albana
13-03-2010 om 12:22
Lwoo?
Jongste heeft al jaren rekenproblemen (w.s. dyscalculie). Eigenlijk vanaf groep 4 was dit al duidelijk. Sinds groep 7 krijgt ze ook aangepast werk en enigzins hulp (door leerkacht in klein groepje, wel in de klas). Al die jaren hebben wij meermalen aangedrongen op hulp in de vorm van r.t. een handelingsplan of wat dan ook. Maar nee dit was niet nodig, ze kon het rekenen nog best aardig 'bijbenen' en zó erg was het niet. Buiten dat is haar talige kant veel beter (C of B niveau). Zeker als je dat vergelijkt met dat rekenen (D niveau meestal). We hebben nog pogingen gedaan een dyscalculie test te laten doen, maar dat schijnt ook al niet te helpen, het enige dat het oplevert is meer tijd bij dingen als cito-toetsen en die heeft ze helemaal niet nodig. Ze kan namelijk prima qua tempo meekomen, alleen leest ze de cijfers in de sommen doorelkaar en dat los je met een beetje tijd niet op.Verder is het een vrolijk kind, zit goed in haar vel, geen faalangst, gaat graag naar school, gezellig,sociaal.
Nu cito eindtoets. Daar kwam uit KL. Tuurlijk doordat dat taal naar beneden gaat door rekenen. Daar konden wij prima mee leven. Wij weten een goede school waar oudste ook naartoe is geweest en waar wij het volste vertrouwen in hebben. Buiten dat wist jongste al precies wie er ook naar toe zou gaan....en dat waren véél kinderen waar ze goed mee kan opschieten. Een kleine school, met kleine klassen.
Maar toen wilde school een IQ-test omdat er zo'n groot verschil is tussen rekenen en taal. Gewoon met de rest van de kinderen die een test moeten doen omdat onduidelijk is welk niveau het beste voor ze is. Oke dat was wel een goed idee. Zouden we eindelijk eens weten hoe en wat. En nu is het advies van die instantie LWOO. En wel gebaseerd op dat rekenenen (leerachterstand van zoveel jaar) én op grond van 'sociaal-emotionele problemen'. Vooral met dat laatste zijn wij niet eens. Nooit in al die jaren is er gesproken over sociaal-emotionele problemen....nooit was haar concentratie een écht probleem en nu opeens wel? Er werd ook nog gesproken over haar 'werkhouding' en ik denk dat dat bij rekenen wordt bedoeld. Want taal is haar 'hobby' en doet ze graag en enthousiast (tenminste dat horen we altijd).
Ik krijg een beetje het gevoel dat ze redenen zoeken in het sociaal emontionele vlak om haar een lwoo indicatie te geven. Maar waarom in hemelsnaam? Ik weet dat rekenen op het vervolgonderwijs niet zo'n grote rol meer speelt, niet zoals de basisschool. Met een beetje hulp (van ons) moet ze dat ene 'probleemvak' wel een beetje kunnen volhouden tot ze het kan laten vallen (3de), dan nog economie. Dat is tegenwoordig toch veel lezen en dat kan ze als de beste. Dus dat moet ook te doen zijn.
Het grootste probleem van die lwoo is dat het een heel andere school is (niet onze keuze) en dat ze na de 2de 'losgelaten' wordt in grote klassen van het regulier onderwijs. De kleine school die wij hebben uitgekozen heeft ook een goede huiswerkbegeleiding van behoorlijk wat uren voor kinderen die daarvoor in aanmerking komen.
Volgende week hebben we pas een gesprek en krijgen we precies de uitslag van de WISC-test. Ook wil ik volgende week de school van onze keuze bellen en vragen hoe zij er tegen aan kijken? Nemen ze dochter nog wel aan nu ze dit advies heeft? Overigens bied de school van onze keuze geen lwoo in onze woonplaats. Dus dat is geen optie.
Of misschien is lwoo toch wel beter? Hoewel het nu al zo'n inpact op dochter heeft gehad dat ze niet naar de school van haar keuze misschien kan dat ze er nachten niet van heeft geslapen. Buiten dat ziet dochter ook wel dat de kinderen die meestal naar het lwoo gaan een toch iets lager niveau hebben dan zij. Vaak zijn het ook nog taalprobelemen. En denkt ze dat ze zich op taalgebied een ongeluk gaat vervelen........zou dat zo zijn? (geen idee) Dohter is gek op taal, op lezen, schrijven en dichten. Lwoo is hier ter plaatse ook alleen op BL/Kl niveau. Hogere niveau's worden in de reguliere klas aangeboden.
groeten albana
(pfff wat een lang stuk, sorry, maar ik ben denk ik ook enigzins van slag)
Judith
17-03-2010 om 20:43
Hee, goed zeg
Hoi,
Dat klinkt goed.
Misschien was het ook nog wel zo, dat de testmeneer dacht jullie een dienst te bewijzen door LWOO toe te kennen. Sommige ouders zijn er natuurlijk juist blij mee, en teleurgesteld als het afgewezen wordt.
Aan de andere kant zou hij moeten snappen, dat de meeste kinderen zich niet lang kunnen concentreren op dingen waar ze vreselijke moeite mee hebben.
Geniet van je mooie element!
Judith
Geerke
18-03-2010 om 12:59
Albana? nio en pmtk?
Hadden ze naast de NIO ook de PMTK vragenlijst gedaan? Dat doen ze vaak samen. De prestatie motivatie lijst. Als dat zo is dan staat dat wel op het papier met de NIO-uitslag (onderaan).
Als je namelijk bij "drang om te presteren" of zoiets een laag cijfer hebt, een 1 of een 2, dan noemt die instantie dat al "sociaal emotionele problematiek" en als je dan ook wat achterstanden hebt op leergebied kan dat een LWOO indicatie zijn.
Ben benieuwd of het dat is.
Wij hebben dat bij een paar kinderen en ondanks dat daar die 1 of 2 voor prestatiedrang staat, is er totaal geen sociaal-emotionele problematiek.
Dat heeft vaak een enorme impact op de ouders (wow mijn kind heeft een stempeltje soc/em problematiek). Aan de andere kant hebben we daardoor wel eens LWOO voor elkaar gekregen waar we met zijn allen blij om waren, het heeft dus twee kanten.
albana
19-03-2010 om 08:49
Weet ik niet geerke
Bij het gesprek heb ik alle uitslagen wel gezien, maar juf heeft de kopie nog om op de school van onze keuze te laten zien. Wat me ook verbaasde...die meneer had allerlei conclusie's getrokken of aannames gedaan die helemaal niet klopten.Zo dacht hij dat dochter wél r.t. had gehad in de lagere klassen (not dus) en dat uit het leerlingenvolgsysteem ook wel zou blijken dat zijn conclusie klopte (niet dus, in l.l.v.s. is geen enkele aanwijzing wat dit betreft). Dat dochter rekenproblemen heeft wisten wij (en school)natuurlijk wel....Maar omdat haar taalniveau zo veel beter is had niemand op lwoo gerekend. Ook de sociaal emotionele problemen zijn nergens op gebaseerd (vondt juf) sociaal emotioneel is dochter juist erg goed. Natuurlijk ben je niet zo gemotiveerd in rekenen als je er geen fluit aan vindt en het niet kan.........dochter heeft wel eens verteld dat de enige motivatie die ze kan opbrengen voor rekenen is dat ze dan als het af is weer kan lezen....Met taal is ze niet slordig en is haar werkhouding prima, ook naar regels luisteren en sociale omgang is ze 1 van de besten van de klas, ze houd zich (volgens juf) goed aan afspraken. Ze heeft een prima zelfbeeld, niks geen faalangst. Toen we werd gepraat (door die man) over haar gedrag tijdens rekenen met die test had hij daar meteen een verklaring voor, echt zo'n typische zielenknijperverklaring..iets van laag zelfbeeld en reflectie. Ik dacht meteen : OOOooo, nee hé begint dat verklaar nu al? Ik bedoel iedere gek kan toch op z'n vingers natellen dat je de schurft krijgt aan rekenen als je het gewoon niet kan? Daar hoef je toch geen ingewikkelde constructies omheen te bedenken? Zó creeëer je eerder problemen dan dat ze er zijn. Ze kan niet rekenen, so what? Dat is vreselijk shit en lastig.....maar om er nu zo'n halszaak en problemeatisch iets van te maken lijkt me ook overdreven. Het is gewoon oorzaak-gevolg. En volgens mij is het vooral 'lastig' maar nou ook weer niet een kollosale handicap, ik kan wel ergere dingen bedenken die je kan hebben. En buiten dat....je hebt er maar mee te dealen...dus allerlei psychelogische verklaringen erop los laten zal weinig toe voegen.
Ik zag juf er ook een beetje 'ongeduldig' bij kijken toen de meneer z'n psychelogische riedeltje afstak.
Maar goed we zijn eraan ontsnapt, nu het gesprek op school nog...
Nader bericht volgt nog.
groeten albana
Geerke
19-03-2010 om 15:43
Albana
Zat nog even je eerste berichtje te lezen, sorry dat ik vroeg naar LWOO bij TL, dat speelt in jouw regio dus niet, jammer!! LWOO is op zich just helemaal niet verkeerd, alleen wel heel jammer dat ze daardoor naar een andere school moet. Ik snap niet dat ze iemand LWOO willen "aanpraten" want het kost hun alleen maar geld. Vaker komt voor, dat ouders het juist graag willen maar dat je kind niet in aanmerking komt.
Hm, ik hoop dat het een voor jullie positief vervolg krijgt!
albana
20-03-2010 om 10:35
Positief vervolg.........
Gisteren aan het eind van de middag gesprek op school+ met juf gehad. En ze is dus aangenomen! Met de toezegging dat ze haar r.t. geven evt.voor wiskunde. Mocht het nodig zijn kan ze ook in de huiswerkklas...voor extra ondersteuning. Maar volgens juf en de directeur was dat in eerste instantie niet de insteek. De huiswerkklas is meer gericht op kinderen die niet kunnen plannen, chaotisch zijn, zich niet aan afspraken kunnen houden of meer structuur nodig hebben. En aangzien juf vondt dat dit alles bij dochter niet speelde is ze daar voorlopig nog niet geplaatst. Dochter krijgt een 'coach' die haar aanspreekpunt zal zijn, een speciale coach voor kinderen die meer zorg nodig hebben. Deze coach zal met de wiskundeleraar (ken ik, is de meest geduldige en vriendelijke leraar die je maar kan wensen.) e.a. doornemen en ook in de gaten houden hoe het gaat en de r.t. voor haar rekening nemen.
Ze hadden (directrice en coach) nog een hele waslijst aan vragen, een gedeelte over welke hulp dochter tot nu toe nodig had gehad (nou dat was niet zoveel dus) en de rest over sociaal emotionele apecten....Die aan juf gesteld werden en dan keek juf een beetje naar mij,zo van klopt dit? En het was bijna grappig dat laatste deel....ik heb zelden zo'n waslijst aan probleemgedrag en problemen die je kan hebben bij elkaar gehoord en naarmate de vragenlijst vorderde werd ik trotser en trotser....Sjee dat je zoveel problemen kúnt hebben! Maar aan het eind van het liedje had dochter maar 3 sociaal emotionele minpuntjes (en het waren er 50 ofzo) dat slordige werken en haar concentratie bij rekenen en dat ze nog weleens 'bazig' kan doen. Ik heb dochter nog gezegd dat ze juf wel een dikke zoen mag geven....Zo positief bracht ze dochter naar voren. Niet dat dat niet zo is....Maar we hebben allemaal wel 's een mindere dag of niet dan? Maar blijkbaar vondt juf dit écht en zij heeft natuurlijk meer vergelijkingsmatriaal in zo'n klas als ik met 2 kinderen. Ik was ook wel enigzins verbaasd...schijnbaar is onze jongste écht zo'n braaf gezellig kind....Nu snap ik ook dat juf dat sociaal emotionele gedoe ook totaal niet zag zitten....want als er iemand probleemloos is op dit onderdeel is dochter het wel....en dan staat juf natuurlijk ook enigzins in d'r hemd (en de rest van het team van de vorige leerjaren) als zij al die jaren het tegenovergestelde hebben beweerd..en ze alsnog lwoo had gekregen op die gronden.
Ik heb nog even gekeken (geerke) het was alleen een NIO test, geen PMTK. W.s. was daar die sociaalemotionele vragenlijst van gisteren voor.
Jongens/meiden bedankt voor de steun!
groeten albana
Mama
20-03-2010 om 13:27
Mooi
Mooi dat het zo goed uitgepakt is. Gefeliciteerd me de toelating, een hele opluchting denk ik!