium op 1 staan. Juf geeft dochter VWO+ advies, dus ik denk dat dit 'm wel zal worden. JVO-moeder, je zoon krijgt er een schoolgenootje bij, met dank voor je verhaal! We gaan alleen nog naar het snobbige lyceum en dan wordt de knoop doorgehakt.

JVO-moeder

JVO-moeder

07-02-2010 om 21:50

Leuk stoepkrijt

Leuk om te horen! Mijn zoon was vrijdag wat eerder vrij i.v.m. de open dag, ik moest nog even aan je denken. Er is neem ik aan ook nog een speciale ouderavond binnenkort, en over een tijdje kennismakingslessen?
Wij zeiden dit weekend nog tegen elkaar: er is tot op heden nog helemaal niets tegengevallen op het JVO. De organisatie is goed, er vallen nauwelijks lessen uit, de cijfers zijn er altijd snel, zoon vindt het gewoon allemaal prima. En ze doen ook leuke extra dingen, volgende week gaan ze bijvoorbeeld met alle eersteklassers schaatsen.
En wat we ook zo opvallend vinden: zoon is helemaal losgekomen bij de dramalessen. In groep 8 deed hij nog tegen heug en meug mee met de musical en had gevraagd om de kleinste rol (4 regels tekst). En nu doet hij zo enthousiast mee met drama, dat de leerkracht hem heeft gevraagd of hij niet bij de school-toneelclub wilde komen... Dat geeft denk ik vooral aan dat de sfeer heel plezierig is.

Klopt

Vanavond is de avond voor ouders en op 10 maart zijn de lesjes.
Dochter liep er rond alsof ze er al jaren rondliep. Uit de kantine klonk een lekker muziekje, dochter danste er letterlijk naar binnen (doet ze echt normaal nooit!!!). Ze werd meteen opgevangen door een zesdeklasser van het schooltoneel, die haar wel een vrolijk meisje vond en haar meteen op een toneeltje zette voor een scene. We hebben de jongen meteen helemaal uitgehoord over school, docenten, sfeer, enz. Hij was ook heel enthousiast. Dat vonden we ook wel tekenend, dat ook laatstejaars het nog zo leuk vinden.
Nu maar hopen dat luie dochter, die het nu allemaal met een vinger in haar neus aankan, het gaat redden daar.

JVO-moeder

JVO-moeder

08-02-2010 om 17:00

Stoepkrijt

"Nu maar hopen dat luie dochter, die het nu allemaal met een vinger in haar neus aankan, het gaat redden daar."
Daar zullen ze vanavond ook wel aandacht aan besteden, kan ik mij van vorig jaar nog wel herinneren. Op dit soort scholen lopen namelijk heel veel kinderen die nog nooit iets hebben hoeven doen! Ik vond dat ze daar een heel goed verhaal over hadden.

Ik ben benieuwd

Ik ken inderdaad meer van die kinderen, de dochter van een vriendin zit nu in de eerste en had op de basisschool heel af en toe met één oog naar topo gekeken, verder niks. Dikke paniek in de eerste weken! Maar nu gaat het heel goed.
Ik ben heel benieuwd hoeveel ouders er vanavond komen opdagen, was het bij jullie massale toestroom?

Stoetel

Stoetel

08-02-2010 om 17:26

Stoepkrijt

Ja, herkenbaar hier, dochter deed de basisschool met 2 vingers in de neus en moest op het Gym opeens 'leren leren'. Dat is niet helemaal vanzelf gegaan en ze heeft er soms nu (4e klas) nog moeite mee. Hopelijk worden ze daarin goed begeleid.

Dag,
Stoetel

JVO-moeder

JVO-moeder

08-02-2010 om 17:35

Ja, wel druk

Ja, het was best druk. Maar minder vol dan bij de open dagen van grote scholengemeenschappen. 't Is natuurlijk toch een kleinere school.
Ik hoor wel eens dat goede scores bij Trouw, Elsevier en de onderwijsinspectie, voor een enorme toename van het aantal leerlingen zorgen. Het JVO stond vorige maand op nummer 1 van Elsvier, dus wie weet. Maar aan de andere kant: de school scoort al jaren onverminderd erg goed in dit soort lijstjes. Er zijn trouwens dit jaar 7 eerste klassen, dat was wel meer dan andere jaren (4 of 5 klassen). Maar voorlopig nog geen loting heb ik begrepen.

Ik zal het wel gaan beleven!

Ik ben hopelijk niet de enige die alleen komt. Mijn ex is helemaal niet geïnteresseerd in de academische prestaties van zijn dochter, hij is ook niet meegeweest naar open dagen.
Ik had inderdaad in Elsevier gezien dat het JVO goed scoort. In de informatie die we op de open dag kregen stond dat iedereen die aan de toelatingseisen voldoet ook zal worden toegelaten. De school van mijn dochter doet geen cito, wel andere toetsen. Volgens een docente die op een scholenmarkt stond, hoefde dat geen probleem te zijn. Dochter heeft op basis van die toetsen wel VWO+ advies gekregen. Ik zal er vanavond nog even naar vragen.

Erg leuk

Ik ben geweest en vond het erg leuk. Helemaal niet zo'n snobbig sfeertje dat je misschien zou associëren met een gymnasium. Duidelijke voorlichting, aardige brugklascoördinator. Er waren nog ouders van kinderen van dochters school, niet van haar klas maar van een parallelklas, wel leuke kinderen. Dus als die ook gaan kan het nog best meevallen, ik was bang dat ze weer helemaal opnieuw moest beginnen.
De cito was geen probleem, drempeltoets en advies van de school was genoeg. Zo, nu kijken of ik met dat hoofd vol info nog in slaap kan vallen...

Wiske

Wiske

18-02-2010 om 23:46

Open dagen en andere trucks

Hadden we het in dit draadje over trucks om de open avonden aantrekkelijk te maken om meer kinderen binnen te halen? Bij een van de informatieavonden kreeg dochter een flyer over de site van de school, met een prijsvraag. En vandaag kreeg ze een mail: Ze heeft een telefoon gewonnen! Als we dat geweten hadden waren we al in groep drie begonnen met open dagen bezoeken

Wiske

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.