uddel
25-11-2008 om 18:38
Kerstmaaltijd wie helpt!
Help! We gaan dit jaar het heel anders doen met kerst en i.p.v. een broodmaaltijd een winterbuffet doen. De bedoeling is dat er hutspot en boerenkool komt, broodjes knakworst, appelmoes en een toetje. Wie kan mij helpen met de hoeveelheden te bepalen? We hebben 165 kinderen op school van groep 1 t/m 8. Ik neem aan dat de kleuters minder eten dan grote kinderen uit groep 8 maar hoeveel moet je nu rekenen p.p.?
Ook ideen voor het toetje zijn welkom, graag makkelijk en niet zo duur!
Alvast bedankt,
Gr. Uddel
maan.
25-11-2008 om 18:51
Poging meedenken
Hoi hier een meedenkpoging.
Ik vermoed dat vooral de broodjes knakworst erg populair zullen zijn (zeker twee per persoon?); de hutspot en boerenkool zijn bij veel kinderen niet favoriet -zeker niet als er broodjes knakworst zijn-
Toetjes als je makkelijk wilt gewoon twee verschillende kleuren vla kunnen ze kiezen. eventueel versieren met spuitbusslagroom mmmm simpel en erg lekker.
Eet smakelijk en veel succes.
Hanne.
25-11-2008 om 21:43
Sluit ik me bij aan
ik denk dat als je broodjes knakworst hebt je heel erg weinig stamppot zal uitdelen.
Hoeveelheid...Bij een broodmaaltijd voor 5-16 jarigen ga ik altijd uit van 3 sneetjes pp. Ik zou dus rekenen op 2 broodjes pp
Als je toch besluit stamppotten te gaan maken: Voor warme maaltijden ga ik er vanuit dat wat je normaal voor 4 personen maakt nu door 6 wordt gegeten. Dus voor 12 personen maak je 3 'gewone' porties.
Heb je trouwens al nagedacht hoe je die warme maaltijden gaat maken? Heb je grote pannen, (kooktijden zijn dan anders, want het duurt bv lang voordat het water van de aardappels kookt!!!) of laat je een heleboel ouders een portie maken??.
Voor het toetje zou ik ook gaan voor vla, of (echt hollands) vlaflip of saroma pudding. Reken dan 6-7 porties (plastic bekertjes) uit een pak.
ayla
26-11-2008 om 08:36
Hutspot en stamppot?
vind ik nou niks voor kinderen met kids. Daargelaten dat die van mij dat al niet eten zou volgens mij 90% van de kinderen liever een broodje knakworst willen dan een bord stamppot. Stamppot is toch echt zo iets wat ze van hun moeder perse moeten opeten want het is zo gezond....
Puck2
26-11-2008 om 09:33
Zou hier ook niet in de smaak vallen
Onze kinderen lusten ook best stamppot maar de kerstmaaltijd op school is toch iets feestelijks met bijzondere hapjes etc. Geloof niet dat ze het leuk zouden vinden als er doodordinaire doordeweekse stamppot op het menu zou staan.
EsmeePF
26-11-2008 om 09:54
Grote en kleine eters
Ik zou er overigens ook niet klakkeloos van uit gaan dat alle kleuters minder eten dan alle groep 8 kinderen. Mijn oudste was als kleuter al een grote eter, die minstens zoveel at als ik (soms zelfs meer). En omgekeerd zijn er natuurlijk ook groep 8 kids die maar kleine eters zijn.
Oh en (op jullie school misschien helemaal niet van toepassing, ik neem aan dat je uit uddel komt) maar eten wel alle kinderen varkensvlees? Ivm de knakworst en evt spekjes door de stamppot.
liora
26-11-2008 om 10:21
Eens met tina
Het diner van Tina klinkt als een kinderparadijs!! En ook een ouder-paradijs want inderdaad supermakkelijk.
Liora
Maylise
26-11-2008 om 10:22
Ja, ook eens
Ik sluit me ook bij de rest aan. Broodjes knakworst zullen waarschijnlijk veel geliefder zijn dan de stampot. Bovendien vind ik stampot ook wel zware kost voor een kerstbuffet op school. Ik zou dus gewoon zorgen voor een enorme stapel broodjes met knakworst, ketchup, mayonaise en mosterd. Je kan ook deels runderknakworst doen (eventueel halal of kosher afhankelijk van de schoolpopulatie). Ik zou ook zorgen voor iets vegetarisch er naast.
En als toetje is vla prima in verschillende smaken. Eventueel met slagroom en vruchtjes erbij (en dan kan je ook best voor vruchtjes in blik gaan, vind ik niet zo lekker maar op zo'n gelegenheid is het wel veel practischer en de kinderen vinden het vaak wel prima)
Maylise
Maylise
26-11-2008 om 10:23
En tina, ook eens
En die maaltijd van Tina klinkt perfect, zou gewoon daarvoor gaan.
uddel
26-11-2008 om 10:40
Grappig
Grappig dat iedereen hier anders over denkt! Het is minder werk dan het lijkt hoor de stamppot, we krijgen het kant en klaar warm aangeleverd. (zonder spekjes en worst voor de speciale eters)(en nee ik woon niet in Uddel en we houden altijd rekening met dieeten, geen varkensvlees, geen rundvlees en vegetariers)
Probleem met de friet is dat dit niet van school mag, en we hebben een keer met schoolreisje het probleem gehad dat er toch best een aantal kinderen zijn die geen friet lusten, raar maar waar.
Ik denk dat we gewoon stamppot doen (wat is daar nu ordinair aan? een boterham met kaas of worst niet dan?)en geen broodjes wordt maar losse worstjes bij de stamppot en dan een vlaflip toe!
Bedankt iedereen voor het meedenken!
Bastet
26-11-2008 om 10:56
Nou...
Ik denk ook dat per klas verschilt.De onderbouw zal genieten van het Tina-buffet,maar mijn ervaring is dat kinderen uit groep 7 of 8 ook erg genieten van andere gerechten.Dit jaar krijgen ze een brunch op school,maar voorgaande jaren nam elke kind een gerecht mee,en ik was verrast door een keur van zalige gerechten,echt heel leuk!Indisch,italiaans,oostenrijkse gehaktballetjes,elk kind had weer een andere voorkeur,of was van thuis uit ander eten gewend,het was echt heel leuk om te zien.
Groetjes,Bastet
Jesse_1
26-11-2008 om 11:07
Stamppot
Beetje o.t. misschien maar op onze school hebben ze ieder jaar (in feb geloof ik) een stamppot dag. Ouders maken (vrijwillige basis) boerenkool/hutspot/zuurkoolstamppot, school zorgt voor worst en toetje (vla). Kinderen die ècht geen van deze stamppotten lusten hoeven alleen een hapje te proeven en mogen zelf meegenomen brood opeten.
Het is schijnbaar toch een behoorlijk succes, aangezien het al een aantal jaren herhaald wordt. (En ja, ook 2 van mijn 3 kinderen blijken toch opeens stamppot te lusten, wat thuis ook weer perspectieven biedt 
(Maar een combi met broodje knakworst lijkt me idd wat minder).
Jesse
uddel
26-11-2008 om 13:01
Verse stampot
Het is verse stampot hoor, we krijgen hem vers gemaakt en warm aangeleverd van een verpleeghuis bij ons in de buurt, lekker makkelijk!
Nasha the first
26-11-2008 om 16:30
Maaltijd hier
Er worden een aantal hapjes op de deur gehangen, afgepaste hoeveelheden, en de ouders wordt gevraagd een hapje klaar te maken....voordeel, je hebt variatie, dus is er altijd wel iets wat de kinderen lusten. Ze beginnen met soep, daarna dus die hapjes, daarna ijs! Alle kindjes blij!!!
Temet
26-11-2008 om 16:44
Eens met tina
Ik zou in elk geval het zoutvat klaarzetten, want voor zover mij bekend plegen instellingskoks nogal zoutarm te koken (vanwege al die mensen met hoge bloeddruk enzo).
Nou ja, als de helft of meer overblijft is die onzin ook meteen afgelopen.
Groeten,
Temet (houdt niet van stamppot. Ook geen zelfgemaakte)
Pippin
26-11-2008 om 17:56
En de niets-lusters?
Voor mijn kinderen zou je van dit menu niets hoeven aan te schaffen. Ze lusten het allemaal namelijk niet. Bedenk je een alternatief voor zulke culinaire probleemgebieden, of moeten ze een boterham van thuis meenemen?
En niet helemaal on-topic: ik zou echt woedend worden als iemand op school mijn kinderen zou dwingen een hapje te proeven! Dat hoeven ze thuis, doordeweeks, niet eens, dus al helemaal niet bij een 'feest'maaltijd.
Pippin
Paula B
26-11-2008 om 22:15
Leidse hutspot-ervaring
Hier in de Leidse regio houdt onze school de traditionele hutspotmaaltijd op 3 oktober in ere. Dat wil zeggen: op 2 oktober, want 3 oktober is een vrije dag.
Sinds een paar jaar komt de hutspot van een verpleeghuis in de buurt. De ervaring daarmee is prima, de smaak ook. En ik kan het weten, neem als opschepmoeder al jaren restanten mee naar huis voor 's avonds
en echt, ik ben kritisch op eten. We warmen er knakworstjes bij en voilà.
Of de kinderen het eten verschilt natuurlijk van kind tot kind. De meesten worden aangestoken door de feestelijkheid en eten er wel van. Zeker in de hogere klassen zijn er veel die nóg een bord opscheppen, en nóg één... Sommige kinderen eten alleen de worst, het zij zo.
Praktisch gezien lijkt me er, uit ervaring, dus weinig op tegen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me bij een kerstmaaltijd ook iets anders voorstel dan stamppot. Hier op school het bekende buffet waarvoor ouders gerechten kunnen inschrijven en thuis maken. En ja, het zou best praktisch zijn om die moeite niet te hoeven doen in een drukke tijd, maar ik vind het ook wel leuk en heel gezellig. De tijd dat ik met een peuter op m'n heup onder tijdsdruk honderd poffertjes stond te bakken in porties van elf is gelukkig voorbij...
Puck2
27-11-2008 om 16:31
O nee, paula hutspot-trauma zul je bedoelen (o.t.)
Paula, je brengt een jeugdtrauma in me naar boven. Mijn moeder is Leidse en bij ons werd er thuis vroeger op 3 oktober ook altijd hutspot gegeten. en ik vond dat toch vies........ net als die haring en wittenbrood die we die dag kregen. Sinds ik uit huis ben heb ik het nooit meer gegeten en ik lust nog steeds geen zoute haring en witbrood.
kaatje43
27-11-2008 om 17:53
Ik zie zijn gezicht al voor me.
Als er gezegd wordt dat ze stamppot eten als Kerstmaal i.p.v. de door de kinderen zelf geopperde gerechten die dan vervolgens op een lijst worden gezet en de moeders (of vaders)wat uit kunnen kiezen om te maken. Hij zal denken dat ze gek geworden zijn. Een Kerstmaal op school is een feestje. 's Avonds, iedereen in de nette kleren en de leerkrachten (bij ons op school dan) die nu eens voor de kinderen een toneelstuk opvoeren. Stamppot staat helemaal onderaan op zijn lijstje en dan zal je het op school krijgen zeg....
Chantelle
27-11-2008 om 21:54
Grappig!
Mijn kinderen zijn dol op stamppot. Zouden het ook prima vinden. Hier is al eens een Chinees en Italiaans buffet langs geweest. Ook prima. Maar de meeste kinderen eten ook daar nauwelijks van. Daarvoor een patatkraam op het plein. Dat vonden de meeste ouders maar niks, te makkelijk (mijn zoontje zat toen nog niet op school). Dit jaar voor het eerst een zelfgemaakte hapjes buffet. Leuk!
Toetje op school is hier altijd een Vienetta met flikkersterretjes. Groot succesnummer!
Trouwens vorig jaar had ik voor ons eigen kerstdiner weinig tijd (net verhuisd). Het werd een simpel soepje, een biefstukje met champies/paprika en een lekkere salade en toe een Viennetta (was in mijn jeugd bijna een delicatesse). Superleuk en lekker!
Mamasan
28-11-2008 om 12:06
Brrrr hutspot!
Vorig jaar was er in Het nieuwe huishouden een discussie over een kerstdiner waar verschillende stamppotten geserveerd werden. Het ging er volgens mij over dat de gastvrouw gepikeerd was omdat enkele gasten frietjes wensten voor hun kinderen. Heel grappig dat nu door een oudercommissie wordt bedacht om kinderen stamppot te geven. Ik sluit me aan bij de eerste reacties. Mijn kinderen zouden ook voor de broodjes knakworst gaan. Hutspot komt hier nooit op tafel (brrr). Zondag eten we boerenkool, maar dat is dan meestal 2 hapjes en een groot stuk worst.
Ik vind het een origineel idee, maar het getuigt niet van inlevingsvermogen. Misschien hebben de ouders in de oudercommissie wel kinderen die 'alles eten' (omdat ze ze zo goed hebben opgevoed). Kunnen ze daarna weer klagen over het gebrek aan culinaire opvoeding van de andere ouders (dat draadje komt dan in januari ![]()