Hadewich
18-06-2010 om 14:35
Klaar met de basisschool (ook als ouder!)
Over een paar weken is mijn jongste gup klaar met de basisschool, na de zomer dus 2 kinderen op het voortgezet onderwijs. Hij heeft er zelf best wel zin, hij kan het nog niet zo goed overzien geloof ik wat er gaat veranderen maar hij is de basisschool wel helemaal beu.
En wij, de ouders, zijn ook wel ondertussen "klaar" met de basisschool. Herkennen jullie dat? Dat niet alleen je kind toe is aan wat anders, maar jij als ouder ook?
De oudste heeft net de brugklas achter de rug en eerlijk gezegd vond ik die middelbare school een verademing. De basisschool vind ik nu zó kneuterig. Bovendien heeft mijn zoon altijd goeie leerkrachten gehad maar nu in het laatste jaar een meester die hem niet lag, en dat is jammer. Ook is gewoon nooit duidelijk wanneer er bijvoorbeeld rapporten uitgedeeld worden, afspraken werden niet na gekomen etc. Terwijl die middelbare school een jaarplanning heeft die iedereen via internet kan bekijken en alles wat er op die jaarplanning staat gebeurt ook precies op de dag waarop het gepland staat. Komt op mij veel professioneler over in ieder geval.
Herkennen jullie het gevoel dat je het zelf ook wel gehad hebt met de basisschool als je je jongste naar de brugklas gaat?
reina
18-06-2010 om 14:41
Ik herken het, maar had het met het VO, MBO en HBO, dat gezeur daar (mn de laatste 2) was ik echt spuugzat, op de basisschool liep alles veel relaxter. Maar op een gegeven moment ben je gewoon toe aan een volgende fase.
Guinevere
18-06-2010 om 14:52
Ha, ik heb het nu na 4 jaar al gehad met de basisschool. En de jongste moet nog beginnen, dus over 9 jaar zijn we er pas vanaf. 
Hadewich
18-06-2010 om 15:04
Ha...
Meer mensen die het zo ervaren dus.
Reina: zelfs met HBO nog gezeur?? Heb je daar als ouder nog veel mee te maken dan, of is het meer je kind die klaagt over school, zodat je het zelf ook wel gehad hebt met die opleiding??
Guinevere: sterkte! ![]()
Jolanda123
18-06-2010 om 15:20
Na 17 jaar......
heb ik het ook wel gezien met de basisschool.
Eerst 8 jaar met de oudste zoon, daarna 9 jaar met de jongste zoon
Jongste zoon is er ook helemaal klaar mee, die wil ook nog maar één ding, en dat is naar het middelbaar onderwijs.
Jolanda, die de dagen ook aftelt.
reina
18-06-2010 om 17:44
Hadewich
Echt te maken met het HBO heb je natuurlijk niet, maar je blijft 'moeder', dus je ergert je gewoon mee als er van alles mis loopt in de organisatie
en dat was zéér regelmatig het geval. MBO's zijn helemaal topper daarin!
sus-anne
18-06-2010 om 19:05
19 jaar
hier 19 jaar basisschool volbracht ,en hoewel ik er ook goed klaar mee was,heb ik wel een traantje gelaten toen jongste vorige jaar een brugpieper werd,het was toch een afsluiting van een heel bijzondere fase.
Nu twee kinderen op HBO,1 op MBO en 1 op de Havo.
Maylise
18-06-2010 om 21:16
Ja op zich wel
Ik ben er eigenlijk al 10 jaar klaar mee
Maar goed ook de jongste kinderen moeten naar school. Over twee jaar is mijn jongste basisschool af dus dan hoef ik alleen nog maar mee voor oudergesprekken van de kleine nichtjes om te vertalen.
Maylise
Hillary
19-06-2010 om 11:33
Oh zeker
Zoon bijna klaar nu, dochter nog een jaartje. Valt me ook op dat dingen die ik vroeger mega-belangrijk vond me nu echt niet meer kunnen boeien. Lees de nieuwsbrief nauwelijks nog. Als ze op schoolreis gaan zoek ik me de avond tevoren rot waar de brief ligt met hoe laat ze weg gaan, aankomen en wat ze mee moeten. Tot 2 jaar geleden zat ik zelfs in de ouderraad en nu boeit het me echt niet meer. Gelukkig gaan ze bij mij jaar op jaar naar school. Laatst bracht ik neefje van vier naar school. Ik was heel snel weer buiten, voelde me echt wereldvreemd daar. Dacht dat dat komt omdat die van mij ouder zijn, maar schoonzus heeft het ook, haar kinderen schelen 8 jaar en de oudste zit al op de middelbare school. Heeft er ook wel mee te maken dat oudste de laatste 2 jaar geen leuke meester heeft gehad, dan zit je echt af te tellen.
Marjoleine64
19-06-2010 om 15:25
Nog een jaar te gaan...
en dan zijn wij ook klaar. We zijn er wel aan toe... Oudste zit nu in groep 8 (nog 5 weken) en jongste in groep 7. Gelukkig hebben we weinig te klagen gehad over de school, maar na 10 jaar zijn we wel toe aan de volgende stap. Dat begint nu: deze week kennismaken bij de brugklas van oudste.
Marjoleine
Hadewich
19-06-2010 om 19:33
Aha....
Helemaal normaal dus dat ik ook klaar ben met de basisschool. Ik herken het ook wat iemand schrijft, dat je niks meer voor school wilt doen, je pas de avond tevoren eens gaat verdiepen in de schoolreis etc.
Nog ongeveer een jaar of 7 voordat de kinderen klaar zijn met het VO, ben benieuwd of ik daar dan ook zó enorm klaar mee ben!
Oja Guinevere: hoe komt het dat je nu al de basisschool zo beu bent??
Tineke
19-06-2010 om 19:42
Ja en nee
Wat betreft mijn kinderen, ja, ik ben er helemaal klaar mee. Vooral omdat sommig geteut gewoon niet meer past, zoals het geneuzel om een ongezond koekje mee tijdens het schoolgruitenproject..dat soort dingetjes, het opvoedende gedoe. Daar is kind gewoon uitgegroeid. Daar hebben we geen zin meer in en geen geduld meer voor.
Maar ik ben er tegelijkertijd helemaal niet klaar mee. Ik sta vanaf het nieuwe schooljaar zélf voor de klas. Oftewel, ik blijf lekker op de basisschool!
Hadewich
19-06-2010 om 19:50
Dan bekijk je het dus eens van de andere kant...
Leuk, dan bekijk je het dus eens van de andere kant, dat is echt heel anders (heb zelf ook een blauwe maandag voor de klas gestaan). Veel plezier en succes!
Guinevere
19-06-2010 om 22:28
Beu 
Ik ben het nu al beu, ik heb het altijd vreselijk gevonden om rond te hangen bij het halen en brengen. Sta ik me daar weer te vervelen tussen mensen waar ik niets mee heb. Verder ben ik nogal teleurgesteld in deze school in het algemeen, het aangekondigde principe "kindgericht onderwijs" blijkt vooral op papier te bestaan. En ik heb helemaaaaal geen zin om te gaan lopen helpen met alles en nog wat, terwijl je er eigenlijk wel op aangekeken wordt als je dat niet doet. Maar hé, ik héb al een baan.
Wordt dat allemaal beter op het VO??? Echt waar?
By the way, ik ga nog wel naar de schoolborrels. ![]()
Hadewich
20-06-2010 om 12:59
Guinevere
Ik snap je helemaal! In ons geval werd het dus beter op het VO. Daar is ook wel een ouderraad, maar ja, met 1000 kids op één school word je er écht niet op aangekeken als je niet in die ouderraad gaat (op de basisschool hier ongeveer 150 kinderen). Bovendien hoeft die ouderraad geen koffie te schenken op allerlei avonden (daar is een concierge voor). Ik geloof dat die ouderaard meer een soort medezeggenschapsraad is.
En je hebt gewoon veel minder met school te maken, dat zal ook veel schelen. Bij ons is het voor mijn gevoel het verschil tussen een amateuristisch werkende basisschool en een profesioneel werkende middelbare school.
Veel plezier met de schoolborrels!
Dat doen ze hier nou nooit.....
Heirthe
20-06-2010 om 21:00
Ik ook
Ik ben zelf wel klaar met de basisschook maar dochter moet nog wat jaartjes (groep 4)
Dochter komt vier jaar na jongste zoon dus is een beetje een nakomertje. Toen zij naar de kleuterschool ging was ik daar eigenlijk ook al klaar mee maar dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Middelste gaat volgend jaar naar het VO en dan moet dochter nog heel lang.
Ik ben al dat gefreubel en gekneuter al heel lang zat. Ik hou niet van mensen die mij de les willen lezen terwijl ik het zelf beter weet