Didi68
18-03-2010 om 11:03
Leren concentreren
Mijn dochter van 8 heeft haar rapport gehad: prachtige cijfers, hoge cito-scores, kortom niks mis mee. MAAR ... de juf gaf aan dat ze zich zo slecht kan concentreren, dat ze amper haar werkjes af krijgt en dat ze haar de hele tijd 'bij de les' moet houden. Ze is snel afgeleid, en gaat dan praten met andere kinderen, dagdromen of spelen.
Voor ons heel herkenbaar overigens, het gaat thuis bij het aankleden, het eten en het opruimen niet anders
Op zich heeft het dus (nog) geen negatief effect op haar resultaten, maar de juf vindt dat er wel aandacht aan haar concentratie gegeven moet worden. Dus nu mijn vraag: hoe kan ik mijn dochter helpen om zich beter te leren concentreren???? Wie heeft er ideeen?
Picasso
18-03-2010 om 11:27
Mijn dochter
Ik herken het allemaal van mijn dochter van 8. Ben dus reuze benieuwd naar de reacties
Heb zelf ooit eens visolie-capsules gehaald maar het was een drama om haar die te laten nemen. Geen idee dus of dat iets zou kunnen uithalen....
KGO
18-03-2010 om 12:36
Saai?
Misschien vindt ze het saai en wordt ze niet voldoende uitgedaagd zodat ze als gevolg daarvan gaat dagdromen?
Karin
Guinevere
18-03-2010 om 13:39
Een paar dingetjes
Ik denk dat dit één van de moeilijkste dingen is om aan te leren. Als iemand de gouden tip heeft, dan hou ik me aanbevolen.
Toch een paar dingen: juf kan haar ergens neerzetten waar ze niet kan gaan kletsen, dus bijv. alleen aan een tafeltje en dan direct in de buurt van de juf, zodat die haar terug op deze wereld kan roepen als ze wegdroomt. Wat ook kan helpen is een beetje tijdsdruk. BIjv. met een kleurenklok of een simpele zandloper. Tijd op, werkje klaar. Dat kan net een beetje extra druk geven, waardoor ze even kan doorpakken. Verder haar belonen door haar iets leuks voor te spiegelen waar ze nog tijd voor heeft als ze snel klaar is.
Hier oefen ik de concentratie thuis bij het hardop lezen. "Eérst lees je deze bladzijde af, daarna mag je pas iets zeggen". Of: "Je bent nu je pyjama aan het aantrekken, ik wil niet dat je nu allerlei andere dingen gaat doen. Trek nou eerst die pyjama maar aan!". Het zijn geen grote vorderingen, maar hij leert zo wel langzaam aan dat hij moet afmaken waar hij mee bezig is voordat hij zich verliest in al zijn andere belangrijke bezigheden. Zoals zijn orthopedagoog zegt, op een gegeven moment valt dit kwartje, en dan zal hij als een speer gaan. Maar om het kwartje te laten vallen moet hij dit soort dingen en de gevolgen (positief en negatief) eerst uitgebreid ervaren.
ijsvogeltje
18-03-2010 om 16:44
Mp3-speler
Onze zoon van 8 heeft sinds kort een MP3-speler op school. Als er gewerkt moet worden, stopt hij de dopjes in zijn oren en zet een muziekje op. Voor hem werkt dat goed, hij wordt daardoor aanzienlijk minder afgeleid. Je zou ook kunnen kijken of een 'geluidswerende' koptelefoon haar helpt.
Pippin
18-03-2010 om 17:25
Positief
Die juf klinkt niet zo best. Is ze niet veel te negatief tegen jouw dochter?
Al mijn kinderen hebben de aandachtspanne van een goudvis. Ik heb gemerkt dat het van cruciaal belang is om positief te blijven. Dus niet laat dat, maar vriendelijk: 'Ga je door met je werk?' of 'Je vergeet waar je mee bezig was.'
En inderdaad, op niveau werken. Eventueel werk compacten en belonen als ze goed werkt.
Mijn oudste vindt yoga overigens heel erg prettig.
Gerry
18-03-2010 om 17:50
Didi
Je dochter heeft het overduidelijk niet nodig om zich te concentreren, dat blijkt wel uit haar cijfers. Ik denk dat op deze manier verwachten dat ze een werkhouding krijgt zinloos is, want waarom zou ze haar best doen, waarom zou ze zich leren concentreren? Op wat? Ze heeft het immers niet nodig.
Juf snapt dat niet, juf spant het paard achter de wagen. Een werkhouding is een middel, geen doel op zich. Een werkhouding heb je namelijk nodig omdat je anders vastloopt. Om door te leren zetten als het nodig is, om leerstrategieën te ontwikkelen, om te leren dat inspanning loont. Voor jouw dochter is dat in haar huidige klas allemaal niet van belang, want ze kan het toch wel. Dat gaat ooit ophouden en de vraag is hoe het dan zal gaan met je dochter. Als je wilt dat ze leert leren, dan is moeilijker werk op haar eigen niveau echt nodig. Blijf niet hangen bij een juf die hier duidelijk niks van snapt, zoek het een stapje hoger en als je school geen goed beleid heeft voor MB/HB leerlingen, kijk dan eens om je heen naar een externe plusklas of een andere school.
KGO
18-03-2010 om 18:23
Inderdaad
Ik ben het geheel met Gerry eens.
Je moet echt uitkijken dat ze niet gaat (of al doet) onderpresteren.
Mijn dochter is op school precies zoals jij beschrijft. Goede cijfers (niet altijd op de CITO, maar wel het andere werk) alleen mevrouw kijkt overdag naar buiten naar de eekhoorntjes etc. Dit is al jaren zo. En al jaren hebben ze het over dat ze haar werk niet afkrijgt, dat ze langzaam is. Klokjes zijn geprobeerd, computer als beloning, het werkte allemaal maar tijdelijk.
Nu, midden groep zes begon de juf over onderpresteren...
Bij haar speelt wel meer; ze doet niet veel mee in de klas, met klasgenoten e.d., is veel alleen, dus we zijn nu bezig met uit te vinden waardoor dat komt.
Karin
Nikus
19-03-2010 om 08:56
Didie
Bij onze zoon gebruikten ze de time timer. Ik zou me nog geen zorgen maken. 8 is nog erg jong en als ze het goed doet...
Onze zoon hangt meestal achterstevoren op de stoel, heeft nooit zijn werk af , maar scoort prima.
Hij krijgt een max op en dat moet hij aan werk afhebben. Haalt hij het niet dan moet hij het of over doen, of thuis afmaken of nablijven! Werkt perfect maar zoon is dan ook 12.