Nora
05-10-2009 om 13:36
Kleuter jong in gedrag, laag concentratievermogen
Mijn dochter (wordt 5 in januari) kwam laatst thuis met het verhaal dat ze op school op de gang had moeten staan. Toen ik navraag deed bij de juf vertelde ze dat mijn dochter naar de gang was gestuurd omdat ze in de kring haar trui had uitgetrokken, 'en dat kan natuurlijk niet'. Juf vertelde ook dat ze vond dat mijn dochter een laag concentratievermogen had en zich erg jong gedroeg. De voorbeelden die ze gaf vond ik wel herkenbaar, dochter is snel afgeleid en vind alles om zich heen wel interessant, maar de conclusie vond ik nogal snel gesteld. Ik heb vervolgens op de bso gevraagd hoe zij mijn dochter ervaren. Daar vinden ze haar heel gezellig, maar zo nu en dan wel dromerig en eigengereid. Ze trekt zich regelmatig terug uit de groep en gaat dan iets voor zichzelf doen (wat ook mag op de bso).
Aan de andere kant merk ik dat ze best slim is, ze is heel erg bezig met cijfers en letters en kan al wat woordjes lezen. Ze wil ook altijd woordjes naschrijven, wat best aardig gaat. Volgens haar kalenderleeftijd gaat ze volgend jaar zomer naar groep 2, maar ik verwacht dat ze tegen die tijd een stuk beter kan lezen. Ik durf niet zo goed bij de leerkracht aan te kaarten of dochter wel de kleutercito's mee doet in januari, ook gezien haar beeld van mijn dochter (jong en ongeconcentreerd). Wat zal ik doen? Ik heb zelf niet echt een voorkeur. Nog een jaar kleuteren vind ik prima, maar wat dan als ze zich gaat vervelen?
ayla
05-10-2009 om 16:05
Nora
ik heb boven een draadje lopen met ongeveer hetzelfde onderwerp, mischien zie je daar wat reacties waar je wat mee kunt
Nora
06-10-2009 om 14:19
Ayla
Ik heb je draadje gelezen. Eigenlijk herken ik er best veel in hoewel mijn dochter meestal heel coöperatief is bij een deskundige of als je een werkje alleen met haar maakt. Net als jij vraag ik me ook vaak af in hoeverre mijn dochter afwijkt van het gemiddelde in haar ongeconcentreerde gedrag. Thuis kan ze heel lang (3 uur) rustig spelen maar ze rent ook wel eens als ongeleid projectiel door het huis. Dat zet mij nog het meest aan het twijfelen. De school hanteert 1 januari als grens voor het doorstromen. Wat dat betreft moet ze dus nog anderhalf jaar kleuteren. Dat is goed om haar energie kwijt te kunnen - ik zie haar echt geen hele dag op een stoeltje zitten - maar dan moet ze in groep 2 waarschijnlijk wel wat meer uitdaging krijgen.
ayla
06-10-2009 om 14:41
Nora
Nora, mijn dochter kan heel coöperatief zijn als ze wil, het probleem was dat ze afgelopen weken zo ongeveer 2 keer per week bij een arts gezeten heeft en het meewerken een beetje zat was. Als ik 1 op 1 met haar werk doet ze ook leuk mee, hoewel ze meer verteld dat dingen doet. In de klas is ze heel anders zoals je hebt kunnen lezen, dit speelde bij ons ook al in groep 1. Wij zijn dus al een jaar aan het praten met school en meesters. Nu eindelijk gaan er dingen gebeuren en vinden we misschien oorzaken voor dochter haar gedrag