Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Met de klas naar de sloot?

Er is nu iets gebeurd, en ik graag me af wat jullie daar nu van vinden.
Mijn zoontje is onder schooltijd in de sloot gevallen.Hij heeft nog geen zwemdiploma, en heeft er tot zijn middel in gestaan.
Ze zijn met de klas ( combi 3-5) naar de sloot geweest, en daar moesten ze een potje met water vullen.
volgens de meester had hij koppels van 2 gemaakt, elk groep 3-kind, met een groep 5-kind. (Mijn zoontje zit in groep 3, en was blijkbaar het enige 3-3koppel, maar dat terzijde.)
In eerste instantie toen mijn zoontje het vertelde reageerde ik nogal laconiek, maar mijn man was er echt boos over. Want hoe kan je met een hele klas kinderen veilig naar de sloot toe?
En hoe kan je de verantwoordelijkheid voor een groep 3 kind bij een groep 5 kind leggen?
De meester heeft nog wel naar huis gebeld om het te vertellen.
Ik ben gewoon benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

07-10-2010 om 16:00

Wat voor sloot

Ik geloof dat ik vrij makkelijk ben als moeder want ik zou mij hier niet zo druk over maken. Tenminste als het zou gaan om zo'n kleine ondiepe sloot. Een grote waterplas zou een ander verhaal zijn. Nu stonden ze waarschijnlijk met zijn allen in een rijtje langs de waterkant van zo'n ondiepe sloot potjes water te vullen.

Wij wonen aan een sloot. Er staan hier regelmatig schoolklassen potten met water te vullen. Beestjes te vangen en kikkerdril te scheppen. Ik vind dat hartstikke leuk.

Zelfs een kind uit groep 3 zonder zwemdiploma zal als hij/zij in een ondiepe sloot valt gewoon weer rechtop gaan staan. Ik zie zelf het verdrinkingsgevaar niet zo.

En dat terwijl ik als moeder rond zwembaden, meren en de zee heel streng ben. geen zwemdiploma B dan moeten mijn kinderen een zwemvest aan en die gaat niet uit. Ook niet als ze langs de waterkant spelen.

Oja, ik zie ook niet dat de verantwoordelijkheid bij een kind van groep 5 lag. Die lag nog altijd bij de leraar. Maar een kind van groep 5 kan waarschijnlijk wel makkelijker zo'n pot met water vullen en de deksel er weer opschroeven. Als mijn groep 5 kind trouwens een kind van groep 3 zou moeten begeleiden zou dat redelijk kansloos zijn. Mijn groep 5-er is kleiner dan een gemiddelde groep 3-er. Maar hij kan waarschijnlijk wel een stuk beter zwemmen.

Geen probleem

Ik zou me pas druk maken als school dit soort uitjes niet meer zou durven te doen. Kijk, bij risico op levensgevaarlijke verwondingen wordt het wat anders. Monsters nemen in de berm van de snelweg. Nu ik erover denk.. als er simpelere manieren zijn om hetzelfde te bereiken. Maar wat doe je hier: je zorgt dat kinderen een keer zélf een monster leren nemen in de natuur. Lijkt mij alleen maar nuttig. Het idee dat maatjes elkaar in de gaten houden wordt heel veel gebruikt en werkt vaak prima.
We hebben in de buurt een bos met een rivier. Inmiddels zijn zowel mijn zoon als zijn beste vriendinnetje (model hib-je) er al in gedonderd. Allebei in het najaar, 5 minuten lopen naar de fiets en 5 minuten naar huis fietsen. Ik ben er niet trots op maar ik vind het ook geen sikkepitje erg. Ze spelen vaak aan de kant en ja, dan kan dat een keer gebeuren.

Prima

Laatst op de radio, over hyperouderschap (niet dat ik jou daarvan beticht jasset!). Een psycholoog gaf het voorbeeld van kinderen die voetballen vlak langs een sloot. De bezorgde ouder zou kunnen zeggen: toe jongens, niet doen, straks rolt die bal in de sloot. Kinderen gaan elders spelen, maar hebben niet veel geleerd van de situatie. Een andere aanpak kan zijn: ze laten begaan. Rolt die bal in de sloot, moeten ze er iets mee. Ze hebben een probleem, en moeten dat gaan oplossen. Ze moeten samenwerken, merken dat je een nat pak haalt als je dat soort grappen uithaalt etc. Een veel rijkere ervaring dan puur het verbod van de ouder. Als het 1. niet gevaarlijk is en 2. niet ernstig overlastgevend, laat kinderen dan aanklooien, was zijn stelregel.
Ik kan me hier helemaal in vinden. Kortom: ik vind dat school hier niets verkeerds gedaan heeft, je zoon is niet aan zijn lot overgelaten en zoals ik het lees, is hij niet in gevaar geweest.

Moek

Moek

07-10-2010 om 17:08

Allemaal erin gedonderd

Die van mij zijn allemaal wel eens in een sloot gedonderd en er ook weer zelf uit gekomen.

Bij de jongste was het wel eng. Dat was in een vakantiepark en ik had geen idee dat er vlak bij het huisje (met kroos overdekt) water was. Ik liet haar dus even alleen rond het huisje rommelen en schrok me vervolgens half dood toen ze krijsend en onder het kroos binnen kwam rennen. Daar voelde ik me toen wel schuldig over, omdat ik er niet bij was geweest en dus niet had kunnen ingrijpen als ze er niet zelf uit had kunnen komen. Maar zolang er iemand in de burt is...niks aan de hand.

jasset

jasset

07-10-2010 om 19:20 Topicstarter

Leuk

al die reacties!
Het was dus meer mijn man die het niet vond kunnen en over verantwoordelijkheid enzo.
Nu gebeurt het hier zeer regelmatig dat mijn man iets veel te gevaarlijk vindt, terwijl ik het wel vind kunnen. Dus ik vroeg me gewoon even af of ik nu te makkelijk dacht, of hij te moeilijk.
Ik heb hem verteld van jullie reacties, vond 'ie niet leuk!
en hoe hij zomaar in de sloot viel?
bij het scheppen uit het water gleed hij uit.
en hoe diep de slot was?
Hij stond tot zijn middel. Mijn mening is ook dat hij als hij was gevallen overeind zou komen, maar mijn man denkt dat hij nooit overeind zou komen, (???)
Ik heb wel een beetje medelijden met de meester...want mijn man heeft wel een beetje moeilijk gedaan tegen hem ( en ik schaam me er ook voor.)
Verder heb ik trouwens een hele leuke man hoor!!!

Bastet

Bastet

07-10-2010 om 19:22

Pelle

Dat is niet zo moeilijk,probeer die gave groene kikker te vangen en je ligt erin voor het weet..)

Nasha 1st

Nasha 1st

07-10-2010 om 20:32

Sorry, tegengeluid

ik vind het namelijk wel een risico, en ik weet ook niet of ik zo blij zou zijn...zorg dan voor wat meer begeleiding, want ook meester kan net een andere kant opkijken, en ik weet niet of alle kinderen van die leeftijd wel zo attent zijn om te roepen dat Pietje in het water ligt....

Fraz

Fraz

07-10-2010 om 21:27

Tuurlijk wel

tuurlijk roept er wel een kind als er eentje in dondert. Dat is toch grote hilariteit. Kan mij nou echt niet voorstellen dat er niemand zou roepen/gillen/schateren hoor.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-10-2010 om 21:30

en daarom is het veilig genoeg? Ik zie dat gewoon anders...

Je wilt toch

dat kinderen op school meer doen dan alleen boekjes doorwerken? Kinderen hebben ervaringen nodig om te kunnen leren. Met een groep naar de sloot gaan en met die groep (iets natter) weer terug komen vind ik een nuttige les.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-10-2010 om 22:10

Tuurlijk

ik vind het idee ook geweldig, maar wel met meer toezicht dan 1 meester.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-10-2010 om 22:31

Tja...

ik zal dan wel een truttige moeder zijn, maar mijn kinderen mochten tot voor kort niet zonder goed toezicht in de buurt van de sloot komen. Niet dat ze nu met A volleerde zwemmers zijn, maar wel beter. Daarbij denk ik vooral aan de sloten hier in de buurt en daar zou ik niet graag invallen. vaak zijn ze echt dieper dan je op het 1e oog zou denken....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-10-2010 om 23:52

Kind heeft recht om in sloot te vallen

Ik vind dat kinderen het recht hebben om in sloten te vallen. Of uit een boom te kukelen. Ja, dat vind ik. Natuurlijk kunnen wij niet inschatten of zich een écht onveilige situatie heeft voorgedaan. Maar ik denk dat het allemaal reuze meevalt. Tja, kind is nu in de sloot gevallen. Is dat erg? Welnee joh!
"Daarbij denk ik vooral aan de sloten hier in de buurt en daar zou ik niet graag invallen."
Nee, ik val ook liever niet in de sloot. Je krijgt er namelijk vieze kleren van.
By the way: al hadden er tien leerkrachten omheen gestaan, dan nog kun je niet voorkomen dat er eens iemand in de modder kukelt. Hoeft ook niet.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

08-10-2010 om 00:54

Zwemdiploma b?

"En dat terwijl ik als moeder rond zwembaden, meren en de zee heel streng ben. geen zwemdiploma B dan moeten mijn kinderen een zwemvest aan en die gaat niet uit. Ook niet als ze langs de waterkant spelen."

Zoiets heb ik hier al vaker gelezen. Het verbaast mij. Ik heb zelf alleen mijn zwemdiploma A, en ik zwem met een gerust hart in zwembad, meren,rivieren of zee. Bij onder water zwemmen en duiken krijg ik last van mijn oren, dus mijn B zal ik nooit willen/kunnen halen. Ik was als kind geen supergoede zwemmer (verder ook niet erg goed in sport), maar ik heb wel als kind met de zwemavondvierdaagse meegedaan en als volwassene in het zwembad baantjes getrokken om me fitter te voelen.
Hoezo is een diploma A niet genoeg?

Bastet

Bastet

08-10-2010 om 07:04

Nasha

Tuurlijk is het goor,en smerig,en je wil niet weten hoe ze thuis komen.Maar ik herinner me ook de gelukzalige glimlach van mijn zoon na een middag buitenspelen met als hoogtepunt in de sloot storten,hij heeft altijd zo genoten in de natuur.

Fianna

Fianna

08-10-2010 om 09:49

Leuk juist

dat dat nog gebeurt. Ik zie het probleem ook niet zo en ga er van uit dat de sloot niet erg diep was.

Ijsvogeltje

"Ik vind dat kinderen het recht hebben om in sloten te vallen. Of uit een boom te kukelen. Ja, dat vind ik."
Eensch!!! Ik geef mijn kinderen juist een schouderklopje als ze vies, nat en geblutst thuis komen, dan hebben ze immers goed gespeeld )
Er zijn natuurlijk wel grenzen: ze mogen niet aan de rand van de IJssel spelen of zo. Maar om je kinderen nou te willen behoeden voor ieder normaal kinderongelukje... mij niet gezien.

Overigens stonden mijn kinderen al toen ze twee waren allebei gewoon weer op als ze omvielen in ondiep water. Lijkt me dat de meeste zesjarigen dat kunstje dan ook wel kennen.

Bastet

Bastet

08-10-2010 om 12:02

Leerkracht

We hadden op de school ooit een leerkracht die een enorm aquarium had in de klas,met veel dieren die leefden in sloten,echt geweldig.Meerdere malen per jaar gaf hij slootjesles aan alle kinderen.Kaplaarzen aan,schepnet mee,echt geweldig,mijn kinderen herinneren zich dat nog goed.

vlinder72

vlinder72

08-10-2010 om 15:42

@pelle en wisse l.nik

Ach, iedereen heeft zo zijn tik niet waar?

Misschien zwaar overdreven maar ik voelde mij er afgelopen zomer niet prettig bij om mijn net 6 jarige zonder zwemvest te laten rondlopen. Wij waren op vakantie in de buurt van Biarritz en de zee is daar behoorlijk wild. Wij hebben vier kinderen. En natuurlijk houden wij onze kinderen goed in de gaten maar er is er zo eentje weg. Mijn zesjarige is een iel mannetje. Hij had net zijn A gehaald en ik vond het geen prettig idee om hem helemaal vrij te laten. volgens mij vond het het zelf ook best nog wel eng. Het was onze eerste strandvakantie dus het was voor iedereen nog even wennen (onze baby heeft de hele vakantie met zijn voetjes omhoog gezeten zo eng vond hij het water, het strand vond hij dan wel weer geweldig). Overigens moet je nu geen beeld hebben van een heel zielig jongetje in zo'n oranjezwemvest met zo'n hoge kraag dat hij niets meer kan zien hoor. Wij gebruiken van die Konfidence Jackets in plaats van zwembandjes. Mijn kinderen hadden nogal eens de gewoonte om die bandjes af te doen of ze schoten af of raakten lek en daarom hebben wij een paar jaar geleden twee van die jasjes gekocht. Ze zijn lekker fel van kleur, niet dik en ze beschermen ook nog eens tegen de zon.

En ik weet best dat B niet veel toevoegt maar het is wel belangrijk voor mijn gevoel(en omdat ik nou eenmaal de moeder ben, mag ik bepalen dat zij minstens B moeten hebben voordat zij stoppen met zwemles). Nu heeft mijn jochie trouwens ook zijn C en hij zwemt nu echt een stuk beter dan voor de zomervakantie (kan natuurlijk ook komen door een stukje toegenomen zelfvertrouwen en net weer iets meer kracht).

Bastet

Bastet

08-10-2010 om 16:26

Vlinder

Wat betreft het strand heb je volkomen gelijk,vind ik.Ook volwassenen raken dicht bij de kust in de problemen,laat staan een iel ventje van zes.Zeker als het een wilde zee is.Een A,B en zelfs C-diploma geeft aan dat je een bepaalde basisvaardigheid hebt,meer niet.Het blijft een ventje van zes.
en in een zwembad kan een kleintje makkelijk over het hoofd worden gezien,is mijn ervaring,ik was altijd alert,als ik met mijn kinderen in het zwembad was.

krin

krin

08-10-2010 om 16:41

Gevaarlijke dingen

laatst gezien via Twitter via Ouders Online: Gever Tully over de gevaarlijke dingen die je je kinderen zou moeten laten doen, en waarom.
http://www.ted.com/talks/gever_tulley_on_5_dangerous_things_for_kids.html
Ik was het erg met hem eens, al draait mijn hart zich om bij het idee dat ik zoon met vuur zou laten spelen. Of met een zakmes. En toch ga ik hem zijn gang laten gaan. Ooit.
Maar hij heeft gelijk: wat ze ervan leren, kunnen ze niet op een andere manier leren. Ik denk dat water scheppen uit de sloot zeker op zijn lijstje zou komen.

Vuur en mes

Is dat niet vooral een kwestie van discipline en methodes aanleren? Mijn kinderen snijden al met scherpe messen vanaf een jaar of 2. Gats wat klinkt dat anders dan ik het bedoel. Niet om op te scheppen, maar ik heb ze vanaf dag 1 geleerd hoe je met dat soort zaken omgaat. Vuur en mes zijn niet alleen gevaarlijk maar ook nuttig en nodig om eten klaar te maken. Dat is dus een kwestie van de handleiding erbij geven. Stompe messen zijn trouwens gevaarlijker omdat je kan uitschieten.

De regels met messen zijn: je bewust zijn van waar je mee bezig bent dus niet multitasken. Zorgen dat je goed staat of zit, op een goede hoogte aan het werk bent, goede plank eronder, vasthoudende hand zo houden dat je niet in je vingers kunt snijden, goed kijken in welke richting een mes zou kunnen uitschieten.. dat soort dingen.

Vuur: kijken of er brandbare materialen in de buurt liggen, weten dat je geen vloeistoffen op het vuur mag gooien, blusmethodes kennen en snappen wanneer je met water en wanneer je met een deken blust. Ehhmmm.. oh ja, ook wat nodig is voor vuur, zodat je niet alleen efficient kunt blussen maar ook kunt trouble shooten als het niet lukt om vuur aan te krijgen.

Nou ja, daar kan je dus hele verhalen over schrijven.
Als je in de wildernis wilt kunnen eten zul je vuur en mes toch echt nodig hebben!

Bastet

Bastet

08-10-2010 om 17:20

Ja,maar....

Ja,mee eens.Dus mijn kinderen klimmen in bomen,springen in de sloot,gaan varen met een rubberboot als ze wat groter zijn,allemaal prima.Maar dat is toch wat anders dan een kind van zes met net zijn eerste diploma loslaten bij een woeste zee....

vlinder72

vlinder72

08-10-2010 om 19:15

Hoi pelle

Ligt aan het zwembad .

Nu wel trouwens mijn twee oudste kinderen hebben nu allebei drie zwemdiploma's. Mijn dochter is bezig met A en kleintje is nu bijna 1,5 jaar maar die durft op dit moment niet eens in de buurt van water te komen. Situatie is nu dus anders dan voor de zomervakantie. Maar tot op heden had ik mijn beslissing wel of geen zwemvestje laten afhangen van het zwembad en de situatie. Groot zwembad met veel glijbanen en een golfslagbad. Zeker een zwemvest. Zeker mijn tweede is nogal ondernemend. Als hij iets leuks ziet dan gaat hij er zeker op af zonder dat tegen ons te vertellen (hij komt ook altijd wel weer terug maar in een zwembad vind ik dat toch iets minder).

Zo'n rechthoekig Landal zwembad met glijbaan. Geen zwemvestje.

En ik merk dat ik zelf ook iets makkelijker wordt. Ik ben pas naar het zwembad geweest met drie van mijn kinderen en een vriendje. Dochter had haar zwemvestje aan, de rest kon goed zwemmen en ik durfde zowaar op een stoel te gaan zitten en een boek te lezen. Het zwembad was ook niet erg spannend. Alleen een speelbad (90 centimeter diep) en een 20 meter instructiebad.

Annet

Annet

08-10-2010 om 19:49

De ene sloot is de andere niet

Er zijn diepe sloten waarin groep-3 kinderen kunnen verdrinken, alleen om hoe diep ze zijn.
Er zijn ondiepe sloten waarin groep-3 kinderen gemakkelijk kunnen staan, ook al zijn ze aan de kleine kant.
Het probleem kan dan nog zijn dat er niet zelf uit kunnen komen, dus altijd anderen erbij is dan aanbevolen.
Bij dit soort sloten gaat het niet om kunnen zwemmen. In deze sloten valt niets te zwemmen. Wel vies te worden.

Mijn mening is dat als school weet hoe diep de sloot is, ze ook kunnen beoordelen of dit project haalbaar is.

krin

krin

08-10-2010 om 21:33

Dat mes, rb

daar had ik meer het beeld van een zakmes bij, en dan een tak uitzoeken en proberen daar een tuinkabouter van te snijden. Met keukenmessen is zoon inderdaad al sinds zijn tweede in de weer. Hakken is leuk, nu nog bedenken dat bij het eten een mes gebruiken ook best handig is
Die man van de vijf gevaarlijke dingen betoogde hetzelfde: leg ze uit hoe het werkt, maak afspraken en laat ze dan hun gang gaan.

Krin: victorinox

Met 8,5 heeft oudste zijn eerste zakmes gekocht en ik heb toch het idee dat dat hakken met die keukenmessen heeft geholpen hoor

Hij snijdt punten aan takken in het bos en soms bewerkt hij ze wat meer en haalt de hele schors eraf. De eerste tuinkabouter moet ik nog zien verschijnen. Hij heeft zich twee keer een beetje gesneden met dat mes, kleine krasjes. Denk ik.

Sinds hij zijn kinderstoel heeft afgezworen moet ik bij iedere maaltijd weer vragen of hij niet zijn elleboog op tafel wil zetten om het eten op zijn Amerikaans naar binnen te schuiven. Dus mes bij het eten gebruiken daar moeten wij ook iedere keer om vragen.

krin

krin

08-10-2010 om 23:05

Precies

Victorinox. Zo-een heeft Sint nog eens voor me meegebracht, en dat exemplaar, dat me de eerste keer dat ik het weer dicht wilde klappen gemeen in de vingers beet, mag nog steeds mee op vakantie.
Handig voor pijl-en-bogen maken en je naam in een biels krassen, en om later op de middelbare school tafels mee te slopen.
Misschien moet Sint hem maar aan de volgende generatie doorgeven dit jaar.

Krin

Wat je ook maar één keer doet: alle messen en andere dingen tegelijk uitklappen... zie ze maar eens terug te krijgen.

Wou je hetzelfde mes weer doorgeven? Of meer de traditie?

Mijn vader hield trouwens het kleine mesje altijd apart om een superscherp lemmet te hebben voor speciale gevallen. Zoals jouw middelbare schooltafels ofzo. Het gewone mes wordt dan zoveel gebruikt dat het wel scherp blijft maar niet meer zo gevaarlijk voelt bij de eerste aanraking.

Oh ja en ik heb er meteen een veter bijgekocht, felgeel, zodat mijn zoon zijn mes niet zo snel kwijtraakt. Zelf heb ik er wel twee of drie moeten vervangen in mijn pubertijd. Nam ze idd mee op vakantie. Nu zou dat trouwens niet meer kunnen, ja, in het veld of op de berg wel, maar je komt er amper meer een museum mee in. In Londen en Berlijn werden we bij grotere gelegenheden altijd doorgelicht. Rijksmuseum ook... de tijden veranderen. Mijn vader heeft al een zakmes op zak sinds 1938.. dat vond mijn zoon wel een cool idee.

krin

krin

09-10-2010 om 16:18

Dezelfde

dacht ik, traditiefreak als ik ben, maar ja, dat ding is wel bot zolangzamerhand, en dat was nou net weer niet verstandig.
Die veter is een goed idee, ik zal eens kijken of ik Sint kan overhalen zoon te verblijden met een moordwapen annex tuinkaboutersnijder.
Het zakmesje van opa, ja. Daar is mijn moeder nog bijna voor uit het vliegtuig gezet ooit. Nou ja, dat is wat dramatisch gezegd, maar ze moest het inleveren en nu is het weg. Terwijl dat het mesje was waarmee de plakbandjes van de pakpapiertjes op Sinterklaasavond werden losgesneden. Zucht.
Het is soms best lastig, traditietrouw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.