Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Keuze middelbare school voor slim kind

Hoi,
Ik weet niet of ik in de goede rubriek zit of dat ik naar basisschoolleeftijd moet. Als dat zo is kunnen bekendere forumgangers dat even schrijven.
Maar goed ik heb de volgende vraag. Mijn dochter is 11, groep 8 en van de week hebben we adviesgesprek gehad.
Daar kwam een erg hoog IQ uit en vwoadvies. De juf zei als er nog iets hoger bestond dan vwo had hij daar ook naar toe gekund.

Nu zit ik erg met dekeuze van de middelbare school. Ik heb weliswaar een slim kind. Maar ook een kind van ongeconcentreerd is, het ene doet, het andere vergeet, supergevoelig etc. we hebben keuze in ons stadje tussen drie scholen (daarbuiten wil ze absoluut niet).
Een vwotto. Maar daar heeft ze geen speciale interesse in.
Een christelijke school met een aparte vwo afdeling. Of een school met een havo/vwo brugklas. Vorig jaar zijn we al naar de open dagen geweest in groep 7. En toen vond ze de brugklas school het leukst. Maar nu lijkt het ons qua uitkomst adviesgesprek en ook advies meester beter om haar naar een school te sturen waar ze meteen tussen vwo-ers komt.
Maar ze blijft vasthouden aan die brugklas school. Misschien verandert het allemaal tijdens de komende opendagen. Maar wat ik me dus afvraag, mijn dochter is een bij wijze van spreke een typische nerd. Ik ben bang dat ze in zo'n brugklas met een gemengde brugklas ontzettend gepest gaat worden. Dat ze zich gaat vervelen en de kont tegen de krib gooit er graag bij wil horen en niks meer doet. Wat is jullie ervaring nu met slimme kinderen of meteen vwo of maakt het niet zoveel uit als ze eerst in een brugklas terecht komen. Ik hoop dat ik duidelijk ben in mijn verhaal.

Bedankt luna12

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

10-12-2010 om 09:45

Vwo

Ik zou gewoon meteen vwo kiezen als het zo duidelijk is dat ze dat gemakkelijk aankan, evt. tweetalig vwo. Nog hoger is er volgens mij niet, maar dat hoeft natuurlijk ook niet, de echte nerds vinden in hun hobby's ook wel de uitdagingen en die mede "nerds" vind je nou eenmaal het gemakkelijkste... binnen het vwo. Ik denk dat ze daar prima op haar plek is.
groetjes, Tess

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

10-12-2010 om 10:05

Zelfde hier

..alleen gaat het hier om een zoon Zelfs de keuze van scholen is het zelfde!

Hij heeft TT-gymnasium wel hoog op z'n lijstje staan, maar ook twee scholen buiten de stad. Die moeten alleen wel zoveel extra bieden dat het die extra reistijd ook echt waard is.

Een van die scholen is een zelfstandig gymnasium, de andere een Montessorilyceum met een brugklas, waar wel op het eigen niveau kan worden gewerkt (met alle ruimte om vooruit te werken!).

Het voordeel van TTO is dat dat toch wat slimmere kinderen aantrekt, en er dus een goede werksfeer heerst. Ze moeten hier ook echt gemotiveerd zijn (en een goed schooladvies/cito hebben) voor ze aan TTO mogen meedoen.

Kind laten kiezen!

Zíj moet tenslotte 6 jaar lang op die school zitten.

Gr. Poezie.

Astrid

Astrid

10-12-2010 om 10:26

Zelfde keuze gehad= goede geweest

Luna, de situatie over het soort scholen bij jou is exact het zelfde als hier. Zelfde plaats misschien? Zal wel toeval zijn.

Mijn zoon zat 2 jaar geleden in gr. 8 en werd toen tegen de zomer 11. Echt een nerd met geen aansluiting bij andere kinderen in de klas.

Wij hadden ook de keus tussen 3 scholen. 1 Met een Havo-VWO brugklas, 1 met ook HAVO-VWO brugklassen, maar ook met alleen VWO en een school die allerlei combi's had, maar ook TTO. Wij wilde een andere school dan zoon, maar zoon wilde perse TTO doen, de rest leek 'm zo saai. Hij kwam meteen in een TTO gymnasium brugklas. Atheneumers zaten in de andere 2 TTO brugklassen.

Hij past er echt perfect tussen. Allemaal het zelfde soort kinderen (ook al zullen ze best verschillen). Maar in vergelijking met het allegaartje van de basisschool echt een Nerd klas. Ook heel veel jonge kinderen van net 11. Ik denk zelf dat een HAVO-VWO brugklas qua types veel gemengder is. Voor veel kinderen zal dat niet uitmaken, maar voor mijn zoon wel. Hij had ook voor het eerst meteen vrienden en die heeft hij daar nu nog steeds. Zo wie zo een hele leuke klas. Ze blijven ook al die jaren min of meer bij elkaar met ook ongeveer de zelfde docenten.

Nu na 1,5 jaar TTO vindt hij het tempo van de lesstof te laag liggen. Alles moet 3x uitgelegd worden zegt hij. Volgens zijn mentor zijn er nu in 2 TTO maar nog enkelingen, waaronder zoon, die nooit onvoldoendes halen, maar nog steeds over 14 vakken gemiddeld ruim een 8 staan. Bij TTO komt er naast dat het in het engels is (eitje volgens zoon en dat terwijl hij op de basisschool nauwelijks engels had gehad) nog meer bij kijken. Ze moeten veel speeches doen voor veel vakken. Alleen of in groepsverband en meer van dat soort dingen. Dat zorgt nog voor enige uitdaging (zoon is het maken van die dingen weer niet zo goed). Het echt moeilijke van het TTO komt pas in de bovenbouw.

Mijn dochters zitten nog op de basisschool en van uit gr. 8 hoor ik nu dat de nerds nu ook kiezen voor een Leonardoschool 1 plaats verderop of voor 1 van die andere scholen hier die chinees aanbiedt. Zoon had achteraf ook wel graag chinees gewild. Leonardo biedt trouwens ook chinees aan.

soepstengel

soepstengel

10-12-2010 om 10:37

Vindt t ook moeilijk

ook een slim kind, erg gevoelig, bang om af te gaan in de klas.Hij heeft een hartafwijking wat soms meer energie kost.Wat kies je dan?

Wij gaan nu maar havo-vwo, gymnasium en technasium kijken en dan beslissen wat hem het beste bevalt.
Hij moet er tenslotte naar toe en ik kan wel iets anders willen maar hij moet t leuk vinden.

Kanarie

Kanarie

10-12-2010 om 11:22

Lees aandachtig mee

Mijn oudste is ook van het type nerd en we zitten een beetje met de zelfde afwegingen. De onze wil echt geen tto doen, hij vindt die taal maar ballast. Ook een gymnasium trekt hem niet zo, hij kan zich niks voorstellen bij latijn en grieks.

Hij heeft zijn zinnen gezet op het technasium. We zitten hier ruim in de scholen en deze is wat verder weg. Toch denk ik dat het de afstand wel waard is. Ik hoop echter dat hij op een technasium, net als bij tto, ook de wat slimmere kinderen aantreft. Anders zou hij namelijk nog steeds zitten tussen kinderen waar hij niks mee heeft. Al denk ik dat dat eigenlijk ook wel meevalt, want techniek is eigenlijk zijn lust en leven.

Ik zou bij de voorlichtingsdagen nog eens extra aandacht besteden aan de andere twee scholen en hem als, hij echt naar de HAVO/VWO brugklas wil wel laten gaan. Hij moet het doen.
Bovendien heb ik zelf ook op een HAVO/VWO brugklas gezeten en ik kan je vertellen: die HAVO kinderen vallen best wel meer hoor. Okee, ze zijn niet de slimste maar er zijn nog veel meer nog minder slimme kinderen (. Dat verschil in intelligentie is toch al veel minder groot dan op de basisschool.

Ik persoonlijk zou ook veel meer gaan voor de sfeer op zo'n school.

Soepstengel

"Die Havo kinderen vallenn best wel mee hoor" en "Okee, ze zijn niet de slimste maar er zijn nog veel meer nog minder slimme kinderen".
Deze uitspraken zijn (neem ik aan) als grapje bedoeld?

Excuus, vraag is voor kanarie

....

Sawo

Sawo

10-12-2010 om 11:38

Doorvragen

Hoi Luna

Mijn dochter had ook voorkeur voor een school dat niet de onze was. Na de voorlichting had ze wel voorkeur voor dezelfde school als wij. Maar probeer vooral door te vragen waarom ze de ene school wel ziet zitten en de andere niet. Mijn ervaring is vaak als het gaat als sfeer de kinderen wel de juiste keuze maken. Keuzes voor een school omdat je vriendje/vriendinnetje erop zit waren bij ons uit den boze.
Wij hebben bij beide kinderen wel direct gekozen voor vwo niveau. Dit heeft als groot voordeel de kinderen meteen uitgedaagd worden en niet zo makkelijk zich omlaag laten trekken door minder ijverige kinderen.
Maar misschien heeft de brugklas school wel een veel leuker sport of cultureel aanbod. Dus kijk goed naar je kind en bepaal samen wat belangrijk is voor een goede keuze.

succes

Saar

amk

amk

10-12-2010 om 12:51

Nou sawo

als ik ergens tijdens mijn rare middelbare schoolcariere minder ijverige kinderen heb meegemaakt was dat op het vwo. Klagen dat er 2 proefwerken in 1 week waren. Op het VMBO hadden we er gewoon 2 op een dag. De dag ervoor opgegeven.

Ook op het VMBO is het gewoon hard werken. Misschien op een wat lager niveau, maar zeker zo hard, en moeten kinder zeker zo ijverig zijn.

Ik zou het heel goed vinden als alle kinderen een basis jaar hadden met alle praktische techniekvakken zodat ze tenminste een aantal vaardigheden die thuis handig zijn zouden meekrijgen. Juist voor de VWO-ers eigenlijk, tjonge die zijn rond uit gevaarlijk met gereedschap in hun handen.

luna12

luna12

10-12-2010 om 12:59 Topicstarter

Dank je wel voor reacties

Even in 1 mail antwoord op de vragen.
Gymnasium is in een andere stad. Zij krijgt al nachtmerries bij het idee dat ze met bus, tram etc. moet. We zijn een paar keer verhuisd en ze wil graag op school in de plaats waar we nu wonen.
Bij ons moet je voor het TTO een opstel schrijven een toets doen en evt een gesprek. Kortom goed gemotiveerd. Ik zie geen greintje motivatie bij haar.
De andere vwo waar ik het over had heeft een hele brave uitstraling. Is christelijk en mijn dochter denkt dat ze het daar de hele tijd over god hebben. Onzin natuurlijk, maar ze is nogal halstarrig.
En over de havo/vwo brugklas. Ik heb zelf in zo'n brugklas gezeten. Ik ben naar de Havo gegaan, mijn vriendinnen deden dat ook allemaal en ik vond het wel best. Mijn dochter is naast erg slim ook nogal laks en wat ik allemaal schreef dus ik ben bang dat ze haar intelligentie dan niet gaat benutten.
Maar ja, ik vind er ook wel weer wat inzitten om een kind zelf te laten bepalen.
Het valt me bij mijn dochter alleen op dat (en waarschijnlijk is dat voor alle 11 jarige zo weet ik neit hoor). Dat ze heel erg kijkt naar 1 of 2 dingen.
Bv dat christelijke in de naam. Of bij de open dagen vorig jaar bij de vwo/havo brugklas kwam ze bij een natuurkundelesje terecht vond ze helemaal geweldig. Zeggen dat dat op andere scholen ook is is praten tegen dovemansoren. Zelfde als op het tto. Daar is tijdens open dag gezegd. Zeer goed gemotiveerd zijn en heel hard werken. En dan denkt ze dus (dit vul ik voor haar in ) Pffffff. wat een gedoe.
Kortom moeilijk

Luna12

Maylise

Maylise

10-12-2010 om 13:18

Te grote verantwoordelijkheid

Mijn kinderen mogen wel meebeslissen maar ik zou de beslissing welke school niet 100% aan mijn kind overlaten. Ik vind dat je een 12jarige die verantwoordelijkheid nog niet kan geven. Als er een school is die ik absoluut niet zie zitten dan zou ik mijn kinderen daar zeker niet op doen hoe graag ze zelf misschien ook zouden willen. Het hangt natuurlijk ook van hun reden af om naar een bepaalde school te willen. Een kind wat met een super onderbouwd plan komt is weer een ander verhaal dan dat de open dag zou leuk was.
Ik laat mijn kinderen meepraten over die beslissing en ook deels meebeslissen maar de eind verantwoordelijkheid en dus ook beslissing ligt bij mij.

Wij zijn onlangs verhuisd. Ik heb mijn zoon van 16 helemaal zelf laten kiezen naar welke school hij wilde. Er waren 3 opties. Ik had een ander favoriet dan hij maar in dit geval is hij al 16 dus ik vind dat hij nu de leeftijd heeft om dit zelf te mogen beslissen. Overigens vind ik de school waarvoor hij gekozen heeft helemaal niet slecht maar ik legde op wat andere dingen de nadruk dan zoon dus vandaar dat wij bij een andere keuze uitkwamen. Hij is tot nog toe erg tevreden met zijn beslissing.

Voor mijn dochter van 13 jaar heb ik de keuze gemaakt voor de school. Zij wilde sowieso helemaal nergens heen want ze wilde niet verhuizen. Ik heb zelf gekeken naar wat ik het beste bij haar vond passen. Ik zou haar als ze had gewild wel hebben laten meebeslissen maar ik zou de uiteindelijke beslissing hebben gemaakt. 13 jaar is weer anders dan 16 jaar. In dit geval wilde ze helemaal nergens kijken of mee beslissen dus dat heb ik alleen gedaan. Ik heb gekozen voor een hele klein, redelijk strenge maar wel geborgen school omdat zij juist dat overzichtelijke en kleinschalige heel prettig zou vinden.

Maylise

Delftenaar

Delftenaar

10-12-2010 om 13:19

Als je het over delft hebt

Je omschrijving lijkt heel erg op Delft, maar zal misschien wel meer voorkomen. Als dat zo is, ben ik het met je dochter eens dat het CLD misschien wel erg christelijk is, ben daar vorig jaar op een voorlichtingsavond geweest en zag een behoorlijk aantal lange rokken, wel een degelijke, warme school wat ik om me heen hoor. Tweetalig op Grotius is prima, veel jonge en intelligente kinderen daar. Maar juist Stanislas met zijn gemengde brugklas doet veel voor de zeer intelligente kinderen, ze zijn er erg op gericht zoveel mogelijk kinderen op het gymnasium te krijgen, dus mogelijk wordt je dochter daar toch in meegesleept als ze daar eenmaal zit. Ondanks dat ze het ontkennen hanteren ze een minimale citoscore (540 zo luidt het in de wandelgangen), dus de meeste kinderen hebben ook echt zeer ruim havo/vwo niveau. Ook kunnen de zeer intelligente kinderen minder uren volgen van de reguliere vakken en in die tijd wat extra's doen, bijvoorbeeld Chinees ofzo. Ze zijn zeer ver in versterkt taalonderwijs voor zowel Engels, Duits als Frans en je kunt ook eindexamen in Spaans en Chinees doen. Dus als je het over Delft hebt, vind ik de havo/vwo brugklas juist voor jouw dochter geen slechte keus. Nou ja heb je het over een andere stad, sla dit dan maar over, heeft misschien iemand anders er nog wat aan.

andere Delftenaar

andere Delftenaar

10-12-2010 om 13:42

Gaan stanislas

Als je het over Delft hebt zou ik buiten Delft gaan zoeken voor de hele slimme kinderen.
Afhankelijk van waar je woont: in het zuiden van Delft zou ik kiezen voor het stedelijk gymnasium in Schiedam. Zeer veel ervaring met Hb leerlingen, school is warm, kent de leerlingen goed, goede begeleiding. Woon je in het noorden van Delft dan zou je het Leonardocollege in Rijswijk kunnen overwegen, zeer gemotiveerd team, uitdagende leerstof, kleine klassen, vast klaslokaal.
Verder is het Novum (Voorburg) een goede optie als je aan de oostkant van Delft woont.
Met enige moeite allemaal opties die je kunt fietsen.
Het Stanislas heeft inderdaad een plusprogramma, maar alleen voor de beter presterende leerlingen, niet zozeer voor de slimme, 't is ook een vrij 'schoolse' school. Qua christelijk gehalte van het CLD moet ik zeggen dat dat mij behoorlijk tegenvalt (en veel van de lange rokken die op de infoavond komen kiezen uiteindelijk voor het Revius, de Passie of de GSR, niet voor 't CLD). Denk dat je op het Stanislas waar ze zelfs een eigen kapel hebben op het schoolterrein meer met het christelijk geloof in aanraking komt.

luna12

luna12

10-12-2010 om 13:51 Topicstarter

Re: als je het over delft hebt.

Ik heb het inderdaad over Delft.Dus bedankt voor je opmerkingen. Ook andere ervaringen zijn erg welkom.
Nu we het beestje toch bij de naam noemen heb ik toch nog wel een vraag. Mijn dochter heeft een verbaal/performaal kloof. Dit betekent in het kort een hele snelle computer maar een langzame printer. Denkt zeer snel maar het komt er op papier moeilijker uit.
Ik twijfelde niet alleen over het stanislas door die vwo/havo brugklas, maar ook omdat ik weleens gehoord hebt dat ze niet veel aandacht besteden aan kinderen die iets "aparts" hebben. terwijl het cld dat juist wel schijnt te doen. Een verbaal/performaal kloof brengt niet alleen het bovenstaande mee maar het zijn ook vaak kinderen die moeilijk aansluiting kunnen vinden, sociale situaties moeilijk in kunnen schatten etc.
Ik vind het dus ook belangrijk dat ze daar aandacht aan besteden. Zoals het op voorlichtingsavonden en open dagen klinkt lijkt het allemaal zo mooi en goed geregeld
Even voor de duidelijkheid. wij wonen net twee jaar in Delft, ken hier nog niemand. Dus ik hoorde dit ook via mijn fysiotherapeute.
Dat maakt het ook lastig van mijn oude woonplaats zou ik zo een heel verhaal op kunnen hangen over hoe middelbare scholen over het algemeen bekend staan.
Nu weet ik niks. Dus alle reacties zijn zeer welkom

luna12

andere Delftenaar

andere Delftenaar

10-12-2010 om 14:17

Geen van de scholen

Volgens mij ben je op geen van de Delftse scholen goed af als HB 'er. 't Grotius vindt het al heel mooi dat ze tweetalig VWO aanbieden. Het Stanislas schermt met hun pluspogramma (maar dat is dus alleen voor leerlingen die keurig in de pas lopen). Het CLD doet ook wel wat maar alle molens daar malen zeer langzaam. Twee jaar daar op school leverde ons een zeer depressief kind op (en ik denk nog steeds dat het CLD van de drie Delftse scholen de beste keus is voor HB 'ers, er zijn er daar in elk geval een aantal leerkrachten die het snappen). Vandaar mijn advies om echt buiten Delft te kijken. Over het Haganum bijvoorbeeld hoor ik ook goede verhalen (maar niet uit de eerste hand, maar gaan kijken kan geen kwaad natuurlijk). Delft heeft als voordeel dat het tussen steden in ligt, geeft heel veel keus in potentieel middelbare scholen (en daar zijn dus buiten Delft ook wel die op fietsafstand liggen, en als je eenmaal gewend bent valt treinen/trammen of bussen ook wel mee, die van mij heeft het er heel graag voor over, na haar eerdere ervaringen in Delft).

Delftenaar

Delftenaar

10-12-2010 om 14:23

Cld

Nu je deze extra info hebt gegeven zou ik eerder voor het CLD gaan, ik heb het idee dat Stanislas inderdaad niet zo hard loopt voor de "lastige" gevallen. Mijn zoon zit nu in de brugklas en moeder van een vriendje heeft veel uitgezocht ivm dyslexie en die hoorde weinig positiefs over Stanislas wat dat betreft. Stanislas is erg groot, dan loop je eerder het risico te verzuipen denk ik. Dat er een kapel is op het terrein klopt, persoonlijk vind ik dat wel wat hebben. Het is een Jezuitenschool, mijn echtgenoot heeft er ook op gezeten en toen merkte je dat nog heel erg, hij heeft ook nog van wat paters les gehad. Inmiddels is de laatste met pensioen, volgens mij wonen er nog een paar in de woning op het terrein, ik vind dat wel wat hebben hoor, zo'n stuk traditie en zo'n oud gebouw, maar inmiddels is bijna niemand van de leerlingen meer katholiek. Ik heb overigens wel eens met het CLD te maken omdat ik iets met maatschappelijke stages doe en heb er tnt een zeer prettige indruk van, echt een warme school. Zelf woon ik in Delfgauw, maar dat ligt voor de buitenstaander zo dicht bij Delft (10 minuutjes fietsen naar centrum) dat ik maar Delftenaar als nick had gekozen. Mijn zoon is naar Stanislas Pijnacker gegaan en daar zijn we zeer tevreden over, zeer veel persoonlijke aandacht, misschien is dat ook nog een optie voor je? Mijn man was onlangs naar het 10 minutengesprek en was echt verbaasd hoe de mentor de persoonlijkheid van onze zoon omschreef, zo ver is de basisschool in 8 jaar tijd nooit gekomen om hem zo goed te kennen. Kan ook dat wij een goeie mentor getroffen hebben natuurlijk.
Overigens is wat je van je fysiotherapeute hoort juist belangrijk hoor, dat heb ik vorig jaar ook gedaan aan iedereen vragen op welke school hun kind zat en hoe dat beviel, bij de sportclub bijvoorbeeld. Heb je meer aan dan alle reclamepraatjes van de school, dan hoor je toch alleen maar positieve dingen. Dus ga vooral door met rondvragen. De info die ik je nu geef komt dus ook voornamelijk uit deze bronnen, zijn dus geen feiten he, maar beeld dat ik me in de loop van tijd gevormd heb door verhalen of kinderen die ik ken die erop zitten. Verder vind ik dat ze op Stanislas erg veel en op onhandige tijden huiswerk hebben. Vriendje van zoon zit op Stanislas Delft en die heeft vaak dat hij laat uitkomt en de volgende dag alweer een vak heeft dat hij die dag ook gehad heeft, hij moet dan dus dezelfde dag beslist zijn huiswerk maken, waardoor het sporten soms in het gedrang komt. Stanislas Pijnacker is een stuk kindvriendelijke wat dat betreft, tnt nog nooit huiswerk gehad dat de volgende dag al klaar moet, verder veel blokuren (minder boeken meeslepen) en weinig tussenuren of eerste uren vrij, waardoor zoon altijd redelijk vroeg uit is en hij nog niks heeft hoeven inleveren tnt op zijn sport (sport tussen de 4 tot 7 uren per week), wat we eigenlijk wel verwacht hadden.

luna12

luna12

10-12-2010 om 14:57 Topicstarter

Buiten delft

Ik reageer toch nog maar een keer, ook al kunnen jullie niks met deze informatie en word ik mogelijk steeds herkenbaarder )
Mijn dochter is heeft op haar oude school gezeten tot halverwege groep 5. Daarna zijn we 80km verder wegverhuist, Delft dus. na 1.5 tot en met groep 6 heeft ze op een bepaalde school gezeten. Er was voor haar te veel vrijheid, te weinig structuur. Dus we hebben haar overgeplaatst naar een andere school. Geweldige structuur etc. Maar kind had geen enkele aansluiting met ook maar 1 van zijn klasgenoten ondanks alle inspanningen van de juffen e.a. lukte het niet. Ze werd genegeerd, hoorde erniet bij etc. Ze werd steeds ongelukkiger dus toch maar weer terug naar de school met voor haar weinig structuur maar wel met warmte en een paar kinderen bij wie ze wel aansluiting vond (ook al is dat nog steeds minimaal).
In de Delft tijd zijn wel zelf ook al een keer verhuist.
Ik lees nu prachtige verhalen over het hagenum,novum, leonardocollege. (dank voor de tips).
En bv. het hagenum is alles ongeveer maar een half uurtje fietsen. Aan 1 kant denk ik hup, ik moest vroeger drie kwartier fietsen. Maar door al die veranderingen heeft het kind zoiets van Ik blijf in Delft klaar! En is er paniek in de ogen als het gaat over Den Haag. Ik vind dit echt zo moeilijk. Je leest verhalen over scholen buiten Delft waarvan je denkt daar zou ze passen, kleine klassen, kleine scholen etc.
En aan de andere kant zit ik met een kind wat veel heeft meegemaakt aan verandering van school, huizen etc. Tja wat is wijsheid of kiezen voor het intellect of voor de veiligheid. Laatste is natuurlijk ook maar betrekkelijk na een tijdje is een kind ook gewend aan fietsen bussen trammen etc.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-12-2010 om 16:58

Gewoon eens kijken?

En als je nou gewoon eens met haar gaat kijken op de wat-verder-weg-scholen? Vrijblijvend, zonder druk op te leggen, en haar dan laat ervaren hoe die scholen 'voelen'. Wellicht blijkt ze zich heel goed thuis te voelen op bijvoorbeeld het gymnasium. Wat ook erg kan helpen is dat ze weet dat er meer kinderen uit haar omgeving naar die school gaan, zodat ze in ieder geval samen kunnen fietsen. Want een half uurtje fietsen is echt niet te ver, er zijn massa's kinderen die dat dagelijks doen (en ook nog veel langer). Je zou dus eens kunnen informeren of er meer leerlingen van die school uit jouw woonplaats komen.

Latino

Latino

10-12-2010 om 17:02

Kanarie

Ben wel benieuwd naar je reactie op de vraag van Wil40.
Het lijkt tegenwoordig wel of er veel meer "erg slimme" kinderen zijn die op een normaal VWO te weinig uitdaging hebben. Vinden de kinderen dat of zijn het vooral de ouders?

Kanarie

Kanarie

10-12-2010 om 17:06

Wil

Er staat een smiley achter, dat zou je toch wel genoeg moeten zeggen lijkt me.

Ik vind overigens wel dat sommige mensen zo gefixeerd zijn op een vwo-opleiding dat ze lijken te vergeten dat HAVO ook een prima opleiding is. Ik wil overigens niet beweren dat dat hier speelt, het is meer dat dat een beetje door mijn hoofd spookte.

Kanarie

Kanarie

10-12-2010 om 17:21

Ot: snelle computer - langzame printer

Luna,

Overigens nog bedankt voor de perfecte beeldspraak: hij past precies op onze V-P klover!

Echte Delftse

Echte Delftse

10-12-2010 om 19:04

Ervaring met vo scholen delft

Mijn zoon zit in 3 TTO gymnasium op het Grotius. Hij is HB en dit was zijn enige keuze want de rest leek hem te simpel. Bovendien is het op 5 min. binnen ons huis. Het TTO is prima voor hem alleen is het tempo wat hem betreft wat te sloom. En hij mist uitdagende vakken. Op zijn basisschool kon hij destijds sneller door de stof gaan, dat is er nu niet meer bij. Hij is een echte nerd en heeft hier voor het eerst vrienden. Hoor ik van meer ouders hier. Veel soortgenoten. TTO is wel iets wat je echt moet willen anders wordt je geeneens aangenomen. Er vallen er ook elk jaar weer een aantal af. Ik hoor veel verhalen dat in de onderbouw het gewone VWO niet veel voor stelt (zijn alleen verhalen, ik heb ze niet gecheckt). De meeste VWO leerlingen doen op het Grotius TTO en dan hebben ze nog een restje op het gewone VWO. In klas 4 komt alles weer bij elkaar.

Nu hoorde zoon dat je op het Stanislas chinees kunt doen, eigenlijk had hem dat ook wel leuk geleken of spaans o.i.d. dat biedt het Grotius allemaal niet. Vindt hij erg jammer. Vriend van hem doet Leonardo in Rijswijk en dat had hem achteraf ook wel wat geleken. Alleen in dat fietsen had hij geen zin.

Mijn keuze was het CLD. Ik ken er veel kinderen die er op zitten of zaten en ik heb er zelf op gezeten (nog net de laatste paar jaar op het Molenhuispad). Een kennis van mij werkt daar als docent. Het CLD is wat degelijker vergeleken met het Grotius. Meer correspondentie richting ouders t.o.v. Grotius meer richting leerling.

Mijn dochter (gr. 8) wil absoluut geen TTO doen. Hele goede leerling, maar erg lui aangelegd. Gaat VWO doen met zo min mogelijk inspanning. Vooral geen extra's. Zij zit aan of het CLD of het Stanislas te denken. Maar ze gaat niet voor het chinees o.i.d.

Scholen buiten Delft vind ik te ver fietsen. Daar gaan we niet kijken. Mijn kinderen fietsen amper (basisschool was om de hoek) en hebben daar ook geen zin in.

Vrienden van mij hebben op het Stanislas gevraagd of hun gehandicapte (PDD-Nos o.i.d.) zoon daar terecht kon, maar daar zitten ze niet echt op te wachten. Of dat ondertussen anders is weet ik niet.

Kanarie

Nu begrijp ik je inderdaad beter. Nee sorry, ik ben niet op de hoogte wat al die kriebels betekenen.

Jesse_1

Jesse_1

10-12-2010 om 23:01

Eerst over delft

Familie van ons zit op CLD. Intelligent (klas overgeslagen in b.o.) en niet 'buitensporig' christelijk en vindt het erg leuk op CLD, heeft ook goed aansluiting etc. Er zitten zeker niet alleen meisjes met lange rokken daar .

Jesse_1

Jesse_1

10-12-2010 om 23:04

Wij denken er ook al over na...

... maar wij hebben beperktere keuze. Hier zeer vlakbij is één school met o.a. HAVO/VWO, voor alle andere keuzes is het ver fietsen of trein/bus. Zoon lijkt gymnasium wel leuk, maar TTO (helaas niet) en omdat je daarvoor ook een bepaalde motivatie moet hebben valt het af.
Hij zit nu in groep 7, maar we verwachten tot wel VWO-advies en een grote school die vrij 'los' les geeft hoort niet echt bij hem. Vandaar dat we er nu toch ook wel over nadenken. Toch weegt bij ons ook zeker mee wat vriendjes doen, in die zin, dat als hij samen met anderen naar een school verder weg zou gaan, dat dat toch een optie zou kunnen zijn.
NB wij hadden vroeger ook absoluut geen inspraak over welke school!
Jesse

Jesse_1

Hoi Jesse,
Mijn dochter zit volgens mij op het dichtstbijzijnde gym voor jullie. Als je meer wilt weten...
Verder is een goed plan om ze in groep 7 al met ze naar de open dagen te gaan, kunnen ze vrijblijvend kijken zonder te hoeven kiezen. De open dag van het gym is ook gewoon erg leuk
groetjes
J.

Vic

Vic

10-12-2010 om 23:55

Inspraak

Mijn dochter en ik zaten in eerste instantie niet op een lijn voor wat betreft de schoolkeuze (dochter en haar vader wel). Inmiddels sta ik daar wat opener in, zij is tenslotte degene die daar 6 jaar heen moet. Qua niveau maakte het me niet zoveel uit. Ze kan naar het gym of tvwo, maar ik zie daar de meerwaarde niet van in ten opzichte van 'gewoon' vwo.

luna12

luna12

11-12-2010 om 10:39 Topicstarter

Open dagen

Alle open dagen van bovengenoemde scholen, novum, leonardo en hagenum plus een school in Delft vallen allemaal op 1 dag . Ik kan mijn dochter moeilijk op 1 ochtend naar vier verschillende scholen slepen.
Dus we gaan dan zoziezo naar Delft. Nu weet ik wel dat ik individuele gesprekken aan kan vragen, maar dat vind ik toch anders voor een kind.
Mochten mensen van dit forum hun kind op 1 van de bovengenoemde scholen hebben hoor ik ook graag wat ervaringen. Alvast bedankt.

ook een delftenaar

ook een delftenaar

11-12-2010 om 10:51

Ook vrijdag

't Leonardocollege in Rijswijk heeft op de vrijdagavond voor de open dag open avond. Dus twee kansen om daar naar toe te gaan. Er is ook nog een infoavond speciaal voor Leonardo. (en vorig jaar ook de mogelijkheid om een dagje mee te lopen met de bestaande klas, dat kan dit jaar vast ook weer).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.