Wiske
26-12-2009 om 23:34
Middelbare school: een nieuw begin? of niet?
De open dagen komen eraan. We gaan binnenkort middelbare scholen bekijken. We wonen in een grote stad en er is erg veel keus. Maar voordat we dat gaan doen zou ik graag willen weten hoe anderen de volgende kwestie hebben opgelost: Mijn dochter heeft een klein groepje meiden in de klas waarmee ze op school goed kan opschieten, maar buiten school niet veel contact mee heeft. De rest van de klas kan me gestolen worden. Door wanbeleid van een leraar vorig jaar is de sfeer in de groep een aantal maanden lang heel erg slecht geweest. De leraar van dit jaar heeft de groep wel goed onder controle. Maar zodra er even geen toezicht is op groep vinden er weer pesterijen plaats. De meiden waar mijn dochter goed mee om gaat zijn leuk. Maar ze hebben nogal strenge ouders, in mijn ogen, en ze mogen niet veel. Althans, niet de dingen die mijn dochter leuk vindt, zoals onlangs nog een slaapfeestje met "make over". Volgens mijn dochter gaan er veel kinderen uit de klas, waaronder de vriendinnen, naar een bepaalde school in de buurt. En natuurlijk wil zij er ook heen. Ik heb zelf daarentegen het gevoel dat we dat niet moeten doen. Ik wil een frisse start, ik wil van de vervelende sfeer die sommige kinderen oproepen af, en ik wil nieuwe vriendinnen die iets meer OSM zijn. Ik ben bang dat oude pesterijen doorgaan en dat ze blijft hangen aan de vriendinnen van nu. Natuurlijk gaan we scholen bekijken en vergelijken. Maar wat is jullie ervaring? Wat is wijsheid? Alleen naar een andere school? Of gezellig met een deel van de klas mee?
Wiske.
Pennetje
03-01-2010 om 22:15
Klinkt goed
Dat klinkt goed. Waren alle leraren maar zo!
Ik wil mijn dochter nog wel een training laten doen voor ze naar de middelbare school gaat, want door het gepest (en fysiek geweld) op de eerste school is ze erg angstig geworden, waardoor ze niet voor zichzelf durft op te komen (want dan kreeg ze namelijk klappen). Op deze nieuwe school gaat het wel heel goed, maar de (uitstekende) juf merkte wel op dat dochter het moeilijk vindt om goed om te gaan met luidruchtige, fysiek sterke en onvoorspelbare kinderen. Nu zit ze veilig bij die juf, straks op het VO moet ze van klas naar klas. Ze heeft een prima coach gehad, echt een geweldige man, maar ik denk dat ze nu vooral iets heeft aan een cursus met andere kinderen. Als ik naar haar vriendinnetjes kijk, zijn het allemaal zachtaardige, sociale meisjes. Maar helaas voor dochter bestaat de wereld niet alleen maar uit dat soort types...
Iris
05-01-2010 om 16:35
Opnieuw beginnen!
Onze dochter heeft het ook niet altijd leuk gehad op de basisschool. pas in groep 8 werd ze eindelijk een beetje geaccepteerd.
Zelf wou ze echt niet naar een school waar de meeste meiden heengingen, integendeel zelfs.
Ze zat vorig jaar in de brugklas waar ze niemand kende op één jongen na die ze van scouting kent en niet van de basisschool.
En het gaat super! Ze had al snel twee goede vriendinnen en juist omdat ze opnieuw begonnen is en niemand haar voorgeschiedenis kent en haar gewoon accepteert, daarom ging het goed en ze voelde zich ook meteen thuis in de klas. Ze zit nu in de tweede.
Die oude vriendinnen zijn leuk voor de eerste twee weken, heb ik me laten vertellen en dan maken ze zelf toch weer nieuwe vrienden en zo. Dus onze ervaring is positief!
Bastet
05-01-2010 om 16:53
Ook positief
Onze jongens gingen allebei naar een school waar ze niemand kenden.Ze hadden het allebei matig naar hun zin op de basisschool,wat betreft hun klasgenoten.
De nieuwe start op het VO ging heel goed,nieuwe vrienden bij de vleet,vooral de jongste.De oudste was erg schuchter,maar bloeide echt op.
Groetjes,bastet
Pennetje
06-01-2010 om 08:45
Fijn, die succesverhalen
Ik heb dochter het verhaal van JVO-moeder verteld en stomtoevallig kwamen we een meisje tegen waarmee dochter op de creche had gezeten (een jaar ouder dan dochter) en zij zit nu ook op het JVO. Het is net zo'n meisje als dochter, een "popperig" meisje-meisje (niet onaardig bedoeld, maar ook zo'n balletmeisje) dat het op de basisschool ook niet altijd gemakkelijk had. Zij was ook superenthousiast over het JVO.
Dochter had al uitgemaakt dat die school het maar moest worden. Maar we gaan nog wel naar andere scholen kijken. Ik weet niet of dochter de druk van zoveel huiswerk op lange termijn wel aankan en het zou zonde zijn als ze er weer af moest.
Pippin
06-01-2010 om 09:21
Stoepkrijt
Joh, laat je niet gek maken door dat huiswerk hoor! Onze dochter is een chaoot eerste klas en ik zag enorm tegen het huiswerk op. En het is inderdaad wennen geweest in het begin. (ook voor mij
) Regelmatig zei ik geirriteerd tegen haar: 'Hoor eens, ik heb mij vwo diploma al, je zult het toch echt zelf moeten doen!'
Maar nu gaat het prima!
Ik hoef haar alleen nog maar te helpen met het aan het werk blijven. (Ze laat zich makkelijk afleiden.) Maar ze begint echt uit zichzelf en ze doet wat nodig is, maar niet overdreven veel.
Want het is vooral de kunst van onderscheid maken: Wat móet je doen, wat kan je doen en wat kan je laten. Dochter heeft een wiskundeknobbel, dus voor die repetities hoeft ze weinig te doen, maar Frans daarentegen....
Marjoleine64
07-01-2010 om 22:27
Leuk draadje
ik lees met interesse mee want wij zitten ook voor de VO keuze. En er is veel keus... we wonen in een vrij klein dorp met 2 basisscholen, en alle ruim 10 VO scholen zijn minimaal 10 km fietsen, de meesten in 'de stad' ca. 16 km. Wij zijn zelf niet in deze regio opgegroeid en hoewel we er alweer 10 jaar wonen zijn we niet echt bekend met de scholen. We zijn dus vorig jaar al naar een aantal open dagen geweest, zoon was ook toen al erg geinteresseerd. Hij weet ook goed wat hij wil, en dat beperkt voor ons de keus tot 3 scholen. Hij wil technasium, en krijgt ook zeker een VWO advies. Op 2 scholen heeft hij al kennismakings-trajecten lopen, maar daarmee kan hij nog niet kiezen zegt hij. Want dat is uiteraard tot in de puntjes georganiseerd, en heel anders dan in het echte school-leven. Beide hebben helaas een bovenbouw die nog veel verder weg is. De 3e optie in de stad is gelijk 16 km, maar dan wel de hele 6 jaar. En ze zijn daar al verder met het ontwikkelen van de technasium-aanpak, met volle klassen en het hele jaar projecten gelijk in de brugklas. Daar gaan we zeker ook kijken komende maand. Afgelopen jaar zijn daar vanuit ons dorp dik 20 kinderen (van de 50) naartoe gegaan, en naar de andere 2 veel minder. Zoon heeft maar een paar vriendjes op school, en die gaan toch wat anders doen (ander niveau, of andere intersse bv gymnasium), dus dat argument speelt nauwelijks hier. Wel andersom: de 'pestkoppen' (vnl van de andere basisschool) gaan waarschijnlijk vooral naar de school waar hij nu de 8+klas doet, en alleen al daarom wil hij daar liever niet heen. Dat gaat al lange tijd zover dat hij met een omweg naar de BSO fietst, om maar niet langs de ingang van die school te komen. Helaas moeten ze naar het VO hoe dan ook een deel van de route in dezelfde richting, dus hij zal ze nooit helemaal kunnen ontlopen.
Omdat zoon 2 er maar één jaar achteraan komt gaan we voor hem ook komende maand al kijken op open dagen. Op andere scholen, want hij is een heel ander kind met heel andere interesses (veel meer gericht op sport en ook muziek ipv op techniek). We hebben dus een serie drukke weekenden voor de boeg.
Marjoleine
Speurneus
08-01-2010 om 10:24
Ook jaar op jaar
Grappig Marjoleine. Hier ook een kind in groep 8 en een in groep 7. Nummer 2 gaat dus ook maar alvast mee naar de open dagen. Ze zijn heel verschillend dus ik ga er niet automatisch van uit dat ze op dezelfde school terecht komen. Wel zelfde niveau denk ik. Ik kom zelf ook niet uit de regio. Mijn echtgenoot wel en ik weet niet of dat nou een voordeel is. Hij wil graag uiteraard dat de kinderen naar dezelfde school gaan als hij. Maar dat is zo lang geleden dat ik vind dat je daar niet automatisch vanuit moet gaan. Inmiddels heb ik begrepen dat op de betreffende school de komende 5 jaar verbouwd gaat worden en dat leerlingen over de hele stad verspreid worden. Dit is nergens terug te vinden. Niet op hun site, niet in de informatiegids. Heb het gehoord van een kennis van mij inside informatie heeft. Deze school zal dus wel afvallen, want in principe is er de komende 5 jaar helemaal geen school.
Speurneus is zou voor de kakkineuze school gaan. Ben zelf ook op zo'n school geweest (als arbeiderskind), een categoriaal gymnasium, geweldige tijd gehad. Daar werd gewoon niet gepest, waren ze veel te zelfverzekerd voor.
Pennetje
08-01-2010 om 14:55
Nou...
Ik was zelf een middenklassekind, mijn vader was chef in de grafische sector. Maar de kinderen van advocaten, notarissen en artsen (om van de kinderen van de baronnen en baronessen nog maar te zwijgen) keken wel op mij en mijn vriendinnen neer op dat kakkerige lyceum. En dat terwijl ik een heel behoorlijk potje hockey speelde in die tijd
En omdat de rijke ouders de school behoorlijk sponsorden (de baron huppeldepup bibliotheek en de freule zus-en-me-zo theaterzaal) werden die kinderen ook nog behoorlijk bevoordeeld. Dus dat er niet gepest wordt, daar durf ik niet op te vertrouwen.
We zijn trouwens vorig jaar ook maar vast gaan kijken op middelbare scholen, maar omdat die slechte meester van haar oude school (waar ze toen nog zat) had gezegd dat ze een "typisch VMBO-ertje" was, hoewel ik haar qua schoolprestaties toch wel "hoger" (naar woord, alsof VMBO slecht zou zijn) had ingeschat, hebben we toen eigenlijk naar de verkeerde scholen gekeken. Ik rekende zelf op Havo. Of eigenlijk dacht ik stiekem wel VWO, maar ik was bang dat ik zo'n moeder was die haar kind verkeerd inschatte. De nieuwe school heeft dochter uitgebreid getest en komt tot een VWO+ advies. De prestaties van dochter zijn ook aanmerkelijk beter, nu ze niet meer ieder moment de punt van een potlood in haar nek verwacht. Wij gaan dus opnieuw kijken, naar grotendeels andere scholen.
Dochter gaat komende week een kennismakingsmiddag doen op één van de gymnasia en heeft daar reuze veel zin in. Ze heeft er zelfs een keer ballet voor afgezegd en dat zegt veel!
Temet
08-01-2010 om 15:33
Stoepkrijt
Stuurt ze straks een kopietje van de citoscore of haar eerste vo-rapport nog even naar die meester van de oude school op, denk je?
Groeten,
Temet
Pennetje
08-01-2010 om 17:46
Haha
Ik denk het niet, ze is er helemaal klaar mee. Maar haar moeder is wat wraakzuchtiger. Ik heb naar aanleiding van de hele toestand op de oude school contact gehad met het bovenschools management. Ontzettend aardige man zat daar, die me echt wel heeft geholpen. Ik zou hem nog laten weten hoe dochter het heeft op de nieuwe school en daar heb ik even mee gewacht tot het voorlopige advies er was (n.a.v. de toetsen op de nieuwe school). Toen aardig mailtje gestuurd met een jubelverhaal en de vraag hoe dat nou toch kan, dat twee scholen zo verschillend over een kind denken...
Nu moet ik het zelf ook loslaten. En dat vind ik MOEILIJK!
Pennetje
08-01-2010 om 17:46
Haha
Ik denk het niet, ze is er helemaal klaar mee. Maar haar moeder is wat wraakzuchtiger. Ik heb naar aanleiding van de hele toestand op de oude school contact gehad met het bovenschools management. Ontzettend aardige man zat daar, die me echt wel heeft geholpen. Ik zou hem nog laten weten hoe dochter het heeft op de nieuwe school en daar heb ik even mee gewacht tot het voorlopige advies er was (n.a.v. de toetsen op de nieuwe school). Toen aardig mailtje gestuurd met een jubelverhaal en de vraag hoe dat nou toch kan, dat twee scholen zo verschillend over een kind denken...
Nu moet ik het zelf ook loslaten. En dat vind ik MOEILIJK!
Annet
08-01-2010 om 19:46
Stoepkrijt
Ik denk dat de gymnasia niet meer zo elitair zijn als vroeger, of zeker niet allemaal zo zijn.
Mijn dochter is ook op een gymnasium gestart dit jaar, na in groep 7 en 8 gepest te zijn. Wat een opluchting is het daar.
Als ik naar haar klas kijk, zie ik meer hoogopgeleide ouders dan gemiddeld. Maar ik zie weinig kak en ik hoor ook nooit iets over kinderen die op anderen neerkijken in verband met hun afkomst. De meiden uit haar klas zijn in ons huis geweest voor een verjaardag, ik heb vol belangstelling naar hun gesprekken geluisterd (uit het zicht) en ik vond ze erg sociaal.
Wiske
08-01-2010 om 22:54
Eerste open avond geweest
We zijn naar onze allereerste open avond geweest! Van een school die wel in buurt is, maar waar ik nog nooit kinderen van school over heb horen praten. Ik heb ook maar één bekend kind gezien, een jongetje uit groep acht. Mijn dochter was razend enthousiast
Deze school heeft VMBO-, HAVO, VWO al dan niet tweetalig en/of met latijn en grieks. En ze weet het nu al, het wordt tweetalig gymnasium. Een mooi streven, laten we het daar maar op houden.
Ik vond het wel een verademing om nu eens met kinderen van allemaal ongeveer hetzelfde niveau te zijn. Er waren rondleidingen die waren ingedeeld naar niveau. Dus wij hebben rondgelopen met een grote groep VWOers to be. En wat was dat een verschil met dochters huidige klas zeg. Ik kan eigenlijk niet goed uitleggen waar het hem in zit. In kleine dingetjes denk ik, taalgebruik, de manier van met elkaar omgaan. Mijn dochter voelde zich meteen thuis en had al besloten wie haar vriendin zou worden als ze naar deze school zou gaan ![]()
Volgende week gaan we naar de school waar "iedereen" heengaat. Ik ben benieuwd.
Wiske.
Wiske
13-01-2010 om 14:18
School 2, stoepkrijt
We zijn naar de populaire school geweest. En het kind in kwestie is onmiddellijk van gedachten verandert. De school zelf sprak haar ook erg aan, maar het belangrijkste: Ze hebben een kunstklas. Dat houdt in dat er extra tekenen, handenarbeid, dansen en drama wordt gegeven. Met excursies, en voorstellingen (ballet!) enzovoorts. Geweldig, echt iets voor mijn kind. En ook voor de jouwe denk ik, Stoepkrijt! Helaas woon je niet in de buurt, maar misschien kan je overwegen om te verhuizen
Haar spreken vooral de activiteiten in de klas aan. Maar mij ook de samenstelling van de klas. Het zijn namelijk allemaal wat bedeesdere in kunst geïnteresseerde kinderen. De sfeer is gemiddeld heel anders dan in de gewone klassen, en de sportklassen (die ze ook hebben). Gemiddeld meer meiden, of ik dat gunstig vind weet ik eigenlijk niet. En de jongens zijn rustig, geen vechtersbaasjes en voetballers. Maar, als ze hier echt heengaat, zitten er dus wel kinderen uit de buurt op school.
Ach, volgende week weer een andere school bezichtigen. En misschien verandert ze dan weer van gedachten
Maar ik denk het eigenlijk niet.
Wiske.
Pennetje
13-01-2010 om 17:32
Klinkt leuk!
Zo'n kunstklas zou inderdaad ook wat voor de mijne zijn. Ik weet niet waar je woont, maar ik neem onmiddelijk van je aan dat het niet in de buurt is. En verhuizen doe ik voorlopig niet, ik heb bejaarde ouders die ik nu "even tussendoor" kan helpen met wat dingetjes en als ik verhuis gaat dat niet meer.
Dochter is vandaag naar de proefmiddag van het gymnasium in Hilversum geweest en vond het heel erg leuk. Er zaten wel nogal kinderen met van die kinderen-voor-kinderen aardappels in hun keel, maar dat is natuurlijk niet heel gek daar. En ze had ook kennis gemaakt met twee meisjes die ze ontzettend aardig vond. Ze had een proefles gedaan en de school gezien. Verder heb ik nog niet veel informatie gekregen, maar dochter kennende komt dat er tijdens het avondeten wel uit, als ik haar niet teveel push om te vertellen. Mijn zus (brugklasmentor op een school in een andere plaats) komt vanavond, die weet vast de juiste vragen te stellen op de juiste manier (door te vertellen hoe het bij haar gaat en dochter het gevoel te geven dat ze reuze goed heeft opgelet als ze kan vertellen hoe het in Hilversum ging).
Nou, dit was school één op het lijstje, er volgen er nog meer! Het was trouwens stampvol vanmiddag in die school en ze nemen maar kinderen aan voor 7 eerste klassen, dus wie weet moet ze nog loten ook.
Wiske
13-01-2010 om 19:52
Amsterdam
Dus zo ver weg is het nou ook weer niet. Maar wel TE ver, denk ik.
Helaas sprak ik vanmiddag bij toeval een moeder wiens kind op deze school zit. En zij was erg negatief. Maar we hebben nog een uur staan praten over allerlei zaken, een gezamelijke hobby onder andere. En ik merkte dat ze eigenlijk over bijna alles negatief was. Ook zaken omtrent de hobby die ik positief vind. Dus ik hou alles wat ze heeft gezegd in mijn achterhoofd, maar ik wil meerdere ouders spreken. Ik ken er nog een paar, dus ik hoef niet te zoeken.
Wiske
Pennetje
13-01-2010 om 22:59
Iets te ver
Grappig, ik zat net vanavond te verkondigen dat als ik weg zou gaan uit mijn woonplaats, ik terug zou gaan naar Amsterdam. Maar dan zou ik wel eerst behoorlijk wat meer willen verdienen, want die buurten waarin ik in Amsterdam heb gewoond, die trekken me niet meer zo. Maar een leuk pandje in Oud Zuid ![]()
Nee, Amsterdam is net even te ver. Een meisje van dochters balletgroepje is naar de balletacademie gegaan en die zit elke ochtend voor half acht in de trein. Dat lijkt me niet echt wenselijk.
Ik weet niet of je je veel van dat verhaal van die moeder moet aantrekken. Ik stond vanmiddag, toen ik dochter ophaalde van haar proefmiddag, even bij de receptie, omdat ik heel nodig naar de wc moest en ik natuurlijk niet wist waar ik er eentje kon vinden. De ontzettend aardige receptioniste was in gesprek met de vader van een jongetje dat ook een proefles aan het doen was. Een groep 8 kind dus. Die vader was echt ongelofelijk aan het zaniken, hij wilde zekerheid dat zijn zoon geplaatst zou worden als hij hem inschreef (er is misschien een loting) en hij wilde iets weten wat hij "niet op jullie waardeloze website kon vinden". Die dame bleef maar aardig, ik had die man allang verteld dat hij beter met zijn zoon naar de school voor kinderen met lastige ouders kon gaan. Sommige mensen moeten altijd wat te mekkeren hebben. Wel fijn dat je nog een paar andere ouders kent. Als die ook negatief zijn, dan is er misschien echt iets aan de hand.
Pennetje
14-01-2010 om 23:11
Scholenmarkt
Wij zijn vandaag naar een scholenmarkt gegaan, die werd gehouden in de school waar veel kinderen van dochters oude school naartoe gaan. Het stikte er dan ook van precies die kinderen, met hun ouders natuurlijk. De meesten zeggen trouwens niet eens meer gedag, de kinderen dochter niet en de ouders mij ook niet. Mijn zus was mee (werkt zelf op een school) en die begon allemaal grapjes te maken waarom dochter erg moest lachen, zodat wij er ontspannen bij liepen.
Het JVO stond ook met een kraampje en dochter heeft ontzettend leuk met een paar brugklassers staan praten. We gaan in ieder geval naar de open dag en waarschijnlijk gaat dochter nog naar de middag met proeflesjes.
Het kakkineuze lyceum stond er natuurlijk ook. Er kwam een bijzonder geaffecteerd jongetje op ons af, die uit zijn verhaal op te maken niet echt gezien werd als een kakkertje daar op school. Bij het weglopen zei dochter: "Mijn hemel, als hij er geen is, hoe moeten de echte kakkers dan zijn?"
Moeilijk hoor!
Nikus
25-01-2010 om 18:57
Als enige
gaat onze zoon naar een school waar echt niemand van zijn oude klas heengaat. Wij vinden het spannend omdat zoon autistisch is. Voordeel is dat het een hele kleine school is en waar hij VWO+ kan doen.
We wachten het maar gewoon af, de tijd zal uitwijzen of het VWO echt haalbaar is en of zoon het naar zijn zin gaat hebben.
Emmawee
25-01-2010 om 20:50
Sinilind (beetje o.t.)
Ik vind elitair geen scheldwoord (snob wel), maar ik heb wel een afkeer voor elitair onderwijs. Elitair staat voor mij ook niet per definitie gelijk aan bemiddeld. Ik zie elitair als behorend tot een selecte bevoorrechte groep. Het probleem ontstaat voor mij als deze groep te geïsoleerd is, waardoor de indruk gaat bestaan dat zij de norm zijn.
Ik begrijp jouw opmerking over goede docenten die graag les geven aan kinderen die heel graag leren, maar ik vind dat dus wel een elitaire opmerking. Het lijkt me ook nogal logisch dat jij vooral de voordelen merkt van 'elitair'. Het is nl. best comfortabel om in zo'n omgeving te werken. Ik gun het je van harte hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar waarom is een docent die kiest voor een school waar leerlingen graag leren, 'een goede docent'? Je zou ook kunnen zeggen: 'een gemakszuchtige docent'.
Groeten, Maw.
Nikus
26-01-2010 om 11:41
Huh pelle
Binnen elk niveau van onderwijs zitten kinderen die kleine groepen nodig hebben.
Juist op een targoraal gym zitten de kinderen die meer sturing nodig hebben. Kijk naar mijn slimmerikje, hij verzuipt op een leerfabriek maar heeft wel een stel goed werkende hersens. Als ik in mijn buurt een catergoraal gym had gehad was hij daar zeker heen gegaan. Niet omdat het zo elitair is maar omdat het meer bescherming biedt aan mijn zoon.
Nikus
26-01-2010 om 13:33
Maar pelle
Jij verbindt de financiele draagkracht van een school aan elite?
Marjoleine64
26-01-2010 om 13:51
Gymnasium klein?
het Stedelijk Gymnasium hier is minstens zo groot als een aantal van de scholengemeenschappen die MAVO-HAVO-VWO aanbieden. Allemaal rond de 900-1000 leerlingen. Dus het argument 'kleine school' gaat al lang niet meer overal op. De grotere leerfabrieken in de omgeving hebben de school juist vaak weer gesplitst over verschillende lokaties (VMBO apart van HAVO-VWO bijv), zodat de leeromgeving voor de leerlingen toch overzichtelijk blijft (vanaf 600 leerlingen ongeveer). Onze dorps-basisschool heeft overigens maar 250 kids, dus het blijft hoe dan ook een grote stap volgend jaar naar het VO.
Marjoleine
eefy
26-01-2010 om 15:30
Elitair is inderdaad geen scheldwoord
Het lijkt inderdaad wel een scheldwoord zoals sommige mensen het gebruiken maar er zijn nu eenmaal kinderen en docenten die het heerlijk vinden om helemaal in de lesstof op te gaan en die nog slim zijn ook. Mogen ze alsjeblieft! lijkt wel of slim zijn tegenwoordig een schande is. En ja, ook het VMBO zou gebaat zijn met kleine klasjes en gemotiveerde docenten (zitten er trouwens ook heel vaak) dus daar moet iets veranderd worden en laat die andere scholen juist een voorbeeld zijn voor hoe het moet. Dus lang leve de kleine klasjes met (hopelijk) gemotiveerde leerlingen op elk niveau!
Emmawee
28-01-2010 om 21:54
Niet eens met pelle ![]()
Ik bedoelde in elk geval niet te zeggen dat het anders zou moeten. Van mij mogen er elitescholen bestaan. Anders gezegd: ze bestaan. En als één van mijn jongens (of allebei...) tzt naar 'Het Stedelijk' willen, ga ik ze niet tegenhouden. Maar ik vind 'elitair' dus geen positieve kwalificatie en ik heb een voorkeur voor een school waar de maatschappij in al zijn verscheidenheid wat beter vertegenwoordigd is. En mochten ze op het Gym terecht komen, zal ik er vreselijk voor waken dat ze niet dat zelfgenoegzame over zich heen krijgen van 'wij zijn tenminste leerlingen die echt willen leren, dus hebben we goede docenten', of iets wat erop lijkt.
Groeten, Maw.
Pennetje
31-01-2010 om 01:08
Terug naar het onderwerp - open dag
We zijn gisteren naar de open avond van de WP in Bilthoven geweest en vandaag naar het gymnasium in Hilversum. De WP heeft een nieuw gebouw gekregen en was bijna angstaanjagend groot geworden, Door de enorme toestroom van mensen verliep de open avond naar mijn mening wat chaotisch. Dochter greep ook een paar keer mijn hand, niet zo'n goed teken. Ik denk dat het nog steeds een leuke school is, maar dochter was niet zo gecharmeerd van de medewerkers die er met megafoons rond liepen te schreeuwen om de boel in goede banen te leiden (ze houdt niet zo van geschreeuw en lawaai). Maar de school kan het natuurlijk ook niet helpen dat er zoveel mensen op de open avond af komen.
Vandaag dus het gymnasium en daar liep dochter rond alsof ze er thuishoorde. Ze was er een paar weken geleden op woensdagmiddag geweest voor een proefles en kwam vandaag die lerares tegen, die ze enthousiast in het Frans begroette (en dat voor mijn afwachtende kind!). De lerares vond het natuurlijk leuk dat dochter het had onthouden, dus die reageerde heel leuk op dochter. Verder vond dochter de andere docenten en de leerlingen die er rondliepen ook heel toegankelijk, ze heeft met een paar ervan spontaan een praatje gemaakt.
Nou, komende week het JVO en de grote scholengemeenschap hier in de buurt en dan volgende week het kakkineuze lyceum nog. En dan moet het zwaard gaan vallen!
Hoe gaat het bij jullie verder?
Mima
31-01-2010 om 10:58
Wat veel scholen
Jee, wat gaan jullie veel scholen langs. Hier kun je uberhaupt maar langs 2 scholen maar ik geloof niet dat ik er meer zou willen bezoeken, vindt dit al redelijk intensief. Zoon zit in groep 7 en we gaan naar de Open Dagen van die 2 scholen zodat de indrukken van de scholen alvast wat op hem kunnen inwerken. Volgend jaar kan hij dan gerichter kijken. Dat hebben we destijds ook bij oudste gedaan.