Astrid
16-12-2008 om 22:00
Kan je met een kleuter thuis oefenen voor een hogere cito score?
Mijn dochter van 5,5 krijgt binnenkort weer een kleutercito. Nu had ze op de vorige cito 2x een B. Haar broer en zus hadden altijd alleen maar A's. Ik weet wel dat een kleutercito niet belangrijk is en dat je niet moet vergelijken, maar een 2x een B vind ik toch wat minder. Ik zou graag willen dat zij ook een A scoort. Volgens mij is ze slim genoeg. Ik heb geen idee of je thuis iets zou kunnen oefenen zodat ze hoger scoort. Iemand suggesties?
M Lavell
16-12-2008 om 22:18
Niet overdrijven
Je moet gewoon doen wat leuk is. Spelen met letters, cijfers, vormen, klanken en woorden, hoort daar ook bij. Spelletjes genoeg op dat gebied.
Maar per se van een B score een A score willen maken heeft iets ziekelijks. B is een prima score. Daar moeilijk over doen of extra zenuwachtig zijn voor de Cito die gaat komen, maakt je kind alleen maar onzeker.
Heb maar vertrouwen dat het goed komt. Ze is slim genoeg zeg je zelf al.
Groet,
Miriam Lavell
Mach
16-12-2008 om 22:39
Kan vast wel
maar lijkt me niet nodig. Waar hebben we het over???? Een prima score, B, bij een 5,5 jarige kleuter.
wil40
16-12-2008 om 22:41
Broer en zus
"Haar broer en zus hadden altijd alleen maar A`s."
Kinderen moet je niet vergelijken, ook geen broers en zussen. Wat is er mis met een B?
"2x een B vind ik toch wat minder." Dat je zo denkt vind ik best eng. En zielig voor je kind.De verwachtingen liggen blijkbaar hoog. En natuurlijk kan je thuis oefenen. Maar wat? Waar had ze precies een B voor? Je scoort geen B voor de Cito. Je wordt op allerlei onderdelen apart beoordeeld. Dus als je "iets" wilt oefenen, moet je eerst weten waar ze je teleurstelde.
San
16-12-2008 om 22:45
Waarom?
Astrid,
waarom ben je in niet tevreden met die B-score? Het roept bij mij wel een beetje het gevoel op van een streberige moeder (maar misschien is dat niet zo hoor). Op veel scholen wordt niet van te voren verteld wanneer de cito's worden afgenomen, om dit soort gestress van ouders te voorkomen.
Oefenen met je kind is natuurlijk altijd goed, zolang het op een leuke en speelse manier gaat. De cito is niet een doel op zich, het is bedoeld om te meten hoe het staat met de ontwikkeling van je kind. En die ontwikkeling kun je natuurlijk als ouder positief beínvloeden. Samen lezen, hardop tellen, je kind stimuleren om zelf te tellen bij een spelletje, letters benoemen en laten benoemen door je kind, dat soort dingen. Maar oefenen speciaal voor een kleuter-cito? Sorry, ik krijg daar echt een beetje jeuk van.
Nasha the first
16-12-2008 om 22:48
Zie mijn draadje
hierboven, mijn kinderen scoorden nog lager
En ja, ik oefen wel, maar heel speels, beetje rijmen onder het eten, woordjes oefenen, tellen, ordenen....ik ga er niet speciaal voor zitten en probeer al zeker geen druk te leggen, gewoon een beetje oefenen, met als doel dat ze wel iets beter scoren, maar geen dubbele A als doel hoor, dubbele B zou ik al prima vinden, zelfs een dubbele C (al moet dat dan wel een hoge C zijn voor overgang naar groep 3....)
San
16-12-2008 om 22:50
Of....
Ik zit er nog even over na te denken... ik vind jouw vraag eigenlijk zo 'verrassend', dat ik mij stiekem af zit te vragen of dit een soort nep-posting is met als doel om een flinke disussie los te maken. Op dit forum hebben we wel vaker vragen gekregen waarvan we dachten 'hier klopt iets niet'....
(en sorry als ik er helemaal naast zit)
San
16-12-2008 om 22:54
Zucht....
"hierboven, mijn kinderen scoorden nog lager
"
Welja, doe er nog een schepje bovenop. Nóg lager dan een B-score. Een B-score is NIET LAAG! En er is meer dan een citoscore die bepaalt of een kleuter doorgaat naar groep 3 hoor.
Jesse_1
16-12-2008 om 23:00
San
Ik ben het eens met jouw eerste reactie, maar ik denk dat je het draadje van Nasha moet lezen en de smiley vooral niet moet vergeten te lezen!
Jesse
cqcq
16-12-2008 om 23:01
Weet ze het?
Hier horen kinderen helemaal hun cito score niet. Dus voor het kind zelf maakt het helemaal niet uit.
Wat is het echte probleem nu als ze geen A scoort? Krijgt ze dan geen verrijking terwijl jij denkt dat ze die wel nodig heeft? Want hangt jullie school allemaal op aan die cito-toets? Ik maak me ook wel eens ongerust bij een B-score, omdat dat hier vaak een teken is van onderpresteren. Maar dan nog ga ik niet oefenen voor een A.
(Dat werkt bij een kind dat het al weet namelijk alleen maar averechts, dan is die cito nog meer herhaling, nog saaier, dus nog meer verveling tijdens de cito, dus een lagere score).
Hier gelukkig een school die goed door de cito-scores heen kan kijken. Als je dochter al best slim is, is extra oefenen helemaal niet nodig, stimuleer haar gewoon in de dingen die ze toch al graag doet.
(en als je je echt zorgen maakt over hoe het op school gaat, zoek een andere school, met een hoger niveau van leerlingen, zodat de schoolomgeving stimulerender is, als ik lees wat je schrijft over jullie school, begrijp ik nooit goed waarom je daar blijft, terwijl je er nog zo'n zes jaar mee moet doen, jouw stad heeft zoveel goede scholen.
Emmawee
16-12-2008 om 23:02
Jij moet oefenen
Ga elke ochtend voor de spiegel staan en zeg: "Een B is helemaal oké." net zo lang tot je het zelf gelooft. En tot die tijd praat je met je dochter niet over toetsen. Relax!!!
Groeten, Maw.
wil40
16-12-2008 om 23:04
San
Dit is geen nep-posting. Astrid heeft o.a. een zoon van een jaar of 9 die klaar is met de basisschool. Maar hij kon nog niet naar het vo door een psychische stoornis. ( Als ik het me allemaal goed herinner) Dus intelligente kinderen met alleen AAplusplus scores. Tja, dan zijn de B`s van jongste wat minder....
San
16-12-2008 om 23:11
Excuses!
"Dit is geen nep-posting. Astrid heeft o.a. een zoon van een jaar of 9 die klaar is met de basisschool. Maar hij kon nog niet naar het vo door een psychische stoornis. ( Als ik het me allemaal goed herinner) Dus intelligente kinderen met alleen AAplusplus scores. Tja, dan zijn de B`s van jongste wat minder.... "
Astrid, dan mijn welgemeende excuses voor het feit dat ik jouw posting in twijfel trok!
cqcq
16-12-2008 om 23:18
Druk maken om b scores..
En dan kun je je inderdaad opeens druk maken om B scores.. maar zoals ik al schreef oefenen helpt niet. Stof op niveau aanbieden wel.
(dacht dat jou jongste ook al las Astrid, of heb ik dat nu verkeerd onthouden? Dus dat gaan volgend jaar vanzelf A-scores worden...).
Bikkel
16-12-2008 om 23:28
Soms even wennen
Onze oudste haalde altijd a's, dus ik was gewend altijd a's op het rapport te zien. De 2 die na haar komen doenn het ook aardig, B en A en heel erg soms een C. Dat was even wennen, omdat ik zo anders gewend was, maar natuurlijk is dat ook goed. Zij zijn niet hun grote zus, zij zijn zichzelf.
Astrid, probeer je kinderen als individuen te zien met hun eigen dingen. De een is niet meer of minder dan de ander.
Ik zou zeker niet speciaal met je kind gaan oefenen. Het is geen slechte score, bovendien zijn er allerlei redenen waarom een cito anders uit kan vallen en bovendien gaat het om een kleuter.
Nasha the first
16-12-2008 om 23:38
San...
smile
)) ... ik zit totaal niet met die scores, maar ik weet wel dat op school de scores van mijn kinderen niet tot doorstromen gaan leiden ... en omdat ik slchter ervaringen met kleuterverlengen heb, wil ik dat liever proberen te voorkomen, door voorzichtig te oefenen, zonder al te veel druk er op te leggen.... Ik denk dat je mijn smiley over het hoofd hebt gezien ....
Nasha the first
16-12-2008 om 23:41
Astrid
wat waren de dingen in de test die dan "minder" gingen? Want dan kun je daar gerichter mee aan de slag, maar hou het leuk, B is prima, echt!
Guinevere
17-12-2008 om 15:06
Wees blij met die b-score
Juist reuze fijn dat je nu een kind hebt dat fijne, normale scores haalt! Of wil je nog een kind dat zo snel klaar is op de basisschool? Heerlijk zo'n fijn scorend kind, niets aan doen. Juist dít kind is de norm en niet je heel hoog scorende oudere kinderen.
groene specht
17-12-2008 om 16:00
A zegt niet alles
Mijn oudste spechtekind heeft altijd A-scores voor de kleutercito's gehaald, met 1, hooguit 2 fouten. Nu zit ze in groep 3 en haalt onvoldoendes voor lezen en schrijven, omdat haar concentratievermogen tijdens het zelfstandig werken absoluut onvoldoende is. Ze leest en schrijft op het laagste niveau en rekenen gaat nog net gemiddeld. Alleen haar verbale woordenschat is Zeer Goed.
Ik schrok daar in eerste instantie van omdat ik verwacht had dat ze zo door de stof zou heenfietsen. Nee dus.
Zo's A-score zegt dus helemaal niet zoveel.
Astrid
17-12-2008 om 20:57
De reden dat ik graag een a zie
De reden dat ik zou willen dat ze A's scoort is dat ze zelf aangeeft dat ze al het werk in de klas stom vindt. Ze vindt ze zo stom omdat ze te makkelijk zijn. En stom werk doet ze niet. Daarnaast is ze extreem faalangstig. Bij twijfel durft ze niet te gokken.
Ze doet dus bijna geen werkjes in de klas. Is al 2 jaar een probleem, al zit juf er zelf niet zo mee. Komt wel, en anderes kleutert ze toch gewoon wat langer....Ik heb bij de juf aangekaard dat ze het te makkelijk vindt en daarom niks doet. De juf zegt dat ze best moeilijkere werkjes mag doen, maar ze moet eerst laten zien dat ze die makkelijkere ook kan. Alleen gebeurt dat nu dus niet. Daarnaast zegt juf dat haar cito's niet laten zien dat ze alles al weet. Haar cito's waren allemaal (blijkbaar dus alle 3) B's. En als je B's scoort ben je nog niet toe aan meer. Vandaar dat ik zou willen dat ze A's scoort.
Als het nou een kind zou zijn dat alles lekker meedoet en op haar niveau werkt, dan zou ik absoluut geen moeite hebben met b's. Niks mis mee. Het is ook leuk een keer een gemiddeld kind te hebben.
cqcq
17-12-2008 om 22:09
Waarom blijf je?
Waarom blijf je met je kinderen op deze school? Je was voor je zoon niet tevreden, je bent voor je jongste ook al twee jaar niet tevreden (en met reden, mij zou het verhaal wat je schrijft ook zorgen baren...).
En er zijn alternatieven in de stad waar je woont, waar ze wel om kunnen gaan met HB, waar ze wel onderpresteerders kunnen herkennen.
Gerry
18-12-2008 om 12:51
Juf heeft gebrek aan kennis
Zoals zoveel juffen heeft ook deze juf gebrek aan kennis over kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Dat zit niet in het lespakket op de PABO. Er is op het net een hoop info te vinden over onderpresteren bij kleuters en wat nodig is. Kijk of de IB'er meer verstand van heeft. Kijk op hiq.nl en het forum. Daar zit een boel kennis. Juf heeft het totaal mis zorgt daarom voor problemen bij je dochter.
Jen02
18-12-2008 om 12:57
B-score
Ik wil niet veel zeggen, maar b-scores zijn nog bovengemiddeld! Zeker als het hoge b-'s zijn. Daarbij zegt het in de kleuterklassen nog niet veel. Daar kan nog een boel veranderen!
pauline73
18-12-2008 om 13:27
A-score...
... wil nog niet zeggen dat je dan ook moeilijkere werkjes krijgt. Tenminste niet in het geval van mijn dochter (nu groep 2). Zij haalde A-scores voor haar citotoets, maar hobbelt vrolijk verder in het tempo van de rest van de klas. Ik geloof ook niet dat het veel zegt over het verdere verloop van haar schoolcarrière. Daarbij zijn er nog een hoop dingen die zij niet kan en haar klasgenootjes (met lagere scores) wel. Cijfers schrijven, netjes kleuren, moeilijke puzzels maken, om maar een paar voorbeelden te noemen.
m@
19-12-2008 om 21:52
Zegt weinig
Mijn oudste was een echt A kind. Is het altijd gebleven en heeft onlangs een klas overgeslagen en nu nog steeds A kind.
De 2e scoorde op de 1e kleutercito D´s. Op de 2e kleutercito C´s. En zo ging hij naar groep 3. We hielden ons hart vast. Nu zit hij in een kopgroepje met rekenen en hij is ook voor op schema met lezen. Hij had een prachtig rapport. Hij gaat zijn broer achterna. Hij had in groep 2 gewoon geen zin in die toetsen. Gooide er met de pet naar. Hij kwam in groep 3 en had voor zichzelf besloten dat hij daar moest gaan werken en leren. En zo geschiedde het.
Ik zou zeggen: B is prima. Laat maar gaan. Je kind zal zich in groep 3 wel gaan bewijzen. Daar kunnen de bolleboosjes echt hun energie wel kwijt. Zoveel te leren! En je kunt vragen of ze na de kerstvakantie al mag gaan lezen in groep 2. Op onze school doen ze dat met de kids in groep 2 die het zelf willen.
Succes,
M@
cqcq
24-12-2008 om 18:46
Ze kon toch al lezen?
Je dochter kon toch vorig jaar al lezen? Of heb ik nu een andere Astrid voor me? Doet school daar wel wat mee?
De kleutercito's zijn maar een momentopnamen, die zouden niet moeten beslissen of een kleuter extra werk krijgt of niet.
telebubbie
25-12-2008 om 20:09
Tjonge
Een B is toch ook goed, waarom een kind pushen (stimuleren oke) Waarom zijn er toch zulke streberige ouders op de wereld?
Chantelle
25-12-2008 om 21:12
Wat je eigenlijk wilt...
Wat je eigenlijk wilt is dat je kind het niveau scoort wat jij denkt dat ze heeft in de hoop dat ze moeilijker werkjes krijgt. Volgens mij kan het veel eenvoudiger; overtuig juf er van dat je kind de geboden werkjes stom vindt. Als de juf de hint niet snapt dan kun je misschien aangeven dat je denkt dat de werkjes te makkelijk zijn, dat ze thuis veel moeilijker dingen kan. Dat is wat jij wil.
Jij doet het met een enorme omweg. Eerst moet je je kind trainen, dan hopen op een hoge A score. En dan? Wie zegt dan dat ze moeilijker werkjes krijgt. Misschien doet de juf helemaal niet aan moeilijker werkjes.
Bovendien vraag ik me oprecht af in deze discussie: Wat zijn moeilijker kleuterwerkjes? Op de school van onze kinderen wordt er in de onderbouwklassen niet gewerkt met werkbladen of iets dergelijks. Rijmen en al die andere dingen doen ze in de kring. In groep 1 zijn ook materialen uit groep 2, maar verder gaat het niet. Mijn zoontje in groep 1 leest en schrijft een beetje (thuis), maar verveelt zich zeker niet. En de knutselwerkjes vind hij ook niet saai. Zou er wat moeten veranderen? Dat is een vraag die me al langere tijd bezig houdt.
T&T
26-12-2008 om 11:15
Verveelde kleuters
Rond rennen, buiten spelen, hutten bouwen, knutselen, met verf kliederen, kleien, nog meer rond rennen, buiten spelen, een dagritme leren, sociale vaardigheden leren, zingen, dansen, springen, tekenen, en af en toe wat met letters en cijfers spelen... veel meer hoeft een kleuter niet, maar dat is ook meer dan genoeg!
Vooral heel veel spelen, en lekker naar buiten... vervelen hoeft echt niet!
groetjes Tess
cqcq
26-12-2008 om 21:52
Kortzichting
""""Rond rennen, buiten spelen, hutten bouwen, knutselen, met verf kliederen, kleien, nog meer rond rennen, buiten spelen, een dagritme leren, sociale vaardigheden leren, zingen, dansen, springen, tekenen, en af en toe wat met letters en cijfers spelen... veel meer hoeft een kleuter niet, maar dat is ook meer dan genoeg!
Vooral heel veel spelen, en lekker naar buiten... vervelen hoeft echt niet! ""
Niet alle kleuters zijn hetzelfde. Niet alle kinderen zijn huttenbouwers.of vinden ronrennen leuk.. en wat de andere dingen die je opnoemt:
- dagritme leren: tijdgevoel had mijn dochter al voor haar tweede verjaardag. Weekritme zat er ook al heel vroeg in, net zoals klokkijken. Daar viel voor haar in de kleuterklas echt niets meer aan te leren.
- tekenen: als jij als 1 van de weinigen als peuter al gedetailleerde tekeningen maakte, kun je je als kleuter soms helemaal niet op je gemak voelen als je doorkrijgt wat andere kinderen onder tekenen verstaan. (en ga je dan maar je eigen abstracte tekeningen maken, zodat je juf bij huisbezoek helemaal verbaast is, als ze ontdekt dat pietje thuis wel echt kan tekenen)
-spelen met letters: en als jij als kleuter dan als de krant kunt lezen....
- spelen met cijfers: als je als tweejarige jezelf al vermaakte met terugtellen van twintig naar nul, als je je eerste sommetjes al maakte toen je drie was, als je leerde kwadrateren toen je vier was...
Hele slimme peuters reageren allemaal verschillende als ze op school komen. Sommigen laten gewoon zien wat ze kunnen, treffen dan ook nog een juf die er op in speelt. Anderen zijn afwachten en immiteren hun klasgenootjes, en later pas jaren later zien wat ze echt in hun mars hebben. Weer anderen worden ongelooflijk lastig (nee jantje kan nog niet naar groep 3, die moet eerst maar eens leren stilzitten...). Of kinderen laten alleen nog maar thuis zien wat ze kunnen, durven alleen daar nog maar zichzelf te zijn, want op school wordt het toch niet gewaardeerd.
En ja er bestaan ook verrijkingsmaterialen voor kleuters. Bij ons op school zijn die in ieder lokaal aanwezig, en dat hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Vul bijvoorbeeld de grote blokken in de bouwhoek aan met Kapla. I.p.v. de standaardpuzzels, ook spelletjes zoals traffic hour. Echte leesboeken in de klas i.p.v. alleen maar prentenboeken. Bij ons is er zelfs een kleuterjuf een dag in de week vrijgeroosterd om een soort plusgroepje van slimme kleuters te kunnen begeleiden.
Maar slimme kleuters vind je dus niet door alleen op cito-scores te selecteren. Dus ik vind de school van Astrid behoorlijk kortzichtig hierin. Dus ik ben eigenlijk benieuwd wat Astrid vind van onze reacties (maar wellicht is ze gewoon een weekje weg...)
elides
26-12-2008 om 22:32
Oefenen
je kunt thuis oefenen, maar een kleuter is en blijft een kleuter. als ze een toets moet maken (groot naar klein e.d.), maar ze heeft geen zin of teveel op die dag, voelt zich niet lekker enz, dan zal ze het ook niet optimaal laten zien. een toets is en blijft een momentopname. en daarbij denk ik dat je beter kan kijken hoe je kind in zijn/haar vel zit dan druk te maken om scores. en een b is een goede score hoor!