Linda99
09-12-2009 om 14:21
Meerwaarde van vriendin in de klas bij kleuters?
Vandaag te horen gekregen dat de jongste mag gaan wennen op de basisschool. Door een wisseling van school op een redelijk laat moment is pas sinds vorige week het isnchrijfformulier op de nieuwe school afgeleverd. Vergeten erop te zetten dat we graag willen dat dochter bij vriendinnetje in de klas komt. Hadden we al wel mondeling met de directrice besproken en ze dacht dat het geen probleem was. Maar, nu is ze dus in de andere kleuterklas geplaatst...
Ik ga proberen dat nog te veranderen. Mijn gedachte was namelijk dat het wennen dan een stuk makkelijker zou zijn. Want in plaatst van de vertrouwde school waar d'r grote zus al jaren heen gaat is de nieuwe school voor de jongste dus echt totaal nieuw. Ze heeft zelfs het gebouw pas 1 keer gezien.
Maar ik vraag me af hoe dat bij anderen is gegaan. Ging het wennen beter/makkelijker omdat je kind bij een vriendje/vriendinnetje in de klas kwam? Heb de drama's van het wennen van de oudste nog goed in mijn geheugen dus hoopte op een makkelijkere periode met de jongste.
100%mama
09-12-2009 om 14:26
Hier
juist "expres" niet de 2 vriendjes bij elkaar in de klas laten zitten. Ik (en vriendin dus mama van zijn beste vriendje) waren het er beiden over eens dat er de kans bestond dat ze teveel aan elkaar zouden gaan hangen en zich om die reden zouden kunnen afzonder/sluiten van de rest van de groep. School was het hier mee eens. De wen periode hebben we overigens niet gehad, na de eerst ochtend wilde hij elke dag en de hele dag. Tuurlijk is het kind afhankelijk, maar wij zijn blij het niet te hebben gedaan, na school is er genoeg tijd over.
Linda99
09-12-2009 om 14:49
"vriendinnetje"
Het is niet d'r beste vriendinnetje maar meer een die ze 1 keer in de maand ziet ofzo: buurmeisje van schuin achter (die gaat verhuizen). Dus geloof nooit dat ze onwijs aan elkaar zullen gaan hangen maar meer dat jongste toch wel een vertrouwd element in de buurt heeft.
(Grote kans dat mama beren op de weg ziet, maar we hadden dochter al verteld dat ze bij S. in de klas zou komen dus vind het jamemr als dat dan niet door gaat. Ze gaat ook al niet naar de school/klas waar ze eerst heen zou gaan)
Mathilde
09-12-2009 om 16:20
Hier niet
Oudste (nu 6) was heel dik vriendin met een ander meisje op het kdv. Ze spraken vaak thuis af en speelden op het kdv veel samen. Toen oudste naar school ging, heb ik haar van tevoren gezegd dat ik niet zeker wist of ze bij haar vriendin in de klas zou komen. Ik heb wel getwijfeld of ik erom zou vragen bij de school, maar mijn man leek het juist beter als ze in een andere klas zou komen, met het idee dat ze dan sneller contact zou zoeken met andere kinderen. Uiteindelijk kwam ze in een klas waar ze niemand kende (direct na de zomervakantie). Toch vond ze bijna onmiddellijk aansluiting en het eindresultaat was dat ze meer vriendinnen had dan daarvoor
. Dus bij haar pakte het juist goed uit om zonder hartsvriendin te beginnen.
Mijn jongste (bijna 4) heeft geluk, want toevallig hebben alle meisjes waarmee dochter is bevriend ook een jonger broertje van ongeveer dezelfde leeftijd, en die komen in dezelfde klas als hij. Hij kent dus al een heleboel kinderen. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat als hij fulltime naar school gaat (nu zit hij in de wenfase).
Hanne.
09-12-2009 om 20:22
Zou het niet meer kiezen
Wij hebben lang getwijfeld, of we onze oudste wel of niet bij z'n vriendje in de klas wilden.
Toen bleek dat er nóg een vriendje zou gaan hebben we gekozen om het wél te doen (er zouden zeker 2 kinderen bij elkaar in de klas komen, en we waren bang dat de 3e er buiten zou vallen)
Ik vond het geen onverdeeld succes. Kind 'hing' veel aan het vriendje, terwijl vriendje zich op school heel anders gedroeg dan 'prive' bovendien zat vriendje 1 al een paar maanden op school, en had daar al nieuwe vriendjes gemaakt die hij liever niet wilde delen.
We zijn nu een jaar verder, en mijn kind heeft nu dat vriendje pas 'losgelaten' om te doen wat hij zelf wil.
amk
09-12-2009 om 21:56
Wennen?
wij hebben het fenomeen wennen overgeslagen. Dochterlief is gewoon de dag na haar verjaardag naar school gegaan zonder de school eerder gezien te hebben. We kenden er ook niemand want vanuit 'onze' wijk gaan er geen kinderen naar die school. En na 2 dagen was het eerste speelafspraakje er al.
Ik denk dat het van het kind afhangt wat beter is. Mijn dochter moest nu wel vrienden maken.
Ik ben blij dat haar verloofde niet hier op school gaat, want dan bestaat de kans dat hij ook dan echt aan haar kleeft. (en ze zijn al zo klef)
Linda99
09-12-2009 om 22:33
Fijn
Om reacties te lezen. Snap dus dat het bij een hechte vriendschap niet ideaal is. Nooit aan gedacht eigenlijk want peuter zou in eerste instantie in de klas komen bij de buurjongen (die hier vaak komt) en later zou haar vriendin van de crèche ook bij haar in de klas komen. Zagen we allemaal eigenlijk alleen maar als "leuk." Kan dus ook anders lopen, goed om te weten.
Amk: ik ben zelf wel blij met wennen, al is het maar 1 keer. Vind toch dat het kinderen (althans, die van mij) wat meer rust geeft in de aanloop naar het schoolgaan zelf. Ze weten dan wat ze te wachten staat. Oudste (8) is vorige ook even wezen wennen op de nieuwe school en dat deed haar echt erg goed. Ze vertelde ook dat ze het daardoor minder eng vind nu.
Linda99
10-12-2009 om 11:43
Geplaatst
Na contact met school te hebben gehad wordt dochter toch geplaatst in de klas bij het vriendinnetje. Volgens zeggen is de juf van die klas ook de leukste dus als ik dan toch kan kiezen
We zien wel hoe het gaat lopen, zal zeker opletten of de meiden niet aan elkaar gaan hangen maar eigenlijk doet dochter dat nu ook niet met haar beste vriendin op de creche.....
Kadonaj
10-12-2009 om 19:58
Hier twijfelend
Mijn zoon kreeg na een half jaar zijn neefje in de klas, die heel moeilijk kon wennen en dus erg aan mijn zoontje hing. Het was echt een drama als mijn zoontje een dag ziek was, dan was neefje van slag etc... Aan de andere kant was mijn zoontje weer heel beschermend en soms zelf bezitterig en dominant naar zijn neefje toe.
uiteindelijk loste de situatie zich op, wij kregen een groter huis en zoonlief een andere basisschool. Maar ze zijn nog steeds beste vriendjes uiteraard 
Lisa76
10-12-2009 om 21:54
Linda en beren (ot)
hihi ik ken die beren op de weg wel... ooooh we willen gewoon zoooo graag dat ze het naar hun zin hebben op school. Ben start 4 januari. 3 weken later komt een vriendinnetje ook in die klas. Ben erg benieuwd. (zie ook draadje hierboven).
liefs lisa