Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Struisvogel

Struisvogel

09-11-2009 om 20:42

Met net 10 naar vo: voorbereiding?

In vervolg op draadje Danni..... wat mijn man op dit moment schaterlachend van de herkenning in al zijn triestheid aan het lezen is.
Het lijkt onvermijdelijk te worden dat dochter (van augustus negen in groep 7 en klein van stuk) volgend jaar de overstap naar het vo maakt.
En ja, ze krijg verrijking .... heeft nu weer een extra bundel voor als de plusbundel klaar is want ze verveelde zich weer te pletter. Typisch gevalletje bezigheidstherapie.
Zelf wil ze ook wel naar het vo omdat kort samengevat ze liever de kleinste is en wat leert dan verder stikt in de verveling.
Graag aantal ervaringen/meningen:
1. Hoe bereid je voor op werkklimaat en sociale omgang vo.
2. Kies je voor school hoog niveau en geen hb-beleid.... of lager niveau en (beginnend) hb-beleid.
3. Blijf je in groep 7 of ga je van januari naar groep 8 (Frans en wereldorientatie moeten bijvoorbeeld bijgewerkt worden. Is Vlaamse school, vandaar Frans)
Natuurlijk hebben we zo onze ideeen ... maar lezen graag jullie ervaringen.
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Algemeen

Ik ken het Vlaamse systeem onvoldoende om er wat specifieks over te zeggen. Wel wat algemeens.
"1. Hoe bereid je voor op werkklimaat en sociale omgang vo. "
Niet, lijkt mij, behalve dan dat je op de 'grote school' wel een grote meid moet zijn en dus zelf voor je zaakjes moet zorgen. Vergissingen of vergetingen worden je niet zo makkelijk vergeven. Nu is juist dat voor alle beginnende vo-ers een probleem. Kwestie van samen (ouders en kind) afspraken maken over hulp. Agenda-checks, tas-checks, etc.
Nog wat: leerkrachten vertellen niet meer alles, maar lesboeken des te meer. Brugklassers vergeten vaak in hun boek te kijken, terwijl die boeken tegenwoordig vrij uitgebreide les- en studiehandleidingen bevatten. Tegen die tijd samen boeken doornemen dus en de methode proberen te snappen.
"2. Kies je voor school hoog niveau en geen hb-beleid.... of lager niveau en (beginnend) hb-beleid. "
Ik snap die vraag helemaal niet. Als jouw kind sneller leert, dan blijft dat zo. Op het vo zal ze opnieuw een voorsprong krijgen, simpelweg omdat ze minder tijd nodig heeft om het verplichte te leren. Op een lager niveau instappen zou in Nederland geen optie zijn. Omhoog stromen is niet eenvoudig. Bovendien zou dat ook een reden kunnen zijn om het kind juist niet eerder naar het vo te laten gaan.
"3. Blijf je in groep 7 of ga je van januari naar groep 8 (Frans en wereldorientatie moeten bijvoorbeeld bijgewerkt worden. Is Vlaamse school, vandaar Frans) "
Ik denk dat dat niet uitmaakt. Wereldorientatie is niet zo heel belangrijk en Frans leert ze op het vo ook wel bij. Heeft ze wat te doen
Aan de andere kant: als ze nu naar groep 8 kan, dan geeft haar dat in de tussentijd tot aan het vo misschien nog wat te doen.
Groet,
Miriam Lavell

Struisvogel

Struisvogel

10-11-2009 om 15:29

Niveau

Dank reactie.
Ik bedoel met niveau het volgende. Kies je voor een streng college waar het vooral om de hoge punten draait en de meetlat voor iedereen hetzelfde ligt. Hb-beleid = niet bestaand. Of kies je voor een school waar de lat wat lager ligt en met (zogezegd) aandacht voor iedere leerling en een beginnend hb-beleid.
Het gaat in beide gevallen om ASO (algemeen secundair onderwijs vergelijkbaar met VWO).
Ik denk meer richting het college want wat ik tot nu toe aan hb-beleid zie in het lager onderwijs is te weinig voor dochter. Misschien naief maar als het er niet is, heb je ook geen verwachtingen... en kan het dus ook niet tegenvalllen. Ook ben je dan niet de zuurpruim die weer komt melden dat het nog steeds te weinig is (wie schreef ook alweer map voor drie maanden in twee weken klaar) ....
Hoop dat ik nu duidelijker ben.

Duidelijkheid

Als streng ook duidelijk is, dan zou ik daarvoor kiezen. Met duidelijkheid is het makkelijkst te leven. Je weet waar je wat moet omzeilen en je weet wat je precies moet doen om in de smaak te vallen.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.