Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

01-07-2010 om 13:29

Leerplichtambtenaar en amk

Ik zit een beetje in de zorgen rond deze twee.
Mijn dochter is een tijd thuis geweest omdat ze niet naar school wou. Dit had wel een goeie reden (heb er al eens een draadje over gehad) maar dat terzijde.
De leerplichtambtenaar is bij ons op bezoek geweest en na een pittig gesprek is het verzuim als ziekteverzuim gekarakteriseerd.
Maar.. stond in dezelfde brief, als een soortgelijk verzuim weer zou plaatsvinden, zou de lpa een proces verbaal laten maken en een melding gaan doen bij de AMK.
Het spreekt elkaar weliswaar tegen, tenslotte was het ziekteverzuim, maar toch mag een soortgelijk ziekteverzuim niet weer! En dat kunnen wij dus niet garanderen dat het niet weer vookomt.
Ik voel me onder druk gezet, ik ben eerlijk geweest t.o.v. school door te zeggen dat dochter niet naar school wou. Ik had haar tenslote ook ziek kunnen melden, dan was er geen haan die er naar kraaide.
En zo wordt je eerlijkheid beloond met de dreiging van politie en kinderbescherming...
Ik ben als de dood dat ze onze kinderen straks zo maar uit huis kunnen laten plaatsen, er is hier tenslotte wel meer aan de hand (geweest) en alles bij elkaar is dat misschien voldoende reden voor hen.
Ik wil niet in deze situatie zitten afwachten maar iets ondernemen zodat ik wat rustiger de vakantie in ga, voel me er heel gestresst onder.
Ik vraag me af, kan dit zo maar dat ze zo gaan dreigen in onze situatie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

"ik geloof je, maar voortaan nooit meer liegen"

Foske, ik kan me jouw oude draadje(s?) niet voor de geest halen dus van de inhoud van e.e.a. weet ik niets.

Jouw angst lijkt me in zoverre overdreven dat ik me niet direct kan voorstellen dat een kind uit huis wordt geplaatst vanwege schoolverzuim. Wel onder toezicht gesteld, dat risico is een stuk reëler. Er komt overigens wel altijd een rechter aan te pas en een goed verhaal wil wel eens helpen - ik zou dan overigens wel een advocaat of andere kundige jurist inschakelen. Maar dat terzijde.

Je redenering is juist, vind ik. Of het was terecht ziekteverzuim en dan is er niks aan de hand, ook een volgende keer niet, of het is geen terecht verzuim en dan zit je nu ook al fout. Vandaar de kop boven dit berichtje, het is als zeggen "Ok, ik geloof je; maar dan mag je nooit meer liegen"

Ik zou een beleefd (!), zakelijk (!!) en kort (!!!) briefje naar de lpa sturen met de strekking "ik heb uw brief ontvangen (...). Terecht wordt het verzuim als ziekteverzuim aangemerkt. Aangezien het ziekteverzuim was, lijkt het mij dat een herhaling van dergelijk ziekteverzuim geen reden kan zijn voor het opmaken van een pv en een melding aan het amk'

En het daar verder bij laten. En verder rustig afwachten.

Sterkte ermee

Temet

Heirthe

Heirthe

01-07-2010 om 16:04

Temet

Ik schrok al van je kop
Ja zo komt het idd over, erg krom.
Mijn dochter had problemen met de juf; Juf reageerde zich af op onze dochter omdat ze problemen met ons had i.v.m. onze beider zoons. En dat ging nogal ver maar school heeft hier niets van willen weten.
Dat is in het kort.
Dit hebben we ook tegen de lpa gezegd en er was begrip.
Maar dan nu zo'n brief dus, ik vind ook niet dat hier een ots bij past hoor.
Ik vind jou idee van een kort zakelijk briefje wel een goed idee.

Terpi

Terpi

01-07-2010 om 17:00

Foske

Je schrijft in je bericht dat je dochter 'een tijd' niet naar school is geweest. Hoe lang is 'een tijd'? Als het langdurig is kraait er wel degelijk ook een haan naar ziekzijn, je bent namelijk toch nog steeds leerplichtig.

guera

guera

01-07-2010 om 22:46

Andere school zoeken

je wil toch niet riskeren dat het nog es voorkomt? en ik weet niet hoe oud je dochter is maar het zal toch niet zo zijn dat zij uitmaakt of ze naar school gaat? als er ernstig shit is op school, wegwezen daar.Zoek een school waar je dochter gelukkig is. Dan krijg je dit gedoe ook niet. Het is niet correct wat de lpa zegt maar ergens ligt natuurlijk wel een grens....

Heirthe

Heirthe

02-07-2010 om 18:15

Nou dat ook maar weer niet

De situatie met de juf is opgelost en ze zit volgend jaar bij andere juffen. Dochter is 7 jaar en autistisch en heeft idd de macht om niet naar school te hoeven. Ik krijg haar bv niet aangekleed of achterop de fiets, dus dan wordt het wel heel lastig he om een kind naar school te brengen. OF ik zou haar moeten slaan, maar ja dan krijg je ook met het AMK te maken En slaan is niet mijn manier.
Ik weet, ik sta bekend als een te softe moeder, te beschermend maar zo ben ik nu eenmaal. Ik wil mijn kinderen niet helemaal over de rooie brengen en dan naar school toe sturen (weet zelf nog al te goed hoe ik me dan voelde als kind). Dan maar te beschermend.
Maar dat je ook dan de AMK op je dak krijgt!!!
Ik doe mijn best met de kinderen en verwacht dat de juffen van mijn kinderen ook hun best doen om mijn kind zich thuis te laten voelen op school en bij hen.
Zo niet, dan heb je met mij een probleem. Ik duld het niet dat een juf omdat ze met mij problemen heeft, dat afreageerd op mijn kind zodat ik in de problemen kom met het naar school brengen.
Juf heeft het licht gezien gelukkig, ik heb mijn gelijk gekregen, maar wordt nu bang gemaakt met de dreiging van politie en AMK en daar hou ik niet zo van.

Terpi

Terpi

02-07-2010 om 20:40

Foske

Zou je antwoord willen geven op de vraag hoe lang je dochter niet naar school is geweest?

Heirthe

Heirthe

02-07-2010 om 20:46

Pelle/terpi

Nee ik werk niet.
Mijn dochter is twee weken niet naar school geweest, maar is af en toe wel eens een dag thuisgebleven omdat ze niet wilde.

Standaard tekst

Foske, je hebt nu een officiele waarschuwing in je zak. Die waarschuwing betekent dat volgend verzuim zal leiden tot melding aan het OM en het AMK en mogelijk onderzoek door AMK en vervolging door het OM.
Dat heeft helemaal niks met de aard van het verzuim te maken, maar met de procedure. De lpa moet bij eerste verzuim waarschuwen en mag bij volgend verzuim het OM en het AMK inschakelen.
Volgend verzuim is al het verzuim dat plaats kan hebben en dat gemeld wordt bij de school. Dat gaat niet over weer ziek worden van de juf. Het kan ook gaan over spijbelen, te laat komen of luxe verzuim.
Je moet deze brief goed bewaren voor een volgende keer. Met deze brief kun je laten zien dat er geen sprake was van ongeoorloofd verzuim, dus dat er geen sprake kan zijn van een eerste waarschuwing.
Overigens is er over een situatie als de jouwe al eens een uitspraak gedaan door de rechter. Die heeft het verzuim wel in strijd met de leerplicht geacht, maar geen boete opgelegd. De rechter meent dat er in dit soort gevallen gekozen moet worden tussen zorgplicht en leerplicht.
De ouder in kwestie had aangetoond dat die zorgplicht het noodzakelijk maakte het kind niet naar school te sturen.
Voor het overige: Iedereen die een waarschuwing krijgt van de lpa, krijgt te horen dat de volgende keer kan leiden tot vervolging (OM) en of onderzoek AMK.
Dat is standaard.
Groet,
Miriam Lavell

Heirthe

Heirthe

02-07-2010 om 22:09

Pelle/miriam

Pelle, ik vrees van wel want als je een kind niet naar school krijgt, dan krijg je haar niet naar school, maar ik heb niet zo'n zin om daar over te discussieren.
Miriam, dank je voor je uitleg, ik was al van plan om de brief in mijn woede te verscheuren vanmiddag..
Maar ik heb inmiddels wel geleerd dat je belangrijke bewijsstukken beter kunt bewaren..
Leuk dan zo'n standaard tekst, ik als autist kan daar helemaal niks mee, ik word er alleen maar bang van en mijn fantasie slaat dan op hol. Gelukkig kan ik inmiddels ook nog enigszins verstandelijk redeneren en had wel gedacht dat het een standaard briefje was.
Ik had nog nooit van zorgplicht gehoord, dus bedankt voor de tip. Ik vond in dit geval zorgplicht boven leerplicht gaan en de lpa blijkbaar ook.
Het is toch ook te gek dat wij in de problemen komen doordat een juf zich niet normaal kan gedragen?

Terpi

Terpi

03-07-2010 om 08:17

Foske

Wat heb jij eraan gedaan om het probleem met de juf aan het licht te brengen? Wat vindt bijvoorbeeld de inspectie ervan? Of de directie? Welke andere mogelijkheden zie jij om je dochter te beschermen behalve daarvoor de (leerplicht)wet te overtreden?

Atwoord

Foske:"Het is toch ook te gek dat wij in de problemen komen doordat een juf zich niet normaal kan gedragen? "
Als dergelijk gedrag geen consequenties zouden hebben, dan zou elke juf zich raar kunnen gedragen.
Terpi:"Wat vindt bijvoorbeeld de inspectie ervan? Of de directie?"
Bij de inspectie kun je niet terecht.
Terpi:"Welke andere mogelijkheden zie jij om je dochter te beschermen behalve daarvoor de (leerplicht)wet te overtreden?"
Maak er geen tribunaal van. De leerplichtambtenaar heeft zelf in deze zaak al geen aanleiding tot vervolging gezien. Dat lijkt me voldoende antwoord op je twijfels.
Groet,
Miriam Lavell

Heirthe

Heirthe

03-07-2010 om 11:00

Terpi

Ik heb er niet zo veel aan gedaan omdat je niet echt veel bewijs van dit soort dingen hebt.
Zelf had ik wel in de gaten dat juf dochter negeerde, niet groeten en andere kinderen wel, etc.
Mijn docher kwam steeds vaker thuis met opmerkingen dat juf niets zei over haar tekeningen, dat juf kattige opmerkingen maakte, nou ja nog veel meer van dat soort dingen. Ze wilde niet naar de verjaardag van deze juf en ook geen kadootje kopen voor haar, terwijl mijn dochter altijd dol is op dit soort dingen en voor haar andere juf heeft ze wel iets willen kopen enzo..
Gewoon heel veel aanwijzingen, het toppunt was dat ik een keer zag toen dochter te laat was en juf al met een dictee was begonnen, juf met een woeste blik het dictee schriftje op haar tafel smeet. En dan te bedenken dat mijn dochter een heel stil en verlegen meisje is die dit soort dingen dus moet ondergaan..
Met de directie heb ik het wel voorzichtig aangekaart als zijnde vermoedens maar dat werd dus meteen van de tafel geveegd. De directeur kon er niet over oordelen zei hij en daarmee was het klaar.
Er gebeurde dus in eerste instantie niets mee, gezeur van een moeder... Toen wilde mijn dochter niet meer naar school. En terecht.
De directeur ging meteen met de lpa dreigen, er zijn hele gesprekken geweest waarbij wij werden afgedaan met beloften die vervolgens niet werden nagekomen.
TOen heef mijn man maar eens een stevig gesprek gevoerd met juffen en IB er en is geloof ik het kwartje eindelijk gevallen. Nu doet juf iig lief tegen dochter en dochter is weer helemaal opgebloeid en gaat weer fijn naar school.
Ik ben er ook nog helemaal niet klaar mee hoor, wil dit nog wel aan de kaak stellen omdat onze dochter een half jaar ellende heeft gehad; psychische problemen, ze speelde niet meer, zat alleen maar doelloos te computeren... Ik vind dat heel erg en echt wel iets wat school wel mag beseffen dat ze er echt flink fout mee om zijn gegaan.
Maar als ik de directie mail krijg ik niet eens antwoord terug.. Het contact met school is ronduit slecht en ik sta met de rug tegen de muur.

Terpi

Terpi

03-07-2010 om 11:50

Miriam

Typisch zeg, dat ik overduidelijk een vraag stel aan Foske en dat jij antwoord geeft Wat zegt dat over jouw vertrouwen dat Foske in staat is om zelf een antwoord te bedenken?

Terpi

Terpi

03-07-2010 om 11:52

Foske

Het klinkt als een nare situatie, en zoals je schrijft heb je al stappen ondernomen om de situatie te verbeteren. Het roept tegelijk nog wel een vraag bij me op... wat maakt dat jij toch voor deze school blijft kiezen terwijl je aangeeft ontevreden te zijn en met je rug tegen de muur te staan bij deze school? Ik neem aan dat je een goede reden hebt om bij deze school te blijven, alleen zie ik het nog niet

Roomser dan de paus

Terpi, het zegt iets over mijn irritatie aan jouw kruisverhoortechnieken.
Achterliggend nog: het zegt iets over mijn irritatie aan jouw hang naar 'voldoen aan de leerplicht' waarin je je roomser voordoet dan de Paus (lpa/rechter).
Al weet ik niet zeker of dat je missie is. Het kan ook zijn dat je het gewoon op Foske gemunt hebt.
Groet,
Miriam Lavell

Terpi

Terpi

03-07-2010 om 12:12

Hahaha miriam

door de hitte bevangen? Of sla je vaker doelloos in het rond? (retorische vraag...)

guera

guera

04-07-2010 om 12:08

Tja

ik blijf er toch ook een beetje bij: andere school!? als de zorgplicht dan zo zwaar weegt. Kies een andere school, iedereen gelukkig!
Ik ken natuurlijk de situatie verder niet en heb geen ervaring met autistische kinderen dus ik heb makkelijk praten verder, maar toch lijkt me school wel van belang. Niet alles kan draaien om de wil van het kind toch? autistisch of niet? dan is er iets anders nodig en zoek je hulp.....
sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.