Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
cobi

cobi

27-04-2010 om 13:14

Luxeprobleem voor randstadters

Er vielen vandaag twee brieven voor onze achtstegroeper op de mat. Zoon is op twee scholen aangenomen in de gymnasiumbrugklas . We zijn er nog steeds niet uit. We twijfelen tussen de kleine, gemoedelijke havo/vwo en de grote school met vmbo-t/havo/vwoafdelong. Op beide scholen hebben we kinderen gehad en zelf zijn we fan van de kleine school: overzichtelijk, goede leerlingbegeleiding, vriendelijke sfeer, goede communicatie met ouders . We denken dat zoon - type doerak- wel baat heeft bij die overzichtelijkheid. Nadeel is dat school behalve een wankele gymnasiumpoot weinig extra's heeft op leerstofgebied.

Zoon is gebrand op school 2 vanwege het exact plus programma. School 2 is erg groot, heeft ook een vmbo-t afdeling en heeft vooral de bijzondere leerlingen uit de LOOT en kunstklassen hoog in het vaandel. Leerlingenpopulatie verschilt ook: op school 2 vond ik ze net weggelopen uit Holland's next topmodel, uit school 1 komen veel kinderen uit de omliggende dorpen.

Man is fel tegen op de grote school, wil eigenlijk ook niet de beslissing aan zoon overlaten. Ik wel, omdat hij tenslotte degene is die er 5/6/7 jaar rond moet lopen, maar voorzie toch ook wel wat problemen.
Kortom, ullie zijn welkom je licht erover te laten schijnen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

27-04-2010 om 14:36

Mijn eigen ervaring

Toen ik naar de middelbare school ging had ik ook 2 opties. Ik zelf wilde heel graag optie A, vooral mijn vader wilde optie B. Het is zeer tegen mijn zin in optie B geworden en dat heeft tot gevolg gehad dat ik 6 jaar op een school heb gezeten waar ik me niet thuis voelde en waar ik zo snel mogelijk weg wilde. Ik ben daardoor ook zonder diploma van school gegaan.
Als er geen hele zwaarwegende redenen zijn om je kind van een school weg te houden dan zou ik achtsegroepers wens respecteren. Je hebt helemaal als je zegt dat HIJ daar jarenlang moet rondlopen en doet hij dat niet met plezier dan is dat een heeeeeele lange en vervelende periode is mijn ervaring.

In aanvulling op puck

Ik ken je kind natuurlijk niet, maar als je m tegen zijn zin op die ene school doet dan loop je, bedenk ik me net, het risico dat hij bij ieder slecht rapport/standje van leerkracht/teleurstellende prestatie gaat lopen pruttelen "Ja, ik moest ook van jullie naar deze school, ik wilde helemaal niet". Zijn motivatie wordt er dan natuurlijk niet beter op.

Groeten,

Temet

Yta Chalne

Yta Chalne

27-04-2010 om 15:09

Zelf

Als er geen dwingende reden is waarom een school niet kan zou ik beslist gaan voor de keuze van het kind. Verder ben ik ook een fan van gróte scholen, omdat elk kind daar aansluiting kan vinden. Kleine scholen geven vooral de ouders een veilig gevoel.

En in aanvulling op mezelf

.. dit kan je natuurlijk ook uitbuiten: zoon, we twijfelen of jij die grote school 2 wel aankan. Maar laat maar zien. En als je gaat lopen slabakken dan ga je alsnog naar school 1 waar ze meer begeleiden.

Overigens los van dit soort overwegingen: als hij dol is op exacte dingen en men heeft daar een speciaal programma dan is school 2 het inhoudelijk waarschijnlijk ook wel bevredigender dan school 1. lijkt me.

Groeten,

Temet

Petra Kappers

Petra Kappers

27-04-2010 om 17:10

School 2

Ha ha, dacht je dat het voor jullie in de provincie overzichtelijk was, krijg je dit.
Ik sluit me aan bij de rest. Laat hem lekker naar school 2 gaan. Ik heb op een school gezeten die vroeger 'groot' heette (1400 ll) en ik vond dat een voordeel. lekker veel keus om mensen te ontmoeten waar je aansluiting bij had. Die weggelopen mensen uit next Top model vielen je gewoon op; er zitten vast mensen van allerlei pluimage. Persoonlijk houd ik niet zo van een monocultuur, wat je op een kleine school eerder hebt.

Mijn eigen ervaring

Ik had zelf een school uitgekozen en ik heb er een heel vervelende schooltijd gehad.

Mijn ouders hadden het beter bekeken, maar hebben de keus aan mij gelaten.

Even voor het evenwicht ...als het een makkelijke kwestie was zou cobi niet gepost hebben...

Tineke

Tineke

27-04-2010 om 19:15

Tsja

Je weet het niet. En je kunt het niet weten. Inhakend op Rodebeuk, voor het evenwicht: de school die mn ouders hadden uitgekozen was een ramp, de school die ik daarna zelf uitkoos was een nog heel veel grotere ramp. Toen kwam er een deskundige aan te pas en op 'zijn' school lukte het wel.

Hoe kan dat?

Cobi, hoe is het mogelijk dat je voor twee scholen tegelijkertijd hebt mogen inschrijven? Is Amsterdam dan de enige gemeente waar je maar op één school per ronde mag inschrijven?

rosa

rosa

28-04-2010 om 09:22

Lerarenbestand

Scholen waar het lerarenbestand zo wisselt zou ik inderdaad met enige argwaan bekijken.

Verder lijkt het me een lastige keuze, als je zoon zo'n duidelijke voorkeur heeft. Probeer hem duidelijk te laten zeggen waarop zijn voorkeur gebaseerd is (hoe ziet dat exacte programma er precies uit - is dat inderdaad de moeite).

Annet

Annet

28-04-2010 om 22:09

Hier een ander soort

http://www.beterbeta.nl
Bij dochter op school (1e klas gymnasium) krijgen alle leerlingen dit aangeboden.

Je hebt ook het technasium. Misschien daar even op googelen.

Dochter bevalt het programma goed. Techniek en ontwerpen wordt daarmee voor haar een stuk concreter en interessanter. Ze werken in groepjes. Ik zie wel dat ze eerder taken als coordinatie en presentatie op zich neemt en niet de meest technische taken. Maar misschien groeit dat nog (vooral als ze in een meisjesgroepje terecht komt)

Ook raar op 2 scholen tegelijk

Hier in Haarlem en IJmuiden/Driehuis kun je je ook maar op één school tegelijk aanmelden.
Je kunt zelfs in Haarlem uitgeloot worden en dan alsnog naar Driehuis moeten, waar eht dan misschien vol zit.

Annet

Annet

28-04-2010 om 23:58

Hier is aanmelden op meer scholen geen probleem

het is alleen niet zinvol want er zijn geen wachtlijsten. Wel of niet aangenomen worden is vooral spannend voor rugzakleerlingen en leerlingen die op het randje van een niveau zitten.
Het gymnasium leek een leerlingenstop te hebben maar toen is toch iedereen die in aanmerking kwam toegelaten. Voor de zekerheid hadden wij dochter wel op 2e schoolkeus aangemeld. En weer keurig afgemeld toen ze aangenomen werd op het gymnasium naar keus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.