Latino
12-02-2011 om 11:32
Meer vertrouwd raken met engels
Mijn brugklasser leert zijn Engels altijd goed en weet thuis altijd alles maar heeft moeite met het toepassen bijv. het invullen van geleerde woordjes in een zin.
Wie heeft er een goede tip hem meer vertrouwd te maken met het Engels? Bijv. Engelse teksten lezen?
Maylise
12-02-2011 om 13:04
Tv kijken
TV kijken kan best helpen om vertrouwd te raken met gesproken Engels. Misschien is er een serie die je zoon leuk vind en die hij kan gaan kijken in het Engels? Eventueel kun je de ondertiteling weghalen/afplakken of hem op de BBC laten kijken. Dat werkt dan wel het beste met een serie die hij leuk vindt en waar hij al vertrouwd mee is.
Verder misschien (strip)boeken voor hem kopen; Door veel te lezen en de taal veel te horen ontwikkel je vanzelf wat meer gevoel voor de taal.
Maylise
dc
12-02-2011 om 18:30
Lezen
Voor grammatica werkt lezen het beste. En niet moeilijke boeken, maar juist VEEEL boeken die hij leuk vindt. Harry Potter in het engels bijvoorbeeld?
En niet elk woord of ding dat hij niet kent opzoeken, want dat werkt ontzettend frustrerend. Enkel laten opzoeken als hij echt niet meer weet waar het over gaat. Onbewust leer je zo veel meer dan door grammatica te stampen!
En inderdaad, een leuke serie in het engels kijken.
Annet
12-02-2011 om 21:52
Ja, lezen!
Met Engels gaat het met oudste goed. Zij leest geregeld boeken in het Engels die ze eerder in het Nederlands heeft gelezen.
Met Frans gaat het moeilijker. Ze is eind 2010 gestart met lezen van Franse boekjes. En ze doet extra online oefeningen op internet
Dit begint te werken. Ze moet nog steeds veel energie stoppen in het woordjes leren maar de punten kruipen duidelijk omhoog.
Volgens dochter staat ze al bijna een 7. Op haar lijst staat nu een 6,3
Ach ja, ze is goed in positief denken.
Mede dankzij dc leest ze nu geregeld boekjes van J'aime lire. En ze gaat er steeds sneller doorheen. Een goed teken dus!
dc
13-02-2011 om 08:44
Leuk annet!
Echt leuk om te horen dat ze de boekjes leuk vindt!
Waar doet ze trouwens de extra franse oefeningen? Is misschien ook leuk voor mijn nichtje.
Annet
13-02-2011 om 12:00
Dochter doet het volgende:
- website van methode op school
- ds spel om frans te leren (werkt vanuit het engels), net zoiets als de cdroms voor vakantiefrans
- http://hotpot.klascement.net/fr.htm voor specifieke oefeningen
- http://www.stephyprod.com/livre-enfant/index.htm (site voor Franse kinderen om te lezen, grootste voordeel: je ziet tekst en hoort het gelezen worden)
- franse boekjes lezen (kinderboekjes)
Ze doet niet alles tegelijk hoor. Ze wisselt af.
Nikus
17-02-2011 om 15:08
In your pocket voor frans
Ken je dat Annet?
Erg handig. Welke methode gebruikt je dochter op school? Hier Grandes Lignes. Ook van die methode is een samenvatting te krijgen.
Annet
18-02-2011 om 11:05
Nee, ken ik niet
Google helpt me ook niet verder.
Maar nu gaan we de beste ervaring voor Frans toepassen, een weekje naar Frankrijk! Hoewel je bij het skiën niet zo heel veel Frans praat.
dc
18-02-2011 om 21:50
Ski frans
"poussez-vous! Je ne sais pas faire du ski!"
"A l'aide!"
"Je pense que mon jambe est cassé"