Sash
10-03-2010 om 09:26
Linkshandig gaat samen met dyslexie?
Mijn dochter uit groep 3 heeft moeite met lezen. Ze raad erg veel wat er staat en leest nog heel hakkend en plakkend. Ik ben erg benieuwd naar haar rapport. De juf heeft me tussendoor al een briefje geschreven over haar dat het met lezen te langzaam gaat. Hoop dat ze niet nog meer achterraakt.
Verder is ze linkshandig. Nu vertelde iemand mij dat linkshandigen vaker dislexie hebben. Gewoon nieuwsgierig van mij of dit echt zo is? Zelf ben ik ook linkshandig. Ook zijn de vader en moeder van mijn man linkshandig.
M Lavell
10-03-2010 om 10:03
Tja...
"Verder is ze linkshandig. Nu vertelde iemand mij dat linkshandigen vaker dislexie hebben. "
Je eigenlijke vraag is natuurlijk of je kind misschien dyslexie heeft. Zou kunnen. Maar voordat je dat zeker weet ben je maanden, zo niet weer een jaar of langer verder. Ik zou daar niet op wachten.
Zie het draadje van Anneque over leestempo. Lees ook de links naar de andere draadjes en die andere draadjes. Dan krijg je een idee wat je zelf kunt doen om je kind te helpen.
Die diagnoes 'dyslexie' helpt niet tegen slecht lezen. Oefening op de juiste manier wel.
Groet,
Miriam Lavell
soepstengel
10-03-2010 om 13:00
Hier veel linkshandigen in de fam.
maar rechtshandige broer is dyslectisch 
Ook rechtshandig neefje, de linkshandigen niet.
Engelandvaarder
11-03-2010 om 13:05
Met miriam eens
Het zit zo: het overgrote deel van de rechts- en linkshandigen is niet dyslectisch, maar als je naar de groep dyslectische kinderen en volwassenen kijkt komt linkshandigheid meer voor dan in de gehele bevolking.
Dit soort statistieken heeft voor het individuele geval (jouw kind dus) weinig relevantie want linkshandigheid is geen voorspeller van dyslexie. Bovendien, al zou later blijken dat je kind dyslectisch is (waarvoor het nog wat vroeg is) dan nog is de gewenste aanpak nu vooral veel oefenen (en verschillende methodes uitproberen, zie boven).
Jose