Temet
01-02-2010 om 12:14
Kleutertoets
Ik vond het antwoord niet in het archief, dus vraag ik het hier even. Die scores op de kleutertoets, dat zijn percentielen neem ik aan?
En zijn dat dan percentielen van de school, of van alle kleuters in Nederland die die toets hebben gedaan? Op de site van het Cito (ik neem aan dat een citotoets is afgenomen) kom ik er niet uit.
En ja, natuurlijk gaan we dit ook aan de leerkracht vragen (over een paar dagen) maar ik vroeg me af of iemand hier het toevallig ook wist.
Groeten,
Temet
Puck
01-02-2010 om 12:39
Bedoel je a t/m e
Ik neem aan dat je de scores A t/m E bedoelt? En volgens mij zijn het waardes over heel nederland, niet alleen gebaseerd op jouw school.
Hoe de verdeling is zal ik je vanmiddag kunnen laten weten, dan krijgen de kinderen hun rapport mee en voorin hebben ze altijd een overzichtje met de scores uitgelegd, heel handig.
Inge M
01-02-2010 om 12:51
Controlegroep
De cito's voor groep 1-8 zijn meerdere jaren hetzelfde. De scores zijn bepaald aan de hand van een controlegroep, een landelijk gemiddelde dus.
Dit geldt niet voor de eindcito van groep 8. Die toets is elk jaar anders.
Temet
01-02-2010 om 13:10
Dank
Dank voor de antwoorden. Het antwoord van Inge verklaart ook waarom de score al zo snel bekend is. Omdat het zo snel was dacht ik dat dat misschien betekende dat de resultaten binnen de school werden vergeleken. Maar er wordt dus gescoord tegen de prestaties van een controlegroep uit het verleden.
Hier geen uitleg in het rapport. Dat zou wel handig zijn geweest.
Groeten,
Temet
Temet
01-02-2010 om 15:11
Pelle
Jawel, we hadden wel letters gekregen (hij heeft zijn rapport gehad, daar stonden ze op) maar er stond verder geen schaal bij. Ik had echter al eens eerder op dit forum opgepikt dat het om percentielen gaat. Nu vermoed ik dat dat in het tienminutengesprek wel aan de orde zal komen, maar daar gaat partner heen, ik niet, en misschien vergeet ie er zonodig naar te vragen. En wat ik dus met name wilde weten is met welke populatie dat vergeleken wordt: met school, of breder. Dat laatste dus.
Groeten,
Temet