Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Klassenindeling

Mijn dochter van 14 gaat op korte termijn weer naar school. We hebben de klassenindeling binnen gehad waar grote bezwaren tegen zijn. Ze zit in de klas met leerlingen waar voor de zomer politie-aangifte tegen is gedaan. Ik wil niet teveel in detail treden maar het ging zeker niet om kleine akkefietjes. 

De school is al meer dan een jaar bekend met welke problemen de leerlingen geven en we hebben zowel de toenmalige mentor als de directie altijd op de hoogte gehouden van het aangifteproces.
Er is alle leerlingen gevraagd een lijst in te vullen van bij wie ze wel en niet in de klas willen wat dochter ook heeft gedaan. 
Ik heb ook meteen toen ik deze week de klassenindeling door kreeg contact opgenomen om te vragen of er een fout is gemaakt. 
de school zegt van niet, zegt dat de indeling definitief is en houdt voet bij stuk. 

Ik heb inmiddels al contact met twee andere scholen opgenomen. Op eentje is dochter direct plaatsbaar en zou ze volgende week al ingeschreven kunnen zijn. De ander heeft een klein probleempje met het leerprogramma maar dochter zou er ook wel eventueel heen kunnen.


Dochter wil het liefst op de huidige school willen blijven maar dan niet met haar pesters in de klas. 
Kan ik de school dwingen dochter in een andere klas te zetten? En hoe pak ik dat zo aan dat ik binnen korte termijn resultaat heb? 


Andere school nemen inderdaad. Waarom zou ze daar sowieso nog naar toe willen? Waarom willen jullie dat als ouders nog?


Of ze nu wel of niet in haar klas zitten, dat gaat gezeik en nog meer narigheid opleveren. En stress.

Jouw dochter wil op een school blijven die haar pestverleden niet serieus neemt en jij steunt haar. Waarom? 

Leene

Leene

20-08-2021 om 14:22

Begrijp ik het nu goed dat jullie aangifte hebben gedaan? In dat geval vind ik het ongelooflijk dat je dochter toch in die klas is geplaatst. Wat was de reactie dan van school? Ik zou weinig  fiducie hebben in de school en een overplaatsing naar andere school overwegen. Als het niet tegen haar persoonlijk was gericht maar zij er tegen op ziet om met zulke leerlingen in de klas te zitten zou ik het van belang vinden om te kijken of ze bij vriendinnen of andere vertrouwde klasgenoten  in de groep zit. En zitten alle drama leerlingen weer in dezelfde groep.  Dochter van kennissen zat ook in een hele nare klas.  Veel rottigheid veel onveiligheid. De school heeft er toen voor gekozen om de drie grootste raddraaiers uit elkaar te halen. Dat heeft voor de klas die dochter wel geholpen.

Hoe zit dat bij jullie? Zitten de raddraaiers nog bij elkaar 

Hier een soortgelijke situatie (geen aangifte oid). Wij kregen voor de vakantie de klassenindeling door. Onze dochter zat als enige van haar vriendinnen in de andere klas. Haar "stamklas" zou dan voornamelijk bestaan uit leerlingen waar ze zich heel onprettig bij voelt.. 
Meteen na de vakantie contact opgenomen met school, gelukkig is ze overgeplaatst. Anders hadden we zeker uitgekeken naar een andere school. Dochter zit nu in klas 5 en om dan zo vlak voor het examen jaar te moeten wisselen van school.. Niet onze voorkeur, maar ja dat liever dan een doodongelukkig kind, hoewel overplaatsing naar een andere school ook geen enkele garantie geeft. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

20-08-2021 om 14:52

Heel sneu om te lezen dat er nu een grote fout word gemaakt in het geval van plaatsing. Hebben ze je kunnen uitleggen waarom ze ondanks de aangifte tegen deze klasgenoten de keuze hebben gemaakt om toch ze allemaal in 1 klas te zetten? 

De school dwingen om dochter in een andere klas te plaatsen kan niet. Je kunt wel een klacht indienen en dan lijkt de kans me vrij groot dat je gelijk krijgt. Scholen zijn wettelijk verantwoordelijk voor de veiligheid op school (zie bijvoorbeeld https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/veilig-leren-en-werken-in-het-onderwijs/veiligheid-op-school). In het kader van die verantwoordelijkheid is het erg vreemd om na aangifte van een leerling tegen andere leerlingen de betrokkenen weer bij elkaar in de klas te plaatsen, zeker als dat uitdrukkelijk tegen de wens van de leerling ingaat. 

In de schoolgids moet staan waar en hoe je een klacht kan indienen. Zo’n klachtenprocedure duurt vaak een aantal weken, dus op korte termijn heb je er niets aan. Soms zijn scholen wel opeens geneigd mee te werken als je aankondigt een klacht in te gaan dienen. 

Net als anderen vraag ik me af of het verstandig is dochter op deze school te laten blijven. Ze hebben duidelijk haar belang niet voorop staan en het is de vraag hoe veilig ze is als die pesters op dezelfde school rondlopen. 


Sterkte! 

Wisselen! School hoort een veilige plek te zijn en dat is deze school duidelijk niet. Daarbij, als het tot aangifte is gekomen weten ze je ook te vinden als je in een andere klas zit. Nieuwe school, nieuwe start en hopelijk Een veilige omgeving voor je dochter. Ik zou wel een klacht indienen en als nog wisselen.  

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

20-08-2021 om 16:05

Pesten en aanverwante zaken gebeuren ook in tussenuren, in de kantine en op het plein.

Ik zou haar naar een andere school laten gaan.

Je zou het nog een keer kunnen uitleggen aan de school, dat je dochter er erg last van heeft. Anders zou ik een andere school zoeken. Je wilt toch niet dat je dochter op een school zit waar je het idee hebt dat ze geen rekening met haar houden. 

Aafje1

Aafje1

20-08-2021 om 18:24 Topicstarter

DanGun schreef op 20-08-2021 om 14:19:

Jouw dochter wil op een school blijven die haar pestverleden niet serieus neemt en jij steunt haar. Waarom?

Ze zit op een Nederlandstalig gymnasium en dat niveau kan je hier bijna nergens doen. Ook hebben een aantal scholen aangegeven helemaal geen plek te hebben op de (Nederlandstalige) afdeling 3ath/gym
De tweede school waar ze wel heen kan is dus meteen een overstap naar het atheneum, alleen moet ze dan ook vrijstelling krijgen voor Spaans (wat ze daar geven in plaats van Frans).

 Daarnaast heeft ze het op de problemen met deze groep leerlingen na goed naar haar zin op school. 

Aafje1

Aafje1

20-08-2021 om 18:25 Topicstarter

Nose schreef op 20-08-2021 om 14:52:

Heel sneu om te lezen dat er nu een grote fout word gemaakt in het geval van plaatsing. Hebben ze je kunnen uitleggen waarom ze ondanks de aangifte tegen deze klasgenoten de keuze hebben gemaakt om toch ze allemaal in 1 klas te zetten?

Ik heb geen enkele toelichting gehad. De school leek ons ook juist te steunen in het doen van aangifte, ze belden mij uit zichzelf om het vooral te doen

Aafje1

Aafje1

20-08-2021 om 18:32 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 20-08-2021 om 14:57:

De school dwingen om dochter in een andere klas te plaatsen kan niet. Je kunt wel een klacht indienen en dan lijkt de kans me vrij groot dat je gelijk krijgt. Scholen zijn wettelijk verantwoordelijk voor de veiligheid ). In het kader van die verantwoordelijkheid is het erg vreemd om na aangifte van een leerling tegen andere leerlingen de betrokkenen weer bij elkaar in de klas te plaatsen, zeker als dat uitdrukkelijk tegen de wens van de leerling ingaat.

In de schoolgids moet staan waar en hoe je een klacht kan indienen. Zo’n klachtenprocedure duurt vaak een aantal weken, dus op korte termijn heb je er niets aan. Soms zijn scholen wel opeens geneigd mee te werken als je aankondigt een klacht in te gaan dienen.

Net als anderen vraag ik me af of het verstandig is dochter op deze school te laten blijven. Ze hebben duidelijk haar belang niet voorop staan en het is de vraag hoe veilig ze is als die pesters op dezelfde school rondlopen.


Sterkte!

Dank. We hebben aankomende maandag ook een gesprek bij een juridisch loket maar ik ga sowieso een klacht indienen. Het lijkt op dat ze bestaande klassen geheel intact hebben gehouden en er niet is geluisterd en gekeken naar bezwaren…

Pytha123 schreef op 20-08-2021 om 15:12:

Wisselen! School hoort een veilige plek te zijn en dat is deze school duidelijk niet. Daarbij, als het tot aangifte is gekomen weten ze je ook te vinden als je in een andere klas zit. Nieuwe school, nieuwe start en hopelijk Een veilige omgeving voor je dochter. Ik zou wel een klacht indienen en als nog wisselen.

Helemaal mee eens!

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

20-08-2021 om 19:27

Aafje1 schreef op 20-08-2021 om 18:32:

[..]

Dank. We hebben aankomende maandag ook een gesprek bij een juridisch loket maar ik ga sowieso een klacht indienen. Het lijkt op dat ze bestaande klassen geheel intact hebben gehouden en er niet is geluisterd en gekeken naar bezwaren…

Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je dan verwacht van het juridisch loket?

Ik(Maar dat ben Ik persoonlijk) zou daar mijn energie niet in steken en mijn kind "gewoon " naar een andere school laten gaan.

In een andere klas op de huidige school is toch geen oplossing? In pauzes en tussenuren zijn er dan toch alsnog confrontaties?

En kán ze wel naar een andere klas? Zijn er meerdere klassen van dit niveau?

En Stel dat ze dan naar een andere klas zou kunnen.  Dan komt er op een zeker moment in haar school loopbaan een moment dat er een profiel gekozen moet worden.  Kans bestaat dat je dan zo weer met een groep van die kinderen in de klas komt. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

20-08-2021 om 20:44

Aafje1 schreef op 20-08-2021 om 18:25:

[..]

Ik heb geen enkele toelichting gehad. De school leek ons ook juist te steunen in het doen van aangifte, ze belden mij uit zichzelf om het vooral te doen

Wat een rare situatie en nu laten ze je zitten als het ware. Dan zou ik denk ik ook voor een andere school gaan. Sterkte en pas goed op je dochter ❤️

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.