Vic
02-11-2009 om 10:54
Kleuter wil niet naar school
Mijn jongste dochter (bijna 5) wil de laatste tijd vaker niet dan wel naar school. Ik heb dat bij de juf aangekaart en die zou haar de komende tijd in de gaten houden. Juf gaf aan dat dochter in de kring vaak afgeleid is, andere kinderen plaagt en vervolgens heel hard gaat huilen als die kinderen wat terug doen. Aan de andere kant doet ze haar werkjes wel heel goed, als haar pet ernaar staat. Ik kan ook niet helemaal inschatten in hoeverre mijn dochter een gemiddelde kleuter is. Ze komt niet overdreven intelligent over, praat soms nog niet zo goed, doet regelmatig ondoordachte dingen (uitproberen of iets stuk kan), maar op sommige momenten komt ze onverwacht slim uit de hoek (met rekensommen of speelgoed in elkaar zetten). Ik verwacht overigens niet dat juf er in mee gaat om haar moeilijker werkjes te geven. Dat zou ze best kunnen, maar in de rest van haar gedrag is ze nog zo jong. Van dat laatste weet ik overigens niet of dat echt zo is, daar heb ik te weinig vergelijkingsmateriaal voor. Mijn oudste is slim geboren en is nooit een typische peuter of kleuter geweest.
Wat zouden we hiermee kunnen doen? De juf wil graag dat dochter met plezier naar school gaat dus die denkt ook mee.
M Lavell
02-11-2009 om 13:22
Wat ik deed
Ik heb mijn kleuter 1 dag in de week thuisgehouden. De woensdag, want dat breekt zo lekker de week. En niet zomaar, maar een actieve invulling van die woensdag gezocht. In zijn geval was dat viool spelen (dus wel iets leren). Hij wilde dat graag.
Het was ook echt een ruil: hij een dag doen wat hij wel leuk vond en de andere dagen gewoon doen wat 'm gezegd werd. Het was even wennen, maar het hielp.
Groet,
Miriam Lavell
Tango
02-11-2009 om 14:21
Wat geeft dochter aan
Kan ze aaangeven waarom ze niet naar school wil? Vindt ze de werkjes niet leuk, wordt ze geplaagd? Of is het gewoon dat ze liever thuis wil blijven dan naar school gaan?
Levert het erg veel strijd op met je dochter, of is ze eenmaal bij school alweer vergeten dat ze geen zin had. Dat laatste is bij mijn kinderen vaak het geval. 's Morgens thuis roepen ze geen zin te hebben, maar eenmaal bij school is het al over.
Wel goed dat je het met de juf hebt besproken. Blijf dit ook geregeld doen en houd in de gaten of er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt. Als je het idee hebt dat ze moeilijkere werkjes aankan, geef dat dan aan. Waarom zouden ze het niet proberen, ook al is ze in sociaal opzicht nog erg jong.
Over het contact met andere kindjes kun je ook met je dochter praten. Dat het niet leuk is dat ze andere kindjes plaagt en dat het logisch is dat andere kindjes dan iets terugdoen.
Thuishouden zou ik niet doen, ik weet niet of dat wel mag ook eenmaal per week, maar als Miriam het schrijft zal het best wel. Ze krijgt dan toch een soort van uitzonderingspositie in de groep. Wel een idee is regelmatig een kindje bij haar thuis uitnodigen, mocht je het idee hebben dat ze misschien niet zo goed in de groep ligt.
M Lavell
02-11-2009 om 15:05
Ze is een uitzondering
Thuishouden mag, want een 4 jarige is nog niet leerplichtig. 5 jarigen mogen bovendien op initiatief van de ouders 5 uur per week verzuimen. Daar kan, na instemming van het schoolhoofd, nog eens vijf uur bijkomen.
"Ze krijgt dan toch een soort van uitzonderingspositie in de groep."
Ze _is_ een uitzondering. De meeste kleuters hobbelen kritiekloos mee. Voor haar moet maatwerk bedacht worden. Je kunt wachten tot school iets verzint, maar meestal duurt dat te lang. Je kunt ook zelf iets doen. Deze week al. Woensdag samen op zoek naar een leeractiviteit die ze wel leuk vindt.
Kinderen houden van boter bij de vis. Zeker kleuters kunnen maar moeilijk wachten.
Groet,
Miriam Lavell
Vic
02-11-2009 om 15:54
Hé, dat wist ik niet
Mijn dochter blijft al een ochtend thuis van school. Op vrijdag gaat ze altijd zwemmen met haar vader. Ik wist niet dat je 5-jarigen ook nog thuis mag houden. Geldt dat altijd of moet je daar speciaal toestemming voor hebben? Het zou qua logistiek en mijn werkuren namelijk wel erg goed uitkomen als ze nog een jaar de vrijdag mag verzuimen.
M Lavell
02-11-2009 om 15:57
Melden
Je hoeft voor die vijf uur geen toestemming te hebben. Je moet het wel melden aan het schoolhoofd. Meld dat je gebruik maakt van de vijf-uurs vrijstelling voor 5 jarigen.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
02-11-2009 om 17:24
Vic:
'Juf gaf aan dat dochter in de kring vaak afgeleid is, andere kinderen plaagt en vervolgens heel hard gaat huilen als die kinderen wat terug doen. Aan de andere kant doet ze haar werkjes wel heel goed, als haar pet ernaar staat."
Hoogdbegaafd vind ik wat kort door de bocht, maar dit wijst op iets in de trant van verveeld/snel afgeleid/te weinig uitdaging etc.
Vic
03-11-2009 om 20:20
Ik weet het niet
Juf geeft aan dat de groep 2 werkboekjes te moeilijk zijn. Ik heb ze niet gezien, dus kan daar niet echt over oordelen. Vandaag heeft mijn dochter wat groep 1 werkbladen gedaan en die vond ze naar eigen zeggen erg makkelijk (meer/minder, ordenen, e.d.). Dat kan ik me wel voorstellen want ze kan prima makkelijke rekensommetjes aan. Een voorbeeld van afgelopen week: We hadden 6 disneypoppetjes gekregen bij AH. Ik was iets vergeten dus toen we weer naar AH gingen kreeg ze van een mevrouw 2 poppetjes. Toen ik vroeg hoeveel dat er nu samen waren, antwoordde ze razendsnel (uit haar hoofd) 8. Toen ik vroeg hoe ze die dacht te verdelen tussen haar zus en haarzelf zei ze na twee tellen '5 voor mij, en 3 voor mijn zus'. Dat is toch wel groep 2 niveau?
M Lavell
03-11-2009 om 21:02
Uitleg vragen
"Juf geeft aan dat de groep 2 werkboekjes te moeilijk zijn. "
Dat moet juf dan maar uitleggen. Hoezo, te moeilijk? Wat kan je dochter nog niet? Ik denk dat juf met allerlei opmerkingen over gedrag komt en niet met aanwezingen over cognitieve ontwikkeling. Er zijn heel veel juffen die werkelijk denken dat je niet kunt rekenen als je niet kunt stil zitten oid.
Groet,
Miriam Lavell
Emmawee
03-11-2009 om 21:20
Ehm...
"Dat is toch wel groep 2 niveau?"
Ehm... volgens mij is dit eind groep 3.
Groeten, Maw.
Heidi
04-11-2009 om 07:08
Hier ook een kleuter die niet graag gaat
Mijn zoontje (begin dec wordt hij 5) wil ook niet graag naar school. Vooral 'smiddags roept hij dat ie niet wil (moe ??) en als ik dan vraag waarom niet, dan antwoordt hij dat het saai is op school.
Hij zegt dat ie liever in de huishoek of bouwhoek speelt, dan werkjes maken, maar als hij thuis is, is hij vaak bezig met sommetjes maken.
Of ik moet vragen hoeveel 2+4, 6+2 etc is. Hij telt zo tot 100 weg. Dus ik weet ook niet wat ik er van moet denken.
Rafelkap
04-11-2009 om 17:24
Niet meteen labelen
Ik vind dat er wel snel wordt gedacht dat kinderen hoogevoelig of hoogbegaafd zijn, of onder hun niveau presteren als ze een periode verveeld zijn. Mijn zoontje wordt in febr 5 en is net als kind van Emmawee bezig met sommetjes en Engelse woordjes, en wél super enthousiast over school!
Wat is dat dan voor school waar je kind op zit vraag ik me af. Is dat wel zo'n 'leuke'/goede school? Of klikt het misschien niet met andere kinderen (en dan niet meteen denken dat het kind autistisch is..
)
Rafelkap
04-11-2009 om 17:33
Pardon
ik bedoelde niet kind van Emmawee, maar van Heidi (ik reageerde op laatste berichtje)
Wel fijn dat school meedenkt, Vic. Heeft je kind ook leuke vriendjes in de klas?
Heidi
04-11-2009 om 21:20
Rafelkap
Zeg je dit nu tegen mij ?? dat ik niet meteen moet labelen?
Hier zijn maar 2 scholen die volgend schooljaar gaan fuseren en verder zit er hier niks. De school hanteert nog een 1 okt grens, verder is de school wel ok. Alleen de juf van mijn zoon is een echte kleuterjuf (klos) en houdt de kleuters graag klein.
En het klikt wel met de andere kinderen, waar baseer jij dat nu op, dat dat niet het geval zou zijn ???
Je berichtje komt raar op me over eerlijk gezegd.
Rafelkap
05-11-2009 om 12:30
Heidi
Heidi, het was een vraag van mij: of het klikt met andere kinderen. Je berichtje kwam zo over op mij. Maar als het niet zo is, is het niet zo en hoef je je ook niet aangevallen te voelen ![]()
Maar wat jij schrijft: de juf houdt de kleuters graag klein, zou ik niet blij zijn. Bij ons op school wordt juist enorm veel gestimuleerd. Jammer dat je geen andere schoolkeuze kan maken dan.
Vic
06-11-2009 om 12:18
Groepssamenstelling
Er is bij ons op school maar 1 kleuterklas en ik vind hem niet optimaal samengesteld. De meeste meisjes zijn ruim 5 of bijna 6 en zitten in groep 2. Met hen heeft mijn dochter weinig aansluiting. Ze trekt vooral naar een aantal jongere jongetjes die graag meegaan in haar acties om de boel op stelten te zetten. Buiten school heeft ze twee vriendinnetjes, ook een paar maanden ouder, met wie ze wel heel leuk kan spelen.
Binnenkort hebben we het eerste tienminutengesprek. Door ziekte van de juf vorig schooljaar is het er toen bij ingeschoten. Ik weet nog niet precies wat ik wil gaan vragen. Zou ik kunnen voorstellen dat de IB'er eens naar mijn dochter kijkt, en misschien wat moeilijke werkjes met haar doet? Ik denk dat ze dat groep 2 werk best aankan. Ik ben wel blij dat ze pas in januari 5 wordt zodat ik geen discussie hoef aan te gaan over wel of niet groep 3. Het zou zelfs een beetje zielig zijn om haar nu al in het groep 3 stramien te moeten plaatsen ![]()