M Lavell
01-12-2009 om 12:44
Klossers willen kleuteropleiding terug
Flitsen op de radio en internet. Klossers zijn het beu. Ze willen het helemaal anders.
Hier http://www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=7956 het artikel.
Mijn reactie op dat artikel aan de Aob
Kleuters de klos met Klossers
Ik vrees dat Klossers eerder het probleem dan de oplossing zijn.
Voorbeeld van de misvattingen die onder kleuterjuffen leven:"Nu moeten de kleuters al vijftien letters kennen: de letters van hun naam en een paar andere erbij." Waar staat dat dat moet, juf? Ik weet het antwoord wel: het staat nergens. U verzint maar wat en dat doet u op basis van een allang verlaten onderwijssysteem. Er is, itt de tijd dat de Klos nog bestond, geen 'overgangseis' voor kleuters (of 'toelatingseis' tot groep 3). Het veranderde onderwijs stelt veel minder dwingende eisen aan de leerling. De eisen gaan over de leerkracht en het onderwijsaanbod. Naam kunnen schrijven en een aantal letters kennen is een streven waarop het onderwijs ingericht moet zijn. En meestal lukt dat, want die naam en die letters, dat is geen maat om op af te keuren, maar een gemiddelde van wat kinderen van die leeftijd zoal kunnen (zie ook de notitie van de Inspectie "ieder kind kan leren lezen"). Niemand hoeft afgekeurd te worden. Iedereen mag naar de volgende groep.
Toch kunnen veel leerkrachten het maar niet laten om de leerlingen een absolute maat te nemen en 'ongeschikt' te verklaren. Dat afkeuren gaat heel vaak helemaal niet om cognitieve zaken, maar juist om dit::"voelt het kind zich vrij in de groep, heeft hij een goede werkhouding, kan hij samen spelen, kan hij groepswerkjes doen?"
U leest het goed. Werkhouding. Klossers en de door hen ingewerkte nieuwe leerkrachten, eisen een goede werkhouding van kleuters als bindende maat om ze door te laten stromen naar een volgende groep. Alsof 'werkhouding' iets is waarmee kleuters zich bezig zouden houden. Alsof bij ouders thuis 'werkhouding' op de opvoedagenda zou staan, zoals met mes en vork eten. Waar hebben ze het over? Het gaat hier om menswaarden en karaktertrekken waar jongens, verlegen kinderen, kinderen met een voorsprong en kinderen die liever alleen spelen, maar moeilijk aan kunnen voldoen. De strijd gaat helemaal niet om kind _mogen_ zijn, maar om kind _moeten_ zijn naar een mensmodel zoals de leerkrachten dat voor ogen hebben. Ze _moeten_ knippen en plakken leuk vinden. Ze _moeten_ hun verplichte creatieve werkjes uit zichzelf gelijkmatig over de week verdelen en afmaken. Ze _moeten_ werkhouding tonen, zoals werknemers dat ook moeten: Braaf en zonder mopperen doen wat ze wordt opgedragen binnen de gestelde tijd en daar zelfstandig ook nog wat plezier aan beleven. En dat alles om maar geen belasting voor de leerkracht van groep 3 te zijn. Wat nou 'kind mogen zijn'?
Aan die menswaarden en karakterkenmerken wordt 'gewerkt' alsof we inderdaad nog in de jaren 70 zitten en de kleuters desnoods professionele ondersteuning verdienen in de speurtocht naar hun 'zelf'. Dat leidt vooral tot zorgelijke 10-minuten gesprekken met ouders die termen om de oren krijgen als 'faalangst', 'autisme' en noem de hele rij aan mogelijke kwalen maar als duiding voor de richting waarin de juf denkt en waarom het kind 'nog steeds niet voldoet aan de menswaarden die de juf passend vindt'. Ouders op last van de juf in paniek naar de psycholoog "mijn kleuter komt niet voor zichzelf op".
Maar in werkelijkheid gaat het nergens over. Jongens worden geen meisje, verlegen karakters blijven zo, drukke kinderen zijn gewoon druk of vervelen zich, zonder ziek te zijn. Daar verandert helemaal niets aan. Niet in de kleuterklas én niet in de jaren daarna, ook niet als ze blijven zitten. Dat bleek ook uit het artikel van W. v.d. Grift over zittenblijvende kleuters ( 2005).
Ook dit "Maar ouders zijn vooral trots als hun kleuter letters kent. Terwijl dat ook maar gewoon een trucje is." is een bijzondere uitspraak van een leerkracht die toch zou moeten weten dat lezen inderdaad geen biologie is, maar een kunstmatig aangeleerde vaardigheid. Een trucje ja. Net als je aankleden of je veters strikken. De negatieve ondertoon zou moeten wijken voor een realistische kijk op de aan te leren vaardigheden. Maar dat is helaas nog niet gebeurd. Het lijkt erop dat de Klossers zijn blijven hangen in dat wat ze decennia geleden op de opleiding hebben geleerd. Het lijkt erop dat ze niets hebben opgestoken van de wetenschappelijke ontwikkeling die het onderwijs in die tussentijd heeft doorgemaakt. De argumenten van de Klossers zijn mager en niet van deze tijd. Voor deze stelling "Want als iedereen in een klas iets kan en jij niet, word je daar alleen maar bang en onzeker van." bestaat geen enkele onderbouwing behalve het 'gevoel' van de Klossers. De stelling is wel in strijd met de inrichting van het basisonderwijs dat niet op niveau gesorteerd is maar op leeftijd en dat omgaan met verschillen hoog in het vaandel heeft.
Die kinderen, die kunnen dat wel. Ze doen niet anders, thuis en op het kinderdagverblijf. Onderlinge verschillen binnen de groep zijn doodgewoon.
De juffen vinden dat omgaan met verschillen kennelijk maar moeilijk. Ik zou zeggen: laat u bijscholen.
Miriam Lavell
Primavera
05-12-2009 om 15:27
Voor pabo-student
pabo-student:"Knippen is van belang voor de fijne motoriek, DUS voor het schrijven."
NEE, er is helemaal geen dus, dat is het probleem nou net. Knippen en schrijven doen een beroep op o.a. de fijne motoriek. Een kind kan beide beter naarmate het de fijne motoriek beter beheerst. Oefenen met knippen, betekent de fijne motoriek oefenen. Alleen oefenen met schrijven betekent NET ZO GOED de fijne motoriek oefenen. De keus om de fijne motoriek te oefenen met knippen en daarna met schrijven te benutten is volledig arbitrair. Je kunt ook kiezen om de fijne motoriek te oefenen met schrijven en het daarna te benutten met knippen. Of nog beter laten oefen met zowel knippen en schrijven en ook bij beide benutten.
De onderzoeken van E. Netelenbos over de motorische ontwikkeling van het kind zou verplichte literatuur moeten zijn voor iedereen die met kleuters en basisschoolkinderen werkt. Hij bewijst namelijk dat je helemaal niet het één moet kunnen voordat je aan het ander toe bent, maar dat juist met het ander beginnen ook helpt om de één te versterken.
Letters kennen helpt bij leren lezen, maar andersom helpt lezen dus net zo goed om die letters te leren. Je hoeft dus helemaal niet eerst ongeveer 15 letters te kennen. Sterker nog, kinderen die er maar 5 kennen en al beginnen met lezen zullen die missende 10 letters een stuk sneller en beter leren dan kinderen die moeten wachten met leren lezen totdat ze nog andere 10 letters droog hebben geleerd.
De kennis waarop Klossers hun beoordelingen van rijp zijn voor groep 3 beoordelen is gebaseerd op nooit bewezen THEORIEËN van tientallen jaren of langer geleden. Het is allang w e t e n s c h a p p e l ij k onderzocht dat die theorieën niet overéén stemmen met hoe een kind zich werkelijk ontwikkelt.
Lees in hemelsnaam die onderzoeken eens ipv braaf voor zoete koek te slikken wat je van de Klossers te horen krijgt. Een goede docent houdt zijn vakkennis bij, daar kun je als student al mee beginnen. Klossers kunnen dan nog iets van jou leren. Het maakt niet uit dat zij vroeger veel meer tijd doorbrachten met te leren over groep 1/2, omdat het b e w e z e n is dat wat ze leerden van helemaal verkeerde standpunten uitging.
4 jaar scholing over een platte aarde geven maar weinig nuttige kennis als later blijkt dat ie rond is en 4 jaar studie over een vaste ontwikkelingsweg en rijpheidstesten zijn volledig waardeloos als vervolgens blijkt dat zoiets als schoolrijpheid niet bestaat. Voor iedere test die je namelijk aandraagt is er altijd wel een groep kinderen te vinden die vanwege een één of andere handicap die fase moeten overslaan en de nakomende fases ineens toch beheersen.
Dat is eng, want het geeft een stuk minder zekerheid waarop je je beoordelingen dan wel moet beoordelen, maar voor kinderen wel een stuk beter dan valse fases te verzinnen om de leerkrachten houvast te geven.
Groeten Primavera
M Lavell
05-12-2009 om 17:02
Aanvulling
En ondertussen blijf ik benieuwd wat 'je billen kunnen vegen' met leren lezen te maken heeft.
Groet,
Miriam Lavell
rodebeuk
05-12-2009 om 17:11
Heuh mirjam
poepten jouw kinderen geen letters dan?
Doet mijn jongste al maaaaanden.
Bastet
05-12-2009 om 18:22
Ohjaaaaaa
Mijn dochter kreeg het ooit voor elkaar om een Y te poepen,wat ze trots kwam vertellen..
bastet
