Bianca
12-01-2010 om 14:06
Kind school en thuis zo verschillend!
Mijn zoontje van 4 jaar zit sinds september op school. Daar doet hij mee, maar niet vol overtuiging. Als ik ook zie wat hij doet ben ik verbaasd. Zo kleurt hij bijvoorbeeld thuis een kleurplaat met de tong tussen zijn lippen in. Op school krast hij het blad vol en that's it. Verven vindt hij thuis prachtig, maar op school kleurt hij het hele blad in één kleur en geeft dat aan de juf. Hij kan thuis poppetjes tekenen en auto's enzo, maar op school...je raadt het al...
De juf heeft me gevraagd om in januari weer langs te komen voor een gesprek. Zij maakt zich zorgen. Niet alleen over het bovenstaande, maar ook zijn werkhouding en concentratie en het feit dat hij nog met grote regelmaat in zijn broek plast (waar zoonlief zelf over zegt dat hij het gewoon vergeet, maar dat de juf zegt dat ze het heel vies vindt....stress voor zo'n klein mannetje). "Misschien moeten we hem laten testen..." Huh?? Nu al?? Hij zit bijna 4 maanden op school en nu al een test?
De juf gelooft mij natuurlijk niet als ik zeg dat het thuis een heel ander verhaal is. Ze kijkt me aan alsof ik het ter plekke verzin. Nog zoiets: thuis heeft hij zichzelf wat woordjes leren lezen n.a.v. letters die hij kent. Maarja...als ik daarover begin...
Ik vroeg me af of iemand een kind heeft wat al zo jong "getest" is. Juf begon zelfs over ADHD etc...
Groetjes, Bianca
LindadR
12-01-2010 om 14:27
Sjemig
Het kind is pas 4 en zit net op school. Beetje overdreven om dan al over testen te beginnen, gezien de voorbeelden die je aankaart. Volgens mij zijn er zat kindjes van die leeftijd die met enige regelmaat nog (op school) in hun broek plassen. Mijn oudste deed dat in ieder geval toen ook.
Linda
Tango
12-01-2010 om 14:28
Erg herkenbaar
Wat je schrijft is voor mij erg herkenbaar, Bianca. Ik heb ook zo'n kind. Tangozoon laat op school ook niet zien wat hij thuis wel kan. Heb hier ook al eens eerder een draadje over geopend. Op school is hij een lief, rustig en stil jongetje,hij volgt wel alles en dat komt er thuis dus ook uit. Maar op school wisten ze bijv. niet dat hij letters kent e.d. Thuis is hij druk en beweeglijk. Kan de juf zich ook niets bij voorstellen bij dat laatste. Ze was eens verbaasd dat ik hem na een dagje ziek thuis weer naar school stuurde met de mededeling dat hij thuis niet te genieten was (hij vroeg heel veel aandacht want hij kan zichzelf vermaken). Daar begreep ze echt niets van want op school is hij zo stil. Een beetje ander verhaal dan dat jij schetst, maar kinderen kunnen dus inderdaad heel verschillend zijn thuis en op school.
Testen lijkt me nog niet echt nodig voor jouw zoon, waarschijnlijk is hij nog bezig met wennen. Hij is in een drukke tijd gestart natuurlijk met Sint en Kerst voor de boeg en het ene kind heeft gewoon meer tijd nodig om te wennen dan het andere.
Ik zou zeker wel een gesprek met de juf aangaan en aangeven dat je het vervelend vindt dat je niet geloofd wordt door haar, want dat is natuurlijk wel erg raar.
Als je er niet uitkomt kun je altijd nog een gesprek aanvragen met een IB-er erbij.
En over dat broekplassen, zegt ze dat tegen je zoon dat ze dat vies vindt? Dat is zeker niet handig. Dit is heel normaal hoor in een kleuterklas en als het inderdaad vaker gebeurt kan ze hem beter met wat meer regelmaat naar de wc sturen. Hij geeft aan dat hij het zelf vergeet (vindt ik knap dat hij dat kan aangeven) dus lijkt me dat een goed hulpmiddel.
Bianca1969
12-01-2010 om 23:29
Tango
Bedankt voor je verhaal. Altijd fijn om een beetje herkenning bij anderen te vinden.
Het laatste woord met de juf is ook nog niet gesproken (vrees ik).
Groetjes, Bianca
ayla
13-01-2010 om 09:28
Ook herkenbaar
bij ons begonnen ook de problemen nadat ayladochter pas in groep 1 zat. ze kon zich niet concentreren, droomde continu weg, maakte zich overal makkelijk van af. terwijl wij thuis altijd een schat van een dochter hebben gehad, lekker slim en pienter. Kon voordat ze naar school ging al wat letters, kon de cijfers herkennen en leerde zichzelf lezen in groep 1.
Oke ze was weleens wiebelig en dromerig maar ach ze is pas 5.
Toch hebben wij nu de stap genomen om haar te laten testen. ayladochter zit nu in groep 2 en ondanks dat ze voorloopt op diverse gebieden pikt ze niet alles op school op. Bij dansles en zwemles is het vaak ook niet te doen met haar omdat ze zich met alles wil bemoeien.
wij staan nu op de wachtlijst en hopen binnen een paar weken iets te horen
dc
13-01-2010 om 14:49
Antipathie?
Het klinkt mij in de oren alsof het gewoon niet klikt tussen je kind en de juffrouw.
Als ze het verhaal van de ouders niet serieus neemt, en zo zeker is van haar zaak, kan ik me je zoontje wel voorstellen. Zou ik ook m'n best niet voor doen...
En dat in dat broek plassen. Hier in frankrijk moet je tot het 6e jaar reservekleding meegeven met een plastic tasje. Ik denk dat er wel een reden voor is....
Moppeke
13-01-2010 om 22:41
Fijne juf
Zoals je het omschrijft is de juf niet erg tactvol.
Het aangeven dat broekplassen vies is, getuigt van een juf die misschien beter iets anders kan gaan doen. Kom op zeg, je kind zit 4 maanden op school. Al zou ie elke dag nog in zijn broek plassen. Dat doen kinderen nu eenmaal nog in de kleuterklas. De juf kan juist een grote rol spelen in het zelfvertrouwen van je zoon door hem misschien wat beter te begeleiden en hem regelmatig naar de wc te sturen.
Qua testen is de juf wat overijverig, en zou ze in ieder geval met open vizier jouw visie over je kind moeten ontvangen. Daar kan ze nl. mee uit de voeten en helpt haar om beter met je kind te communiceren.
Moppeke-dochter is ook altijd een kind geweest dat thuis altijd zichzelf is, en op school heel anders. Op school laat ze beslist niet het achterste van haar tong zien en herkennen we ook vaak niet wat de juf over haar zegt. Dat is nu in groep 7 nog steeds zo
Wat eerder al genoemd werd, het klikken met zo'n juf is ook een ding. En vergis je niet, je zoon zit 4 maanden op school. Hij moet zijn plekje veroveren in de klas, hij komt in een bestaande groep en zoiets kan een hoop impact hebben op zo'n klein mannetje. Het kan goed zijn dat hij zich low-profile opstelt om zodoende zichzelf te handhaven uit misschien onzekerheid.
Bespreek het met de juf, maar volg je eigen intuitie. Maak maak van je hart geen moordkuil en bespreek ook met de juf wat je van haar verwacht. Misschien is er iets dat je zoon heel erg op zijn gemakt stelt of iets dat zij juist kan doen. Of misschien juist helemaal niet ![]()
Want van al die aandacht wordt je zoon misschien ook niet echt gelukkig.
Dus testen na 4 maanden: echt niet.
Broekplassen: echt wel.
Even dimmen juf: echt wel.
Bianca
15-01-2010 om 23:36
Dank aan allen!
Ik lees alles nog eens rustig door en ga dan eens een afspraak maken met de juf. Ben benieuwd en wordt wellicht vervolgd.
Groetjes, Bianca