Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kortere zomervakantie en langere mei en herfst vakantie. Goed idee?

Soccer-Mom schreef op 08-07-2026 om 17:27:

Oh nee, alsjeblieft niet. Liever wat langer ivm de spreiding.. Het is een enorme uitdaging om de zomervakanties met alle collega's die afhankelijk van de schoolvakanties zijn, rond te breien.

Nou dit! 

Mijn man werkt in regio midden, randje regio zuid. Wij wonen in regio midden randje noord. Ik werk in noord. Op zijn werk wil sommige jaren iedereen in de vier weken waarin alle scholen in Nederland vakantie hebben. 

Vorig jaar hadden wij maar twee weken samen. Man had er drie, waarvan één waarin ik nog niet vrij was, ik had er vijf, waarbij de laatste drie man alweer aan het werk was. Dit jaar heeft noord als eerste vakantie en wij wilden graag mijn eerste drie weken, was prima. 

ook absoluut niet voor korter. Al is het maar omdat dat op werk niet te regelen is met opnemen. Dan wordt het denk ik maximaal 2 weken in de zomervakantie. Dat vind ik te kort. Ik heb wat langer vrij nodig 1 keer per jaar. Dat is ook luxe, dat weet ik. 

Voor mijn kinderen is 6 weken prettig. Ze kijken dan ook wel weer uit naar school. Ze kijken nu erg uit naar 6 weken vakantie! Nog 2 dagen te gaan....

Due-scimmie schreef op 08-07-2026 om 16:39:

[..]

Wij hebben een collega die structureel 4 uur extra 'werkt' en daardoor 12 weken vakantie in totaal opneemt door het jaar heen. Alleen nog net wel buiten de schoolvakanties.

Ja die collega's heb ik ook hoewel ze de uren meestal sparen voor een extraatje aan het einde van het jaar. Ik werk ook vaak een uur of 2-4 meer dan mijn contract. De collega in kwestie zal ook wel iets meer werken gedurende de week maar dat compenseert hij ook wel weer door regelmatig afwezig te zijn. Het gaat erom dat als er 6 weken schoolvakantie is het collegiaal is dit te verdelen over de collega's met schoolgaande kinderen en dat weigert deze man. 

Diezijnvanmij schreef op 08-07-2026 om 09:27:

[..]

Omdat we daar geen prioriteit aan geven als we naar het stemlokaal gaan. Dus er is geen geld voor.

Bestaat er een politieke partij die zich hiervoor inzet? Ik zou daar eventueel best op stemmen. 

Temet schreef op 08-07-2026 om 10:47:

" Maar er zijn ook landen waar men niet massaal naar het buitenland vertrekt en meer in eigen omgeving de vrije tijd besteed."

Als iedereen in plaats van naar Zuid-Frankrijk (of inmiddels misschien Noorwegen) drie weken naar een camping in Nederland vertrekt, zitten we nog steeds met het fenomeen dat mensen 3 weken weg zijn. Het is beter voor het milieu als we dat dichter bij huis doen, maar voor de problemen rond de vakantieplanning maakt het niks uit.

De beste manier om de druk van de vakantie af te halen, is om niet streng te handhaven op de leerplicht, want dan kan iedereen met het gezin op vakantie wanneer het zo uitkomt, en spreidt de drukte zich vanzelf. Maar daar zijn weer allerlei bezwaren tegen, dus blijven we zitten met het fenomeen dat iedereen met kinderen in de schoolgaande leeftijd - en iedereen die in het onderwijs werkt - alleen maar langere tijd weg van huis kan in de zomervakantie.

En iedereen met bouwvak heeft een nog iets kortere periode dan de schoolvakantie. 

Decembermamma schreef op 09-07-2026 om 05:37:

[..]

Ja die collega's heb ik ook hoewel ze de uren meestal sparen voor een extraatje aan het einde van het jaar. Ik werk ook vaak een uur of 2-4 meer dan mijn contract. De collega in kwestie zal ook wel iets meer werken gedurende de week maar dat compenseert hij ook wel weer door regelmatig afwezig te zijn. Het gaat erom dat als er 6 weken schoolvakantie is het collegiaal is dit te verdelen over de collega's met schoolgaande kinderen en dat weigert deze man.

Nee hoor, ook mensen zonder schoolgaande kinderen mogen in die zes weken op vakantie (als ze dat zouden willen). 

Mijn schoonzus gaat een keer met man en mij mee kamperen, maar omdat ik in het onderwijs werk kan dat alleen in die zes weken dat ik vrij heb. Zou wel heel naar zijn als iemand bepaalt dat dat niet mag omdat zij geen kinderen heeft.

Decembermamma schreef op 08-07-2026 om 15:57:

Nee dank je want ik zie dan gebeuren dat ze in de maand april de meivakantie krijgen (net zoals nu) en in juli de zomervakantie. Dat betekend voor mij geen vakantie want zowel in april als in juli moeten er btw aangiftes verstuurd worden.

Nou dit. En met in oktober 2 weken herfstvakantie schiet mijn man ook geen bal op.

Ik zou zelf graag de Belgische zomervakantie van 1 juli tm 31 augustus voor de kinderen gehad hebben. Dan hebben wij zelf in augustus nog wat speling ipv bij de vroege vakantie maar 2 weken met de kinderen. 

Oh heerlijk, 6 weken geen kinderagenda die gevolgd moet worden. Lekker kunnen lummelen.
Op het vo zelfs 8 weken. Heerlijk ontspannen. Nu met de warmte ook geen drama als er te laat naar bed wordt gegaan.
Gewoon lekker laten zoals het is alstublieft

[..]

Ik begon ooit met werken toen ik nog geen relatie had en veel van mijn vriendinnen studeerden nog. De collega's met kinderen mochten in die periode in de 6 - 8 weken zomervakantie weg. Mij werd verteld dat ik daarvoor of daarna moest. Dan kon ik niet met vriendinnen, want die hadden nog het studiejaar af te ronden of moesten alweer beginnen met de studie.

Ook jongeren en mensen zonder kinderen willen weleens gebruik maken van vakantie in het hogseizoen en dat moet kunnen. Mensen met kinderen hebben niet automatisch recht op die weken. 

[..]

Op mijn werk hebben ze juist graag dat je in de zomervakantie op vakantie gaat omdat wij in de schoolweken juist topdrukte hebben . Dus hier is het juist lastiger door de collega's zonder (schoolgaande)kinderen die in september allemaal willen.

masatu schreef op 08-07-2026 om 14:01:

Maar bij een nog langere zomervakantie, moet je ook nog langer opvang voor je kinderen regelen in die zomerperiode.. met het (vrij geringe) wettelijk aantal vrije dagen van werk kan het nu al vrij lastig zijn om daarmee uit te komen (als beide ouders werken en je ook nog gezamenlijk op vakantie wil).
Hoe wordt dat eigenlijk geregeld in landen waar de zomervakantie (veel) langer is?

Ik woon in een land met 11 weken zomervakantie. De vakanties door het jaar heen zijn minder/korter (2 weken met kerst en 1 week met pasen, plus wat losse dagen) dus het aantal lesweken is ongeveer hetzelfde.

In die 11 weken gaan kinderen naar een (dag)kamp, grootouders of andere familie, of de ouders nemen apart van elkaar vakantie.

Lekker zo laten. Heel leuk dat we flexibeler op vakantie willen, dat ouders die 6 weken onhandig vinden qua opvang, dat het voor ons volwassenen allemaal wel erg lang voelt... 

De kinderen hebben dit echt nodig. Het is niet te doen in die klaslokalen met hogere temperaturen. En in juli/augustus is het doorgaans het warmst. Je merkt dit ook in de klas. Ze zijn na een schooljaar ook echt toe aan die vakantie. Er wordt samen naartoe geleefd en afgerond.
Hoe fijn is een langere periode om echt af te schakelen, ipv 3 weken vakantie en weer door. Wat fijn dat ze zich ook weer kunnen vervelen. Hele dagen naar het strand ipv in de schoolbanken. Met vriendjes buiten rondzwerven en binnenkomen voor ijs. Die lange zomers zijn mij nu zo dierbaar en ik heb er als kind ook warme herinneringen aan. 

Mijn zoon is inderdaad gewoon echt klaar met school is echt toe aan vakantie. Dat had hij overigens op de basisschool niet echt, hij was er wel blij mee maar hij was er niet echt aan toe. Je merkt het aan al die kinderen van de middelbare school.

Decembermamma schreef op 09-07-2026 om 12:12:

Mijn zoon is inderdaad gewoon echt klaar met school is echt toe aan vakantie. Dat had hij overigens op de basisschool niet echt, hij was er wel blij mee maar hij was er niet echt aan toe. Je merkt het aan al die kinderen van de middelbare school.

Maar is het ook niet zo dat je ergens aan toe bent als iets bijna aanstaande is?

Heb zelf tot een week voor mijn vakantie gewoon alles gedaan wat moest, had er plezier in en ging ook best goed en de laatste week voordat we weg gingen "was ik echt aan vakantie toe".

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.