Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Astrid

Astrid

16-12-2008 om 22:00

Kan je met een kleuter thuis oefenen voor een hogere cito score?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Even zo...

Even zo...

27-12-2008 om 18:02

Cqcq

Hoi CQCQ,

Jij lijkt er verstand van te hebben. Onze zoon zit in groep 1. Hij verveelt zich er niet. Hij heeft heel veel vriendjes, gaat met veel plezier naar school, etc. Tellen, rijmen, etc. doen ze volgens mij vooral in de kring. Ik heb geen idee of hij dat leuk vindt of niet, maar volgens mij is hij dan geen draak.
Lezen en een beetje rekenen doet hij thuis. Hij wil dit ook niet op school. De juffen weten het wel en laten hem wel eens de namen van de broodtrommeltjes bij het uitdelen oplezen.
De puzzels zijn voor hem niet echt een uitdaging (thuis 100 stukjes, op school tot maximaal 36 stukjes). Ontwikkelingsmaterialen zijn wel wat eenvoudig voor hem. Maar er ligt ook moeilijke Loco, maar dan doet hij liever de makkelijke dingen. Er is een stempelhoekje maar dat is vooral voor het vrije stempelen. Qua bouwen bouwt hij meesterlijke bouwwerken en is hij echt de leidinggevende van het bouwteam. Thuis hebben we Kapla maar veel verder dat torens bouwen komt hij nog niet.
Er is een leeshoekje maar dan neit met de makkelijkste AVI boekjes maar met andere boekjes (waar de letters dus anders zijn gedrukt).
Zou jij afwachten tot er problemen zijn? Zo niet, wat zou je nu dan doen? Juffen hebben wel door dat hij verder is dan de rest maar dat hij kon lezen wisten ze nog niet (nu dus wel).

Astrid

Waar je je al niet druk om kan maken, echt werkelijk ongelooflijk.
Is je kind gelukkig? Heeft het vriendjes? Maakt je kind ontwikkeling door? Niks aan het handje toch?

Annemieke

Prulletje

Prulletje

27-12-2008 om 23:51

Lees even het hele draadje!

Astrid heeft al aangegeven waarom ze de vraag stelt!

Prulletje

Raar hoor

Het verbaast me (als ik dat hier zo lees) dat er schijnbaar kleutergroepen zijn die geen Kapla hebben, geen puzzels van meer dan 36 stukjes, geen "echte" leesboeken, bizar hoor. Dat wel hebben is niet bijzonder, dat is echt noodzakelijk. Mijn ervaring is dat ze in groep 2 zonder uitzondering allemaal prachtige bouwwerken maken van Kapla, dat 36 stukjes nagenoeg altijd te weinig zijn, en dat er veel kinderen zijn die al wat kunnen lezen.

cqcq

cqcq

28-12-2008 om 14:00

Antwoord voor even zo...

Afwachten tot er problemen zijn vind ik nooit zo'n goed idee. Dat als eerste.

Eigenlijk blijkt uit je omschrijving dat je zoon school op dit moment niet ziet als een omgeving waar hij iets kan leren, maar hij heeft het er op zich wel naar zijn zin. De juffen spelen wel in op wat hij kan, dat is goed.

Het zou ook goed zijn als ze hem uitdagen werk te pakken waar hij nog wat van kan leren, wat ligt boven wat hij al kan. (ooit komen slimme kinderen dat namelijk toch wel tegen, en als je dan nog nooit de frustraties hebt ervaren van iets moeten leren op school, dan kan dat een heel vervelende ervaring zijn).

Als er geen geschikte boekjes in de klas zijn, dan kan je aan de juf vragen of ze ervoor kan zorgen dat die er wel komen (school zal ze toch wel hebben neem ik aan..). Maar mijn oudste heeft destijds ook heel veel prentenboeken gelezen, dus voor haar hoefde het niet zo nodig.

Verder is mijn ervaring met mijn kinderen dat het eerste kleuterjaar vaak nog wel gaat, omdat school op zich dan nog nieuw is, maar als ze dan merken dat het tweede kleuterjaar alleen nog maar meer van hetzelfde is, dat ze dan inderdaad af gaan haken.

Anderszijds kan de omgeving waarin ze kleuteren heel verschillend zijn. Hier ook soms een jaar waarin 1/3 van de kleuters al kan lezen, dat is heel anders dan wanneer je de enige lezende kleuter in een klas bent. (of wanneer jouw leesniveau absoluut niet meer past bij wat andere kleuters laten zien).

Dan moet ze de vraag anders stellen:-p

Ik lees alleen de berichten van de laatste twee dagen, zo af en toe. Het staat me vrij om te reageren toch? En, mocht het voor haar geen bevredigend antwoord zijn, dan is er toch niks aan het handje?

Annemieke

Kapla

Kapla, Knex, lego ligt hier in elke groep (dus ook in groep 8). Mijn zoon zit in groep 4 en daar hebben ze nu ook locon (zwaar favoriet bij mijn zoon). De overige bouwmaterialen worden steeds gewisseld. Onze school heeft het spelend leren hoog in het vaandel staan.

Even zo

Even zo

28-12-2008 om 22:31

Geerke

Volgens mij ga je wel heel kort door de bocht. Onze hele school heeft geen Kapla. Bizar lijkt me een beetje overtrokken. Ja, Kapla is leuk maar dat een school dit niet heeft is toch niet heel erg vreemd? Een andere school heeft iets anders niet.

Even zo

Even zo

28-12-2008 om 22:42

Cqcq

"Eigenlijk blijkt uit je omschrijving dat je zoon school op dit moment niet ziet als een omgeving waar hij iets kan leren"

Is dit in groep 1 al belangrijk? Ik zie groep 1 ook vooral als een groep waar je heel veel leert, maar nog niet leert leren. Ik ben er voor mezelf nog niet uit of ik wil dat de juf hem iets aanbiedt wat voor hem echt moeilijk is. Andere kinderen hoeven ook niet iets uit te kiezen wat flink pittig is.

"Als er geen geschikte boekjes in de klas zijn, dan kan je aan de juf vragen of ze ervoor kan zorgen dat die er wel komen"

Mijn zoontje leest thuis met mij. Een op een. Hij snapt wel dat dat in de klas niet kan (hij wil graag dat ik dan stiekem kom lezen in de klas). Voorlezen vindt hij ook maar niets. Ik ben toch geen juf? Tja, ik vind het prima dat hij thuis leest en niet op school. Maar of dat de juiste insteek is? Op school is hij druk met het groepsgebeuren etc. Ook thuis gaat hij echt niet lezen als er ook buiten gespeeld kan worden. Hij leest alleen in bed.

"Verder is mijn ervaring met mijn kinderen dat het eerste kleuterjaar vaak nog wel gaat, omdat school op zich dan nog nieuw is, maar als ze dan merken dat het tweede kleuterjaar alleen nog maar meer van hetzelfde is, dat ze dan inderdaad af gaan haken."

Ik ben bang dat hij de komende anderhalf jaar een enorme voorsprong qua lezen gaat opbouwen. Hoe het zit met rekenen, weet ik niet. Ik weet niet of hij zich volgend jaar gaat vervelen, ik zie nu nog geen symptomen.

"Anderszijds kan de omgeving waarin ze kleuteren heel verschillend zijn. Hier ook soms een jaar waarin 1/3 van de kleuters al kan lezen"

Ik verwacht dat binnen zijn kleutergroep ook (90% van de ouders is HBO of WO opgeleid). Dat vind ik een groot voordeel. Je ziet dat alle 1e groepers hun eigen naam kunnen schrijven, tot 10 kunnen tellen, kleuren kennen, etc.

Glimlach

Ja evenzo, als ik mijn eigen bericht teruglees moet ik ervan glimlachen, het is idd kort door de bocht. Kapla is niet verplicht maar wel heel leuk (je kunt altijd een keer een balletje opgooien).

Even zo...

Even zo...

30-12-2008 om 23:10

Geerke

Nou, hij heeft het thuis al. Hij mist niks!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.